Eerste botsautotje
- Michel P
Eerste botsautotje
Ik overweeg een kleine auto erbij te kopen, zodat mijn zoon die als leer auto af en toe mee kan pakken, en Nathalie deze als boodschappen mobiel kan gebruiken.
Nu zit ik aan 2 auto's te denken:
1 Toyota Starlet, 1.3 met 75pk die zich meer dan heeft bewezen, als el cheapo en betrouwbare auto.[img:800:600]http://members.home.nl/hendrik.rijkens/ ... ankoop.jpg[/img]
2 polo 2 Facelift model 1.3 met 54pk, model spreekt mij iets meer aan.
[img:400:300]http://www.vwpolo.nl/leden/Polo2f/sjonk ... sjon01.JPG[/img]
Foto's zijn willekeurig van het net gerukt.
Wat zijn de zaken waar je op moet letten, en wie heeft er ervaring en tips over deze 2 auto's?
Beiden lijken technisch redelijk eenvoudig en bullit proof.
Michel
Nu zit ik aan 2 auto's te denken:
1 Toyota Starlet, 1.3 met 75pk die zich meer dan heeft bewezen, als el cheapo en betrouwbare auto.[img:800:600]http://members.home.nl/hendrik.rijkens/ ... ankoop.jpg[/img]
2 polo 2 Facelift model 1.3 met 54pk, model spreekt mij iets meer aan.
[img:400:300]http://www.vwpolo.nl/leden/Polo2f/sjonk ... sjon01.JPG[/img]
Foto's zijn willekeurig van het net gerukt.
Wat zijn de zaken waar je op moet letten, en wie heeft er ervaring en tips over deze 2 auto's?
Beiden lijken technisch redelijk eenvoudig en bullit proof.
Michel
- Tom van H.
Jonge kerels die net hun rijbewijs hebben, hebben statistisch de meeste kans op een ongeluk. Toch rijden ze altijd in de kleinste autotjes, ik snap dat niet. Mijn eerste auto was een volvo, had dan ook een deal met m'n pa dat als ik een volvo zou nemen (was wel een oud brik maar toch..) hij de wegenbelasting zou betalen, het weegt immers wat meer. Als ik kids had zou ik hetzelfde doen, ik zou ze zich niet graag om een boom zien vouwen met een starletje.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Starlet. Heerlijk motor, schakelt perfect, trekt als je er alleen in zit als een lier tot de 80, betrouwbaar, supergoedkoop in onderhoud.
Te letten op: veerschotels achter (kunnen rotten), roest, en het liefst 1tje met h4 lampen ipv duplo (eerste modellen).
Veel voorkomende irritatiedingetjes: knipperlichthendel laat groot licht seinen (soms). Achterwisser (mits aanwezig) kan bij teveel speling blijven hangen.
Heb ter referentie ook plusminus 900 km in dit model polo gereden (richting de wintersport). Trekkracht vergelijkbaar maar trekt veel minder lekker door. Roest. Motorisch minder onverwoestbaar dan de starlet (studiegenoot van me heeft z'n 2e, 1e is motorisch overleden en 2e heeft ie ook al een ander blok in gezet -> wel heel goedkoop trouwens), zowieso minder fijn om te rijden. Wiellagers gaan nog wel 'ns stuk en dat is een klotenklus.
Dus niet omdat ik er zelf 1 heb maar omdat ik met beide gebakjes gereden heb: STARLET!
Overigens is een 205 met iets grotere banden ook een leuke stuurauto in 1.4-spec.
Te letten op: veerschotels achter (kunnen rotten), roest, en het liefst 1tje met h4 lampen ipv duplo (eerste modellen).
Veel voorkomende irritatiedingetjes: knipperlichthendel laat groot licht seinen (soms). Achterwisser (mits aanwezig) kan bij teveel speling blijven hangen.
Heb ter referentie ook plusminus 900 km in dit model polo gereden (richting de wintersport). Trekkracht vergelijkbaar maar trekt veel minder lekker door. Roest. Motorisch minder onverwoestbaar dan de starlet (studiegenoot van me heeft z'n 2e, 1e is motorisch overleden en 2e heeft ie ook al een ander blok in gezet -> wel heel goedkoop trouwens), zowieso minder fijn om te rijden. Wiellagers gaan nog wel 'ns stuk en dat is een klotenklus.
Dus niet omdat ik er zelf 1 heb maar omdat ik met beide gebakjes gereden heb: STARLET!
Overigens is een 205 met iets grotere banden ook een leuke stuurauto in 1.4-spec.
- Michel P
@G Kolkman,
Kijk dat is waardevolle info, bij de polo zit ik aan een model 93/94 te denken, uit ontwikkeld en aardig aangekleed.
Starlet is en blijft de no brainer, en staat op de punten betrouwbaarheid dus voor op punten. Polo met en paar leuke wielen is iets hipper IMO.
Laat maar komen die info.
Michel
Kijk dat is waardevolle info, bij de polo zit ik aan een model 93/94 te denken, uit ontwikkeld en aardig aangekleed.
Starlet is en blijft de no brainer, en staat op de punten betrouwbaarheid dus voor op punten. Polo met en paar leuke wielen is iets hipper IMO.
Laat maar komen die info.
Michel
Laatst gewijzigd door Michel P op 12 jul 2008, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- InjectTheVenom
- Peter Tunissen
- Jelmer850i
- Erik K.
Voor woon/werk heb ik sinds kort een Toyota Starlet 1.3 12V uit nov.1991
Staat nu 85000km op de teller, start perfect rijdt goed en bovendien erg zuining met rustig rijden. Ik rij voornamelijk 80km wegen en haal daarbij 1 op 18! Vaste kosten 25euro p/mnd
Mijn vriendin heeft voor woon/werk/boodschappen een Corolla 1.3 16V ook die rijd goed. Totaal 235000km en haalt nu nog met 5 man erin 190 op z'n sloffen
Staat nu 85000km op de teller, start perfect rijdt goed en bovendien erg zuining met rustig rijden. Ik rij voornamelijk 80km wegen en haal daarbij 1 op 18! Vaste kosten 25euro p/mnd

Mijn vriendin heeft voor woon/werk/boodschappen een Corolla 1.3 16V ook die rijd goed. Totaal 235000km en haalt nu nog met 5 man erin 190 op z'n sloffen

- duifjes.com
Starlet is de winner 
Punten bij een Starlet met slechts onderhoud:
Benzinetank kan roesten *(via ons goed te regelen...)
Dis. riem vervangen?
Koppeling oke?
Een goedkope Starlet = duurkoop
Een goede kost iets meer dan een Polootje maar heb je meer aan!
ps. ik heb nog een Polo Harlekijn staan uit 1996 met AC en stuurpomp!

Punten bij een Starlet met slechts onderhoud:
Benzinetank kan roesten *(via ons goed te regelen...)
Dis. riem vervangen?
Koppeling oke?
Een goedkope Starlet = duurkoop
Een goede kost iets meer dan een Polootje maar heb je meer aan!
ps. ik heb nog een Polo Harlekijn staan uit 1996 met AC en stuurpomp!
- Macboy