BMW sportwagen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Macboy

BMW sportwagen

Bericht door Macboy » 02 jul 2008, 15:35

BMW wordt door velen beschouwd als hét sportieve merk. Ik zat opeens te denken: hoe kan het dan dat BMW nog geen sportwagen in het gamma heeft ??

Raar toch eigenlijk? De M5, M3, Z4 M zijn geen échte sportwagens natuurlijk a la Corvette, R8, Nissan GT-R, SLR, GT3 RS etc etc

Wanneer komt BMW met een echte exclusieve sportwagen om te laten zien wat het merk in huis heeft ?
Laatst gewijzigd door Macboy op 02 jul 2008, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R

Bericht door Marc R » 02 jul 2008, 15:36

Dat kunnen ze niet.

*duikt achter de bank* :lol:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 jul 2008, 15:37

En ik na anderhalf jaar lidmaatschap D-F maar denken dat ze al 2 ultiem brute supersporters hebben die alles en iedereen in supercarland vermorzelen, namelijk de 130i en de 135i. :)

Tristan

Bericht door Tristan » 02 jul 2008, 15:38

Laatste is uit mijn hoofd de M1, toch? Is ook de enige geweest dacht ik.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 jul 2008, 15:39

Tristan schreef:Laatste is uit mijn hoofd de M1, toch? Is ook de enige geweest dacht ik.
Die was meer van deze tijd:

[img:445:298]http://images.starpulse.com/Photos/Prev ... s-cn09.jpg[/img]

RVV

Bericht door RVV » 02 jul 2008, 15:48

Macboy, waarom zie je de Z4 (M) (coupe) (roadster) niet als sportwagen ?

Dit is toch een sportwagen bij uitstek ?

Alle klasieke ingrediënten die je in sportwagen verwacht zijn aanwezig.

Ik denk alleen dat de Z4 een beetje onderschat is. totdat je de Z4 van Femme weer ziet dan draaien alle gedachtes betreffende de Z4 weer de goede kant op :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 02 jul 2008, 16:00

Denk dat Supercar beter woord is.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 02 jul 2008, 16:02

Tristan schreef:Laatste is uit mijn hoofd de M1, toch? Is ook de enige geweest dacht ik.
Laat ze daarom rap die M1 Hommage concept in productie nemen!!!

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 02 jul 2008, 16:11

Nja, in samenwerking hebben ze er wel 1 zeg maar zo ;)

Mc Laren F1!!!!!!

BMW performance 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jul 2008, 16:13

Denk dat BMW daar niet veel heil in ziet. Zo profileren ze zich ook niet in de autosport trouwens, voornamelijk tourwagenracerij.

Als jij een supersportwagen met zeg een V10 bouwt. Dan moet dat ding waarschijnlijk een lieve duit gaan kosten en ga je mikken op de markt Porsche / Ferrari / Lamborgini enz.

Al is die BMW supersportwagen nog zo goed het blijft voor de meesten nog steeds een BMW en dus kopen ze liever een Porsche / Ferrari of een Lamborgini.

Hunter

Bericht door Hunter » 02 jul 2008, 16:14

BMW & Sportief...?? Dat klinkt als Lada & modern :lol:

Maar inderdaad... De M1 is toch wel de BMW supercar...!

M@rcel

Bericht door M@rcel » 02 jul 2008, 16:19

BMW wil op iedere auto die de fabriek verlaat centen verdienen. Misschien zijn de ontwikkelingskosten en opbrengsten niet interessant genoeg voor BMW?

RVV

Bericht door RVV » 02 jul 2008, 16:30

BMW heeft een beetje een aparte filosofie. Ze maken alleen een auto als die (voldoende) winst maakt. Waar andere mainstream merken een (super) sportauto nodig hebben om hun sportieve imago te onderstrepen, zoals bv Audi met de R8 of Mercedes met de SLR, is het sportieve merk imago van BMW zodanig sterk dat ze geen verliesgevend model hoeven te produceren om als marketing/eye catcher model in de markt te zetten.

BMW hoeft en wil anno van de dag niet concurreren met merken als Porsche, Ferrari, Lambo en consorten.

Ford bv concern in zwaar weer zette een paar jaar geleden de GT opnieuw in de markt om gewoon weer net zoals in de jaren 60 te concureren met Ferrari's.. een Ford die Ferrari's overwon op de circuits. Daar pakten ze ook weer op terug.. resultaat Ford was weer wereld nieuws. De free publicity die dat opleverd en Ford weer als merk op de kaart zette is door een simpel Focusje never nooit te realiseren.

