VR6 Koeling problemen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

VR6 Koeling problemen

Bericht door Niels » 29 jun 2008, 20:27

Volgende week gaan we richting Ring voor een hele week en langs Spa waarvoor ik me eigenlijk ook had willen inschrijven maar de VR6 krijgt het te warm :cry:

Halverwege de week was ik met de VR6 naar m'n werk en de temperatuur liep op tot om en nabij de 95-100 graden op de snelweg :? Niet echt normaal aangezien er een 80 graden thermostaat in zit. Op de terugweg werd het allemaal niet beter en het vreemde vind ik de toename van temperatuur op de snelweg (terwijl de buitentemperatuur s'ochtends bv. niet hoger was dan 15 graden). De waterpomp en thermostaat zijn volgens de rekeningen een paar jaar geleden vervangen en de thermostaat onlangs nog gecheckt (visueel, zag er als nieuw uit) omdat toen de temperatuur juist wat laag bleef en dat bleek logisch. Gisteren gecheckt of de koppakking ook lek was en dat bleek niet zo te zijn maar zo langzamerhand begin ik aan de capaciteit van de waterpomp te twijfelen en als de koelvloeistof niet/weinig circuleert koelt de motor niet genoeg en worden er ook geen uitlaatgassen naar het reservoir gebracht lijkt me..

Bij het ontluchten kookt de motor vrij snel over zelfs als de fan aanslaat is het na ca. een halve minuut mis. Vaker komt voor dat de fan niet aanslaat voor het kookpunt of onder druk pas bij 110 graden. Dit kan een sensor zijn maar het kan net zo goed lucht zijn. Het rare is dat het plotseling opgetreden is :cry:

Voor vrijdag moet ie klaar zijn :!: Advies of ervaringen iemand :?: :?:

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 29 jun 2008, 20:42

Hoe loopt de auto stationair ? Moet je veel KVS bijvullen ?
Heb je al eens rondom je waterpomp gekeken ? Als het daar een natte zooi is dan is het uiteraard de waterpomp.

Heb je bij (te) warme motor ook eens aan de koelslangen gevoeld ? Retourslang zou ook warm/heet moeten worden. Zoniet, thermostaat waarschijnlijk kaputt.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 29 jun 2008, 20:46

Weet niet hoe een thermostaathuis er bij een VR6 uit ziet, maar ik had laatst een polo met zo'n zelfde probleem als jou VR6 Niels.

Bij die polo bleef de thermostaat op zijn plaats zitten in het thermostaathuis door een soort pen die in een uitsparing van het thermostaathuis zat. Na lang zoeken kwam ik er achter dat die uitsparing in het thermostaarhuis was afgebroken en daardoor de thermostaat in zijn geheel een halve cm was opgeschoven. Doordat de thermostaat een halve cm was opgeschoven kon er nauwlijks nog koelvloeistof circuleren. Wel wat, maar lang niet genoeg als je wat steviger ging doorrijden of er een kar achter had hangen.

En verder zou ik de radiateur nog eens controleren op z'n doorstroming. Kan ook nog wezen dat die verstopt zit natuurlijk.

Niels

Bericht door Niels » 29 jun 2008, 22:21

@Michel: ik heb verder geen standaard koelprobleem klachten. Dus geen KVS lekkage of verbruik, geen gepluim, stationair goed enz.

@Jan: goede input :D want dat zou idd het e.e.a. verklaren! Plaatje:

[img:475:480]http://www.mijnalbum.nl/Foto-JGKA83PF.jpg[/img]

Deze is een aantal jaren geleden al vervangen maar het blijft een bekend zwak punt van de VR6. Een verstopte radiateur komt niet van de een op de andere dag voorbij lijkt me of wel?

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 30 jun 2008, 00:21

Ziet er toch anders uit dan bij de Polo die ik had. Valt de bovenkant van de thermostaat in een soort pennetje of zit ie gewoon klem tussen de 2 helften van het huis?

Loopt er bij de VR6 ook een klein slangetje naar je expansievat? Daar moet bij een draaiende motor toch een redelijk straaltje koelvloistof uitkomen dacht ik zo, en zeker als de motor wat toeren draait. Komt daar amper wat uit dan is er toch echt een probleem met de circulatie, maar dat kan dan nog aan verschillende dingen liggen. Thermostaat die dicht blijft zitten, slechte waterpomp, verstopte radiateur en wat ik eerder al noemde in een eerdere post.

