En de wereld kijkt toe..

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

En de wereld kijkt toe..

Bericht door Niels » 02 jul 2008, 12:37

Onvoorstelbaar de situatie in Zimbabwe en de wereld kijkt maar toe. Ik snap het niet :roll: wie legt me het even uit :?: Als er olie aanwezig was :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 12:45

Je zegt 't zelf al: geen olie.

Maar grondstoffen hebben ze er zat, en die zijn volgens de Robeco reclame in opkomst. :wink:

Roman

Bericht door Roman » 02 jul 2008, 12:46

Begrijp het ook niet. Stuur BBE, SAS, Seals, etc erin om hem van afstand een keer uit te schakelen.

Dat kunnen ze makkelijk, maar ja dan moeten ze het wel doen.

Of als je het wat grover wil spelen kunnen ze ook een F22 sturen, die zal waarschijnlijk helemaal niet eens ontdekt worden en kan netjes van afstand z'n huis met him erin opblazen.

Word toch wel tijd voor actie lijkt me of niet? Maar ja zoals je zei, ze hebben geen olie...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 12:56

En tienduizenden EXTRA mensen worden afgeslacht zodra er helemaal niemand meer aan de macht is.

De film Shooting Dogs liet zien hoe men daar in een oogwenk verandert van een vriendelijke buurman in een vreselijk moordmonster, dat zich verplaatst in groepen. Met een goede troepenmacht kun je volgens mij veel 'winnen' daar. Niets doen, is uiteindelijk alleen maar verliezen. Het waargebeurde verhaal van Shooting Dogs (veelzeggende titel) is daar een goed voorbeeld van, helaas.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2008, 12:59

wie zegt dat ze geen olie hebben? dat land is zo groot, denk dat als ze echt gaan kijken dat er daar ook wel olie wat dieper onder de grond te vinden is.

voor mijn part sturen ze een paar hitman die kan op en stopt zijn regie daar...maar velen durven niet, want das mensenrechten schenden..ja zow wat? das maar 1 persoon, hij schend de rechten van miljoenen...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 13:23

In Afrika zit juist heel veel olie. Alleen in Zimbabwe volgens mij niet.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jul 2008, 13:28

Het is een andere wereld in dat soort landen he, been there done that. Jouw mensenrechten of die van iemand anders hebben ze niet zo veel boodschap aan.

Het verhaal met dat soort landen is dat het grote opperhoofd afschieten niet zomaar een verbetering brengt omdat je dan weer een strijd krijgt tussen mensen die de macht willen hebben. Kijk maar naar de situatie in Irak. De reden dat ze Saddam express hebben laten zitten tijdens de eerste golfoorlog is dat die het land wel onder controle had. Je kan ze dan beter gewoon kort houden als uitschakelen. Dat hebben ze nu wel gedaan -> chaos.

Somalie hetzelfde liedje daar vechten ze ook al eeuwen om wie er de baas is. Er zomaar een VN troepenmacht neer zetten bracht daar ook niet veel vooruitgang.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 jul 2008, 13:39

Zimbabwe is idd een dramatisch verhaal. Een zeer maar dan ook zeer welvarend Afrikaans land omzeep geholpen door een dictator. O.a. de landbouw floreerde als geen ander en velen haden daar een meer dan goede job, waardoor gezondheidszorg en onderwijs voor velen beschikbaar werd, en de levensstandaard voor de hele bevolking omhoog ging. Door het verjagen en onteigenen van de blanke boeren, is het fundament onder dit land verdaan geschopt. De Britten staan de popelen om in te grijpen maar kunnen dat door allerei internatiole verdragen niet. De beschaving word dus omzeep geholpen door juist volkeren voor eigen gewin van de diktator tegen elkaar op te zetten. Dat dit een zeer bloedige stijd is spreekt voor zich. Triest maar dan ook diep triest.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 13:40

Ja en vergeet naast de corruptie ook niet dat Afrika enorm racistisch is. Daar hoor je nooit een wereldverbeteraar over, maar dat is echt een giga probleem. Vooral omdat ze een ander zonder pardon meteen de hersens in slaan.

China is nu heel hard aan het investeren in Afrika, vooral op het gebied van infrastructuur. Om maar olie uit 't land weg te trekken, en grondstoffen veilig te stellen voor de eigen groei.

De meest welvarende Afrikaanse landen zijn de meest corrupte (logisch) en hebben tevens de meeste inwoners onder de armoedegrens (typisch).... Dat hele continent is zo ongelovelijk fucked up. Tegelijkertijd is dat echt eeuwig zonde, want het is er prachtig, ondanks de armoede, honger en droogte.

Overigens vind ik armoede maar een te verwaarlozen begrip sinds ik ooit een mooie fotoreportage heb gezien van een dorpje in Kenia. Daar waren 40 gezinnen gefotografeerd in hun woonkamers. 39 gezinnen zaten op de grond, waar ze aten, sliepen, etc.. Alle 39 gezinnen stonden lachend op de foto, vol trots met hun prullaria wat ze in de loop der jaren hadden verzameld.

Op 1 foto stond een gezin met een mooie sofa. De kinderen waren wel blij. Maar de vader niet. Als enige dorpsbewoner had hij in de grote stad gestudeerd, gewerkt en gewoond. En hij was dus de rijkste man van 't dorp, met zijn sofa. Maar hij was ongelukkig, want hij had geen geld voor een 2e sofa.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 jul 2008, 13:42

Bert ///M3 schreef:Het is een andere wereld in dat soort landen he, been there done that. Jouw mensenrechten of die van iemand anders hebben ze niet zo veel boodschap aan.

Het verhaal met dat soort landen is dat het grote opperhoofd afschieten niet zomaar een verbetering brengt omdat je dan weer een strijd krijgt tussen mensen die de macht willen hebben. Kijk maar naar de situatie in Irak. De reden dat ze Saddam express hebben laten zitten tijdens de eerste golfoorlog is dat die het land wel onder controle had. Je kan ze dan beter gewoon kort houden als uitschakelen. Dat hebben ze nu wel gedaan -> chaos.

Somalie hetzelfde liedje daar vechten ze ook al eeuwen om wie er de baas is. Er zomaar een VN troepenmacht neer zetten bracht daar ook niet veel vooruitgang.
Kunnen we als Het Westen niet gewoon nog eens een lineaal pakken en wat extra grenslijnen trekken? :wink:

Nee, het is een trieste zaak en de gezamenlijke verklaring van de Afrikaanse landen gisteren geeft maar weer eens aan dat het op korte termijn ook niet veel beter zou gaan.

Marc R

Bericht door Marc R » 02 jul 2008, 14:01

Niet om racistisch te zijn oid maar het zit die mensen in het bloed....

geef ze 10 euro en ze werken meteen een maand niet,totdat het geld weer op is.

Dat wordt er ineens moord en brand geschreeuwd.

Dat ligt aan de basis van erg veel conflicten daar,de buurman wel en ik niet,mooi dan pak ik het van hem af en slacht ik hem.

Metchu

Bericht door Metchu » 02 jul 2008, 14:07

Marc RS4 schreef:Niet om racistisch te zijn oid maar het zit die mensen in het bloed....

Nee, sorry... Dat heb je helemaal verkeerd. Het zit die mensen in hun grenzen, die wij europeanen voor ze getrokken hebben nadat de boel min of meer misbruikt is. Totaal geen rekening gehouden met bevolkingen, stammen e.d. Gewoon wat rechte lijntjes getrokken door gehele stammen heen.

vergelijk de kaart van afrika eens met die van europa:

[img:623:632]http://www.machielinafrika.nl/images/afrika.gif[/img]

[img:390:359]http://www.kreta2005.nl/europa.jpg[/img]

inderdaad, geen rechte lijn te vinden ... Maar wij hebben ze zelf in de loop der jaren mogen creeeren.

ik vind het zeker de taak van de rest van de wereld om een land in nood te helpen, maar als er geen dubbele agenda's mogelijk zijn, zie je niemand meer bijspringen ...

Marc R

Bericht door Marc R » 02 jul 2008, 14:18

Metchu, misschien ben ik een enorme egoist maar ik ben sinds kort van mening dat wij nu eerst eens ons eigen moeten helpen.

Wij zijn nu alleen nog maar geconfronteerd met enorme prijsstijgingen,belastingverhogingen,lastenverzwaringen,Uruzgan dat wij uit onze eigen zak moeten betalen en noem het maar op.

Ik persoonlijk vind dat het nu wel weer eens tijd is voor Nederland om zijn eigen volk het eens wat makkelijker te maken.

Armoedegrens is hier veel hoger dan we denken.

Ik ben geen racist en wil graag anderen helpen ( ik sponsor meer dan 2000 euro aan goede doelen per jaar) maar het einde qua gevoel is voor mij in zicht.

Telkens denk ik als ik zoiets hoor,hoe zou het nou toch andersom geweest zijn? Zou de rest van de wereld elke keer maar weer toesnellen om ons te helpen als we het weer een verdomden om de zaken zelf op te lossen?

Nee ben ik bang en daarom ben ik deze mening toegedaan,en die veranderd niet meer.

Klaar ben ik ermee.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 16:49

Ja en als je ziet dat 't geld toch altijd in de verkeerde handen terecht komt...

Shell investeert lekker in Afrika, we doen daar dus al genoeg als NL. :)
Unilever trouwens ook. Heel kleinschalig, geen grote winkeltjes, maar ze zitten wel overal. Zo zijn er meer bedrijven natuurlijk.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 jul 2008, 16:55

Investeringen vanuit het Westen zijn vaak niet meer dan investeringen in roofbouw of om productiefaciliteiten op te zetten waar je in het Westen absoluut geen vergunning meer voor krijgt.

RVV

Bericht door RVV » 02 jul 2008, 17:01

Tja Mugabe kun je wel kapot schieten alleen vervalt zo'n land dan gelijk in complete chaos.

Het is kiezen uit 2 slechten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jul 2008, 17:01

Sowieso zie je dat de meeste energiebedrijven op dit moment veel in Afrika investeren, ook in China trouwens. Niet alleen als je het over olie hebt maar de productie van een hoop chemicaliën word daar ook naartoe verplaatst. Is lekker makkelijk de lokale overheid is wel tevreden zolang je daar maar geld hebt, geen vervelende groene wetjes enz alles mag nog. Wij zeuren altijd over corruptie in die landen maar dat is gewoon hypocriet want ondertussen werken wij er net zo hard aan mee. Als we een klus sneller af kunnen hebben door een ambtenaar 100 dollar toe te schuiven dan is dat zo geregeld. Toen ik nog in de chemicalien transport zat werkte je vaak met lokale agentschappen die dan van alles voor je regelen, kosten voor omkoperij staan gewoon op de rekening gespecificeerd :)

Overigens kan je het hele continent niet over 1 kam scheren. Zuid Afrika is bijvoorbeeld goed onderweg zowel qua economie als op het vlak van ontwikkeling. Lagos en nog een paar landen word de laatste tijd een hoop in geinvesteerd door allerlei maatschappijen maar het verdwijnt vooral in de zakken van de regering, de bevolking ziet er niet veel van terug.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 jul 2008, 17:07

Klinkt misschien hard maar het doet me niet zoveel, dat het daar een teringzooi is. Sinds 1960 is er 2300 miljard euro aan Westerse ontwikkelingshulp naar Afrika gestuurd maar er is geen zak verbeterd. Toen sloegen ze elkaar de hersens in, dat doen ze nu nog steeds. Het enige verschil is dat ze nu nog betere wapens hebben, want daar is een groot deel van het geld naartoe gegaan. De rest blijft ergens aan de strijkstok hangen en met het laatste restant waar inderdaad voedsel van wordt gekocht en uit vliegtuigen gedropt, daarmee helpen ze gelijk de locatie economie om zeep. Geen boer die daartegen kan concurreren. Geef ze geen vis maar leer ze hoe ze moeten vissen is een veelgehoorde uitspraak.

Als ze daar zo stom zijn om die blanke boeren eruit te jagen en daardoor van je land ipv. de graanschuur van Afrika (want dat was het) een corrupte boevenbende maken met hyperinflatie, dan lossen ze dat maar weer lekker zelf op. Zij dachten dat ze het beter konden dan die blanken, klaar toch?

Ik ben het eens met de reactie hierboven. Vechten zit ze blijkbaar in het bloed dus laat ze dan ook maar vechten. Donaties geven aan ontwikkelingshulp is niets anders dan je eigen geweten sussen, beter wordt het er in de praktijk toch niet van. Het is dieptriest dat kinderen en onschuldige gezinnen de dupe worden maar dat is uiteindelijk niet onze schuld.

De geschiedenis leert dat als een volk een dictator heeft ze deze zelf moeten afzetten als men een betere toekomst wil. Wij als 'moreel superieure' Westerse beschavingen kunnen wel menen dat wij onze manier van democratie wel kunnen opleggen maar de situatie in Afghanistan en Irak laat wel zien dat dat niet werkt. Sterker nog: ik denk juist dat dat soort landen gebaat zijn bij een dictator die met harde hand zijn land onder controle houdt. Nou heeft Mugabe zijn land misschien niet onder controle maar de man is al 84, gaat over een paar jaar vanzelf dood. De manier waarop Saddam zijn land met al die bevolkingsgroepen onder controle hield was niet fraai maar wel effectief, het was daar behoorlijk veiliger dan hedendaags.

Zolang er geen sprake is van grootschalige genocide in Zimbabwe zie ik geen reden om in te grijpen. Ja inderdaad, de verkiezingen zijn niet eerlijk verlopen maar dat zijn ze ook niet in de VS toen Bush president werd dus ja. De ideale wereld bestond niet, bestaat niet en zal nooit bestaan.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 02 jul 2008, 17:25

Mijn bijdrage zal precies hetzelfde als jouw zijn Wouter, dus simpelweg: +1

RVV

Bericht door RVV » 02 jul 2008, 17:45

Steven Nauta schreef:Mijn bijdrage zal precies hetzelfde als jouw zijn Wouter, dus simpelweg: +1
+1 kreeg ik ook altijd bij het afkijken :lol: De plus voor de moeite :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jul 2008, 20:49

In New York keken ze ook gewoon toe............................

http://edition.cnn.com/2008/US/07/01/ho ... index.html

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 02 jul 2008, 20:53

Rico v Velzen schreef:
Steven Nauta schreef:Mijn bijdrage zal precies hetzelfde als jouw zijn Wouter, dus simpelweg: +1
+1 kreeg ik ook altijd bij het afkijken :lol: De plus voor de moeite :D
Achja waarom zou je het zelf maken, als je buurman het al goed doet 8)

Luco

Bericht door Luco » 02 jul 2008, 21:04

Het klinkt misschien heel hard, maar als er honger is sturen we geld of eten.
Bij een natuurramp sturen we geld of eten.

Maar het helpt niks.

De natuur regelt zichzelf heb ik wel eens gehoord, komen er teveel mensen komt er een ramp, gewoon laten gebeuren en niet meer helpen, zijn er gelijk twee problemen een stuk minder.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 jul 2008, 21:13

Metchu schreef:
Marc RS4 schreef:Niet om racistisch te zijn oid maar het zit die mensen in het bloed....

Nee, sorry... Dat heb je helemaal verkeerd. Het zit die mensen in hun grenzen, die wij europeanen voor ze getrokken hebben nadat de boel min of meer misbruikt is. Totaal geen rekening gehouden met bevolkingen, stammen e.d. Gewoon wat rechte lijntjes getrokken door gehele stammen heen.

vergelijk de kaart van afrika eens met die van europa:

[img:623:632]http://www.machielinafrika.nl/images/afrika.gif[/img]

[img:390:359]http://www.kreta2005.nl/europa.jpg[/img]

+1 zo denk ik er ook aan, stammen strijd is voor een westerling een vreemd begrip maar daar aan de orde van de dag.

Alleen we (de westerling in vele verschijningen) zouden het allemaal wel even regelen, voor ons eigen goede gevoel............

Michel

inderdaad, geen rechte lijn te vinden ... Maar wij hebben ze zelf in de loop der jaren mogen creeeren.

ik vind het zeker de taak van de rest van de wereld om een land in nood te helpen, maar als er geen dubbele agenda's mogelijk zijn, zie je niemand meer bijspringen ...

frankv

Bericht door frankv » 02 jul 2008, 21:13

enig emphatisch vermogen is hier blijkbaar teveel gevraagd?

het is een complexe situatie waar onze westerse wereld op haar manier aan heeft bijgedragen middels kolonialisme, grenzen, steunen van misdadige regimes etc.

mugabe is een slimme man die precies weet hoe hij mensen tegen elkaar uit moet spelen, kijk naar hoe hij tsvangirai neerzet als marionet van het westen en zichzelf als bevrijder van de blanke overheersing

de afrikaanse leiders kunnen mugabe niet publiekelijk afvallen omdat hij het land en haar bevolking "bevrijd" heeft

het westen kan al bijna geen regering van nationale eenheid steunen want mugabe zal alles doen om tsvangirai in een kwaad daglicht te stellen en hem als marionet overal de schuld van te geven, er is nog geen oplossing

mugabe is nu overigens geen persoon meer, maar een heel netwerk van corrupte en misdadige militairen, ook al leeft de persoon mugabe misschien niet lang meer, het regime mugabe zal zich daar weinig van aantrekken:

[img:610:400]http://www.zimdaily.com/news2/images/ar ... 3788_1.jpg[/img]

en ik hoop maar [en de kans is groot] dat de zimbabwaan wiens huis vorig jaar is platgewalst en naar het platteland is verdreven en wiens arm nu door jochies na "betaling" van een zak rijst is gebroken simpelweg omdat hij niet van plan was te gaan stemmen geen internet heeft en geen nederlands leest, want ik zou me ernstig schamen als hij deze thread zou lezen

frank

Plaats reactie