Pech

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Stéphane

Pech

Bericht door Stéphane » 18 jun 2008, 17:38

Ach ja, keertje pech met de auto hebben we allemaal wel eens. Maar 3x op één dag is wel een beetje te veel van het goede.

Allereerst de Elise. Die zou ik vanmorgen wegbrengen voor montage van een nieuwe staalomvlochten koppelingskabel, is nodig omdat-ie nu bij warmte soms lastig in zijn 5 gaat. Bekend probleem. Maar...bij poging tot starten gebeurde er echt he-le-maal niets. Geen stroom dus. Echt compleet vreemd want ik heb er zondag nog mee gereden. Ook geen startproblemen of niets. Accupolen zitten ook vast, dus wat nu de oorzaak is: ik weet het niet :?

Ik dus startkabels erbij gehaald en aan mijn Brabus gehangen maar dat bracht geen oplossing. Vervolgens navigatietroep in Brabus weer aangesloten en toen bleek dat de navi het niet meer deed. Nu is dat op zich ook een bij elkaar geknutselde verzameling apparaten, dus grote kans dat er ergens een kabeltje los zit in een connector of iets dergelijks. Kabels zitten wel goed aangesloten, want dat heb ik al vaker gedaan.

So far, so bad zou je zeggen. Totdat ik eind van de middag nog een telefoontje kreeg van de nieuwe eigenaar van de zwarte, dat het motorstoringslampje brandde. Foutmelding was dat de katalysator niet binnen grenswaarden functioneerde. Nu heb ik net vorige week een nieuwe katalysator gemonteerd, dus dat is ook weer lekker. En dat dan ook op een motor die er een paar maanden nieuw inzit. Naast dan nog de nieuwe lambda-sondes die er in zitten. Wat dit nu weer is, ik weet het even niet meer :?

Al met al dus weer lekker klote allemaal :x

Metchu

Bericht door Metchu » 18 jun 2008, 17:40

hoe zit het met de mate van verantwoordelijkheid voor de zwarte?? :cry:

maar doodziek, zulke momenten hebben we nou af en toe allemaal wel eens. Zit er van alles tegen...

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 18 jun 2008, 17:43

Das dan idd een lekker klöte dagje zo....
Voel met je mee.....

Ik zou als ik jou was gewoon lekker thuis op de bank gaan zitten en niets meer doen. Morgen weer een dag...

Succes met je uitdagingen...

M@rcel

Bericht door M@rcel » 18 jun 2008, 17:48

Ik zie Stéphane nog eens een fanatieke OV-er worden :wink:

Echt om moedeloos van te worden, wat bij jou allemaal wel niet met auto's tegen kan zitten.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 18 jun 2008, 19:22

Stephane, morgen de hele dag een trailer tot m'n beschikking, mocht je er wat aan hebben bel maar even.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jun 2008, 19:32

Klote man...die kompleet lege accu had ik destijds ook...oorzaak bij mij was de handsfree wat in m'n aansteker-aansluiting zat en dat groene lampje wat dan stroom verbruikt...de accu was al niet super en na 1 week niet rijden (rijd meestal maar 1 a 2x per week) was die accu helemaal dood. dus schakelaartje gemaakt in die handsfree en daarna geen problemen meer 8)

allen

Bericht door allen » 18 jun 2008, 19:42

Zit je weer niet mee. Je bent vervloekt vrees ik. :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 18 jun 2008, 21:03

Jurriaan schreef:Stephane, morgen de hele dag een trailer tot m'n beschikking, mocht je er wat aan hebben bel maar even.
Bedankt, maar morgen moet ik naar Amsterdam. Waar ik trouwens ook mijn Brabus achterlaat omdat daar de uitlaat (beugel gebroken door slijtage/metaalmoeheid), airco (fabricagefout/leidingen gebroken) en zijskirt (lage kuil op parkeerplaats waardoor hij tegen de grond aan kwam) van defect is :?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 02 jul 2008, 22:09

In het kader van pech - deel 2, weer even een update. De Brabus had ondertussen een nieuwe uitlaat gemonteerd gekregen. Bij wegrijden bleef alleen het motorstoringslampje branden. Bleek dat de lambda-sonde ook defect was. Hadden ze niet op voorraad, dus daar moest ik weer voor terug komen. In het kader van 'ik heb toch tijd genoeg voor dit soort onzin' :? Maar goed, dat is ondertussen verholpen.