Zal morgen mijn collega wel eens vragen, want die had ook een VR6. Misschien dat die nog wat weet. Ben zelf niet echt thuis in VWtjes.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 jun 2008, 01:10

wat heb je dan een electrische fan of ala bmw dat type?

je thermostaat kan soms ook vast zitten...of zelfs verkeerd om bij sommige auto's en omdat dat pas sinds kort begon (temperaturen warmer buiten) kunnen dingen nu ook eerder aan het licht komen...

motor gewoon laten draaien en temp in de gaten houden en slangen voelen op druk en warm/koud (ook als ie op temp is dat dan de klep los gaat zodat het water overal warm wordt) en kijken of fan juist aanspringt, dan sluit je al heel wat dingen uit...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 jun 2008, 02:21

Kut van je VR6, Niels.
Ik kan je helaas niet helpen.

Ff off-topic: wanneer zit je in die buurt(en)?
Ik zit van 11t/m18 ongeveer een km of 45 van de Ring.

Pluggie

Bericht door Pluggie » 30 jun 2008, 02:39

Fan zit vaak een 2 traps sensor in. En koelvloeistof gesloten mag gerust de 110 graden halen. Die kookt echt niet. Als jij de druk erafhaalt ben je dat kwijt.

Je lekt niet ?

Sensor kan, koppakking merk je door verlies en witte rook.
Thermostaat kan, hoewel die andersom vaak is.

Hoe weetje dat het de koppakking niet is ? En hoe weetje dat sowieso je temp te hoog is ? Niet van je teller want die geeft vaak verkeerd aan na zo'n sensor of thermostaat.

Je fan slaat wel aan zeg je of alleen 2e trap ? Je koelvloeistof is schoon ?

Niels

Bericht door Niels » 30 jun 2008, 10:52

Jan Visser schreef:Ziet er toch anders uit dan bij de Polo die ik had. Valt de bovenkant van de thermostaat in een soort pennetje of zit ie gewoon klem tussen de 2 helften van het huis?

Loopt er bij de VR6 ook een klein slangetje naar je expansievat? Daar moet bij een draaiende motor toch een redelijk straaltje koelvloistof uitkomen dacht ik zo, en zeker als de motor wat toeren draait. Komt daar amper wat uit dan is er toch echt een probleem met de circulatie, maar dat kan dan nog aan verschillende dingen liggen.
Ik heb de thermostaat zelf niet los gehad maar door "mijn" monteurs laten doen. Er loopt idd een slangetje terug naar het expansievat en daar komt niet heel veel uit, zeg maar nagenoeg niets of ik kan het gewoon niet zien. Ik denk ook zeker dat het een circulatie probleem is. De motor houdt het zeg maar 30-40km uit en dan staat de boel gewoon op 110 graden. Het vreemde is alleen dat de fan niet bij een vaste temperatuur aanslaat. Ik hoor graag wat suggesties van je collega!

@Rene: De VR6 heeft een elektrische fan maar dat heeft de Z3 ook hoor :wink: Die dingen draaien vaak met meerdere snelheden. De thermostaat is wel een van de verdachten al worden alle slangen wel warm. Het probleem is echter dat als het niet een beetje rond gaat dat de zooi wel warm wordt alleen ook te warm blijft. De fan springt lang niet altijd aan voordat de zooi begint over te koken. Eerst dacht ik dat het lucht was wat in het systeem zat maar dat kan best samen gaan met zeer slecht circuleren natuurlijk.

@Arthur: we zitten er een week eerder en blijven tot de 12e. Kom je de 11e aan of ben je er al dan?

@Pluggie: De koelvloeistof mag idd wel de 110 graden halen alleen moet de fan dan al wel eens aanspringen. In principe zou de 1e trap al bij iets van 95 graden moeten aanspringen volgens mij. De auto lekt niet, de sensor zou kunnen maar de fan slaat wel aan alleen verschillen de temperaturen waarbij dit gebeurd. Koppakking kapot kun je merken door verbranding van koelvloeistof maar ook door olie in je koelvloeistof of andersom of door drukopbouw door uitlaatgassen in je koelsysteem. Uitlaatgassen in het systeem zijn gemeten door een snuffelaar en die heeft geen CO2 gemeten maar als de boel niet circuleert dan is zo'n meting niet betrouwbaar lijkt me. Temperatuur is te hoog omdat ie oploopt tot over de 110 graden :shock: of de temperatuur meting betrouwbaar is dat weet ik niet maar het lijkt me wel. Feit is dat de motor zonder druk overkookt ook al slaat de fan aan wat vaak niet zo is :wink: Koelvloeistof is schoon en de fan slaat momenteel aan op 1 snelheid, dan kookt ie over dus of en wanneer de 2e trap erin komt weet ik niet.

Ik sta op het punt om de hele bende leeg te gooien, pomp controleren, radiateur controleren, thermostaat + huis controleren cq. vervangen :roll:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 jun 2008, 10:58

Niels schreef:@Arthur: we zitten er een week eerder en blijven tot de 12e. Kom je de 11e aan of ben je er al dan?
Kom de 11e aan.

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 jun 2008, 11:22

Bij de Leons is het een bekend probleem dat de weerstand van de eerste trap van de fan kapot gaat door corrosie van het soldeerpunt. Hierdoor slaat de fan niet meer aan op de lage snelheid, maar alleen nog op de hoge snelheid.

Gelukkig geeft dat nog geen kokende motoren, maar trap 2 vreet zoveel stroom dat je een 40A zekering ziet opbollen als de fan aanslaat. Door simpel een nieuwe weerstand in het circuit te bouwen was het probleem verholpen.

SteV6

GTRene

Bericht door GTRene » 30 jun 2008, 12:03

Niels schreef:
Jan Visser schreef:@Rene: De VR6 heeft een elektrische fan maar dat heeft de Z3 ook hoor :wink: Die dingen draaien vaak met meerdere snelheden. De thermostaat is wel een van de verdachten al worden alle slangen wel warm. Het probleem is echter dat als het niet een beetje rond gaat dat de zooi wel warm wordt alleen ook te warm blijft. De fan springt lang niet altijd aan voordat de zooi begint over te koken. Eerst dacht ik dat het lucht was wat in het systeem zat maar dat kan best samen gaan met zeer slecht circuleren natuurlijk.
Ik heb het over die grote fan die is niet electrisch maar via een visco? koppeling op mijn auto :wink: zie hier, de fan tussen radiateur en blok>>

[IMG:1208:757]http://img522.imageshack.us/img522/9150 ... 001hm6.jpg[/img]

[IMG:800:600]http://img137.imageshack.us/img137/8056 ... emogn3.jpg[/img]

Niels

Bericht door Niels » 30 jun 2008, 15:47

@Stev: op zoiets werd ik ook al gewezen en door Nicole naar een SO topic gelinkt. Echter heeft de VR6 niet dezelfde lay out als de Leon dus ik moet nog ff zoeken :wink: Ik denk niet dat dat HET probleem is maar zou ook wel eens niet goed kunnen werken.

@Rene: tegen de radiateur aan zit nog een elektrische fan die op meerdere snelheden draait. Een visco zit er niet op, is ook geen ruimte voor :wink:

Net nog even weer gekeken naar de VR6. De fan slaat aan bij zo'n 105 graden maar dan is er wel druk op het systeem nodig m.a.w. hij kookt wel over tenzij ik de dop erop draai. Ontluchten is er dan ook niet bij maar het kan zijn dat de 1e trap niet werkt waardoor de fan niet op tijd bijregelt. De circulatie is niet wat het moet zijn want door het dunne retour slangetje is er geen vloeistof flow terug naar het expantie vat. Ook vind ik wel wat viezigheid (kalk/roest achtige shit) terug in het vatje. De radiateur wordt wel helemaal warm...

PeterB

Bericht door PeterB » 30 jun 2008, 15:51

Koelsysteem doorspoelen met anti-kalk... ( radiator-flush)

Keertje herhalen ( ook je kachelcircuit), en daarna afvullen met goede kwaliteit koelvloeistof van de juiste kleur.....

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 30 jun 2008, 21:31

Mijn collega heeft nooit problemen met zijn koeling gehad en weet dus zelf ook niet hoe het thermostaathuis en thermostaat constructie in elkaar zit. Hij dacht dat het ongeveer dezelde constructie was als bij de Polo, maar zeker weten deed ie het niet.

Maar eigelijks heb je dus 2 problemen met je koeling als ik het zo lees.

1 - de fan die niet goed werkt

2 - een probleem met de circulatie in het koelsysteem

Als de waterpomp een paar jaar geleden is vervangen zou ik toch het thermostaathuis eens uit elkaar halen om te kijken of daar toch niet het probleem zit. Misschien toch dezelfde constructie als bij de eerder genoemde Polo en is er iets afgebroken waardoor de thermostaat nu de boel blokt, of een cheap ass thermostaat die alweer stuk is. Hoorde later dat bij Polo's dat toch regelmatig voor kwam.

Niels

Bericht door Niels » 30 jun 2008, 23:05

Bedankt voor de inzet Jan :D Als de boel niet goed circuleert hoe betrouwbaar meten de sensoren dan nog m.b.t. de fan vraag ik me af :roll: Zowieso wil ik de fan ook met een schakelaar kunnen bedienen maar ik ga me ook nog even in het weerstand verhaal verdiepen.

Vanavond mijn monteur gebeld en hij verdenkt de waterpomp ook al is deze slechts een paar jaar geleden vervangen. Met een gesloten thermostaat moet er behoorlijk wat koelvloeistof via de retour naar het expansievat gaan aangezien dat de enige route is dan. Morgen dus even de motor op 2500rpm houden en kijken of er ook een behoorlijke straal uitkomt. Zo niet dan heeft waterpomp geen opbrengst. Vandaag heb ik nog op de retour gelet en deze is niet eens warm geworden terwijl de motor bijna overkookte. Kan niet missen lijkt me :wink:

Niall

Bericht door Niall » 30 jun 2008, 23:12

Niels,

Werkt de elektische waterpomp ook naar behoren?? Die gaan vaak stuk bij een VR6 en zou misschen de oorzaak kunnen zijn. Bevindt zich rechts achter op het blok.

Luco

Bericht door Luco » 30 jun 2008, 23:13

Thermostaat er eens uithalen en kijken of je dan wel genoeg vloeistof terugkrijgt in het vaatje.

Niels

Bericht door Niels » 30 jun 2008, 23:31

Scotsman schreef:Niels,

Werkt de elektische waterpomp ook naar behoren?? Die gaan vaak stuk bij een VR6 en zou misschen de oorzaak kunnen zijn. Bevindt zich rechts achter op het blok.
De elektrische pomp zou alleen voor naloop koeling zijn als de motor stilstaat. Fan's gaan aan en deze circuleert het vloeistof dan zie ook schema:

Afbeelding

Afbeelding
luco hornsveld schreef:Thermostaat er eens uithalen en kijken of je dan wel genoeg vloeistof terugkrijgt in het vaatje.
Met name met de thermostaat dicht zou er genoeg (oftewel al het rond te pompen vloeistof) via de retour in het vaatje terug moeten flowen. Gaan we morgen bekijken :D Hopelijk is dat niet zo en gaan we meteen spijkers met koppen slaan :wink:

DDX

Bericht door DDX » 01 jul 2008, 00:26

Niels schreef:@Stev: op zoiets werd ik ook al gewezen en door Nicole naar een SO topic gelinkt. Echter heeft de VR6 niet dezelfde lay out als de Leon dus ik moet nog ff zoeken :wink: Ik denk niet dat dat HET probleem is maar zou ook wel eens niet goed kunnen werken.
makkelijkste methode om dit probleem (standaard vag kwaaltje) is airco aanzetten stationair
en dan kijken of je fans op de langzame stand blijven draaien
(en niet steets uit/snel/uit/snel)

Niels

Bericht door Niels » 01 jul 2008, 12:04

Er zit geen airco op die ouwe VR6 van me :lol: Ik denk dat stand 1 wel kapot is aangezien deze volgens mij bij 95 graden aanspringt. Stand 2 springt bij 105 graden en dat deed ie dus net ook :D

Het probleem is denk ik nu verholpen :D al moet ik nog even testrijden en ga ik voor de zekerheid nog even meten of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten om te checken of de koppakking nog heel is. Wat was het geval? De aansluiting van de retour leiding op het expansievat zat verstopt :oops: ff ontstoppen en toen bleek al snel dat er weer gecirculeert werd :D Daarna ff ontlucht, fan springt aan bij 105 graden en koelt de boel af en brengt de temperatuur weer terug naar 90 graden en dit alles zonder onder druk te staan, keurig dus :D Al met al ben ik zeer blij :wink:

Nu ga ik even kijken of ik ook een reiniger er door kan gooien :D

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jul 2008, 12:40

goed te horen...echter dat stukje "zat verstopt" klinkt minder...wat zat er in dan? smurrie? roest? olie/water-troep? niet te hopen dat je toch ook ergens wat anders hebt...inwendig.

Niels

Bericht door Niels » 01 jul 2008, 13:34

De constructie is ook een beetje lastig want achter de uitmonding "botst" de koelvloeistof straal tegen een rand aan (schroefdraad v.d. dop). Het was wat drapperige roestachtig spul en inmiddels wat opgedroogd. Ik rij vanavond nog even langs mijn monteur om het te bespreken, eerst nog ff de koppakking checken.

PeterB

Bericht door PeterB » 01 jul 2008, 15:55

Vorige koppakking slordig vervangen ??

Spoelen van het koelsysteem wordt vaak uit gemakzucht "vergeten"...( en verkeerde koelvloeistof..)

Niels

Bericht door Niels » 01 jul 2008, 17:49

Welke vorige koppakking :?: :lol: uit de rekeningen is gebleken dat in 2004 waterpomp en koelvloeistof zijn vervangen :wink:

Vanmiddag gemeten en de koppakking is niet lek :D :D En de temperatuur zakt weer als je wat harder rijdt. Ziet er dus goed uit!
Laatst gewijzigd door Niels op 01 jul 2008, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie