We zijn eigenlijk op zoek naar een auto voor trackdays, een keertje driften en eventueel een racecursus.
Nou is mijn vader een beetje Alfa gek, heeft al een hoop 75's gehad dus het moet eigenlijk een Alfa worden.
Er hoeft geen in principe geen kenteken op, is alleen voor circuitgebruik dus interieur enzo kan er allemaal uit.
Moeten natuurlijk een paar goede stoelen in, en een (eventueel zelf te lassen) rolkooi.
Nou is de vraag: Heeft een TS genoeg power of moet het een v6 worden?
Ik ga ervan uit dat een TS beter stuurt door het lichtere blok?
Heeft er iemand ervaring met een 75 als racer? Wat moet er aangepast worden om hem strak over het circuit te krijgen qua onderstel en dergelijke?
Alfa 75 TS racer/trackdayhok ervaringen?
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
-
- Berichten: 5499
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Tom944 schreef:Pas maar op voor Hugo's verhalen dalijk!

Je moet eerst met eigenlijk 1 ding rekening houden en dat is dat het in feit allemaal oude teringzooi is. Heb je dat in je achterhoofd dan kan je prima een 75 kopen.
Goh, wat zou nou het meest kritische punt zijn bij een 75?

Ik wil mijn 75 leuk en strak sturend maken, hoe doe ik dat?
1) Intrax coilover set is ge-wel-dig, het instelbare SPAX setje is ook leuk om mee te beginnen alsook bilstein B8.
2) De alfa heeft een Dedion as ophangingsconstructie. Elmar is helemaal idolaat van dit principe

Op de vooras kan je de reactiearmen ( of hoe heten die krengen ook al weer ) ook in uniballs zetten wat dus echt absoluut nodig is om het hok scherp te laten sturen.
3) Vergeet de 3.0 V6, die blokken zijn onderhoudsgevoelig en zijn veelste zwaar in de neus. Ga voor de 2.0 TS. Probleem nowadays is dat het erg moeilijk is om een fatsoenlijk 2.0 TS blok te vinden. In praktijk blijven de blokjes wel altijd lopen maar ze zuipen altijd olie en zweten altijd naar hartelust. Standaard hebben ze 148PK maar om er een te vinden die ook nog daadwerkelijk 148Pk levert is een wat moeilijkere klus. Echter, heb je een goedlopende TS dan is het ook meteen een heel fijn blok om mee te rijden. Met name in zijn 4 doortrekken naar 190 was een genot, helemaal de kenmerkende roffel uit het TS blok is geweldig.
4) Versnellingsbak, deze krengen zijn standaard uitgerust met een sper maar verwacht er niet teveel van. de synchromesh ringen zijn vaak naar de maan waardoor je moet double declutchen. Stiekem vond ik dat altijd wel de charme van de 75 omdat je daardoor echt goed leert schakelen, anticiperen en ook je voetenwerk traint. Heb je echter een volledig goed werkende bak dan is er bijna geen V-bak die fijner schakelt.
5) driften met een 75 kan wel maar alleen op NAT wegdek. Het is geen BMW en op droog sloop je dus alles.
6) Verder gaat eigenlijk gewoon alles wel een keer stuk. Ik had een versleten stuurhuis en in bepaalde snelle bochten ( A1-A9 ''60km/h'') mocht ik met 120 op de teller dus het stuur overpakken. Laat het duidelijk zijn dat dat niet de bedoeling is.

Al met al kan ik de 75 alleen maar roemen om zijn fantastische balans en heerlijke karakter. Vergeet ook niet dat een 75 initieel gekocht werd om rustig mee te rijden. De TS'jes al helemaal niet en die hebben vaak ook een zwaar verleden gehad wat zich dus wil uiten in vermoeide blokjes.
Inderdaad, een E36 of e34 is degelijker maar die wagens zullen never nooit het karakter van een 75 kunnen evenaren. De eerste keer dat je op de B258 richting de Ring 170 rijdt weet je gewoon dat je fucked for life bent...
... totdat je daar je motorblok opblaast


Een vage kennis van mij heeft nog een groene TS met squadra blok te koop voor heel weinig geld. Ding is volledig race uitgerust en eigenlijk had ik 'em willen kopen maar dat ging helaas niet werken met de Belgische keuring.

- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Bekend.hugo schreef: Je moet eerst met eigenlijk 1 ding rekening houden en dat is dat het in feit allemaal oude teringzooi is. Heb je dat in je achterhoofd dan kan je prima een 75 kopen.
Goh, wat zou nou het meest kritische punt zijn bij een 75?Let dus goed op roest, zodra de roest al zichtbaar is kan je er donder op zeggen dat de wagen al een rijdend kadaver is. Roesten doen ze het liefst onder de achterlichten, kriksteunen, reservewielbak, sleepogen, dorpels, eigenlijk roesten ze dus gewoon overal en hard ook.
Dankjewel, Heb je wat meer info over die van je kennis? Eventueel via PM?Ik wil mijn 75 leuk en strak sturend maken, hoe doe ik dat?
1) Intrax coilover set is ge-wel-dig, het instelbare SPAX setje is ook leuk om mee te beginnen alsook bilstein B8.
2) De alfa heeft een Dedion as ophangingsconstructie. Elmar is helemaal idolaat van dit principe. Zorg dat je het 'wiebertje'' en wattstangen volledig in de Uniballs zet. Zorg ook voor een dikke stabie voor en achter om de wagen strak te krijgen.
Op de vooras kan je de reactiearmen ( of hoe heten die krengen ook al weer ) ook in uniballs zetten wat dus echt absoluut nodig is om het hok scherp te laten sturen.
3) Vergeet de 3.0 V6, die blokken zijn onderhoudsgevoelig en zijn veelste zwaar in de neus. Ga voor de 2.0 TS. Probleem nowadays is dat het erg moeilijk is om een fatsoenlijk 2.0 TS blok te vinden. In praktijk blijven de blokjes wel altijd lopen maar ze zuipen altijd olie en zweten altijd naar hartelust. Standaard hebben ze 148PK maar om er een te vinden die ook nog daadwerkelijk 148Pk levert is een wat moeilijkere klus. Echter, heb je een goedlopende TS dan is het ook meteen een heel fijn blok om mee te rijden. Met name in zijn 4 doortrekken naar 190 was een genot, helemaal de kenmerkende roffel uit het TS blok is geweldig.
4) Versnellingsbak, deze krengen zijn standaard uitgerust met een sper maar verwacht er niet teveel van. de synchromesh ringen zijn vaak naar de maan waardoor je moet double declutchen. Stiekem vond ik dat altijd wel de charme van de 75 omdat je daardoor echt goed leert schakelen, anticiperen en ook je voetenwerk traint. Heb je echter een volledig goed werkende bak dan is er bijna geen V-bak die fijner schakelt.
5) driften met een 75 kan wel maar alleen op NAT wegdek. Het is geen BMW en op droog sloop je dus alles.
6) Verder gaat eigenlijk gewoon alles wel een keer stuk. Ik had een versleten stuurhuis en in bepaalde snelle bochten ( A1-A9 ''60km/h'') mocht ik met 120 op de teller dus het stuur overpakken. Laat het duidelijk zijn dat dat niet de bedoeling is.![]()
Al met al kan ik de 75 alleen maar roemen om zijn fantastische balans en heerlijke karakter. Vergeet ook niet dat een 75 initieel gekocht werd om rustig mee te rijden. De TS'jes al helemaal niet en die hebben vaak ook een zwaar verleden gehad wat zich dus wil uiten in vermoeide blokjes.
Inderdaad, een E36 of e34 is degelijker maar die wagens zullen never nooit het karakter van een 75 kunnen evenaren. De eerste keer dat je op de B258 richting de Ring 170 rijdt weet je gewoon dat je fucked for life bent...
... totdat je daar je motorblok opblaast![]()
Een vage kennis van mij heeft nog een groene TS met squadra blok te koop voor heel weinig geld. Ding is volledig race uitgerust en eigenlijk had ik 'em willen kopen maar dat ging helaas niet werken met de Belgische keuring.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
- Locatie: Het Noorden
Hier eventueel ook wel interesseNeluhz schreef:Bekend.hugo schreef: Je moet eerst met eigenlijk 1 ding rekening houden en dat is dat het in feit allemaal oude teringzooi is. Heb je dat in je achterhoofd dan kan je prima een 75 kopen.
Goh, wat zou nou het meest kritische punt zijn bij een 75?Let dus goed op roest, zodra de roest al zichtbaar is kan je er donder op zeggen dat de wagen al een rijdend kadaver is. Roesten doen ze het liefst onder de achterlichten, kriksteunen, reservewielbak, sleepogen, dorpels, eigenlijk roesten ze dus gewoon overal en hard ook.
Dankjewel, Heb je wat meer info over die van je kennis? Eventueel via PM?Ik wil mijn 75 leuk en strak sturend maken, hoe doe ik dat?
1) Intrax coilover set is ge-wel-dig, het instelbare SPAX setje is ook leuk om mee te beginnen alsook bilstein B8.
2) De alfa heeft een Dedion as ophangingsconstructie. Elmar is helemaal idolaat van dit principe. Zorg dat je het 'wiebertje'' en wattstangen volledig in de Uniballs zet. Zorg ook voor een dikke stabie voor en achter om de wagen strak te krijgen.
Op de vooras kan je de reactiearmen ( of hoe heten die krengen ook al weer ) ook in uniballs zetten wat dus echt absoluut nodig is om het hok scherp te laten sturen.
3) Vergeet de 3.0 V6, die blokken zijn onderhoudsgevoelig en zijn veelste zwaar in de neus. Ga voor de 2.0 TS. Probleem nowadays is dat het erg moeilijk is om een fatsoenlijk 2.0 TS blok te vinden. In praktijk blijven de blokjes wel altijd lopen maar ze zuipen altijd olie en zweten altijd naar hartelust. Standaard hebben ze 148PK maar om er een te vinden die ook nog daadwerkelijk 148Pk levert is een wat moeilijkere klus. Echter, heb je een goedlopende TS dan is het ook meteen een heel fijn blok om mee te rijden. Met name in zijn 4 doortrekken naar 190 was een genot, helemaal de kenmerkende roffel uit het TS blok is geweldig.
4) Versnellingsbak, deze krengen zijn standaard uitgerust met een sper maar verwacht er niet teveel van. de synchromesh ringen zijn vaak naar de maan waardoor je moet double declutchen. Stiekem vond ik dat altijd wel de charme van de 75 omdat je daardoor echt goed leert schakelen, anticiperen en ook je voetenwerk traint. Heb je echter een volledig goed werkende bak dan is er bijna geen V-bak die fijner schakelt.
5) driften met een 75 kan wel maar alleen op NAT wegdek. Het is geen BMW en op droog sloop je dus alles.
6) Verder gaat eigenlijk gewoon alles wel een keer stuk. Ik had een versleten stuurhuis en in bepaalde snelle bochten ( A1-A9 ''60km/h'') mocht ik met 120 op de teller dus het stuur overpakken. Laat het duidelijk zijn dat dat niet de bedoeling is.![]()
Al met al kan ik de 75 alleen maar roemen om zijn fantastische balans en heerlijke karakter. Vergeet ook niet dat een 75 initieel gekocht werd om rustig mee te rijden. De TS'jes al helemaal niet en die hebben vaak ook een zwaar verleden gehad wat zich dus wil uiten in vermoeide blokjes.
Inderdaad, een E36 of e34 is degelijker maar die wagens zullen never nooit het karakter van een 75 kunnen evenaren. De eerste keer dat je op de B258 richting de Ring 170 rijdt weet je gewoon dat je fucked for life bent...
... totdat je daar je motorblok opblaast![]()
Een vage kennis van mij heeft nog een groene TS met squadra blok te koop voor heel weinig geld. Ding is volledig race uitgerust en eigenlijk had ik 'em willen kopen maar dat ging helaas niet werken met de Belgische keuring.

-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
in friesland zit er een 75 specialist. Alfa Nord heet het geloof ik, net voorbij Heerenveen. Heb daar laatst me stoel en gordels gehaald voor m'n circuitclio
edit: http://www.alfanord.nl/
aardige vent die echt een shitload aan 75'jes heeft
edit: http://www.alfanord.nl/
aardige vent die echt een shitload aan 75'jes heeft

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 6 gasten