racing velgen, veel verschil?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Fluim

racing velgen, veel verschil?

Bericht door Fluim » 20 mei 2008, 11:01

Een vraagje aan de circuit ingewijden:
Omdat de zachte velgen van de RS-4 inmiddels eieren zijn geworden en de bandjes bijna op zijn overweeg ik voor het circuit een set racing velgen aan te schaffen met semi's. Na wat informeren heb ik me laten adviseren om voor de Compomotives MO of Team Dynamics Pro Race 1.2 te gaan met een setje Falken's erop.
Mijn wielmaat is 9,5 x 18, maar beide velgen zijn maximaal leverbaar in 9 x 18. Standaard zit er 4x 255 op de RS4.
Ik heb TUV gekeurde spacers liggen maar er is mij verteld dat ik die beter niet op het circuit kan gebruiken omdat dat tot schade zou kunnen leiden. Is dat zo?
Mijn andere vraag is of ik wel optimaal profiteer van de betere grip met de semi's als ik deze velgen kies en welke bandenmaat ik er dan het beste bij kan nemen. Andere vraag is waaraan ik het verschil in gewicht van de velg ga merken qua rijeigenschappen.
Overige tips en adviezen zijn zeer welkom! (Nee, ik doe de Audi niet weg.... :wink: ) Bij voorbaat dank!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 mei 2008, 11:53

Spacers is geen probleem op het circuit, als je maar spacers gebruikt die 'hubcentric' zijn. Plus je moet ook langere wielbouten hebben. Als je 10mm per kant verbreed moeten ook je bouten dus 10mm langer zijn. Neem aan dat je ze wil hebben om een evt verschil in ET waarde te corrigeren. Dat is geen probleem. Ga je bewust verbreden dan krijg je te maken met verschillen in geometrie en dat kan wel wat onverwachte resultaten geven vooral als je voor en achter niet gelijk verbreed.

Als je normaal op 9,5 x 18 rijd dan zou ik niet voor die team dynamics of compomative gaan, maar iets zoeken die wel 9,5J of breder leveren. De maximale grip van een band hangt namelijk samen met de breedte van het wiel, door smaller te gaan doe je een deel van het effect van de semi's teniet. Er zijn andere merken genoeg bijvoorbeeld BBS enz.

Qua maat zou ik eerst gewoon standaard aan houden. Ken die Falkens niet specifiek genoeg maar vaak is het profiel van een semi slick door de hardere wang wat vierkanter en ze vallen daardoor ook breder. Is ook meteen een reden dat ik geen smallere velg zou nemen.

Verschil in velgen gewicht merk je iets in acceleratie. Denk niet dat die RS4 van jou veel problemen zou hebben met een kilotje meer of minder maar het verschil is er wel. Plus je merkt het aan je ophanging vooral als je over wat ruiger asfalt rijd. Je hebt minder gewicht in je ophanging dus die is beter in staat om oneffenheden op te vangen en zal daar dus een beter wegcontact houden. Ook je sturen word iets beter. De voorwielen hebben normaal last van een zgn. gyroscoop effect, als jij lichtere wielen koopt veranderen ze makkelijker van draairichting. Maar ik denk dat als je nu al op lichtmetaal staat dat je dat haast niet merkt.

Tristan

Bericht door Tristan » 20 mei 2008, 11:54

BBS LM. 8)

Jurriaan

Re: racing velgen, veel verschil?

Bericht door Jurriaan » 20 mei 2008, 12:07

Fluim schreef:Overige tips en adviezen zijn zeer welkom! (Nee, ik doe de Audi niet weg.... :wink: ) Bij voorbaat dank!
Trackday auto voor erbij en de RS4 met trekhaak uitrusten om de trailer te trekken geen optie? ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 20 mei 2008, 12:42

Is OZ niet wat voor jou? kijk maar eens, vaak hebben ze sterke wielen en lichtgewicht :roll:

http://www.ozracing.com/at-team/wheels/racing/en

mmm :lol: voorbeeldje

http://www.ozracing.com/at-team/wheels/ ... lli-iii/en#

Fluim

Bericht door Fluim » 20 mei 2008, 14:10

Thanks heren, ik heb weer ff wat uitzoekwerk te doen.....

