Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
Ik lees hier op internet uiteenlopende dingen over, van 'niet aan beginnen, door garage laten doen' tot 'gaat op dezelfde manier als zonder ABS'.
Wie weet hoe het precies zit? Voor DF@CPZ wil ik graag verse vloeistof maar durf er door alle indianenverhalen er niet aan te beginnen.
De vraag is dus, kan ik de vloeistof gewoon vervangen zoals ik dat op een non-ABS auto ook doe, of moet ik ergens rekening mee houden?
Wie weet hoe het precies zit? Voor DF@CPZ wil ik graag verse vloeistof maar durf er door alle indianenverhalen er niet aan te beginnen.
De vraag is dus, kan ik de vloeistof gewoon vervangen zoals ik dat op een non-ABS auto ook doe, of moet ik ergens rekening mee houden?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Bij veel merken moet de auto officieel aan de diagnostic kast inderdaad.
Wat sommigen wel eens doen is gewoon vervangen zoals bij een non ABS auto. Dan stukje rijden, paar keer flink remmen zodat ABS in werking komt en dan nog een keer ontluchten.
Als het systeem nog vol zit is het niet zo'n probleem om het op de ouderwetse zonder ABS manier te doen alleen neem je dan het deel in de ABS pomp niet mee, daar blijft dus oude vloeistof zitten. Maar rond je remklauwen heb je dus wel nieuwe.
Als je het niet zeker weet gewoon bij de dealer laten doen zou ik zeggen, dat mag voor hun niet meer als een half uurtje werk zijn.
Wat sommigen wel eens doen is gewoon vervangen zoals bij een non ABS auto. Dan stukje rijden, paar keer flink remmen zodat ABS in werking komt en dan nog een keer ontluchten.
Als het systeem nog vol zit is het niet zo'n probleem om het op de ouderwetse zonder ABS manier te doen alleen neem je dan het deel in de ABS pomp niet mee, daar blijft dus oude vloeistof zitten. Maar rond je remklauwen heb je dus wel nieuwe.
Als je het niet zeker weet gewoon bij de dealer laten doen zou ik zeggen, dat mag voor hun niet meer als een half uurtje werk zijn.
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Zelfs als je dat doet dan blijft het systeem gesloten, tenminste op BMW's. Ik heb mezelf dat ook al eens afgevraagd namelijk, en het in de tekening nagezocht hoe dat systeem werkt. Tijdens een normale situatie zijn de leidingen naar de klauw namelijk gewoon dicht. Maar er zit een onderbreking in met een solenoid, als je ABS activeert schakeld die solenoid om en word je remdruk deels terug gevoerd naar het reservoir, en de ABS pomp houd dan het systeem op druk. Dus als jij stil staat met draaiende motor kan je trappen wat je wilt, maar dat doet niks met je ABS systeem.Rob Schouten schreef:Ik heb ook al ergens gelezen dat je het op de normale manier kan doen, maar dan wel met draaiende motor (zodat het ABS systeem geactiveerd? is..)
@Dexter: Dan hebben ze je gewoon flauwekul wijs gemaakt. Het moet namelijk geen probleem zijn. De dealer zet het systeem in bleed mode. Wat er dan gebeurd is dat alle kleppen open gaan, de ABS pomp en de leidingen naar de klauwen blijven dan alle 2 open. Vul je dan het reservoir en trap je op het rempedaal dan gaat je vloeistof dus door de normale leidingen en door het ABS bypass systeem zodat beiden vrij van lucht zijn. Hoe je dat dan verder doet, ouderwets trappen, vacuum of overdruk maakt dan niet zo veel uit.
Wat ik sommigen wel eens heb horen zeggen is dat ze de ABS pomp jumperen zodat die draait en dan nog eens ontluchten, dat zou ook een mogelijkheid zijn. Maar dat is eigenlijk hetzelfde als een rondje rijden en een paar keer flink trappen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Bij DPT is SRF volgens mij 47,50 per liter. Ik heb er de eerste keer ook meer als een liter doorheen geflushed. Krijg je als je dat nog niet te vaak zelf gedaan hebt, ga je veel te lang door omdat je echt alles er uit wilt hebben 
Gewoon op de ouderwetse manier gedaan trouwens. Kijk wel wat er gebeurd bij proefrijden, als hij dan nog een keer ontlucht moet so be it.

Gewoon op de ouderwetse manier gedaan trouwens. Kijk wel wat er gebeurd bij proefrijden, als hij dan nog een keer ontlucht moet so be it.
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
@Dennis: Castrol SRF wordt verkocht in literverpakking en is reteduur.Dennis Cavallino schreef:@Dex: 80 euro?
1 liter??
Heb je drainagebuizen als remleiding?
Maar dan heb je ook wel de beste remolie....