Dan de zwarte nog. Daar dus onlangs €500 aan een gerebuilde katalysator voor uitgegeven, voordat ik hem verkocht heb. Blijkt nu dat die kat dus niet binnen de grenswaarden werkt. Terwijl hij dat eerst wel deed en ik heb er zelfs de APK-meting mee 'overleefd' binnen de marges. Leverancier gebeld en die begrijpt er niets van, omdat-ie hem exact op dezelfde wijze met hetzelfde materiaal heeft gerebuild. Moet dus ook weer uitgezocht en opgelost worden. Hoe weet ik nog niet, maar Topcats (leverancier) is in ieder geval wel bereid dit tot een oplossing te brengen. Maar ook weer in het kader van de tijd die dit kost lekker handig.

Dan de Elise dus nog. Onlangs dus probleem met lege accu. Vorige week dus op laten halen door Van Sten. Nieuwe accu gemonteerd en ook gelijk de staalomvlochten koppelingsleiding. Leiding, want hydraulische koppeling in plaats van kabel. Denkfout aan mijn kant, maar maakt verder niet veel uit in dit verhaal. Vanmiddag dus weer opgehaald en het probleem dat-ie lastig in zijn 5 ging was er nog steeds. Ik weer terug naar Van Sten en volgens Peter is het waarschijnlijk iets met rubbertjes op de schakelstangen. Ook weer een 'standaard' probleem met Elises begreep ik. Kan ook nog iets met beugel of schakelkabels zijn, maar dat weet ik dus nog niet.

Dan dus de accu. Nu gelijk ook een schakelaar op de accu laten monteren om de boel volledig van de stroom af te halen. Wel handig als hij langer stilstaat. Komt op zich niet zo veel voor, maar soms wel en dan dus handig. Maar goed, vanavond dus nog even rondje gereden en bij thuiskomst bleek ineens dat de remlichten bleven branden. Zodoende dus gelijk de knop gebruikt om de spanning er af te halen. Even op SELOC gezocht en de remschakelaar als oorzaak gevonden. Die dus even geïnspecteerd maar ik kan er verder weinig mee of aan afstellen, dus dat laat ik dan ook maar even door Peter bekijken. Die zal dat vaker gedaan hebben mag ik hopen. Mogelijk dus wel de oorzaak van de lege accu, dus dat is dan wel weer gunstig.

Maar in plaats van 2 problemen opgelost te hebben, na overhandiging van wederom €600, blijken er dus weer 2 nieuwe problemen zich aangediend te hebben. In het kader van we hebbben toch genoeg tijd hiervoor dus ook weer. Ach ja :P Gaat nu om 2 onderdeeltjes van nog geen €10 waarschijnlijk, maar wel weer het gesodemieter wat je er mee hebt is gewoon irritant :?

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 22:17

Hmm die Smarts zijn ook niet bepaald probleemloos dus? Had eigenlijk verwacht dat ze wel iets beter in elkaar geschroeft zijn, is toch een beetje op de massa gericht en er staat een groot merk achter.
Van een Lotus mag je het verwachten ;)
Blijft klote natuurlijk.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 02 jul 2008, 22:20

Smarts zijn zeker niet probleemloos, Tom. Maar dat met die uitlaat van die zwarte heeft niets met smart zelf te maken, dat is after-market spul. Wel is de motor daarvan na 85k al een keer vervangen, gelukkig onder garantie toen. Dat van die Brabus uitlaat is wel slecht, zeker omdat ze een godsvermogen voor zo'n ding vragen terwijl het echt p$sbakkenstaal is.

