Parkeerschade door een ander

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Pescatore

Parkeerschade door een ander

Bericht door Pescatore » 14 mei 2008, 23:27

Kom ik na een dag weer bij mijn auto, zie ik een vel papier achter de ruitenwisser zitten. Dacht eerst dat het een bon zou zijn, maar de wagen stond netjes geparkeerd op een gratis parkeerplaats. Bleek dat er gisterochtend iemand tegenaan gereden is bij het inparkeren.

De schade begint aan de achterkant onderaan het voorportier, loopt geheel door op het achterportier tot aan de wielkast. Heb nog niet gezien of de velg ook schade heeft opgelopen. De krassen zitten behoorlijk diep, de lak is er echt af. Zelfs de binnenkant van het achterportier heeft doorgedrukt naar de dorpel toe, waar ook een flinke kras zit. Dit portier is licht verbogen. Foto's volgen nog!

Nu ben ik erg blij met het briefje dat de schaderijder heeft geschreven, heel netjes om in ieder geval de schade toe te geven en zo tot een oplossing te kunnen komen. De man heeft wel karakter zegmaar (nu het rijden nog..) Maar omdat ik de persoon niet ken weet ik niet of hij het op de verzekering wil gooien of het eventueel met betaling naar mij toe wil oplossen.

Iemand enig idee wat het zou kosten om dit te repareren door een goed schadebedrijf? Spuiten is absoluut noodzakelijk, uitdeuken waarschijnlijk ook. En doe ik er slim aan om het buiten de verzekering van de schaderijder om te regelen?

Het gaat overigens om een derdehands circuitgebakje waar op de voor- en achterbumper al wat 'handtekeningen' van de vorige gebruikers op zijn blijven hangen. De auto verkeerd niet bepaald in concoursstaat, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar deze schade dient wel enigszins goed aangepakt te worden, anders rot het straks vermoedelijk door. En nu begint het geheel helemaal zo'n knakenuitstraling te krijgen, ondanks dat ik het ding alle onderhoud geef die hij nodig heeft (meer dan dat). :?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 14 mei 2008, 23:33

netjes zo'n briefje!
Zie je niet veel meer...

RVV

Bericht door RVV » 14 mei 2008, 23:39

En doe ik er slim aan om het buiten de verzekering van de schaderijder om te regelen?
Nee. Altijd via de verzekering, ook al lijkt de auto het niet waard, achteraf kun je niks meer regelen.

De verzekering van de tegenpartij kan de auto economisch totall los verklaren. Dan kun je nog leuk onderhandelen over de dagwaarde. Het kan zijn dat je dan een aanzienlijk groter bedrag in je handen krijgt met behoud van de auto dan de kosten van de te repareren schade door een beun ofzo.

Stel economisch totall los, uitkering van de verzekering 2000 euro.. naar een beun gaan en de schade laten opknappen voor 500 euro. In de zak 1500 euro.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 mei 2008, 00:36

Idd Rico. Je kan aan je verzekeraar alsnog aangeven zelf voor de schade op te draaien als je dat wil. Hij is de veroorzaker dus wat hij met zijn verzekering doet is zijn probleem.

Trouwens, mijn ervaring met schadebedrijven is dat ze vaker hoog taxeren als het een verzekeringskwestie is, als wanneer het een eigen schade is. Als het verzekeringswerk is word ineens elk stukje plastic waar ook maar een kras op zit vervangen. Bumper die ze normaal een beetje opkalavateren word nu nieuw gehaald enz.

Metchu

Bericht door Metchu » 15 mei 2008, 01:46

Rico v Velzen schreef:
En doe ik er slim aan om het buiten de verzekering van de schaderijder om te regelen?
Nee. Altijd via de verzekering, ook al lijkt de auto het niet waard, achteraf kun je niks meer regelen.