@Bert: Het probleem was dat ze het voorraadreservoir van hun verversingsinstallatie niet leeg konden/wilden maken om er mijn SRF in te gooien.
Ben nog steeds aan het kijken wie mijn remolie kan vervangen, want zelf op de oprit doen is niet meer mijn ding.


- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Op het pad doen is niet zo moeilijk alleen moet je wat gereedschap hebben. (of met zijn tweeën zijn)
Ik gebruik zo'n ding, ooit eens in een post van Tom gezien:
[img:336:330]http://shop.techmat.nl/images/jwl_remontluchter.gif[/img]
Kan je het alleen doen en het geeft geen troep. Alleen het nadeel is dat je wel perslucht moet hebben.
Heb je dat niet dan heb je ook easybleed systemen die op overdruk werken, vaak gebruik je dan de druk uit je reservewiel oid.
Het enige wat op je pad een gehannes is is dat je steeds opkrikken moet, wiel er af enz. Bij een garage trekken ze gewoon in 1 keer op de brug alle wielen er af en kunnen dan hun gang gaan daarom zijn hun veel sneller klaar.
En natuurlijk dat ABS verhaal blijft als je het zelf doet.
Ik gebruik zo'n ding, ooit eens in een post van Tom gezien:
[img:336:330]http://shop.techmat.nl/images/jwl_remontluchter.gif[/img]
Kan je het alleen doen en het geeft geen troep. Alleen het nadeel is dat je wel perslucht moet hebben.
Heb je dat niet dan heb je ook easybleed systemen die op overdruk werken, vaak gebruik je dan de druk uit je reservewiel oid.
Het enige wat op je pad een gehannes is is dat je steeds opkrikken moet, wiel er af enz. Bij een garage trekken ze gewoon in 1 keer op de brug alle wielen er af en kunnen dan hun gang gaan daarom zijn hun veel sneller klaar.
En natuurlijk dat ABS verhaal blijft als je het zelf doet.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Bij mij wilden/konden ze het ook al niet doen bij de dealer? dan denk ik van hoe deed je dat vroeger dan...
ze zullen ook wel met dat apparaat bedoelen, anyway toen zelf gedaan met oplossing nr 2 van een tip van het web>>
wou de koppeling nadien intrappen hup weg, pedaal op de bodum
dacht hoe krijg ik dat weer goed, toen gokje een stuk of 10<>20? x het pedaal met de hand in en opgehaald en verrek de druk kwam weer terug 8) en tot op vandaag werkt alles nog perfect
met de dure remolie erin.

ow, ik trok de vloeistof met de cardanspuit eruit 8) ging best aardig, schijnbaar staat het meeste zo mooi dat ik verder geen last van lucht had...heb ook de koppelingvloeistof nippel eruit gedraaid echter dat werkte anders dan verwacht, schrok me rot omdat ik alleen werkte, geen druk meerDe kleur van remolie hoort transparant te zijn. Als de kleur van je remolie op thee begint te lijken is het nodig om te verversen.
Let op !!!! Remolie is net afbijt !!!!!! Denk dus om je lak !!!
Zoals bij bijna elke klus geld ook nu weer: zorg voor een vlakke stabiele ondergrond waar de motor op kan staan.
Ontluchtings volgorde: Rechterachterwiel, Linkerachterwiel, Rechtervoorwiel, Linkervoorwiel.
Remolie verversen kan je op verschillende manieren doen waarvan ik er 2 opnoem waar ik zelf ervaring mee heb.!!
De 1e manier:
Draai of schroef het dekseltje van je remolie reservoir open. Houd er rekening mee dat er onder het dekseltje een rubber membraampje zit wat ong. dezelfde grootte heeft als het dekseltje.
Nu zitten er op de remklauwen nippeltjes die je met een ringsleuteltje 8 open kan draaien. Draai deze er niet helemaal af maar alleen een slag open.
Wat ik doe, is een slangetje op het nippeltje duwen waardoor ik de vuile olie in een leeg blikje laat lopen. Zo voorkom je, dat je hele remsysteem en band onder de remolie komen.
Als je alles klaar hebt gezet ga je rustig knijpen of duwen op het rempedaal of hendel. Houd het reservoir goed in de gaten. Als het reservoir bijna leeg is vul je het met de juiste schone remolie weer bij tot het maximum streepje.
Met deze handelingen ga je door tot er schone olie uit het slangetje stroomt. Draai het nippeltje weer dicht na elke kneep of duw van het rempedaal. Dan draai je het andere nippeltje van dezelfde remklauw los en ga ook daar door tot er schone olie uitkomt. Dit doe je bij iedere remklauw totdat er schone olie uitkomt.
