Autodieven slaan slag via sites van Autogespot.com

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hans

Autodieven slaan slag via sites van Autogespot.com

Bericht door Hans » 13 jun 2008, 08:28

Autodieven slaan slag via sites van spotters
door Jan Colijn
AMSTERDAM - Criminele bendes blijken speciale autowebsites te gebruiken om dure bolides op te sporen en vervolgens hun slag te slaan.
Op internet zijn diverse sites te vinden waarop spotters kunnen melden waar ze racewagens, uitgestrekte limousines en andere paradepaardjes hebben gesignaleerd. Vervolgens plaatsen ze foto's op de site.

De websites vormen zodoende een vraagbaak waar de gebruiker kan speuren naar allerhande informatie. Niet alleen kan worden gespeurd naar bepaalde merken, maar ook kan per gemeente worden nagegaan welke exclusieve automerken er rondrijden. Saillant detail is echter dat de freaks via de forums elkaar allerlei informatie toespelen die interessant is voor dieven.

Nadat een twee ton dure BMW de afgelopen twee weken regelmatig opdook op Autogespot.com, hebben dieven geprobeerd ermee aan de haal te gaan. De autoroof kon op het nippertje worden voorkomen. Daarnaast verklaarden twee auto-eigenaren dat ze de afgelopen week werden gevolgd, nadat hun paradepaardje op dezelfde site had gestaan.

Verzekeraar TVM spreekt van een zorgelijke ontwikkeling. "Alle informatie krijgen de dieven op deze manier op een presenteerblaadje aangeleverd", aldus woordvoerder Jaap Stalenburg van TVM. "Via de forums vertellen de spotters elkaar immers niet alleen waar ze de wagens - die veelal met kenteken en al staan afgebeeld - hebben gezien, maar geven ze ook cruciale informatie prijs. Onder meer over de eigenaar van de auto en soms zelfs het adres. Tja, en die professionele bendes slapen natuurlijk niet."

Autogespot.com was onbereikbaar voor commentaar.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4220 ... html?p=2,1

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 jun 2008, 08:34

Was alleen logisch dat dieven zulke sites zouden gaan gebruiken.
Als ik een auto via Marktplaats bijv, zou verkopen zou ik nooit mijn adres erbij zetten.

Tristan

Bericht door Tristan » 13 jun 2008, 09:04

Zij hebben ooit eens 2x geflikt om de auto te fotograferen met kenteken en op de achtergrond het complete huis. Hoe makkelijk kan je ze het maken? Bij de 2e keer heb ik gedreigd met juridische stappen, maar hebben de foto's gelukkig verwijderd. In was in de tijd dat er bij mijn ouder 2x in 1 jaar ingebroken was.

Macboy

Bericht door Macboy » 13 jun 2008, 09:20

Logisch ook dat Rico niet bij zijn huis wil afspreken. Voortaan op marktplaats gewoon een link naar dit artikel, hoeft het ook geen argwaan op te roepen

Roy

Bericht door Roy » 13 jun 2008, 09:24

Vind het zelf ook irritant op dat soort websites. Ik zou er ook niet op willen staan op zo een manier.

Auto staat altijd daar en daar geparkeerd. Fijn.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 jun 2008, 09:42

Jouw auto nemen ze niet :wink:

René130i

Bericht door René130i » 13 jun 2008, 10:00

Nou... Is makkelijker dan een S klasse of Lambo met klasse 5 alarm

Arthur

Bericht door Arthur » 13 jun 2008, 10:02

Denk je?
Heb eens een programma gezien waar ze in een "werkplaatsje" in Polen kwamen... Daar lagen allemaal draden, kastjes, stekkers en dergelijke.
Mag jij raden wat dat was en waar het uit kwam :wink:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 13 jun 2008, 10:02

Rene / Hazze schreef:Nou... Is makkelijker dan een S klasse of Lambo met klasse 5 alarm
En makkelijker te verkopen..

Arthur

Bericht door Arthur » 13 jun 2008, 10:03

Dan hebben die mensen met dure auto dus eigenlijk niets te vrezen?

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 13 jun 2008, 11:30

Ik las het artikel vanmorgen ook.
Ten eerste vind ik het artikel behoorlijk stemming makerij. AG (autogespot.com) is lang niet de enige waar deze 'informatie' gevonden kan worden. Dat even terzijde, maar ik wilde het wel even zeggen.

Daarnaast, met een rode Ferrari val je natuurlijk altijd meer op dan met een grijze Polo. Dat mág ook, dat geeft niets. Gevolg is dat je vaker gezien wordt, voor sommige mensen leuk, voor sommige mensen niet leuk. Dat zijn echter consequenties waar je zelf voor kiest.

Bovendien denk ik dat een 'normale' auto veel makkelijker te stelen is. Een wat exclusievere wagen is toch meestal veel beter beveiligd, heeft een volgsysteem aan boord via satelliet, staat achter een poort/hek in een garage met beveiliging, etcetera.

Ik weet dat als je niet wenst dat je auto op AG komt, dat je dat met 1 email aan de beheerders kan laten weten. Voortaan zal jouw auto dan niet meer op de site verschijnen, of zo je wenst, zonder herkenbaar kenteken. Ik weet ook dat informatie die té privacy gevoelig wordt verwijderd wordt uit commentaren. Natuurlijk zijn sommige dingen ook een publiek geheim. Iedereen weet wie die 'Jan' is met de Veyron op Franse platen. Iedereen weet de volle naam van een zekere HvdM. Overigens beiden erg aardige mannen, die totaal geen problemen rond het spotten hebben.

Conclusie: ik vind het stemming makerij. En zoals bij alle dingen zit er inderdaad een kern van waarheid in.

(Owja, ik heb de eigenaar van AG gesproken, en ze zijn compleet niet benaderd voor commentaar, het zinnetje "Autogespot.com was onbereikbaar voor commentaar." vind ik dus ook totaal ongepast, alhoewel het goed opgevat kan worden, het doet toch negatief aan. Er staat duidelijk een 'contact' button op de AG-site.

Peric

Bericht door Peric » 13 jun 2008, 11:37

Dit is toch ook helemaal niet nieuw...
Hoe lang bestaat AG al? En nu ineens is er een auto gejat die op die site stond. Beetje spijkers op laag water zoeken hoor. Als dieven een mooie auto spotten schrijven ze het kenteken op en zijn ze er ook. Want dan zijn ze net zover als wanneer ze op AG zoeken. Tuurlijk, op AG staan de mooiere auto's, maar om nou die site de schuld te geven.

Lees ook 's de reacties bij het artikel, pff.....

RVV

Bericht door RVV » 13 jun 2008, 12:09

Blijft een discutabel punt, in alles kan ik wel in mee komen, alleen wat men vergeet is dat sommige eigenaren totaal niet op de hoogte zijn van foto's van hun auto en bv het huis/werk/bedrijfspand waar ze wonen/werken.

Mijn eigen auto werd voor mijn winkel op de foto gezet, dit wist ik toevallig omdat ik zag dat er foto's werden genomen. En later bericht werd door iemand dat de auto op AG stond. Via mijn winkel is natuurlijk heel makkelijk mijn prive adres te achterhalen, want criminelen kunnen natuurlijk ook in de KvK database kijken. Daarom heb ik verzocht om de winkelpui weg te shoppen en dat hebben ze ook gedaan.

Maar als je totaal niet into de internet bent/forums laat staan dat je AG bezoekt/kent, dan ben je wel ineens erg kwetsbaar natuurlijk. AG gaat er zomaar even van uit dat iedereen op de hoogte kan zijn dat hun auto er op staat, maar dat is natuurlijk niet het geval.

Dure auto's zijn natuurlijk wel een prooi hé.. en die blijven ook echt niet in NL rondrijden als ze gestolen worden, hup een met lood beklede zeecontainer in en de auto staat binnen 24 uur op elke plek elders in Europa. Daar strippen ze de auto en ontdoen hem van de GPS zender een respray vals kenteken, lokale politie, knijpt een oogje dicht na toestoppen van 10000 roebel en geen haan die ergens meer naar kraait.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 jun 2008, 12:37

Ben het met jouw verhaal eens, Rico.

Van de andere kant is op kenteken ook gemakkelijk huisadres te achterhalen, dus iedere willekeurige dure auto is op basis van kenteken te achterhalen waar hij 's avonds normaal gesproken geparkeerd staat. Dus waar je ook rijdt, bent, staat of voorbij komt: als je gezien wordt kunnen ze het altijd doen. Nog los van of je dan op willekeurig welke site voorkomt. Als ze je willen vinden, vinden ze je altijd wel.

Tenzij het een lease-auto is natuurlijk, want die staat dan niet op dat adres geregistreerd.

HSR

Bericht door HSR » 13 jun 2008, 12:44

god oh god he. Nu pas in het nieuws? Die site is like fishing with dynamite voor die criminelen. Dit was ook altijd hoofdreden nummer 1 dat ik dergelijke sites enorm hekel.

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 13 jun 2008, 13:08

Vraag me nog steeds af in hoeveel gevallen sprake is van het gebruik van dergelijke sites. Hoe vaak wordt een auto gejat die op sites als AG staat, en in hoeveel procent van die gevallen is er sprake van dat er daadwerkelijk gebruik is gemaakt van zulke sites. Er wordt (ook in verhouding denk ik) veel vaker een VW Golf gejat.

RVV

Bericht door RVV » 13 jun 2008, 13:10

Stéphane schreef:Ben het met jouw verhaal eens, Rico.

Van de andere kant is op kenteken ook gemakkelijk huisadres te achterhalen, dus iedere willekeurige dure auto is op basis van kenteken te achterhalen waar hij 's avonds normaal gesproken geparkeerd staat. .
Hoe dan ?

steve smith

Bericht door steve smith » 13 jun 2008, 13:15

En dit is nieuws?

Alles wat moeite kost om te jatten wordt op bestelling gejat, en wat is nou makkelijke dan een databank zoals AG waar je ze gewoon uit kan kiezen.

Spots in het wild of op events heb ik geen moeite mee, maar dat er foto's op het net gezet (en bewaard!) worden van een auto voor je deur, of zoals in het verleden voor de deur van de loods, daar heb ik wel kak aan. Hang dan ook meestal bij een paar van die spotters aan de bel, waarna ze weer verdwijnen. En een paar maanden later begint het gezeik van voren af aan! Hoogst vermoeiend!

Als die gasten een klein beetje verstand hadden zouden ze alleen foto's toelaten van auto's waarvan de wielen draaien. Dan maak je het voor de bestuurder al een stuk minder vervelend, en hoeft niemand uit te leggen waarom welke auto waar staat op welke dag op welk tijdstip.
Laatst gewijzigd door steve smith op 13 jun 2008, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

MR M POWER

Bericht door MR M POWER » 13 jun 2008, 13:16

Rico v Velzen schreef:

Van de andere kant is op kenteken ook gemakkelijk huisadres te achterhalen, dus iedere willekeurige dure auto is op basis van kenteken te achterhalen waar hij 's avonds normaal gesproken geparkeerd staat. .
Hoe dan ?
Alleen Politie, CJIB, Belastingdienst, RDW en wellicht nog een aantal overheidsinstellingen kunnen achter NAW gegevens komen aan de hand van een kenteken.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 jun 2008, 13:17

Rico v Velzen schreef:

Hoe dan ?
Er zijn allerlei databases waar die gegevens in zijn opgeslagen en die waren ook publiek beschikbaar. Zo kreeg ik bijvoorbeeld van Audi/PON regelmatig nog post over APK keuring van mijn Audi. Zonder dat ik dat bij hen gemeld heb. Met andere woorden: zij hadden gegevens over mijn auto én mijn adres. Zelfde geldt dus ook voor allerlei partijen die het voor minder positieve doeleinden willen gebruiken.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 jun 2008, 13:18

MR M POWER schreef:Alleen Politie, CJIB, Belastingdienst, RDW en wellicht nog een aantal overheidsinstellingen kunnen achter NAW gegevens komen aan de hand van een kenteken.
Niet dus.

steve smith

Bericht door steve smith » 13 jun 2008, 13:18

MR M POWER schreef:
Rico v Velzen schreef:

Hoe dan ?
Alleen Politie, CJIB, Belastingdienst, RDW en wellicht nog een aantal overheidsinstellingen kunnen achter NAW gegevens komen aan de hand van een kenteken.
Je vergeet ff iedereen die wat met autoverzekeringen te doen heeft, plus iedereen die werkt voor hetzelfde merk als de auto in kwestie.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 13 jun 2008, 13:23

RDW register was openbaar nu niet meer volgens mij sinds 1jan '08.

Tsja wat zal ik erop zeggen, gewoon hopen dat ie binnen 30dagen niet terugkomt en lekker een nieuwe bestelen eeeh bestellen.

Fabian

Bericht door Fabian » 13 jun 2008, 13:48

Kees Bunk schreef:
Ik weet dat als je niet wenst dat je auto op AG komt, dat je dat met 1 email aan de beheerders kan laten weten. Voortaan zal jouw auto dan niet meer op de site verschijnen, of zo je wenst, zonder herkenbaar kenteken. .
Dit vind ik echt een redenatie van nlik-me-vestje, sorry hoor.

80% van de mensen die in dat soort auto's rijden zijn niet eens op de hoogte van een site als AG, en zullen er niet naar zoeken op internet.

Maar dan moet je wel van ze verwachten dat ze een mailtje sturen als ze er niet op willen staan? Sorry hoor.

Kees Bunk

Bericht door Kees Bunk » 13 jun 2008, 13:54

Fabian schreef:
Kees Bunk schreef:
Ik weet dat als je niet wenst dat je auto op AG komt, dat je dat met 1 email aan de beheerders kan laten weten. Voortaan zal jouw auto dan niet meer op de site verschijnen, of zo je wenst, zonder herkenbaar kenteken. .
Dit vind ik echt een redenatie van nlik-me-vestje, sorry hoor.

80% van de mensen die in dat soort auto's rijden zijn niet eens op de hoogte van een site als AG, en zullen er niet naar zoeken op internet.

Maar dan moet je wel van ze verwachten dat ze een mailtje sturen als ze er niet op willen staan? Sorry hoor.
Net alsof ik daar wat aan kan doen? Ik ben geen beheerder van AG, voor de goede orde.

Men kan ook de overheid aanklagen dat je zichtbaar een kenteken moet 'dragen' op de auto...

Plaats reactie