Metchu

Bericht door Metchu » 20 mei 2008, 14:13

Volgens mij ben je wel zwaar aangestoken door het circuitvirus... dit zijn positieve symptonen 8)

Fluim

Bericht door Fluim » 20 mei 2008, 16:17

5 juni op Assen, zou mooi zijn als ik dan de nieuwe bandjes kan testen....

GTRene

Bericht door GTRene » 20 mei 2008, 16:58

Fluim schreef:5 juni op Assen, zou mooi zijn als ik dan de nieuwe bandjes kan testen....
welk type Falken dan? de meer sportieve straat FK-452 of de meer road/track band Falken RT-615 die er best interessant uitziet qua profiel, net tussen een semi-slick en straat-band, ben benieuwd naar die band als leuke tussenweg zonder telkens je banden hoeven te wisselen.

[img:508:479]http://www.stopandgotires.com/models/Azenis-RT-615.jpg[/img]

verder op mijn link zie ik helaas maar tot 18 inch gaan?

http://www.stopandgotires.com/model.asp ... s%20RT-615'

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 20 mei 2008, 17:23

Bert ///M3 schreef:Spacers is geen probleem op het circuit, als je maar spacers gebruikt die 'hubcentric' zijn. Plus je moet ook langere wielbouten hebben. Als je 10mm per kant verbreed moeten ook je bouten dus 10mm langer zijn. Neem aan dat je ze wil hebben om een evt verschil in ET waarde te corrigeren. Dat is geen probleem. Ga je bewust verbreden dan krijg je te maken met verschillen in geometrie en dat kan wel wat onverwachte resultaten geven vooral als je voor en achter niet gelijk verbreed.

Als je normaal op 9,5 x 18 rijd dan zou ik niet voor die team dynamics of compomative gaan, maar iets zoeken die wel 9,5J of breder leveren. De maximale grip van een band hangt namelijk samen met de breedte van het wiel, door smaller te gaan doe je een deel van het effect van de semi's teniet. Er zijn andere merken genoeg bijvoorbeeld BBS enz.

Qua maat zou ik eerst gewoon standaard aan houden. Ken die Falkens niet specifiek genoeg maar vaak is het profiel van een semi slick door de hardere wang wat vierkanter en ze vallen daardoor ook breder. Is ook meteen een reden dat ik geen smallere velg zou nemen.

Verschil in velgen gewicht merk je iets in acceleratie. Denk niet dat die RS4 van jou veel problemen zou hebben met een kilotje meer of minder maar het verschil is er wel. Plus je merkt het aan je ophanging vooral als je over wat ruiger asfalt rijd. Je hebt minder gewicht in je ophanging dus die is beter in staat om oneffenheden op te vangen en zal daar dus een beter wegcontact houden. Ook je sturen word iets beter. De voorwielen hebben normaal last van een zgn. gyroscoop effect, als jij lichtere wielen koopt veranderen ze makkelijker van draairichting. Maar ik denk dat als je nu al op lichtmetaal staat dat je dat haast niet merkt.
Even mijn complimenten aan Bert voor de perfecte verwoording en advies dit soort info maak DF zo super interessant lees altijd graag jouw adviezen! Super! Zo, steek die veer maar alvast in je reet :wink:
Hulde aan Bert.

Rupie

Bericht door Rupie » 20 mei 2008, 17:47

Dan zou ik voor de OZ Ultraleggera gaan. De compo's hoef je voor het gewicht helemaal niet te nemen: 18x8=12kg, racing team 18x7.5=8.2.

OZ's 18x8=8.4kg en 18x9 (9 dus)=8.7kg. Prijstechnisch vind ik ze ook wel aardig.

Misschien dat ik ooit nog eens de 17x8=7.6kg voor mijn auto koop.

http://wheelweights.net/

Fluim

Bericht door Fluim » 20 mei 2008, 18:53

Hans GP1630 schreef:
Bert ///M3 schreef:Spacers is geen probleem op het circuit, als je maar spacers gebruikt die 'hubcentric' zijn. Plus je moet ook langere wielbouten hebben. Als je 10mm per kant verbreed moeten ook je bouten dus 10mm langer zijn. Neem aan dat je ze wil hebben om een evt verschil in ET waarde te corrigeren. Dat is geen probleem. Ga je bewust verbreden dan krijg je te maken met verschillen in geometrie en dat kan wel wat onverwachte resultaten geven vooral als je voor en achter niet gelijk verbreed.

Even mijn complimenten aan Bert voor de perfecte verwoording en advies dit soort info maak DF zo super interessant lees altijd graag jouw adviezen! Super! Zo, steek die veer maar alvast in je reet :wink:
Hulde aan Bert.
Helemaal mee eens! Sowieso is dit het einige forum waar ik tot nu toe serieuze info ben tegengekomen over circuit/racing zaken, en altijd wel gemixed met de nodige scherpe humor....

Ik heb in deze post al meer info gekregen dan je tijdens een dag googelen kunt verzamelen...! :) = BLIJ

Fluim

Bericht door Fluim » 20 mei 2008, 18:58

GTRene schreef: welk type Falken dan?
Deep zoekt dat ff voor me uit, zijn klanten hebben daar goede ervaringen mee op het circuit. Het gaat naar ik begreep om een semi slick.
Ik laat het ff weten als ik meer info heb.

Fluim

Bericht door Fluim » 20 mei 2008, 19:11

Het is toch de RT-615, zoals je vermoedde René. Die houdt het wat langer uit als een achte semi slick...

GTRene

Bericht door GTRene » 20 mei 2008, 21:04

Fluim schreef:Het is toch de RT-615, zoals je vermoedde René. Die houdt het wat langer uit als een achte semi slick...
ah mooi, ben benieuwd wat jij er van gaat vinden, lijkt me een mooi compromis, zal bij m'n volgende auto ook zeker overwegen dat ik dat soort banden neem als leuk compromis van straat/circuit.

misschien dat jij over een tijdje met je 4wd de banden die op de Nissan GT-R zitten kan kopen in jou maat, nu nog beperkt leverbaar geloof ik, die band ziet er ook grippie uit als straat/circuit brander.

http://www.reifenpresse.de/CDML007/en/g ... ecID=14573

eerst maar eens de falken 8)

SteV6

Bericht door SteV6 » 20 mei 2008, 21:09

Fluim,

Ik heb zelf op de Speedster veel lichtere wielen van ATS genomen. Het verschil op niet zware auto is echt enorm! Ik weet niet of de volgende zaken ook zo goed op een RS4 te voelen zijn.

Bert heeft ze eigenlijk al genoemd. Het wiel-wegcontact verbetert, het gyroscopisch effect bij insturen wordt minder en theoretisch verbetert de accelleratie en decelleratie.

Gelukkig heb ik ook nog een 1-weg verstelbaar onderstel, want ik moest na de nieuwe lichte wielen de demping opnieuw afstellen. Zo goed was te voelen dat de wielen minder wegen. 2e voordeel was dat ik de spacers niet meer nodig had omdat ATS de ET-waardes op bestelling kan maken.
Ook het initiele insturen is veel beter geworden, het vertragingsgevoel wat in het stuur zat is weg.

Dus mijn advies zou zijn om echt werk te maken van het zoeken naar de juiste velgen en als het even kan breedte en ET-waardes zo kiezen dat je geen spacers nodig hebt.

Banden kan ik weinig over melden.

SteV6

(Schrik trouwens niet van de wachttijden op Compomotive velgen, dat kan zomaar 6 tot 11 maanden zijn)

Fluim

Bericht door Fluim » 11 jun 2008, 14:07

Ik ben er voolopig even uit. Ik kon via een bekende een set ATS DTM in de door mij gewenste maat (9,5 x 18) krijgen voor een zeer interessant bedrag. Deze velgen zijn met 10,7 kg in deze breedte ongeveer 3kg lichter dan de originele eieren die onder de RS4 zaten in de breedte 8,5. Leuke bijkomstigheid is dat er Dunlop Super Sprt Race slofjes onder zitten (semi's).
Ben erg benieuwd naar de eerstvolgende trackday om deze set-up uit te proberen.

Plaats reactie