Als dit zo is, dan vul je het reservoir weer bij tot het streepje maximum en maak je het rubber en dekseltje goed schoon en draai of schroef het dekseltje er weer op.
Dit is een van de manieren waarop dit gedaan kan worden.
De 2e manier verdient mijn voorkeur omdat het namelijk heel erg snel werkt:
Wat ik doe, is bij de apotheek een injectiespuit kopen (niet de grootste maar 2 maten eronder ofzo) en een stukje rubber slang wat over het nippeltje van de remklauw past en op de spuit past.
Ook hier zorg je dat je regelmatig het reservoir kan bijvullen. Het peil van de olie mag absoluut niet onder het reservoir zakken omdat de kans dan bestaat dat je lucht in je systeem aan het brengen bent, en als dat gebeurt ben je even wat langer bezig.
Ik laat het oliepeil ong. een 2 mm boven de bodem zakken en dan vul ik weer bij.
Wat ik dan doe, is ringsleuteltje 8 op het nippeltje laten zitten en het slangetje met de spuit op het nippeltje aansluit.
Draai het nippeltje open en trek langzaam de spuit vol met vuile olie, als de spuit bijna vol is draai je het nippeltje weer dicht.
De spuit haal je van het slangetje af en leeg dat in een leeg potje of blikje.
Kijk eerst even je reservoir na voor je weer een spuit vol trekt, het peil zakt op deze manier namelijk erg snel.
Ook hier geld weer: net zolang volhouden tot er schone olie uit alle nippeltjes komt.
TIP!! als je remolie gaat verversen kun je dit het beste doen nadat je nieuwe remblokken hebt gemonteerd.
Ook hier geld weer dat je dit soort dingen op eigen risico doet !!!



- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Je wielen hoeven er toch niet af als je de auto op de brug zet? Je kunt vanaf de binnenzijde de nippels losdraaien en de slangetjes in een oude PET fles die je met een ijzerdraadje ophangt laten uitkomen. Dop van 't reservoir los, en alles loopt er zo uit.
Kost je wat tijd om die slangen los te draaien en die nippels draai je snel dol als je wilt ontluchten.
Voor 15 euro doet de garage dat wel voor je (ex remvloeistof, maar een flesje dot 5.1 koop je voor een paar euro van diverse merken, ik zou daar echt geen 50 of 80 euro per liter voor betalen. Pure afzetterij imho, AP, Ferodo, of zelfs Bardahl werken in 9 van de 10 gevallen prima. En zitten tussen de 5 tot 15 euro per flesje.
Kost je wat tijd om die slangen los te draaien en die nippels draai je snel dol als je wilt ontluchten.
Voor 15 euro doet de garage dat wel voor je (ex remvloeistof, maar een flesje dot 5.1 koop je voor een paar euro van diverse merken, ik zou daar echt geen 50 of 80 euro per liter voor betalen. Pure afzetterij imho, AP, Ferodo, of zelfs Bardahl werken in 9 van de 10 gevallen prima. En zitten tussen de 5 tot 15 euro per flesje.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Zou kunnen dat je er van binnen ook bij kan, maar als hij gewoon op het pad staat of in de schuur dan haal ik liever gewoon het wiel er af, zit je niet onder de auto te kloten op je rug enz. (sowieso moeten voor bij mij de wielen er al af omdat AP klauwen 2 nipples hebben)
Tsja of het afzetterij is weet ik niet. Ik merk wel dat mijn auto's voor mijn gevoel een harder pedaal hebben op die Castrol SRF als met bijvoorbeeld Valvoline 5.1 etc. Maar dat kan ook een tussen de oren gevoel zijn uiteraard. Dat SRF spul heeft een wet boiling point net zo hoog als dry. Plus ik ververs maar 1 keer per jaar niet elke trackday. Als je met remblokken aan het rijden bent van een paar honderd euro per set en dat soort fratsen dan maakt het mij ook niet zo veel uit om eens per jaar een paar tientjes meer aan remvloeistof uit te geven eerlijk gezegd.
Let wel in mijn straatauto zit gewoon 5.1, daar vind ik het idd onzin om er remvloeistof van 50 euro per liter in te mikken. Maar bij een auto die op circuits rijd vind ik gewoon dat je blind vertrouwen in het systeem moet kunnen hebben, dus niet klootviolen met B merk sportremblokken en halfords remolie etc.
Tsja of het afzetterij is weet ik niet. Ik merk wel dat mijn auto's voor mijn gevoel een harder pedaal hebben op die Castrol SRF als met bijvoorbeeld Valvoline 5.1 etc. Maar dat kan ook een tussen de oren gevoel zijn uiteraard. Dat SRF spul heeft een wet boiling point net zo hoog als dry. Plus ik ververs maar 1 keer per jaar niet elke trackday. Als je met remblokken aan het rijden bent van een paar honderd euro per set en dat soort fratsen dan maakt het mij ook niet zo veel uit om eens per jaar een paar tientjes meer aan remvloeistof uit te geven eerlijk gezegd.
Let wel in mijn straatauto zit gewoon 5.1, daar vind ik het idd onzin om er remvloeistof van 50 euro per liter in te mikken. Maar bij een auto die op circuits rijd vind ik gewoon dat je blind vertrouwen in het systeem moet kunnen hebben, dus niet klootviolen met B merk sportremblokken en halfords remolie etc.
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Sinds ik in 2003 bij Ringracing voor het eerst Castrol SRF in mijn toenmalige Golf TDi heb laten gooien zweer ik bij dat spul.
Ik kon ineens gewoon vol over de Ring gaan en nooit meer last van faden gehad, en inderdaad Bert, het pedaal voelde een stuk harder aan.
Dat was daarvoor wel anders want dan zat ik ter hoogte van Adenauer Forst al met het zweet in de handjes te hopen dat ik mijn remmen de rest van de rit genoeg zou kunnen koelen voor de plaatsen waar ik remkracht nodig had.
Deze Castrol SRF 'upgrade' was uiteraard met dezelfde remblokken (DS2500 in combinatie met standaard schijven) die ik pas zelf geplaatst had en dus nog lang niet aan vervanging toe waren.
Voor mij stond toen vast dat een goeie remolie in combinatie met goede blokken en standaard schijven zo verkeerd nog niet is.
De reminstallatie is immers gebouwd om de auto tijdig te kunnen laten stoppen, maar als je dat vaak achter elkaar doet is het beter om je olie en blokken te upgraden.
Dan hou je gewoon langer je remvermogen vast.
En het is een stuk voordeliger dan een AP of Movit setje op een standaard auto plaatsen.
Ik kon ineens gewoon vol over de Ring gaan en nooit meer last van faden gehad, en inderdaad Bert, het pedaal voelde een stuk harder aan.
Dat was daarvoor wel anders want dan zat ik ter hoogte van Adenauer Forst al met het zweet in de handjes te hopen dat ik mijn remmen de rest van de rit genoeg zou kunnen koelen voor de plaatsen waar ik remkracht nodig had.
Deze Castrol SRF 'upgrade' was uiteraard met dezelfde remblokken (DS2500 in combinatie met standaard schijven) die ik pas zelf geplaatst had en dus nog lang niet aan vervanging toe waren.
Voor mij stond toen vast dat een goeie remolie in combinatie met goede blokken en standaard schijven zo verkeerd nog niet is.
De reminstallatie is immers gebouwd om de auto tijdig te kunnen laten stoppen, maar als je dat vaak achter elkaar doet is het beter om je olie en blokken te upgraden.
Dan hou je gewoon langer je remvermogen vast.
En het is een stuk voordeliger dan een AP of Movit setje op een standaard auto plaatsen.

- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
In dit verhaal wordt ABS even over het hoofd gezienGTRene schreef:Bij mij wilden/konden ze het ook al niet doen bij de dealer? dan denk ik van hoe deed je dat vroeger dan...ze zullen ook wel met dat apparaat bedoelen, anyway toen zelf gedaan met oplossing nr 2 van een tip van het web>>
ow, ik trok de vloeistof met de cardanspuit eruit 8) ging best aardig, schijnbaar staat het meeste zo mooi dat ik verder geen last van lucht had...heb ook de koppelingvloeistof nippel eruit gedraaid echter dat werkte anders dan verwacht, schrok me rot omdat ik alleen werkte, geen druk meerDe kleur van remolie hoort transparant te zijn. Als de kleur van je remolie op thee begint te lijken is het nodig om te verversen.
Let op !!!! Remolie is net afbijt !!!!!! Denk dus om je lak !!!
Zoals bij bijna elke klus geld ook nu weer: zorg voor een vlakke stabiele ondergrond waar de motor op kan staan.
Ontluchtings volgorde: Rechterachterwiel, Linkerachterwiel, Rechtervoorwiel, Linkervoorwiel.
Remolie verversen kan je op verschillende manieren doen waarvan ik er 2 opnoem waar ik zelf ervaring mee heb.!!
De 1e manier:
Draai of schroef het dekseltje van je remolie reservoir open. Houd er rekening mee dat er onder het dekseltje een rubber membraampje zit wat ong. dezelfde grootte heeft als het dekseltje.
Nu zitten er op de remklauwen nippeltjes die je met een ringsleuteltje 8 open kan draaien. Draai deze er niet helemaal af maar alleen een slag open.
Wat ik doe, is een slangetje op het nippeltje duwen waardoor ik de vuile olie in een leeg blikje laat lopen. Zo voorkom je, dat je hele remsysteem en band onder de remolie komen.
Als je alles klaar hebt gezet ga je rustig knijpen of duwen op het rempedaal of hendel. Houd het reservoir goed in de gaten. Als het reservoir bijna leeg is vul je het met de juiste schone remolie weer bij tot het maximum streepje.
Met deze handelingen ga je door tot er schone olie uit het slangetje stroomt. Draai het nippeltje weer dicht na elke kneep of duw van het rempedaal. Dan draai je het andere nippeltje van dezelfde remklauw los en ga ook daar door tot er schone olie uitkomt. Dit doe je bij iedere remklauw totdat er schone olie uitkomt.
Als dit zo is, dan vul je het reservoir weer bij tot het streepje maximum en maak je het rubber en dekseltje goed schoon en draai of schroef het dekseltje er weer op.
Dit is een van de manieren waarop dit gedaan kan worden.
De 2e manier verdient mijn voorkeur omdat het namelijk heel erg snel werkt:
Wat ik doe, is bij de apotheek een injectiespuit kopen (niet de grootste maar 2 maten eronder ofzo) en een stukje rubber slang wat over het nippeltje van de remklauw past en op de spuit past.
Ook hier zorg je dat je regelmatig het reservoir kan bijvullen. Het peil van de olie mag absoluut niet onder het reservoir zakken omdat de kans dan bestaat dat je lucht in je systeem aan het brengen bent, en als dat gebeurt ben je even wat langer bezig.
Ik laat het oliepeil ong. een 2 mm boven de bodem zakken en dan vul ik weer bij.
Wat ik dan doe, is ringsleuteltje 8 op het nippeltje laten zitten en het slangetje met de spuit op het nippeltje aansluit.
Draai het nippeltje open en trek langzaam de spuit vol met vuile olie, als de spuit bijna vol is draai je het nippeltje weer dicht.
De spuit haal je van het slangetje af en leeg dat in een leeg potje of blikje.
Kijk eerst even je reservoir na voor je weer een spuit vol trekt, het peil zakt op deze manier namelijk erg snel.
Ook hier geld weer: net zolang volhouden tot er schone olie uit alle nippeltjes komt.
TIP!! als je remolie gaat verversen kun je dit het beste doen nadat je nieuwe remblokken hebt gemonteerd.
Ook hier geld weer dat je dit soort dingen op eigen risico doet !!!wou de koppeling nadien intrappen hup weg, pedaal op de bodum
dacht hoe krijg ik dat weer goed, toen gokje een stuk of 10<>20? x het pedaal met de hand in en opgehaald en verrek de druk kwam weer terug 8) en tot op vandaag werkt alles nog perfect
met de dure remolie erin.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06



Dat van dat ABS gedeelte ken ik ook pas sinds ik Bert erover hoorde...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Standaard schijven + Ferodo DS2500 en dan goedkopere Dot 5.1 werkte voor mij ook altijd inderdaad (weliswaar met staalomvlochtend teflon remleidingen, maar dat maakt nog niet eens echt uit). Het hoeft niet per sé duur te zijn, zolang de specs maar kloppen, dat bedoel ik.
Ik heb bijvoorbeeld AP racing dot 5.1 en ik geloof niet dat dat slecht spul is. Sterker nog, ik heb er nog nooit fading mee gehad en het flesje kostte +-7 euro. 2 keer vullen per flesje. Ferodo 5.1 idem dito, maar dat kostte 14 euro per flesje. Bardahl is het goedkoopste en zat in mijn Volvo 360, 5 euro per flesje en ook daar icm standaard remmen nooit fading gehad. Het zijn allemaal gerenomeerde merken met veel ervaring in de autosport, ook Bardahl. Ik geloof best dat je gaat voor topkwaliteit, maar ik probeer mensen te laten zien dat 't met minder ook te doen is. Dat is altijd een beetje mijn ding/lol geweest binnen het amateur circuitgebeuren. De pret per euro factor vind ik erg belangrijk. Het is al duur zat.
Ik heb bijvoorbeeld AP racing dot 5.1 en ik geloof niet dat dat slecht spul is. Sterker nog, ik heb er nog nooit fading mee gehad en het flesje kostte +-7 euro. 2 keer vullen per flesje. Ferodo 5.1 idem dito, maar dat kostte 14 euro per flesje. Bardahl is het goedkoopste en zat in mijn Volvo 360, 5 euro per flesje en ook daar icm standaard remmen nooit fading gehad. Het zijn allemaal gerenomeerde merken met veel ervaring in de autosport, ook Bardahl. Ik geloof best dat je gaat voor topkwaliteit, maar ik probeer mensen te laten zien dat 't met minder ook te doen is. Dat is altijd een beetje mijn ding/lol geweest binnen het amateur circuitgebeuren. De pret per euro factor vind ik erg belangrijk. Het is al duur zat.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nee tuurlijk niet. AP en Ferrodo etc zijn gewoon goede merken en dat werkt ook heus wel prima.