De verzekering van de tegenpartij kan de auto economisch totall los verklaren. Dan kun je nog leuk onderhandelen over de dagwaarde. Het kan zijn dat je dan een aanzienlijk groter bedrag in je handen krijgt met behoud van de auto dan de kosten van de te repareren schade door een beun ofzo.

Stel economisch totall los, uitkering van de verzekering 2000 euro.. naar een beun gaan en de schade laten opknappen voor 500 euro. In de zak 1500 euro.
precies doen wat Rico hierboven beschrijft. Erg netjes van deze persoon om zich bekend te maken, maar je hoeft niet echt medelijden met hem te hebben. Wat je wel kan doen is nadat de expert heeft gekeken het bedrag te vragen aan hem wat de expert heeft genoemd (of ietsjes eronder om hem tegemoet te komen als je dat wil) zonder de verzekering in te schakelen (misschien scheelt dat voor hem). Maar ik zou geen dief van je eigen portomonnee zijn ...

Mack

Bericht door Mack » 15 mei 2008, 10:14

Vorige week vrijdag heeft een stuk onverlaat bij de McDonalds in Rotterdam zijn deur in mijn auto geparkeerd.

Zeven keer

En hard, tot aan het metaal.

Ik weet bijna zeker dat het expres is, je kunt dit niet NIET merken. En dat 7 keer. Er zit zeven putjes naast elkaar.

Het is verschrikkelijk lelijk, ik zal langs de schade-expert moeten. Flink balen is dat.

Iemand enig idee hoe dit verzekeringstechnisch zit? Ik heb geen vertrouwen in het waarborgfonds.

Macboy

Bericht door Macboy » 15 mei 2008, 10:28

Gewoon allemaal doen wat Rico zegt en de verzekering oplichten en vervolgens allemaal zeuren waarom de premie's zo hoog zijn en de no claim regeling zo kut is ;)

@Mack: gewoon aangifte doen van vernieling en dat als bewijs gebruiken bij het waarborgfonds c.q. eigen verzekering

Stéphane

Bericht door Stéphane » 15 mei 2008, 10:42

Mack schreef:...Ik weet bijna zeker dat het expres is, je kunt dit niet NIET merken. En dat 7 keer. Er zit zeven putjes naast elkaar...
Erg vervelend, maar je zou die buurvrouw van mij moeten zien parkeren. Die heb ik in 15 minuten tijd dat ze met parkeren bezig was minimaal 10x tegen de muur en tegen de betonnen pilaren aan zien rijden met haar Civic. En gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand was...Blij dat mijn auto niet naast die van haar staat :P

RVV

Bericht door RVV » 15 mei 2008, 10:49

Macboy schreef:Gewoon allemaal doen wat Rico zegt en de verzekering oplichten en vervolgens allemaal zeuren waarom de premie's zo hoog zijn en de no claim regeling zo kut is ;)
Hoho dit is absoluut geen verzekeringsmaatschappij oplichten hoor.

Ten eerste bepaald de verzekering van de tegenpartij of jouw auto economisch totall los is. Daar heb jij geen invloed op. En als die economisch totall los is krijg je gewoon 100% TERECHT de dagwaarde uitgekeerd. De verzekeringsmaatschappij probeert JOU dan wel op te lichten door de dagwaarde zo LAAG mogelijk te waarderen, waardoor jij weer een contra expertise (en dus kosten moet maken) moet aanvragen die in 9 van de 10 keer HOGER uitvalt dan de vastgestelde dagwaarde door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.

Meestal ga je daar tussendoor. En dan krijg je gewoon een X bedrag uitgekeerd. Wat jij dan met dat bedrag doet is helemaal je eigen recht. Je snapt wel dat je met het uitgekeerde dagwaarde bedrag nooit een gelijkwaardige auto weer kan kopen. Want stel dat de dagwaarde 2000 euro is, dan is de aankoopwaarde bij de autohandelaar 4000 euro.

Als je wat nieuws moet kopen schiet je er per saldo bij in.

DUS heb je de keuze om je oude auto op te lappen, dat kun je doen voor het totale bedrag van de uitgekeerde dagwaarde, stel dat het 2000 euro is.. Maar omdat het in dit geval om een niet al te frisse auto meer gaat zoals de topicstarter al aangaf kun je er ook voor kiezen om het voor 500 euro te doen bij een beun.

Dat je dan 1500 euro overhoud is niet de verzekering oplichten, maar een tegemoetkoming van het waardeverlies in de toekomst. Want als de auto na 2 jaar verkocht word dan kirjgt de koper er echt niet veel meer voor als het niet zo'n mooi opknapte auto is.

Verzekeringsmaatschappijen van de tegenpartij die geen enkel belang bij jou hebben doen er altijd alles aan om de JOU. OP TE LICHTEN.

Been there done that..
Laatst gewijzigd door RVV op 15 mei 2008, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mei 2008, 11:00

klote allemaal zeg, en sommige interesseert het geen bal onder het motto, tis maar blik of een auto :evil: ja dat is hun auto misschien, egotrippers, denk eens aan spul van een ander denk ik dan!

aantal jaren geleden ook, was ik een keer overdag in Enschede op zo'n grote parkeerplaats, had mijn auto mooi geparkeerd met aardig wat ruimte tussen 2 auto's met die rubber deurstukken, dus iets meer safety :wink: het was druk die dag, dus meeste parkeervakken bezet ik had geluk.
Ik wilde op een gegeven moment naar huis gaan en ik liep naar de parkeerplaats zie ik op grote afstand mijn auto staan en links daarnaast was nu 1 van de enige vrije plekken...zie ik ook een echte family auto aan komen met een kind in zo'n zitje achterin :shock: dacht ownee en begon sneller te lopen kreeg al helemaal zo'n voorgevoel want die lui gooien vaak de deuren wagenwijd open om dat kind er zo uit te tillen enz enz...
En ja hoor ze parkeert der auto naast die van mij, ik ben al redelijk in de buurt, en ja hoor hup deur wagenwijd open bam tegen die van mij :shock: :? :evil: en ik inmiddels op zo'n 30meter roepend heey en ze kijkt niet eens naar de deur die ze met geluid tegen de mijne aanbotste, en verdomd ze stoot nogmaals met der kont tegen haar deur dus bam weer tegen de mijne ondertussen ik rennend de laatste meters ik zei hey domme das toch niet normaal!! en ze keek niet 1x naar mijn auto en waar haar deur tegen aanknalde, zegt ze is er wat? ik grrrr ja!!! zie je niet wat je doet?? ow zegt tis maar blik :x :evil: ik werd toen wel een beetje pissig, inspecteerde mijn deur maar gelukkig veerde dat schijnbaar terug en was verder niks te zien, maar je kon het wel goed horen, toen legde ik het haar nog maar eens goed uit dat haar auto dan een stuk blik mag zijn voor haar maar mijn auto is m'n hobby liefhebberij en dat ze wel eens aan anderen mag denken en of respect voor mag krijgen grrr domme trut arrogant ook nog echt niet normaal...maarja, je weet het ze zitten er tussen.

zo ben ik ook weer kwijt :lol: :lol:

RVV

Bericht door RVV » 15 mei 2008, 11:16

Da's wel heel erg frustrerend Rene. Het echt zien aankomen..

Overigens is het alleen achterlaten van een briefje ook een misdrijf, en valt onder doorrijden na schade. Je moet het voorval melden bij de politie.

Metchu

Bericht door Metchu » 15 mei 2008, 11:32

Rico v Velzen schreef:Da's wel heel erg frustrerend Rene. Het echt zien aankomen..

Overigens is het alleen achterlaten van een briefje ook een misdrijf, en valt onder doorrijden na schade. Je moet het voorval melden bij de politie.
rico, laten we eerlijk zijn. We zijn allang blij als er iemand een briefje achterlaat 8) Maar officieel heb je volgens mij wel gelijk ...

Hunter

Bericht door Hunter » 15 mei 2008, 11:38

Jelmer850i schreef:netjes zo'n briefje!
Zie je niet veel meer...
+1...
Ook al moet dit normaal zijn...

Succes met de afhandeling!

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mei 2008, 11:43

Metchu schreef:
Rico v Velzen schreef:Da's wel heel erg frustrerend Rene. Het echt zien aankomen..

rico, laten we eerlijk zijn. We zijn allang blij als er iemand een briefje achterlaat 8) Maar officieel heb je volgens mij wel gelijk ...
das inderdaad toch heel netjes, veel meer kun je als schade veroorzaker niet doen, en zelf voor zoiets naar het politie kantoor gaan is ook al zo wat, en dat weten veel mensen ook niet ze zijn vaak druk, en dus is dat papiertje als er tenminste een tel op staat e.d. toch beter dan niks :lol:

Ik had ooit zoiets een behoorlijk stuk van de neus beschadigd echt met uitdraaien van een auto net de neus langs de neus van m'n auto (ook al wel 8 jaar terug ofzo :lol: ) anyway helemaal niks stond erbij, geen papiertje ofzo, toen maar naar het politie bureau want het was een redelijke rotdeuk, en later het vergoed gekregen via het waarborgfonds 8) en goed afgehandeld.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 15 mei 2008, 17:00

Dank voor de antwoorden tot dusver!

Nog niet toegekomen aan een gesprek met 'de dader' zelf; wel met zijn vriendin; bleek dat hij in de auto van haar broer reed. Zal wel de laatste keer zijn dan.

Door de verzekeraar ivm slechts een wa-verzekering doorverwezen naar de rechtsbijstandverzekeraar. Op aanraden van hen ben ik naar een schadebedrijf gegaan voor een vluchtige schadeopname; dit bedraagt al met al zo'n 800 euro. De economische dagwaarde zal niet gek veel hoger liggen waardoor het vermoedelijk door de verzekering van de tegenpartij op economisch total loss gegooid zal worden.

Vanavond een afspraak met de schaderijder staan, ben wel benieuwd hoe je ongestoord verder gaat met inparkeren wanneer je over een stuk van anderhalve meter een auto schampt. Voor de verzekering moet ik nog wat gegevens krijgen van de 'daderauto', kenteken, merk, verzekeringsmaatschappij etc, hoop niet dat dit al teveel problemen gaat opleveren.

Ben ik blij dat ik het hokje 'rechtsbijstandsverzekering' aangevinkt heb bij het afsluiten van de polis :)

Luca

Bericht door Luca » 15 mei 2008, 17:17

Sterkte!

Echt een KL... situatie!

Metchu

Bericht door Metchu » 15 mei 2008, 17:56

Heel simpel, formulier samen invullen. Verzekering van de tegenpartij benaderen. Afspraak maken bij schadebedrijf en expert. Expertise laten doen. Expert laten aangeven hoeveel het kost. Verzerkering maakt $$$ naar je over. Heel simpel dus. Maak het niet moeilijker dan het is. Samen dus even zo'n schadeformulier invullen en direct zijn verzekering benaderen (dus zonder je eigen verzekering). Gaat vele malen sneller. Vergeet niet aan te bieden om zijn deel van het schadeformulier ook op te sturen. De verzekering is daar namelijk ook van afhankelijk als hij/zij het 4 maanden later opstuurt krijg je ook 4 maanden later pas je geld. Dus neem dat gelijk even mee ;)

succes met de afhandeling

Metchu (die het 2x heeft meegemaakt)

Pescatore

Bericht door Pescatore » 15 mei 2008, 23:07

Goed, om een lang gesprek kort te maken; degene die schade reed op mijn auto redeneert dat 'de auto er al niet mooi uitzag' en wil het geheel buiten de verzekering om regelen, vooral omdat de auto waarmee de schade veroorzaakt is niet van hem is.

Mijn reactie was dat ik het lullig vond voor hem maar dat ik daar tegelijkertijd niet zoveel mee kan. Daarbij was ik wel benieuwd om zijn voorstel te horen.

'Ja, euh, paar tientjes ofzo, dan lukt het wel om het zelf te maken toch?'

Ik viel bijna van mijn stoel. Voor een paar tientjes heb je bij wijze van niet eens genoeg materiaal om het spul uit te deuken, schuren en spuiten. Daarbij heb ik totaal geen kennis van schadeherstel en ik ben al helemaal niet van plan zelf te gaan repareren zoals zij voorstelden. Alsof ik op deze schade zat te wachten :? Daarop bleef de redenatie van hun kant steken op het feit dat mijn auto er niet zo geweldig uitziet. Dat heeft deels te maken dat ik de auto al een flinke tijd geleden een keer met commandant 5 en 7 moest gaan behandelen ivm hevig in de lak getrokken vuil, en deels dankzij openslaande deuren van auto's die naast mij parkeerden. Na deze schade ziet de zijkant er helemaal (blijvend) niet uit. :(

De man, bijgestaan door zijn vrouw die vermoedelijk een soort diepliggende haat voor auto's koestert, was niet over te halen om een schadeformulier te tekenen. Gegevens van de auto heb ik dan ook niet gekregen. Het enige wat zij van plan zijn te doen is contact opnemen met hun eigen verzekeringsmaatschappij, wat toevallig dezelfde bleek te zijn als die van het schadeveroorzakende voertuig.

Ik kan hier bar weinig mee. Zonder gegevens kan mijn rechtsbijstandsverzekeraar geen actie ondernemen. Is het verhaal van Rico waar dat een briefje an sich niet genoeg is, en dat er bij de politie aangifte van de schade gedaan had moeten worden? (No offence Rico, maar misschien kan iemand met een juridische achtergrond antwoord op geven?)

En wat als ik nu met het door hem geschreven briefje met naam+telnr+uitleg van de situatie en mijn schadefoto's naar de politie stap?

Mijn achting voor de man is wel wat aan het dalen om het zo maar te zeggen.. :evil:

Pescatore

Bericht door Pescatore » 15 mei 2008, 23:23

Daarbij geeft de bestuurder ook aan dat hij vermoed 'slechts een klein stukje' tegen mijn auto is aangereden, en dat de nagenoeg 1 meter lange er dan al opgezeten zou moeten hebben. Ja, indekken voor dummies :?

Hier wat beeldmateriaal:

[img:2048:1536]http://img390.imageshack.us/img390/8231/dsc01609yp7.jpg[/img]

[img:336:448]http://img162.imageshack.us/img162/9541/dsc01610ph7.jpg[/img]
[img:448:336]http://img162.imageshack.us/img162/3734/dsc01611cy6.jpg[/img]
[img:336:448]http://img175.imageshack.us/img175/2232/dsc01612ea1.jpg[/img]
[img:336:448]http://img175.imageshack.us/img175/2200/dsc01613om8.jpg[/img]

Mark

Bericht door Mark » 15 mei 2008, 23:30

Vreemd dat de dader wel een briefje achter laat maar geen schadeformulier in wil vullen. Nu zit er maar 1 ding op en dat is aangifte doen. Wellicht is het dreigement hiermee al voldoende.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mei 2008, 23:53

klote situatie, denk niet dat hij de volgende keer een briefje achterlaat, ja met een verkeerd adres om goed te lijken...
Kan ook zijn dat ie bang is zijn no claim te verliezen, maarja jij hebt recht op het gewone schade bedrag, en dat is via de verzekering of het zelfde bedrag contant..

HSR

Bericht door HSR » 16 mei 2008, 00:13

Het argument dat de wagen er ''slecht'' uitzag is natuurlijk gelul. Het is totaal irrelevant aan de situatie. Die vent heeft schade geregeden en bij wat voor voertuig dat is gebeurd maakt geen r*k uit. Die vent is m.i. bang een aantal puntjes te dalen op de bonus malus, iets wat zijn probleem is en niet die van jouw.

Mijn Idee? Probeer gewoon met die mensen te praten om hun niveau. Dus met krachtige taal met blijk dat je het meent, vaak komen boodschappen dan wel beter over. Anderzijds kan dat nu wat moeilijker worden daar de eerste indruk al gemaakt is.

Laatste optie is Paultje even een PB'tje sturen, weet je zeker dat het geregeld wordt. :wink:

Metchu

Bericht door Metchu » 16 mei 2008, 01:36

Jeetje, dit is echt kut voor je. Maar het eerste wat je direct moet doen is zowiezo aangifte doen van de situatie. Dus dan heb je iets op papier. Ten tweede moet je proberen te redeneren met die mensen, dus niet zoals hugo zegt krachtige taal uitspreken of wat dan ook. Je moet altijd lichtig opstellen en vriendelijk zijn. Dat werkt het beste!

Neem iemand die goed gebekt is eventueel met je mee of iets dergelijks. Wat een onzin zeg... :? Ik snap dit niet. Rij dan door met je flikker.

Misschien dat Macboy even kan reageren MACBOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 mei 2008, 09:36

Rico heeft gelijk als het gaat om doorrijden na een ongeval. Als de persoon in kwestie geen schade formulier in wil vullen dan had ik gewoon aangifte gedaan en daar kun je eerst mee dreigen. Die vent MOET gewoon een schade formulier invullen en daarna kun je kijken hoe je het financieel wil afhandelen. Als hij niet wil dat zijn verzekering het schadebedrag wil betalen dan zal hij het zelf moeten ophoesten, gemakkelijker is het niet :roll: Of nu een lelijke auto is of niet staat natuurlijk volledig los van de situatie maar indien je rechtsbijstand hebt dan zou ik ze daarmee aan het werk zetten. Metchu heeft misschien wel gelijk dat het sneller gaat als je je eigen verzekering niet inschakelt maar dat werkt alleen als beide partijen er al uit zijn, zijn ze dat niet dan wordt het touwtrekken tussen de verzering maatschappijen. Dus:

Scenario A:
Schadeformulier in laten vullen (voor EN achterkant, wordt vaak vergeten!), wil hij dit niet: dreigen aangifte te doen (doorrijden na ongeval, verlaten plaats van delict gooi er maar wat termen tegenaan), wil hij nog niet; aangifte doen en jouw eigen rechtsbijstand inschakelen en op marktplaats naar een paar deuren zoeken :wink:

Scenario B:
Schadeformulier in laten vullen, taxatie laten doen (of het dan het schadebedrag of dagwaarde wordt doet er nog niet zo toe) en na overleg de veroorzaker het bedrag a contant te laten vergoeden (leg dit op papier vast met een afgesproken betalingsdatum!!)

Scenario C:
Schadeformulier in laten vullen, taxatie laten doen en via de verzekering te laten verlopen. Persoonlijk zou ik hiervoor mijn verzekering inschakelen en niet jouw ingevulde formulier naar zijn verzekering sturen aangezien hij het misschien zelf toch niet meldt en gaat ontkennen
(zo'n linkmiegel lijkt het me wel). Scan het in zodat je een copy hebt!

In mijn autoverhuur loopbaan heb ik vele malen met schades en schaderijders te maken gehad. Het schadeformulier met handtekening is alles, geloof me!

Pescatore

Bericht door Pescatore » 17 mei 2008, 15:11

Vandaag nog een keer met de persoon gesproken en uiteindelijk samen het schadeformulier getekend. Het lijkt de goede kant op te gaan dus.

Nogmaals bedankt voor de tips!

Plaats reactie