Maar als BMW bv een nieuwe 3 serie in de markt zet is dat met ongeveer dezelfde impact als Ford het moet doen met een supercar. De hele wereld praat er over.

Met 1 verschil die 3 serie word altijd dik op verdiend en die Ford leverd geen concrete winst op, alleen maar naamsbekendheid.

Dus de simpele reden waarom BMW, die uiteraard de kennis en know how in huis heeft om een supercar te maken geen supercar maakt is omdat ze het niet nodig hebben.

Een mainstream model van BMW word er niet meer of minder om verkocht.

Bij BMW zijn ze ook niet gek, en zien ook wel hoeveel geld Mercedes toelegt op bv de SLR en helmaal de Maybachs die geen sportwagen is maar wel in die prijsklasse aanwezig is. Wat heb je aan al die verliezen ?

Geen winst, geen model is het motto van BMW.

©BMW AG
Laatst gewijzigd door RVV op 02 jul 2008, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 02 jul 2008, 16:32

*copyright BMW GmbH* :lol:

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 16:46

Rico v Velzen schreef:Macboy, waarom zie je de Z4 (M) (coupe) (roadster) niet als sportwagen ?

Ik denk alleen dat de Z4 een beetje onderschat is. totdat je de Z4 van Femme weer ziet dan draaien alle gedachtes betreffende de Z4 weer de goede kant op :wink:
Nu ben ik zeker een grote fan van de Z4 en al helemaal van projecten zoals die van Femme, maar een sportwagen vind ik het niet. Het is geen auto waarvan je als kleine jongen een grote poster van op de muur hangt. Geen echte 'wow', koppendraaier etc. Als je een Z4 ziet ben je dat 's avonds alweer vergeten.
Mercedes heeft de SLR (ondanks dat men dat hier niks vind, onterecht imho want BMW heeft daar dus niets tegenover staan). Audi de R8.

En sorry maar zie ook niet in wat de McLaren F1 met BMW te maken heeft. Tja, de motor komt ervandaan maar verder hebben ze niets van doen met die auto.

RVV

Bericht door RVV » 02 jul 2008, 16:55

Tom dan moet je een duidelijke schifting maken tussen super sport cars en sportwagens.

Dat die hybride van een topicstarter met zijn 65+ dementie dat weer vergeet :roll:

En ik denk dat er best wel jochies zijn die een Z4 als poster boven hun bed hebben hangen. Jij niet Tom ? Vandaar dat het zo stoffig is in je kamer.

:lol: :lol: :lol:

raymondw

Bericht door raymondw » 02 jul 2008, 17:00

De E26S M1 werd destijds ontwikkeld voor de ETC group 4, group 5 en de ALMS waar de E9 CSL met M49 motoren zo succesvol waren. Om aan de reglementen te voldoen was een straatversie vereist. Dit heeft geleid tot ~450 exemplaren. Helaas voor BMW werden de reglementen aangepast waardoor de M1 niet voor bovengenoemde races ingezet kon worden. Bernie Ecclestone bood met de Pro-Car opzet uitkomst. BMW zal er geen geld op verdiend hebben, maar het heeft wel het werkimago versterkt. Later heeft BMW dat herhaald met de E30 M3, waarvan ~17000 exemplaren zijn verkocht daar waar de reglemeneten er 5000 vereisten. Voor meetr achtergrond informatie verwijs ik naar de biografie van Paul Rosche. Daarin staat duidelijk de spagaatverhouding van de toenmalige RvB met de nog jonge Motorsport afdeling.

Eind jaren tachtig is er sprake geweest van een echte M8 met daarin een S70/1 motor (550pk). Wolfgang Reitzle heeft de stekker uit dit project getrokken. Het enigst gebouwde prototype stond jarenlang in de kelders van Mobile Tradition, maar medio 2004/2005 stond deze op de nominatie om vernietigd te worden. Of dit daadwerkelijk gebeurd is weet ik niet, maar lijkt mij wel waarschijnlijk omdat het een prototype betrof. De S70/1 motor is later door Paul Rosche doorontwikkeld voor de Mc laren F1 (627pk). De reden voor het stoppen van het M8 project was dat de toenmalige RvB geen toegevoegde waarde voor de onderneming zag. Opel had met de Lotus Omega een soortgelijk probleem, reden waarom deze in NL nooit officieel als model is gevoerd.

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 17:02

Rico v Velzen schreef: Waar andere mainstream merken een (super) sportauto nodig hebben om hun sportieve imago te onderstrepen, zoals bv Audi met de R8 of Mercedes met de SLR, is het sportieve merk imago van BMW zodanig sterk dat ze geen verliesgevend model hoeven te produceren om als marketing/eye catcher model in de markt te zetten.
Leuk maar dat is alleen vanuit de BMW-(marketing)kant bekeken.... :)

Het werkt wel maar in mijn ogen geen excuus om niet met een sportauto te komen. Waarom zouden ze anders een CSL van 125k verkopen? De R8 is 160k en die zou alleen voor het mooie imago zijn? ;)

En waarom moet een 5 serie in hemelsnaam sportief zijn? Totaal onnodig toch. Het publiek dat een 5 koopt wil best een sportief imago maar geen sportieve auto (dat is het tenslotte niet). Ze sturen misschien marginaal scherper als de concurrentie maar daar blijft het bij. Doet mij een beetje aan Alfa Romeo denken; met die laatste modellen die gekocht worden door mensen die alleen geilen op het sportieve imago dat eraan zit.

Aanpak van Mercedes is zo slecht nog niet. De normale auto's lekker comfortabel (daar moeten ze goed in zijn). Daarnaast de AMG lijn voor wie power en sportiviteit wil. En de AMG Black series waar ze nu mee bezig zijn voor het wat meer hardcore werk. Daarboven de SLR McLaren als toetje. Dat maakt het modellengamma bij Mercedes wel erg breed.

Bij BMW heb je M voor power/sportiviteit (echter niet hardcore). De normale modellen (marginaal sportiever). Maar wat meer hardcore versies hebben ze niet op de E46 M3 CSL na. En een echte sportauto is er ook niet. Dus het sportieve imago van BMW komt van de iets scherper sturende standaardmodellen en de M's.

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 17:04

Rico v Velzen schreef:Tom dan moet je een duidelijke schifting maken tussen super sport cars en sportwagens.
Dat doet die bejaarde uit de topicstarter toch ook? BMW heeft geen tegenhanger voor auto's als de Corvette, R8, Nissan GT-R etc. :P
En ik denk dat er best wel jochies zijn die een Z4 als poster boven hun bed hebben hangen. Jij niet Tom ? Vandaar dat het zo stoffig is in je kamer.

:lol: :lol: :lol:
:lol: vind de Z4 een prachtkar maar 't is niet mijn natte droom.... dat is de 360 Challenge Stradale ;)

stefan740

Bericht door stefan740 » 02 jul 2008, 17:14

Tom schreef:
Rico v Velzen schreef:Macboy, waarom zie je de Z4 (M) (coupe) (roadster) niet als sportwagen ?

Nu ben ik zeker een grote fan van de Z4 en al helemaal van projecten zoals die van Femme, maar een sportwagen vind ik het niet. Het is geen auto waarvan je als kleine jongen een grote poster van op de muur hangt. Geen echte 'wow', koppendraaier etc. Als je een Z4 ziet ben je dat 's avonds alweer vergeten.
Mercedes heeft de SLR (ondanks dat men dat hier niks vind, onterecht imho want BMW heeft daar dus niets tegenover staan). Audi de R8.

En sorry maar zie ook niet in wat de McLaren F1 met BMW te maken heeft. Tja, de motor komt ervandaan maar verder hebben ze niets van doen met die auto.
Ik heb juist wel een poster van een Z4 M coupe.
Verder wil ik wel weten wat de R8 een supercar maakt?

Knot

Bericht door Knot » 02 jul 2008, 17:24

Gewoon even wachten op de E92 CSL 8)

Geduld is een schone zaak!

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 02 jul 2008, 17:28

Waarom een supersport BMW als Porsche er is :roll:

M1, leuke wagen. Zou je het kopen, ik niet.

RVV

Bericht door RVV » 02 jul 2008, 17:31

Tom schreef: Bij BMW heb je M voor power/sportiviteit (echter niet hardcore). De normale modellen (marginaal sportiever). Maar wat meer hardcore versies hebben ze niet op de E46 M3 CSL na. En een echte sportauto is er ook niet. Dus het sportieve imago van BMW komt van de iets scherper sturende standaardmodellen en de M's.
Tom ik dacht niet dat het sportieve imago komt van de iets scherpe sturende standaardmodellen en de M's, maar dat dit imago, langzamerhand is opgebouwd afgelopen 40 jaar. BMW heeft altijd al bekend gestaan als een innovatieve fabrikant die de in praktisch al zijn modellen een sportieve roots heeft gestopt en natuurlijk al 40 jaar en zelfs langer in de motorsport actief is.

Toen Audi nog een zandzakken plakmerk van VW was, speelde BMW op het hoogste niveau mee in de autosport. De technologieën die men toepaste vonden hun weg naar de gewone productiemodellen waarbij de M divisie net een stapje meer kreeg.

Het sportieve komt niet door die 3 serie of 5 serie van hedendag maar is zorgvuldig opgebouwd met de juiste mix van sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid.

BMW is ook trouw gebleven aan het belangrijkste USP van het merk en dat is namelijk RWD. Het doet me een beetje denken aan Rolex, zo'n beetje het enige Zwitserse merk dat niet in de roerige quartzrevoltutie van de jaren 70 zich liet verleiden tot alleen maar maken quarzhorloges.. Ook al waren de verkopen beroerd ze bleven trouw aan de mechanische horloges.

BMW heeft ook altijd zijn belangrijkste kroonjuweel RWD gekoesterd en op die techniek (die volgens sommige fabrikanten uit vervlogen tijden was en kozen voor de toekomst van FWD) blijven hameren.

Loskoppeling van sturen een aandrijving is gewoon de belangrijkste basisvoorwaarde voor sportief rijgedrag/gevoel. En mede dat vertaald zich in een sportief imago. (zelfs als er hele volkstammen zijn die helemaal niet weten hoe het verschil is tussen FWD en RWD, het gaat vooral om het imago)

Marc R

Bericht door Marc R » 02 jul 2008, 17:47

[quote="Rico v Velzen

Loskoppeling van sturen een aandrijving is gewoon de belangrijkste basisvoorwaarde voor sportief rijgedrag/gevoel. En mede dat vertaald zich in een sportief imago. (zelfs als er hele volkstammen zijn die helemaal niet weten hoe het verschil is tussen FWD en RWD, het gaat vooral om het imago)[/quote]

Ik zeg Sportquattro?

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 02 jul 2008, 17:49

Rico v Velzen schreef:BMW heeft een beetje een aparte filosofie. Ze maken alleen een auto als die (voldoende) winst maakt. Waar andere mainstream merken een (super) sportauto nodig hebben om hun sportieve imago te onderstrepen, zoals bv Audi met de R8 of Mercedes met de SLR, is het sportieve merk imago van BMW zodanig sterk dat ze geen verliesgevend model hoeven te produceren om als marketing/eye catcher model in de markt te zetten.

BMW hoeft en wil anno van de dag niet concurreren met merken als Porsche, Ferrari, Lambo en consorten.

Ford bv concern in zwaar weer zette een paar jaar geleden de GT opnieuw in de markt om gewoon weer net zoals in de jaren 60 te concureren met Ferrari's.. een Ford die Ferrari's overwon op de circuits. Daar pakten ze ook weer op terug.. resultaat Ford was weer wereld nieuws. De free publicity die dat opleverd en Ford weer als merk op de kaart zette is door een simpel Focusje never nooit te realiseren.

Maar als BMW bv een nieuwe 3 serie in de markt zet is dat met ongeveer dezelfde impact als Ford het moet doen met een supercar. De hele wereld praat er over.

Met 1 verschil die 3 serie word altijd dik op verdiend en die Ford leverd geen concrete winst op, alleen maar naamsbekendheid.

Dus de simpele reden waarom BMW, die uiteraard de kennis en know how in huis heeft om een supercar te maken geen supercar maakt is omdat ze het niet nodig hebben.

Een mainstream model van BMW word er niet meer of minder om verkocht.

Bij BMW zijn ze ook niet gek, en zien ook wel hoeveel geld Mercedes toelegt op bv de SLR en helmaal de Maybachs die geen sportwagen is maar wel in die prijsklasse aanwezig is. Wat heb je aan al die verliezen ?

Geen winst, geen model is het motto van BMW.

©BMW AG
Dus jij zegt hier dat BMW als merk zo bekend is dat, als zij een nieuw model lanceren, het gelijk zo'n groot nieuws is dat ze aandacht genoeg krijgen en dus een dure en verlies gevende oefening als een supercar niet hoeven te gebruiken? (Ik vraag me trouwens af of de R8 en SLR verliesgevend zijn, is daar ergens info over te vinden?).
Tenminste zo interpreteer ik dit, correct me if i'm wrong.

Dus kort gezegd: BMW is zo sterk qua imago dat ze dat niet nodig hebben en dus lekker geld kunnen verdienen met alles wat ze maken.
Waarom zouden ze dat dus doen, toch?

Maar ik betwijfel of ze meer nieuws genereren als dat Mercedes een nieuwe C-klasse of Audi een nieuwe A4 introduceren.
Zij hebben daartegen alsnog een supercar in het programma.

Zeg dat de SLR en R8 verliesgevend zijn en BMW wil dit niet, waarom pompen ze dan toch miljoenen in hun F1 avontuur?

Plaats reactie