Alleen ik zie dat anders. Als je de stap zet naar een volle racer, dus een auto die niet meer op straat rijd of alleen over straat van en naar een circuit dan kan je beter gewoon met topmateriaal beginnen. Niets is irritanter dan eindelijk kunnen rijden en dan nog een paar dagen nodig hebben om je remmen op orde te krijgen. Ik denk dan zo gewoon goed materiaal meenemen en het pedaal kan meteen in de hoek en je hebt er geen omkijken meer naar bij wijze van spreken. Of erger nog een set schijven verzieken omdat je eerst met te lichte blokken aan het expirimenteren bent, dan ben je een dief van je eigen portemonee. Het is een onderdeel van je actieve veiligheid, waarom mogen rolkooien stoelen en gordels wel duizenden euro's kosten en remmen niet
Plus als ik een beetje optel wat een jaar trackdays rijden of racen kost aan runningcost dan maakt die paar tientjes extra voor die vloeistof ook niet veel meer uit. Je kan dat natuurlijk ook omdraaien. Overal waar je een paar tientjes bespaard heb je zo weer het inschrijfgeld voor een extra dag er uit. Hetzelfde speelt bijvoorbeeld met motorolie. Ik rij op olie van Motul ala 16 euro per liter. Maar van de drifters weet ik dat er een hoop op Sunoco 10W60 rijden dat kost 6 euro per liter. Dus een keer oilchange per seizoen en wat bijvullen steek je ook weer 100 euro in je zak op jaarbasis. Daar is ook wat voor te zeggen
Alleen de keerzijde van al dat expirimenteren en huis tuin en keuken engineering is dat het niet altijd goed gaat en ook wel eens flink geld kost. Mooi voorbeeld vond ik die van een bekende van mij. Die hadden 8 serie klauwen aangepast voor een lichter type BMW. Bespaart je flink wat geld tov een AP of een Mov'it systeem. Alleen ze hadden niet gerekend aan de maten van hoofdremcylinders etc. Dat systeem was bijna niet te moduleren, de eerste keer rijden een set splinternieuwe slicks ala 1200 euro geflatspot. Besparing meteen weg en uiteindelijk hadden ze van het geld dus een getest systeem kunnen hebben welke bij de auto past. That's life
Iedereen zijn eigen visie dus. Alleen weet ik wel dat degene met de low budget aanpak, dus eerst met goedkope spullen beginnen en dan steeds beter gaan vaak wel de meeste problemen met van alles en nog wat hebben. Vaak kom je dan toch weer bij het betere materiaal uit dus mijn conclusie is dan het is wel leerzaam dat expirimenteren maar je was beter af geweest als je meteen de goede spullen gekocht had. Je ziet het ook op forums. Waarom zijn er 1001 draadjes over remmen en circuitgebruik terwijl het antwoord eigenlijk heel simpel is -> goede olie + goede race blokken en probleem opgelost
Wat ik trouwens zelf nog wel een keer proberen wil is die vloeistof van ATE. Maar dat is omdat ik dat kleurensysteem geniaal vind. Als je afwisselt tussen racing blue en type 200 dan kan je dus exact zien wanneer je vloeistof helemaal ververst is
Alleen ik zie dat anders. Als je de stap zet naar een volle racer, dus een auto die niet meer op straat rijd of alleen over straat van en naar een circuit dan kan je beter gewoon met topmateriaal beginnen. Niets is irritanter dan eindelijk kunnen rijden en dan nog een paar dagen nodig hebben om je remmen op orde te krijgen. Ik denk dan zo gewoon goed materiaal meenemen en het pedaal kan meteen in de hoek en je hebt er geen omkijken meer naar bij wijze van spreken. Of erger nog een set schijven verzieken omdat je eerst met te lichte blokken aan het expirimenteren bent, dan ben je een dief van je eigen portemonee. Het is een onderdeel van je actieve veiligheid, waarom mogen rolkooien stoelen en gordels wel duizenden euro's kosten en remmen niet

Plus als ik een beetje optel wat een jaar trackdays rijden of racen kost aan runningcost dan maakt die paar tientjes extra voor die vloeistof ook niet veel meer uit. Je kan dat natuurlijk ook omdraaien. Overal waar je een paar tientjes bespaard heb je zo weer het inschrijfgeld voor een extra dag er uit. Hetzelfde speelt bijvoorbeeld met motorolie. Ik rij op olie van Motul ala 16 euro per liter. Maar van de drifters weet ik dat er een hoop op Sunoco 10W60 rijden dat kost 6 euro per liter. Dus een keer oilchange per seizoen en wat bijvullen steek je ook weer 100 euro in je zak op jaarbasis. Daar is ook wat voor te zeggen

