Natuurlijk geeft 0-100 een aardige indicatie, maar daar is volgens mij ook de grip vanuit stilstand vrij bepalend, terwijl dat over een langere afstand niet bepalend hoeft te zijn.
Ben ik nou de enige die zich dit wel eens afvraagt?

Maar toch wel leuk om te weten of je met je Z06 die 135i voor kan blijven van 80-120 in de 6e versnellingallen schreef:Ik noem het tijdschriftprestaties. In andere woorden een nutteloos vergelijk. Het kan overigens nog nuttelozer. Al die tussenacceleraties vergelijken van auto's in een bepaalde versnelling. Zeg 3, 4 of 5. Want als je echt van kiet wil schakel je imho toch altijd terug naar een juiste versnelling voor die specifieke wagen.
Maar geeft wel aan hoe het zit met de souplesse van de motor. Ook niet geheel onbelangrijk, zeker bij een dagelijkse auto. Voor racer niet zozeer belangrijk.allen schreef:Ik noem het tijdschriftprestaties. In andere woorden een nutteloos vergelijk. Het kan overigens nog nuttelozer. Al die tussenacceleraties vergelijken van auto's in een bepaalde versnelling. Zeg 3, 4 of 5. Want als je echt van kiet wil schakel je imho toch altijd terug naar een juiste versnelling voor die specifieke wagen.
Maakt helemaal niets uit Martijn. Of je nu zo snel mogelijk op de 100 km/u wil zitten, of in een zo kort mogelijke tijd 1/4 mile aflegt. Het zijn allemaal relatieve testen. Bovendien, de traktieproblemen geldt voor beide testsoorten; de tijd neemt bij beiden toe. 't is maar dat we wat afspreken en kunnen vergelijken. Ik denk dat de 0 - 100 tegenwoordig inderdaad weggelaten kan worden, en maak daar maar 0 - 150 van of zo, of laat maar weg. In 1970 brachten de 0 - 100 metingen nog wel info. Neem nou een DAF 33 Variomatic (prachtige auto!!). Volgens mij rijdt er nu nog steeds eentje rond voor een sprint van 0 naar 100, begonnen op 8 maart 1967 om 16.14uur en is nog steeds niet klaar ...Martijn Koevoets schreef:Wat ik me al tijden afvraag is waarom hier altijd met name de 0-100km/h-tijd genoemd wordt in folders en testen. Bij de allesbepalende stoplichtsprint is tijd/afstand volgens mij veel belangrijker, zoals bij de in Amerikaanse testen wel genoemde 1/4-mijl-tijd.
Natuurlijk geeft 0-100 een aardige indicatie, maar daar is volgens mij ook de grip vanuit stilstand vrij bepalend, terwijl dat over een langere afstand niet bepalend hoeft te zijn.
Ben ik nou de enige die zich dit wel eens afvraagt?
Dat is gewoon direct aan elkaar gelinkt, schrijf het maar eens uit als een lineaire versnelling.Martijn Koevoets schreef:Wat ik me al tijden afvraag is waarom hier altijd met name de 0-100km/h-tijd genoemd wordt in folders en testen. Bij de allesbepalende stoplichtsprint is tijd/afstand volgens mij veel belangrijker, zoals bij de in Amerikaanse testen wel genoemde 1/4-mijl-tijd.
Dit is volgens mij wel heel erg globaal, want naar de 100km-u vindt er nooit meer een lineaire versnelling plaats bij de meeste auto´s....Maar het klopt wel +/- volgens mij...Geelhoed schreef:Dat is gewoon direct aan elkaar gelinkt, schrijf het maar eens uit als een lineaire versnelling.Martijn Koevoets schreef:Wat ik me al tijden afvraag is waarom hier altijd met name de 0-100km/h-tijd genoemd wordt in folders en testen. Bij de allesbepalende stoplichtsprint is tijd/afstand volgens mij veel belangrijker, zoals bij de in Amerikaanse testen wel genoemde 1/4-mijl-tijd.
[img:720:504]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/quarter.jpg[/img]
potverdikkie dat klopt als een bus....Geelhoed schreef:De zwarte lijn is de theorie, de rode punten een quartermile en 0-60 tijden lijst die ik ergens (lang geleden) vond. Er is dus geen fit toegepast.
Lineaier versnelling was wellicht niet het goede woord, ik bedoelde constand vermogen, maar goed: Ik doe het even voor.
Eenvoudig E=0.5*m*V^2 naar tijd differentieren tot
P= M*V*dV/dt (P=vermogen, t=tijd, M=massa, V=snelheid)
en daaruit integreren
P/M*t = 0.5*V^2 = 0.5*(dX/dt)^2 (X=positie)
Hieruit vind je de 0-60 tijd T= 0.5*M*V^2/P (Of eenvoudig T=E/P natuurlijk)
Integreer nogmaals zodat je X vindt:
X^2=8*P*t^3/9/M
A;s je invult 2*P/M = V^2/T uit de 0-60 tijd
Dan vindt je:
X^2 = 4 * V^2 / T * t ^3 / 9
Als je nu voor X=0.25 mijl invult en voor en voor V= 60 mph (of beter 1/60 mijl/s)
En de quartermijle tijd t isoleert
t^3 = 1/16 /4 * 3600 * T * 9 = 2025 / 4 * T
en dus t= ( 2025/4 * T )^1/3
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten