Niet verrassend...Politiemensen vinden dat de verhoogde verkeersboetes alleen de staatskas spekken en zeker niet leiden tot een grotere verkeersveiligheid.
Sommige agenten hebben het er zelfs moeilijk mee om de hogere boetes, die sinds 1 april van dit jaar van kracht zijn, aan de overtreders uit te schrijven. Dat blijkt uit een interne enquête onder het personeel van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond, de grootste politieregio van ons land.
Op de stelling dat de verhoging van de verkeersboetes vooral de staatskas spekt en niet de verkeersveiligheid ten goede komt, zegt meer dan 90 procent het eens te zijn. Op de enquête hadden 1400 agenten gereageerd, ongeveer een derde van het hele korps.
In het personeelsblad Geboeid reageren Rotterdamse agenten verbolgen. "Voor het niet dragen van een autogordel betaalde men in 2003 30 euro, nu wordt dat 90. Het bedrag is verdrievoudigd, maar de verkeersveiligheid verdrievoudigt hierdoor niet" , aldus een agente, die stelt dat de verhoging het soms moeilijker maakt om de boete 'te verkopen' aan de overtreder.
Een andere politieman zegt dat de agenten nu zelf hun minimale salarisverhoging ophoesten en als beloning al het commentaar van de burger over zich heen krijgen.
De leiding van het Rotterdamse politiekorps zegt in een reactie dat het 'niet verwonderlijk' is dat zo veel politiemensen het eens zijn met de stelling in de interne poll. "Immers, de overheid heeft zelf bij de begrotingsbehandeling de relatie aangebracht tussen de verhoging van de boetes en de financiering van de schoolboeken. Daar hebben we tijdens de uitvoering van ons politievak alleen maar last van in het contact met de burger."
Zonder er een politie-bashing-topic van willen maken begrijp ik serieus niet waarom je nog bij de politie zou willen werken. De overheid naait je met een schamel salarisje en de bevolking kotst je uit omdat ze je als een veredelde belastingdienstmedewerker zien die alleen maar geld wil incasseren. Natuurlijk is het niet alleen maar bonnen schrijven en doet de politie genoeg goed werk maar zo ziet een groot deel van de bevolking het niet meer. Van 2 kanten gebrek aan waardering, niet leuk werken lijkt me.
Ik zou mij daar niet voor willen lenen, zou constant het gevoel hebben gebruikt en genaaid te worden. Wat dat betreft respect voor de agenten die ondanks de onvrede toch blijven doorzetten (hoewel sommigen van hen wellicht niet anders kunnen).