Jan Visser schreef:Ziet er toch anders uit dan bij de Polo die ik had. Valt de bovenkant van de thermostaat in een soort pennetje of zit ie gewoon klem tussen de 2 helften van het huis?
Loopt er bij de VR6 ook een klein slangetje naar je expansievat? Daar moet bij een draaiende motor toch een redelijk straaltje koelvloistof uitkomen dacht ik zo, en zeker als de motor wat toeren draait. Komt daar amper wat uit dan is er toch echt een probleem met de circulatie, maar dat kan dan nog aan verschillende dingen liggen.
Ik heb de thermostaat zelf niet los gehad maar door "mijn" monteurs laten doen. Er loopt idd een slangetje terug naar het expansievat en daar komt niet heel veel uit, zeg maar nagenoeg niets of ik kan het gewoon niet zien. Ik denk ook zeker dat het een circulatie probleem is. De motor houdt het zeg maar 30-40km uit en dan staat de boel gewoon op 110 graden. Het vreemde is alleen dat de fan niet bij een vaste temperatuur aanslaat. Ik hoor graag wat suggesties van je collega!
@Rene: De VR6 heeft een elektrische fan maar dat heeft de Z3 ook hoor

Die dingen draaien vaak met meerdere snelheden. De thermostaat is wel een van de verdachten al worden alle slangen wel warm. Het probleem is echter dat als het niet een beetje rond gaat dat de zooi wel warm wordt alleen ook te warm blijft. De fan springt lang niet altijd aan voordat de zooi begint over te koken. Eerst dacht ik dat het lucht was wat in het systeem zat maar dat kan best samen gaan met zeer slecht circuleren natuurlijk.
@Arthur: we zitten er een week eerder en blijven tot de 12e. Kom je de 11e aan of ben je er al dan?
@Pluggie: De koelvloeistof mag idd wel de 110 graden halen alleen moet de fan dan al wel eens aanspringen. In principe zou de 1e trap al bij iets van 95 graden moeten aanspringen volgens mij. De auto lekt niet, de sensor zou kunnen maar de fan slaat wel aan alleen verschillen de temperaturen waarbij dit gebeurd. Koppakking kapot kun je merken door verbranding van koelvloeistof maar ook door olie in je koelvloeistof of andersom of door drukopbouw door uitlaatgassen in je koelsysteem. Uitlaatgassen in het systeem zijn gemeten door een snuffelaar en die heeft geen CO2 gemeten maar als de boel niet circuleert dan is zo'n meting niet betrouwbaar lijkt me. Temperatuur is te hoog omdat ie oploopt tot over de 110 graden

of de temperatuur meting betrouwbaar is dat weet ik niet maar het lijkt me wel. Feit is dat de motor zonder druk overkookt ook al slaat de fan aan wat vaak niet zo is

Koelvloeistof is schoon en de fan slaat momenteel aan op 1 snelheid, dan kookt ie over dus of en wanneer de 2e trap erin komt weet ik niet.
Ik sta op het punt om de hele bende leeg te gooien, pomp controleren, radiateur controleren, thermostaat + huis controleren cq. vervangen