Dit ding is het dus in de Elise, kost nog geen €10 dus:
[img:427:389]http://www.eliseparts.com/shop/images/b ... ebsite.jpg[/img]

En wat ze er bij Eliseparts over zeggen is wel typerend:
The root cause of many brake light failures is this simple switch.
Maar als je daarmee blijft rommelen en iedere keer een lege accu hebt wordt het een dure hobby.

allen

Bericht door allen » 03 jul 2008, 01:00

Zit het je eigenlijk nog weleens mee Stéphane? Ik zou je bijna een fiets willen aanraden, of krijg je daar ook pech mee? :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 03 jul 2008, 07:52

Allemaal heel erg vervelend al die kleine irritante storingen/defecten, doet je nogmaals realiseren dat de bouw kwaliteit en de gebruikte materialen op een zeer bedenkelijk nivo liggen bij Lotus, al doet Smart er waarschijnlijk niet veel voor onder. Het echt zo jammer dat briljante auto's als de Elise, met elcheapo bagger onderdelen in elkaar worden gescheten. De Elise verliest daar voor mij langzaam zijn aantrekkelijkheid mee. Wat ik bijzonder jammer vind.

Michel

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 jul 2008, 10:00

allen schreef:Zit het je eigenlijk nog weleens mee Stéphane? Ik zou je bijna een fiets willen aanraden, of krijg je daar ook pech mee? :lol:
Net mijn fiets verkocht, dus daar heb ik geen pech meer mee :)

@Michel: Vriendin zei laatst al: "Je moet gewoon een betrouwbare burgerbak kopen!". Misschien heeft ze nog wel gelijk ook ;) Maar die kleine dingetjes zijn uitermate irritant inderdaad. Daarom ook mijn advies aan mensen die een 2e hands Elise kopen: zorg dat je zeker weet dat een aantal dingen geregeld zijn. Kan er zo een lijstje van maken nu trouwens. Zal ik nog wel eens doen als aankooptips.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jul 2008, 10:19

Ach, betrouwbare burgerbakken gaan ook stuk hoor.

Michel P

Bericht door Michel P » 03 jul 2008, 10:41

Stéphane schreef:
allen schreef:Zit het je eigenlijk nog weleens mee Stéphane? Ik zou je bijna een fiets willen aanraden, of krijg je daar ook pech mee? :lol:
Net mijn fiets verkocht, dus daar heb ik geen pech meer mee :)

@Michel: Vriendin zei laatst al: "Je moet gewoon een betrouwbare burgerbak kopen!". Misschien heeft ze nog wel gelijk ook ;) Maar die kleine dingetjes zijn uitermate irritant inderdaad. Daarom ook mijn advies aan mensen die een 2e hands Elise kopen: zorg dat je zeker weet dat een aantal dingen geregeld zijn. Kan er zo een lijstje van maken nu trouwens. Zal ik nog wel eens doen als aankooptips.
Dat lijstje ziet ik graag tegemoet! Blijft qua uitgangspunt een super auto, het concept is gewoon erg goed. Die kleine kloot dingen verstoren een deel van het plezier, je hebt op een gegeven moment in je hoofd, what next..... terwijl je juist de kop leeg wenst te maken als je een rit maakt met zo'n auto.

Succes, met de kleine zaken aanpassen en veel zorgeloze KM's toegewenst!!

Michel

allen

Bericht door allen » 03 jul 2008, 10:53

Ik ben constant bezig met kleine wijzigingen of kleine fixen hoor. Die wagens komen niet voor niets aan de naam bouwpakket toch? :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 jul 2008, 10:59

@Michel: Ga ik regelen. Ik heb zo een lijstje met dingen die ik kan noemen, alleen al uit ervaring ;)

Remlichtschakelaar kan ik straks voor langsrijden, dus dat is vandaag gelijk geregeld als het goed is.

Tommy

Bericht door Tommy » 03 jul 2008, 11:55

allemaal weer flink köt Stehane,
Toch maar een BMW dan he ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 03 jul 2008, 12:36

Stéphane schreef:Vriendin zei laatst al: "Je moet gewoon een betrouwbare burgerbak kopen!". Misschien heeft ze nog wel gelijk ook ;) Maar die kleine dingetjes zijn uitermate irritant inderdaad.
Brits karakter toch? ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 jul 2008, 12:40

Jurriaan schreef:Brits karakter toch? ;)
Ach ja :D Alles is relatief natuurlijk, remschakelaar daarnet al even vervangen. Gelukkig zit Van Sten hier 10 minuten vandaan.

Plaats reactie