Hoe belangrijk is beleving voor je?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Hoe belangrijk is beleving voor je?

Bericht door Tom » 18 jun 2008, 21:02

Als je naar auto's gaat kijken heb je vaak de verstandige keus die misschien wat minder beleving bied, maar qua prijs-prestatie erg goed is. En je hebt de keus waar (duur betaalde) beleving wel aanwezig is. Denk aan een motor dat net wat meer pit heeft, wat meer uitlaatgeluid, 4 ipv 2 uitlaatjes, wat extra badges en versierseltjes waar je tegenaan kijkt en het idee dat je in het topmodel rijd. Leuk, maar juist daarom extra duur.

Hoe belangrijk is dat voor je? Als je al veel geld uitgeeft, wil je dan ook gelijk het topmodel met de dikste motor en de juiste spulletjes/hebbedingetjes of voldoet een model eronder ook, ondanks dat je wat van die beleving (misschien qua rijden, maar ook merkbeleving) moet missen?

Dus bijv.:
Cooper S (dikke auto maar zie je veel) vs Cooper S Works (dikke stoelen, naampje, badges, tuning, etc.)
335i (praktisch even snel, relatief betaalbaar) vs M3 (M badges everywhere)
Corvette C6 (natuurlijk al een echte sportwagen met erg veel vermogen) vs Z06 (waar alle autobladen over spreken en de "normale" C6 vergeten, terwijl de Z06 even 35k duurder is!)
Cayman S (wat verstandig/meer bang for bucks) vs 911 (de enige 'echte' Porsche waarvan posters aan de muur hangen)
etc... zijn zo wel meer voorbeelden.

RVV

Bericht door RVV » 19 jun 2008, 00:07

Leuke topic ! Belachelijk dat nog niemand heeft gereageerd :lol:

Beleving vind ik heel erg belangrijk, alleen is er een groot nadeel, het slijt. Bij veel beleving heb je geen kijk op de nadelen van een auto, later is een auto meer normaal en dan erger je een beetje aan bepaalde zaken.

Een auto moet ten eerste een beetje knap zijn aangekleed, daarnaast moet hij met kop en schouders uitsteken boven de middenmoot, beleving is het toverwoord daarvoor.

stefan740

Bericht door stefan740 » 19 jun 2008, 00:13

Aan de ene kant is patsen met badges niet onaardig natuurlijk. Aan de andere kant kan je het bij een Cooper S misschien wel beter een standaard kopen en dan zelf een uitlaatje etc kopen naar je smaak.

Oh enne waren die dikke stoelen maar standaard op een works...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 jun 2008, 00:32

HET topmodel bezitten is voor mij geen beleving dus dat hoeft absoluut niet. Status zegt mij als nuchtere Groninger dan ook echt 0,0 :wink: Daarnaast is een GT3 ook niet HET topmodel toch? Beleving is voor mij met name geluid en trekkracht vandaar dat ik ook nog steeds blij ben met die ouwe Golf :lol: Voor woon-werk vind ik de beleving aan de kassa van het Shell station en de beleving van koppel het belangrijkste alsmede het comfort dat geboden wordt :wink:

Dexter

Bericht door Dexter » 19 jun 2008, 00:45

De mooiste beleving is als je een auto hebt waarbij de prijs/prestatieverhouding optimaal is voor je bankrekening en voor je Driving Fun.
Bij mij is dat nu de S3 en daarvoor was dat de 944S2 en daarvoor een aantal jaren de Lancia Delta Martini5.
Al mijn andere auto's scoorden wat dat betreft minder hoog.
Kortom het hoeft voor mij niet altijd het topmodel te zijn en het hoeft ook zeker geen nieuwe auto te zijn. :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jun 2008, 07:24

335i (praktisch even snel, relatief betaalbaar) vs M3 (M badges everywhere)

Nou valt het met het aantal badges op een M3 ook nog wel weer mee.................... :wink:

Tuurlijk is beleving een toverwoord ( althans voor mij), emotie en uiteraard de betaalbaarheid horen er ook bij........................
Meeste mensen kijken wel naar "top producten", en dan bedoel ik niet alleen automobielen. Zo werkt het gewoon........................

De mooiste beleving is als je een auto hebt waarbij de prijs/prestatieverhouding optimaal is voor je bankrekening en voor je Driving Fun.
Zo is het precies, daarmee is het voor iedereen weer anders, en kan/mag je elkaar niet veroordelen op gemaakte keuzes.