Alleen de keerzijde van al dat expirimenteren en huis tuin en keuken engineering is dat het niet altijd goed gaat en ook wel eens flink geld kost. Mooi voorbeeld vond ik die van een bekende van mij. Die hadden 8 serie klauwen aangepast voor een lichter type BMW. Bespaart je flink wat geld tov een AP of een Mov'it systeem. Alleen ze hadden niet gerekend aan de maten van hoofdremcylinders etc. Dat systeem was bijna niet te moduleren, de eerste keer rijden een set splinternieuwe slicks ala 1200 euro geflatspot. Besparing meteen weg en uiteindelijk hadden ze van het geld dus een getest systeem kunnen hebben welke bij de auto past. That's life

Iedereen zijn eigen visie dus. Alleen weet ik wel dat degene met de low budget aanpak, dus eerst met goedkope spullen beginnen en dan steeds beter gaan vaak wel de meeste problemen met van alles en nog wat hebben. Vaak kom je dan toch weer bij het betere materiaal uit dus mijn conclusie is dan het is wel leerzaam dat expirimenteren maar je was beter af geweest als je meteen de goede spullen gekocht had. Je ziet het ook op forums. Waarom zijn er 1001 draadjes over remmen en circuitgebruik terwijl het antwoord eigenlijk heel simpel is -> goede olie + goede race blokken en probleem opgelost

Wat ik trouwens zelf nog wel een keer proberen wil is die vloeistof van ATE. Maar dat is omdat ik dat kleurensysteem geniaal vind. Als je afwisselt tussen racing blue en type 200 dan kan je dus exact zien wanneer je vloeistof helemaal ververst is

- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re:
Even een schop.Bert ///M3 schreef:Bij veel merken moet de auto officieel aan de diagnostic kast inderdaad.
Wat sommigen wel eens doen is gewoon vervangen zoals bij een non ABS auto. Dan stukje rijden, paar keer flink remmen zodat ABS in werking komt en dan nog een keer ontluchten.
Als het systeem nog vol zit is het niet zo'n probleem om het op de ouderwetse zonder ABS manier te doen alleen neem je dan het deel in de ABS pomp niet mee, daar blijft dus oude vloeistof zitten. Maar rond je remklauwen heb je dus wel nieuwe.
Als je het niet zeker weet gewoon bij de dealer laten doen zou ik zeggen, dat mag voor hun niet meer als een half uurtje werk zijn.
Als ik het goed begrijp krijg je dus een mengsel remvloeistof van nieuw en oud als je de ABS in werking laat treden.
-
- Berichten: 3063
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
Hoe zo'n abs ding in elkaar zit weet ik niet, maar dat is misschien wel wat om uit te zoeken.
Maar mogelijk blijft er oude remvloeistof ook in de klauwen achter als de ontluchtingsnippel dicht bij de aansluiting van de leiding zit. Als de remzuigers schoon zijn kun je deze (voorzichtig, let op de zuigers en het niveau) uitpompen en terug erin duwen voor het verplaatsen van vloeistof ook binnen de klauw. Het kan met ontluchten ook handig zijn omdat je veel verpompt en omhoog..
Maar mogelijk blijft er oude remvloeistof ook in de klauwen achter als de ontluchtingsnippel dicht bij de aansluiting van de leiding zit. Als de remzuigers schoon zijn kun je deze (voorzichtig, let op de zuigers en het niveau) uitpompen en terug erin duwen voor het verplaatsen van vloeistof ook binnen de klauw. Het kan met ontluchten ook handig zijn omdat je veel verpompt en omhoog..
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
@Ar: Je loopt dus kans dat er oude vloeistof in blijft zitten. Wat ik bij de M3 gedaan heb de laatste keer is 1L remvloeistof door het systeem flushen, steeds even ABS jumperen. En dan nog een keer.
Bij een M3 bestaat je ABS unit eigenlijk uit 2 delen. De pomp zet de accumulator op druk, pomp zuigt dus uit het reservoir. Als je ABS activeert dan springen de solenoid steeds even open en laten de druk weg naar het reservoir via een return line, welke vervolgens weer aangevuld word uit de accumulator. Dus als je ABS cycled dan pomp je effectief het systeem door.
Weet niet of het bij andere typen auto's ook op die manier te doen is, bij mij is het een kwestie van een relais trekken en 2 pinnen doorverbinden.
Bij een M3 bestaat je ABS unit eigenlijk uit 2 delen. De pomp zet de accumulator op druk, pomp zuigt dus uit het reservoir. Als je ABS activeert dan springen de solenoid steeds even open en laten de druk weg naar het reservoir via een return line, welke vervolgens weer aangevuld word uit de accumulator. Dus als je ABS cycled dan pomp je effectief het systeem door.
Weet niet of het bij andere typen auto's ook op die manier te doen is, bij mij is het een kwestie van een relais trekken en 2 pinnen doorverbinden.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
@Bert
Het flushen doe ik maar door de intervallen kort te houden. Ik gebruik gewoon DOT4, wat bijna niks kost.
Ik deed het altijd bij een doe het zelf garage, maar zal het nu zelf doen. Perslucht heb ik en via ebay heb ik het eerder genoemde "remvloeistofvervangding" besteld.
Het zou mooi zijn als er een universeel apparaat in de handel is om het in de bleed mode te zetten.
@TLRS
Dat zal niet zoveel zijn. Vooral als je de intervallen kort houdt.
Het flushen doe ik maar door de intervallen kort te houden. Ik gebruik gewoon DOT4, wat bijna niks kost.
Ik deed het altijd bij een doe het zelf garage, maar zal het nu zelf doen. Perslucht heb ik en via ebay heb ik het eerder genoemde "remvloeistofvervangding" besteld.
Het zou mooi zijn als er een universeel apparaat in de handel is om het in de bleed mode te zetten.
@TLRS
Dat zal niet zoveel zijn. Vooral als je de intervallen kort houdt.
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
Klinkt goed.Bert ///M3 schreef:@Ar: Je loopt dus kans dat er oude vloeistof in blijft zitten. Wat ik bij de M3 gedaan heb de laatste keer is 1L remvloeistof door het systeem flushen, steeds even ABS jumperen. En dan nog een keer.
Bij een M3 bestaat je ABS unit eigenlijk uit 2 delen. De pomp zet de accumulator op druk, pomp zuigt dus uit het reservoir. Als je ABS activeert dan springen de solenoid steeds even open en laten de druk weg naar het reservoir via een return line, welke vervolgens weer aangevuld word uit de accumulator. Dus als je ABS cycled dan pomp je effectief het systeem door.
Weet niet of het bij andere typen auto's ook op die manier te doen is, bij mij is het een kwestie van een relais trekken en 2 pinnen doorverbinden.
- Hoe lang maak je de verbinding?
- welk relais en welke pinnen zijn het?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
Verbinding is gewoon een draadje van 10 cm en ombuigen. Dan achterste relais met ABS er op er uit trekken en pins 30 en 87 doorverbinden, auto hoeft niet op contact want die is al live volgens mij.
-
- Berichten: 3063
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
Als ik goed begrijp hoe de ABS unit in elkaar zit dan is een korte interval een prima oplossing, mits je het abs een enkele keer aanspreekt natuurlijk.Ar schreef:@BertHet flushen doe ik maar door de intervallen kort te houden. Ik gebruik gewoon DOT4, wat bijna niks kost.
@TLRS
Dat zal niet zoveel zijn. Vooral als je de intervallen kort houdt.
Maar wat je nagenoeg altijd bij motorfietsen ziet is dat de leiding aan de bovenkant van de remklauw vast zit en de bleeder natuurlijk ook. Dus het onderste deel van de remklauw spoelt niet per definitie mee. Door het voor de helft uitpompen van de remzuigers verplaats je wel veel vloeistof. Door ze terug te duwen pomp je vervolgens weer veel vloeistof omhoog, dat spoelt beter denk ik. Die methode werkt ook prima bij het ontluchten omdat je met de richting van de bellen mee werkt. En dat allemaal zonder druk of vacuum pompjesysteemdinges!
Je kunt op de ontluchtnippel een slangetje zetten met daarin of aan een terugslagklepje. Je hoeft dan niet meer tussendoor de nippel dicht te zetten. Misschien is dat een mooie oplossing voor je?Ar schreef:Het zou mooi zijn als er een universeel apparaat in de handel is om het in de bleed mode te zetten.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remvloeistof vervangen bij auto met ABS
ik heb een tijdje terug het met een doorzichtige slang gedaan waar een fietsventiel in past
die werkt als terugslag klep...en dat doe je in een bv leeg plastic cola flesje oid (die je aan een steen plakt zodat ie niet omvalt) dan kun je gewoon in je uppie het doen...slangetje met nippel erop, die nippel losdraaien dan loopt er al iets uit...potje in de gaten houden dat ie niet leeg komt te staan! en dan in de auto gewoon paar x rustig pompen
gaat heel mooi, veul beter dan met een trekspuit het eruit zuigen zeg maar, maar dat kan ook via een doorzichtige slang, zodra de kleur helderder wordt komt de verse olie eraan


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten