Auto afstelling

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Luco

Auto afstelling

Bericht door Luco » 09 jul 2008, 18:12

Ik ben benieuwd hoe de racers hier hun auto afgesteld hebben qua
Camber
Caster
Inspoor/Uitspoor.

Ik sta op bv 3,5 a 4 graden camber
Verder sta ik op 5 minuten Inspoor

Sommige zeggen dat uitspoor beter is met bochten maar hij wordt er wel onstabieler van.
Ik vind dat inspoor/toespoor wel fijn rijden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jul 2008, 18:18

Ben wel benieuwd naar de E30's hier, want die van mij moet binnenkort uitgelijnd worden.

Camber wil ik op +-3,5 graad negatief hebben voor. Achter zal zo rond de 1.5-1.7 liggen, maar daar kan en wil ik weinig aan veranderen.

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2008, 18:19

Ligt er helemaal aan type auto: RWD, FWD. Motor voorin, midden of achter.

Van mijn E30 weet ik niet de exacte gegevens, moet ik bij mijn preparateur opvragen. Die houdt alles bij per race.

Luco

Bericht door Luco » 09 jul 2008, 18:20

En je toe of uitspoor?

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2008, 18:21

@Dennis: Volgens DNRT mag E30 max. 3,5 graden hebben dacht ik.

Laurens

Bericht door Laurens » 09 jul 2008, 18:30

Ik ga vanavond weer uitlijnen en uitwegen.

Standaard setup is:

Voor:

1mm uitspoor
3,75 graden camber

Achter:

0 mm toespoor
3 graden camber

Bandenspanning bij 20 graden rond de 1,7 bar.

Luco

Bericht door Luco » 09 jul 2008, 18:32

Laurens waarom uitspoor?

Ik ben benieuwd wat nu beter is in of uitspoor bij een lichte fwd?

Laurens

Bericht door Laurens » 09 jul 2008, 18:53

Uitspoort zorgt er voor dat de auto makkelijker instuurt, maar kan er inderdaad voor zorgen dat de auto instabiel wordt...
Door de kracht die op de aangedreven wielen komt te staan wordt dit bij een FWD redelijk opgelost. Doordat de wielen bij acceleren heel graag naar voren willen ontstaat er toespoor, dit is wel een beetje auto afhankelijk.

Ook is het caster belangrijk, meestal geldt dat hoe meer caster hoe beter de auto instuurt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 jul 2008, 18:58

Hm dat denk ik juist niet :?: Meer caster zorgt vaak voor een betere rechtuit stabiliteit en een slechtere turn in.

Maar het ligt er een beetje aan hoe je dat versteld. Bij een BMW met camberplates bijvoorbeeld kantel je de schokbreker naar achteren. Je krijgt dan meer caster maar ook meer trail en voornamelijk die trail zorgt ervoor dat je turn in moeilijker word.

Laurens

Bericht door Laurens » 09 jul 2008, 21:52

Ligt er inderdaad aan hoe je het verstelt.

Bij de Formule Ford deed ik dat door de draagarmen verder naar binnen of buiten te zetten, bij een Tourwagen kan dat niet altijd.

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 10 jul 2008, 09:54

OEI...

Mijn e30 is uiteraard voorzien van andere veren/dempers.
tevens heb ik nieuwe bussen erin, waaronder die van de e30 m3 (vóór, voor ander caster)

Mijn ombouwer zegt: gewoon laten uitlijnen volgens M3 fabrieksafstelling...

??
We hebben niet echt veel race-ervaring, en helemaal niet met die auto. Moet op zich toch een goed uitgangspunt zijn??

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 jul 2008, 10:22

Met de afstelling voor een M3 straatauto kom je niet ver denk ik. Je zal oa al veel meer negatief camber nodig hebben en ook ander toe/uitspoor denk ik.

Caster laten zoals op een E30 M3 kan ik me dan wel in vinden, is een goed uitgangspunt.

Tom V

Bericht door Tom V » 10 jul 2008, 10:23

Aan de meeste e30's is nul komma nul af te stellen helaas. Heb je camber/casterplates Paul?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2008, 14:20

Ik heb voor de E30 een set E36 M3 'camber'plates over. Dat zijn de topmounts die je verkeerd om monteert, waardoor je meer dan 2 graden negatief krijgt. Ik ga zelf met camberplates rijden van Remmo Niezen, of Bas Roos.

Tom V

Bericht door Tom V » 10 jul 2008, 17:13

Dennis Cavallino schreef:Ik heb voor de E30 een set E36 M3 'camber'plates over. Dat zijn de topmounts die je verkeerd om monteert, waardoor je meer dan 2 graden negatief krijgt. Ik ga zelf met camberplates rijden van Remmo Niezen, of Bas Roos.
Heb zelf die van Remmo :

[IMG:640:480]http://i45.photobucket.com/albums/f69/t ... 007/10.jpg[/img]

Mooi spul, goed te verstellen. Prijs/kwaliteit erg prima.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jul 2008, 21:33

Ik stel helemaal niks af aan de Hartge, maar heb wel onderstuur als ik vlot ga zoals op een circuit, mede door de dikke sper dan schijnt ie wat meer door te drukken? maar wel veilig :lol: achja tis ook een straatauto maar als ik dan bij een ander instap met circuit set up en banden e.d. tja..damn wat mis ik dan veel :shock:

bij een eventueel volgende auto komt daar dus ook een set semislicks bij en meer een track/straat set-up, of het moet een Exige zijn dan zitten ze daar al op meestal :lol:

wil met een volgende auto wat meer op het circuit, met de Hartge kan wel af en toe, maar teveel is ook meer risico en wat zonde vind ik.

Maus

Bericht door Maus » 11 jul 2008, 00:21

Bert ///M3 schreef:Hm dat denk ik juist niet :?: Meer caster zorgt vaak voor een betere rechtuit stabiliteit en een slechtere turn in.

Maar het ligt er een beetje aan hoe je dat versteld. Bij een BMW met camberplates bijvoorbeeld kantel je de schokbreker naar achteren. Je krijgt dan meer caster maar ook meer trail en voornamelijk die trail zorgt ervoor dat je turn in moeilijker word.
Kan iemand mij uitleggen wat trial is / precies inhoudt?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 jul 2008, 00:27

Caster is de hoek die je stuurnaaf maakt. Bij McPherson ophangingen waar de naaf enz om de schokbreker draaien is dat dus de hoek waarmee de schokbreker naar achteren gekanteld is.

1 van de eigenschappen van caster is dat het op het buitenste wiel iets extra negatief camber geeft als je instuurt, dynamisch negatief camber.

Trail:
Je band staat op de grond met in het midden het contactvlak. Als je een fictieve lijn trekt langs de stuurnaaf of schokbreker dan kruist die de grond ergens voor het contactoppervlak. De afstand tussen dat snijpunt en het midden van je contactopervlak heet trail.

Je moet het zien als het wiel van een winkelwagentje zeg maar, die staat ook nooit recht onder het draaipunt. Hoe verder die daar van af staat hoe moeilijker het wagentje stuurt.

Dus hoe meer trail hoe beter je rechtuitstabiliteit word.

Als je naar bijvoorbeeld een McPherson voorpoot kijkt dan zit de naaf vaak tegen de schokbreker aan geschroeft. Door in je ontwerp de naaf naar voren en naar achteren te verschuiven kan je als ontwerper dus meer of minder trail zetten bij dezelfde caster hoek. En dus een afweging maken hoeveel caster je wilt hebben voor je dynamische eigenschappen en hoeveel trail je hebben wil voor stabiliteit.

Omgekeerd in de toerwagenracerij heb je die verstelling niet, vaak alleen een casterverstelling. Kantel je de schokbreker nu dus achterover gaat niet alleen je caster omhoog maar ook je trail. Aan de ene kant krijg je dus meer dynamisch negatief camber bij insturen maar dat valt weg tegen de extra trail waardoor insturen weer moeilijker word. Daarom is caster altijd een afweging.

Als je een naar een wagen als een E36 M3 kijkt die heeft standaard 7 graden caster. Pak je een E36 325i die heeft standaard 3,5 graad caster. Ik heb de gevens even niet bij de hand maar laten we voor het voorbeeld even zeggen dat ze door een verschil in naven evenveel trail hebben. Doe je er nu bij beiden 3 graden bovenop dan heeft dat veel meer invloed op een 325i. Je wint op beide auto's ongeveer even veel dynamisch negatief camber maar een 325i krijgt procentueel veel meer trail waardoor die alsnog veel slechter instuurt. Caster instelling is dus heel erg auto specifiek en dan ook nog eens specifiek qua manier van stellen. Als je de positie op de naaf ook nog zou kunnen stellen dan kan je ze zeg maar onafhankelijk van elkaar veranderen, maar ik heb dat nog nooit IRL gezien.

Pak je een ophanging die echt op racen uitgedacht is ipv afgeleid van een wegauto dan zal je zien dat die van zichzelf al redelijk wat caster hebben en daarbij heel weinig trail, dus dan kan je veel meer met een caster verstelling.

Wat ik zelf doe bij E36 M3's is caster origineel laten of iets verhogen voor stuurgevoel maar niet heel veel van 7 naar 8 bijvoorbeeld. Je krijgt op die auto's wel iets extra dynamisch negatief camber maar dat is bijna insignificant.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 11 jul 2008, 00:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Maus

Bericht door Maus » 11 jul 2008, 00:33

Weer wat geleerd. :) Dankje. :wink:

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 11 jul 2008, 07:37

Ik heb voor de E30 een set E36 M3 'camber'plates over. Dat zijn de topmounts die je verkeerd om monteert, waardoor je meer dan 2 graden negatief krijgt. Ik ga zelf met camberplates rijden van Remmo Niezen, of Bas Roos.
heb ik dus nog niet... ben wel geïnteresseerd!! (ik pb je binnenkort ff)

Met de M3 afstelling + camberplates voor meer camber en uiteraard de andere nodige hardware (anti-roll bar, veerpootbrug, etc. etc) moet het al aardig gaan...

Er valt aan de e30 inderdaad verder vrij weinig "af te stellen" op een uitlijnbank.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jul 2008, 13:17

Op een E30 kun je ook de draagarm (Powerflex) bussen van een E30 M3 monteren en E46 topmounts, dan heb je ook iets meer camber.

Afgelopen weekend bij Bas Roos camberplates gekocht, met instelbare camber en castor. Ben nu dus alleen op zoek naar uniballs, om ze te kunnen monteren op mijn dempers. Maar die groothandels zijn niet echt googlebaar.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 14 jul 2008, 13:29

Voor parallel en -1.5 camber achter 1 mm toespoor en -1 camber.
Caster is niet aanpasbaar, en ik zou het ook niet weten.
Bandenspanning 1.4 bar.
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 15 jul 2008, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Corvette

Bericht door Corvette » 15 jul 2008, 03:44

Bij mij ( Corvette Z06 ) is de camber 1.3 graad negatief aan de voorkant met een beetje toespoor en achter 0,5 graden negatief en ook minimaal toespoor.
De banden zijn heel breed ( 345 achter en 295 voor ) en dan heeft veel negatief camber niet veel zin.

Ik heb wel eens met 2,5 gr negatief gereden en dat is dan wel feest als je een bocht induikt, maar je banden slijten 6 x zo snel als je met zo'n afstelling op de A2 rechtuit rijd.

Voor 2 en achter 1 gr. negatief is waarschijnlijk de ideale stand en beide minimaal toespoor.

Bandenspanning koud 1.7 >>> warm dan 2,4 tot 2,6

Gr. Cor

Sjef

Re: Auto afstelling

Bericht door Sjef » 05 apr 2009, 22:36

Nieuw stuurhuis gemonteerd onder de e30. Nu moet deze uiteraard uitgelijnd worden.
De auto mag niet van camberplaten voorzien worden, heeft wel de eccentrische e30 M3 powerflex rubbers in de vooras wat al voor iets meer caster zorgt.

Nou vraag ik me af wat ik kan laten veranderen aan deze setup bij het uitlijnen. Profile kerel pakt natuurlijk gewoon de gegevens erbij van een 325i e30 uit 87 en dat lijkt me nou niet echt ideaal? Met de auto wordt alleen rally gereden, niet naar woon-werk, dus slijtage boeit me niet! :)

Zelf zou ik gewoon maar vragen wat ie veilig max. negatief camber op de auto kan zetten? Iig meer dan bij een standaard uitlijning? Tips iemand?

RJay

Re: Auto afstelling

Bericht door RJay » 06 apr 2009, 12:43

voor staat op -3.8 camber, neutraal caster want die is niet zo makkelijk verstelbaar (nieuwe gaten meoten boren in veerpoothuis).
Achter staat iets van -1 tot -1.5 camber.

Toe/uitspoor zou ik niet weten want we hebben haar eigenlijk nooit laten uitlijnen, maar ze rijd wel erg fijn, dus zal wel neutraal zijn ook.

Plaats reactie