Heeft allemaal niets met status en patsen te makken...........................

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2008, 07:54

ligt er aan van welk merk, maar als ik het zo lees bedoel je ook extra power en extra dynamisch gevoel en beleving, dan zeg ik 100% yep das me zeker waard, laat ik het zo zeggen>>

Ik heb liever een (Z3) M coupe uit 1998

dan een Z3 coupe 3.0 uit 2001

dan zijn ze zeg maar beide voor ongeveer hetzelfde geld, maar dan kies ik liever de sport/snelle versie en wat ouder dan dat ik voor een jonger bj ga en minder beleving.

Dus ja ik betaal liever 10K? meer voor de Lotus Elise R of SC dan dat ik een Lotus Elise S koop

Michel P

Bericht door Michel P » 19 jun 2008, 08:44

Dexter schreef:De mooiste beleving is als je een auto hebt waarbij de prijs/prestatieverhouding optimaal is voor je bankrekening en voor je Driving Fun.
Bij mij is dat nu de S3 en daarvoor was dat de 944S2 en daarvoor een aantal jaren de Lancia Delta Martini5.
Al mijn andere auto's scoorden wat dat betreft minder hoog.
Kortom het hoeft voor mij niet altijd het topmodel te zijn en het hoeft ook zeker geen nieuwe auto te zijn. :wink:
+1

Als ik de M3 zou verkopen dan gan ik opzoek naar een Elise, nog puurder, zelfs in de 120pk variant. Voldoende modificatie opties en pret bij een lagere snelheid door de beleving.

Michel

Hunter

Bericht door Hunter » 19 jun 2008, 09:37

Dexter schreef:De mooiste beleving is als je een auto hebt waarbij de prijs/prestatieverhouding optimaal is voor je bankrekening en voor je Driving Fun.
.

En daar sluit ik me geheel bij aan! :D

allen

Bericht door allen » 19 jun 2008, 10:16

Beleving is alles. Status zegt me daarbij gewoon helemaal niets. Maar waar ik vroeger nog weleens de neiging had iets te zoeken wat gewoon 'echt' snel was is de interesse verschoven naar iets wat ook op lagere snelheden fun kan bieden. Ook moet ik, wanneer ik naar de auto toeloop en na het instappen al een bepaald 'yeah-gevoel' hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jun 2008, 10:18

Beleving hoeft in mijn ogen niet duur te zijn. Het is leuk als je ergens lekker kunt sturen. Maar het irriteert mij op de momenten dat je de auto gewoon gebruikt om van a naar b te rijden en de nadelen overheersen.
Maar ik heb vorige week dus een tijdje in de 2002 gereden en dat was een leuke beleving. Leuker dan wanneer we dezelfde route met onze Saab hadden gereden. Maar ook leuker dan de 1802 die onderin gewoon niet zoveel trekkracht biedt dat je in hoge versnellingen bij lage toeren al vooruit komt.

Als ik in een auto van 100.000 zit/rijd, dan wil ik wel merken dat zo'n auto meer biedt dan alle andere auto's die minder kosten. En dat is vaak niet zo. Sterker nog, ik irriteer me bij moderne auto's mateloos aan het materiaalgebruik (lees: plastic). Bij oude auto's heb ik dat niet, daar is aluminium van aluminium en hout van hout. Dát is beleving.

Uitlaatgeluid vind ik ook wel geinig zo nu en dan, maar het moet wel kloppen met de prestaties. Een lage basbrom bij lage toeren vind ik belangrijker dan gejank bij 8500 rpm, simpelweg omdat ik doorgaans tussen stationair en 4000 toeren pruttel. Maar die ene keer dat ik op een circuit rijdt, dan begint 't feest pas boven de 4000 rpm en dan moet het janken.

Kortom, je hebt gewoon meerdere auto's nodig als je niet kan leven met compromissen. :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 19 jun 2008, 10:26

Toen ik de 1-serie besteld had, kreeg ik reacties van: "Waarom geen 3-serie, A4 oid?" Nou, omdat ik de 1-serie een leukere auto vind en beter vind sturen. Hoef geen grote auto voor status. Dus voor mij is beleving ook belangrijker dan status.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 jun 2008, 10:32

IK heb dus maar 1(ÉÉN) auto waar ik dus alles mee moet doen qua non fun en qua DF:)

In de dagelijkse praktijk van a naar b heb ik geen 'beleving' als in driving fun nodig, MAAR als ik een (natte) bocht klaverblad whatever pak of een sprintje trek wil ik WEL dat ik op DAT MOMENT toch nog iets van lol heb.

Mijn kar moet groot genoeg zijn voor 4 man en OOK betr rustig zijn qua comfort bij 120-160. DAT is in de dagelijkse praktijk OOK beleving.Geen DF maar wel relaxed rijden(voor je plezier, voor zover er nog plezier is om van a naar b te rijden...)

Het merendeel van de posts ben ik het helemaal mee eens, maar compromissen blijven:

-500km achter elkaar in een Elise rijden is dramatisch
-Rondje Nordschleife met een Passat ook
-Kehard gejank van een te lichte motor en niet vooruit te branden:dramatisch
-Levendig weggedrag, maar gebroken uit je auto na een rit van 1 uur, ook.
-In 5 uur met een 7er naar Basel: non DF
-In 5 uur naar Basel met een Elise: non DF

:)
Laatst gewijzigd door Robin op 19 jun 2008, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas H

Bericht door Thomas H » 19 jun 2008, 10:32

Wij hebben nu een Works. Toch voegt dat weinig toe denk ik. We hebben nog nooit een race gedaan tegen een standaard Cooper S, maar het verschil zou vrij weinig zijn.
Als je soms tegen autoliefhebbers verteld dat je een Works hebt, wordt je bewijze van spreken met open mond aangekeken, terwijl hij .8 van een seconde sneller naar de honderd gaat dan de standaard S. Dan is het ook weer de naam die het doet.

Het geluid is wat lekkerder, zowel binnen als buiten (valt ook op te lossen), en het staat mooi onder de motorkap. Dusja, voor €1395 kan je je S laten opvoeren voor Beek autoracing, dan heeft je Mini ongeveer 218 pk. Meer als onze Works versie. Het JCW tuningspakket kostte echter €5000,- Incl.

Dusja, de vraag is: Doe je nou goed aan die Works tuning. Het staat natuurlijk goed als je de auto doorverkoopt. En de naam geeft ook respect.
Moeilijk dus!
Laatst gewijzigd door Thomas H op 19 jun 2008, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jun 2008, 10:34

In jouw geval had ik 't zelfde gedaan. Een A4 (ook de nieuwe) biedt mij geen beleving. Ik vind het een eenheidsworst. Fijne auto's, maar ik heb er niets mee, net als al zijn voorgangers. Klinkt gek, maar ik heb liever een Seat dan een Audi. De Seat biedt mij meer beleving, terwijl het materiaalgebruik minder is. Ik heb geen idee hoe het precies komt, maar het is toch dat tikkie zuidelijke temperament wat in de genen zit denk ik en het gevoel dat je net zoveel waar voor je geld krijgt eigenlijk (want de meerwaarde van een Audi-afwerking zie ik dus niet). Wel vind ik een Audi een mooiere auto om te zien. Maar ja, als de buurman zo'n ding heeft, kijk ik daar wel naar.

Dexter

Bericht door Dexter » 19 jun 2008, 10:37

allen schreef:Ook moet ik, wanneer ik naar de auto toeloop en na het instappen al een bepaald 'yeah-gevoel' hebben.
Mee eens!
Ik heb dat regelmatig als ik een auto in het verkeer zie die al wat ouder is maar in perfecte conditie.
Je weet wel, mooi in de lak, de juiste wielen eronder en een lekkere uitlaatsound.
Alles zoals het zou moeten zijn zeg maar.
Bijvoorbeeld als je een echte ouwe vent in een dikke Mercedes 500 uit 1987 ziet rijden waar je nooit aan gedacht zou hebben om te kopen, maar die je op dat moment ineens heel erg hebberig maakt....:shock: :roll: :mrgreen:
Dat gevoel heb ik trouwens elke dag als ik mijn S3 zie staan op de oprit ongeacht of de zon schijnt en hij staat te blinken of het regent en hij ligt vol mooie parelvormige waterdruppels.
De kleur, de carosserievorm, als ik instap het dashboard voor me en de stoel die zich om mij heen sluit, het besef dat je met dat ding moeiteloos heel hard kunt gaan, dat alles bij elkaar maakt voor mij de beleving van die auto en tot ik ooit nog wat mooiers vind ben ik dan ook heel erg happy met mijn karretje! 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 jun 2008, 10:47

Goeie post Robin, maar er zijn ook uitzonderingen, auto's die je gewoon zo ontzettend gaaf vind dat je alle nadelen wegens emotionele omstandigheden over boord gooit. :) Ik heb dat met (leuke) Italiaanse auto's heel sterk. Ze hebben veel meer nadelen dan je lief is, maar ze maken je toch gelukkig. Ik zou best in een 60 graden warme cockpit van een Countach richting Zwitserland willen rijden. Ik zou er mijn boodschappen mee willen doen in de binnenstad, ondanks dat parkeren echt een ramp is. En ik zou het echt helemaal niemand kwalijk nemen als dat ding iedere week niet zou starten. Want de keren dat 'ie start, dan krijg je kippevel. Hoe onpraktisch zo'n ding ook is, ik zou er volledig voor gaan als ik de kans had. Dood of de gladiolen, alles of niets, je leeft maar 1 keer, schijt aan alles en iedereen.

Zei hij met een persoonlijkheidsstoornis en Saab + DAF. :lol:

Tom

Bericht door Tom » 19 jun 2008, 11:24

Dexter schreef: Dat gevoel heb ik trouwens elke dag als ik mijn S3 zie staan op de oprit ongeacht of de zon schijnt en hij staat te blinken of het regent en hij ligt vol mooie parelvormige waterdruppels.
Klopt maar ergens komt dat mede omdat het een S3 is. Stel dat diezelfde motor/prestaties te leveren zijn in een 'normale' A3 voor wat minder geld.. zou je hetzelfde gevoel erbij hebben? Feitelijk dezelfde auto met dezelfde prestaties maar zonder die finishing touch van je S.
Of neem een E46, wat als het M3 blok in een normale E46 coupe ligt. Dezelfde prestaties, maar geen unieke velgen die alleen onder een M liggen, geen uitgeklopte wielkasten, geen 4 uitlaten, geen mooie M instaplijsten, enz., zaken die er voor het rijden maar weinig toe doen. Maar wel belangrijk voor de beleving. Of net even die unieke stikseltjes in de bekleding die op de normale modellen niet te leveren zijn.

allen

Bericht door allen » 19 jun 2008, 11:26

@Robin: 5 Uur in een Elise is denk ik minder vermoeiend dan je zou denken. Het idee dat je op stoeltjes zit met 0,0 voering in de rugleuning, de herrie, etc. schrikt misschien wat af.
De dag dat ik m'n Speedster had opgehaald bij v/d Kooi zijn we direct door naar Calais gereden voor een ritje Wales. Ik kan je verzekeren dat ik na een vakantie van 5 dagen en 3.000+ km verder gewoon een beetje verbaast was dat het helemaal niet afzien was.
Ook nu gebruik ik de auto bij mooi weer gewoon om naar de klanten te rijden. Dak eraf en gaan. 500-800 km op een dag zonder een centje pijn. En dat dan 3 dagen achter elkaar. Voor hogere snelheden (180+) heb ik wel filtertjes laten aanmeten voor de oren. Maar die heb ik in NL eigenlijk niet eens nodig.

De eerste keer dat ik een Countach in het echt zag die vanaf het bedrijventerrein (heet dat brainpark ofzo?) in Rotterdam de weg opdraaide was ik stom verbaast. Vanaf de foto's dacht ik altijd dat het een megagroot ding zou zijn. Onverwacht gewoon een auto toegesneden op het kleine lichaam van een Chinees. De prijs helaas niet, maar dat terzijde. :lol:

---
edit:
Tom, dat klopt wel. Door de dikke spatborden en de badge wordt het gevoel ietwat versterkt. Ik zou ook wel kunnen genieten als ik een S3 op de oprit bekeek. in die kleur van Dexter of in het hele donkere paars (waarvan er nu eentje op Autotrack te koop staat). Oogt chique, sportief en tijdloos.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 19 jun 2008, 11:48

7uur rijden in een Seven naar Singen is best vermoeiend, maar geeft nog steeds DF, dan maar gebroken uit de auto stappen dan slaap je tenminste lekker :wink:

Ik blijf niet lang vriendjes met een auto die geen DF geeft dus erg belangrijk in de keuze die ik maak.. (daarom rij ik nog steeds zo k..mini)

Dexter

Bericht door Dexter » 19 jun 2008, 11:54

Tom schreef:
Dexter schreef: Dat gevoel heb ik trouwens elke dag als ik mijn S3 zie staan op de oprit ongeacht of de zon schijnt en hij staat te blinken of het regent en hij ligt vol mooie parelvormige waterdruppels.
Klopt maar ergens komt dat mede omdat het een S3 is. Stel dat diezelfde motor/prestaties te leveren zijn in een 'normale' A3 voor wat minder geld.. zou je hetzelfde gevoel erbij hebben? Feitelijk dezelfde auto met dezelfde prestaties maar zonder die finishing touch van je S.
Of neem een E46, wat als het M3 blok in een normale E46 coupe ligt. Dezelfde prestaties, maar geen unieke velgen die alleen onder een M liggen, geen uitgeklopte wielkasten, geen 4 uitlaten, geen mooie M instaplijsten, enz., zaken die er voor het rijden maar weinig toe doen. Maar wel belangrijk voor de beleving. Of net even die unieke stikseltjes in de bekleding die op de normale modellen niet te leveren zijn.
Ja Tom, daar heb je je punt uit je openingspost prima gemaakt!
Nee, het zou voor mij niet hetzelfde zijn bij een 'gewone' A3 als het motorblok er niet inlag. :D
Lag dat blok er wel in, dan zou ik toch weer andere wielen monteren en de remmerij aanpassen.
Die voorbumper en achterbumper kon mij niet zoveel schelen dan.....
Ik moet nu ik dit schrijf ineens denken aan mijn A4 avant met 2.6 liter V6 blok.
Daar had ik de koplampen vernieuwd en de grille vervangen en andere wielen gemonteerd.
Dat was zo'n auto waarbij ik genoegen nam met minder dan het mooiste/sportiefste en toch redelijk tevreden kon zijn als ik ernaar keek.
[img:1024:680]http://www.creativephotoart.nl/Audi-B5-1.jpg[/img]

stefan740

Bericht door stefan740 » 19 jun 2008, 14:54

Thomas H schreef:Wij hebben nu een Works. Toch voegt dat weinig toe denk ik. We hebben nog nooit een race gedaan tegen een standaard Cooper S, maar het verschil zou vrij weinig zijn.
Als je soms tegen autoliefhebbers verteld dat je een Works hebt, wordt je bewijze van spreken met open mond aangekeken, terwijl hij .8 van een seconde sneller naar de honderd gaat dan de standaard S. Dan is het ook weer de naam die het doet.

Het geluid is wat lekkerder, zowel binnen als buiten (valt ook op te lossen), en het staat mooi onder de motorkap. Dusja, voor €1395 kan je je S laten opvoeren voor Beek autoracing, dan heeft je Mini ongeveer 218 pk. Meer als onze Works versie. Het JCW tuningspakket kostte echter €5000,- Incl.

Dusja, de vraag is: Doe je nou goed aan die Works tuning. Het staat natuurlijk goed als je de auto doorverkoopt. En de naam geeft ook respect.
Moeilijk dus!
Een Works is tov een standaard S 2 seconden sneller van 100-160 bijvoorbeeld.

Thomas H

Bericht door Thomas H » 19 jun 2008, 21:51

Ok, daar zit dan winst in voor de Works, maar met een beek S zal dat verschil ook weer minimaal zijn?

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 19 jun 2008, 23:05

voor mij is beleving alles.

Heb ook echt doorgespaard om de M-versie te kunnen kopen vanwege deze beleving, de 4 uitlaten, badges, kieuwen, geluid en algemene uitstraling zijn voor mij van essentieel belang.

Ik vind het namelijk niets als ik een 2.8 zou hebben en vervolgens naast een M komen te staan bij het stoplicht en dat het gevoel krijgen dat ik toch liever die M zou willen hebben.. Dan maar even doorsparen.

Zelfde geldt voor mijn Datsun project, met minder kan ook, maar wil gewoon all the way gaan, puur voor de beleving van die wagen.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 jun 2008, 23:10

Ik vind badges niets met beleving te maken hebben. Dat is imago. Dat vind ik persoonlijk minder belangrijk. Beleving is wat een auto doet voor je. Hoe je dat ervaart, de geluiden het gevoel wat-ie je geeft en het plezier wat je daaruit haalt.

Dat vind ik erg belangrijk, ondanks dat de kans groot is dat ik een hybride auto ga rijden. Beleving en gevoel haal ik uit de Elise. Beleving en gevoel wat ik uit een Civic zou halen is vooral gemak en comfort. Dat is wat je nodig hebt in je dagelijkse kilometers, voor mij tenminste.

Plaats reactie