BPM maakt plaats voor C02-taks
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
103 Teletekst wo 14 mei
` Behalve de motorrijtuigenbelasting
wil het kabinet de aanschafbelasting
(bpm) op personenauto's afschaffen.
Daarvoor in de plaats komt zo goed als
zeker een CO2-taks.
Die nieuwe milieubelasting zou de staat
jaarlijks 850 miljoen euro moeten
opleveren.Dat is een kwart van wat nu
wordt binnengehaald met de bpm.De CO2-
taks wordt hoger naarmate er meer CO2
wordt uitgestoten.
Het kabinet wil de nieuwe belasting
in 2012 invoeren,als ook begonnen wordt
met het systeem van kilometerheffing.De
milieuwoordvoerders van de coalitie
stemmen in met het plan.
` Behalve de motorrijtuigenbelasting
wil het kabinet de aanschafbelasting
(bpm) op personenauto's afschaffen.
Daarvoor in de plaats komt zo goed als
zeker een CO2-taks.
Die nieuwe milieubelasting zou de staat
opleveren.Dat is een kwart van wat nu
wordt binnengehaald met de bpm.De CO2-
taks wordt hoger naarmate er meer CO2
wordt uitgestoten.
Het kabinet wil de nieuwe belasting
in 2012 invoeren,als ook begonnen wordt
met het systeem van kilometerheffing.De
milieuwoordvoerders van de coalitie
stemmen in met het plan.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- romo
Cool, paar koehoorns incluis bullbar gemonteerd en een paar Colt`s 45 model 1885 met Winchester model 1873 tegen het achterraam geplakt, witte Stetson op de bol......................................wie doet je wat........................who is gonna f.ck me now.......................................Tristan schreef:Ben nu in Houston, Texas en als je ziet wat hier rijdt....allemaal grote Co2 uitstotende, benzineslurpende V8's.
Heerlijk! :twisted:

- GTRene
nahja, geld moet er toch komen, maar liever dat het Co2 taks gaat heten dan het onredelijke BPM, dan heb je tenminste keus, ben je een milieufreak koop je zonder Co2 taks, ben je een scheurpiloot of liefhebber van motorisch geweld dan betaal je Co2 taks, als die BPM maar echt helemaal weg gaat...ik moet dat nog zien, maar in dit nwe? geval zou het dus wel kunnen, immers Brussels wil er ook vanaf...dus verzinnen ze een nwe list die "geloofwaardig" kan zijn.
- Tristan
Rij nu deze week in een Infiniti FX35 van een collega en van het weekend neem ik deze mee:
[img:500:315]http://www.analogstereo.com/images/om/ford_f250.jpg[/img]
Ford F-250 7.3 V8 diesel Super Duty. Wat nou roetfilter en tax....
[img:500:315]http://www.analogstereo.com/images/om/ford_f250.jpg[/img]
Ford F-250 7.3 V8 diesel Super Duty. Wat nou roetfilter en tax....

- GTRene
neem aan nieuwe, immers bij de oudere is al BPM betaald, dus als de nwe regeling ingaat dan vervalt? de BPM en komt er meteen de Co2 aanslag voor in de plaats...Joy Jolliffe schreef:Waar baseren ze die CO2 tax dan op ? Op nieuwe auto's, of op gegevens van de APK oid ?
Hoe ze dat dan willen doen bij invoer van 2d hands auto's na die datum? maybe we get lucky, maar reken er maar niet op.
- GTRene
zo is dat, er is vooral tegen die tijd zoveel speciaals te koop en wat een goede basis heeft dat je met wat ingrepen leuke dikke motoren erin en je eigen "sportwagen" of DF kar gaat maken, lekker persoonlijk en uniek en naar eigen smaak samen gesteld. 8)
Maarja 2012 tegen die tijd rijden er ook al meer elektrische voertuigen rond, hopelijk dan nog steeds geen aparte belasting voor die auto's, maarja dat zullen ze dan ook wel weer aanpakken of wordt opgelost via de kilometer heffing en alten ze het nog 10 jaar met rust vanwege de geringe aantallen
we zien het wel, ondertussen tot die tijd op autovriendelijke partijen stemmen :idea:
Maarja 2012 tegen die tijd rijden er ook al meer elektrische voertuigen rond, hopelijk dan nog steeds geen aparte belasting voor die auto's, maarja dat zullen ze dan ook wel weer aanpakken of wordt opgelost via de kilometer heffing en alten ze het nog 10 jaar met rust vanwege de geringe aantallen

- Dennis Cavallino
Ik vind het een goeie en logische ontwikkeling. Is het meest eerlijke. BPM heb ik altijd gezien als graaien. Dit is eerlijk, want je kunt nog steeds een grote luxe auto kopen, maar dan met een A, B of C label (D en F zijn financieel al minder aantrekkelijk denk ik) en zo worden mensen die een grote/luxe auto hebben niet benadeeld. Mensen die een snelle (overbodige) auto willen, die hebben pech. Dat dat de meesten van ons DF-ers zijn, vind ik objectief beschouwd, prima.
Ik roep al jaren dat de auto industrie klaar is voor dit soort auto's, alleen de politiek niet, die zitten vastgeroest. Zal er dan eindelijk wat vooruitgang worden geboekt?
Dat NL er minder directe belastingen op nahoudt, wordt weer gecompenseerd door de Co2 die we (al dan niet op papier) besparen en kunnen verhandelen met andere landen.
Dit is één van de redenen waarom ik voorstander van Kyoto was, want dat dwingt NL er uiteindelijk toe om die fucking bpm af te schaffen.
Ik roep al jaren dat de auto industrie klaar is voor dit soort auto's, alleen de politiek niet, die zitten vastgeroest. Zal er dan eindelijk wat vooruitgang worden geboekt?
Dat NL er minder directe belastingen op nahoudt, wordt weer gecompenseerd door de Co2 die we (al dan niet op papier) besparen en kunnen verhandelen met andere landen.
Dit is één van de redenen waarom ik voorstander van Kyoto was, want dat dwingt NL er uiteindelijk toe om die fucking bpm af te schaffen.
-
- romo
Dat was ook mijn punt, zie boven...................................Tom schreef:En de slurptax dan? Het is zo toch weer dubbelop straks?
Nu:
Auto: BTW over nieuwe auto's, BPM, slurptax
Rijden: accijns, wegenbelasting
Straks:
Auto: BTW over nieuwe auto's, CO2-tax, slurptax
Rijden: kilometerheffing, accijns, wegenbelasting
Of mis ik iets?
- GTRene
maar nu heb je '" keus"
nu hoef je straks geen BPM te betalen (voor de prieus ofzo
)
omdat de Co2 tax daar voor kan zorgen, nu is het zo dat over elke auto BPM zit en je geen keuze hebt, hoe dan ook dat geld moeten ze toch graaien helaas rechtsom of linksom doen ze dat met hun steeds grotere uitgave's...dus is de Co2 tax eerlijker dan de BPM waarin je geen keuze had.
natuurlijk al dat uitmelken van de luxe automobilist is niet leuk, maarja die geeft wel het beste melk schijnbaar.
nu hoef je straks geen BPM te betalen (voor de prieus ofzo

omdat de Co2 tax daar voor kan zorgen, nu is het zo dat over elke auto BPM zit en je geen keuze hebt, hoe dan ook dat geld moeten ze toch graaien helaas rechtsom of linksom doen ze dat met hun steeds grotere uitgave's...dus is de Co2 tax eerlijker dan de BPM waarin je geen keuze had.
natuurlijk al dat uitmelken van de luxe automobilist is niet leuk, maarja die geeft wel het beste melk schijnbaar.
-
Hoezo heb je de keuze? In het geval van Robin of Romo heb je dus de keuze om hard genaaid te worden met een E90 335i of extra hard genaaid te worden met een E90 M3? Of zie jij iemand als Robin of Romo al in een 316i stappen? Ik niet. De BPM was tenslotte ook hoger op een hoger gemotoriseerd (en dus hogere uitstoot en prijs) model.
- GTRene
je hebt dan toch keuze
en ja makkelijke keuze ook nog, ik zou ook niet snel in een priegel rijden
dus kies je dan voor de slurper met bijbehorende smiles...het is een keuze, en jij bepaalt of je niet wil betalen en balen met rijden in een niets zeggende auto, of keuze 2 dan maar betalen en je gerief uit dat monster halen
(of je laat je schoonmoeder betalen
)

-
- GTRene
ja maar een goedkoop zuinig hok van nu en tot 2012 moet je wel BPM over betalen, altijd...en na 2012 niet meer, ook geen Co2 heffing (verkapte mooi verwoorde bpm) dat is het verschil na 2012 dus de zuinige auto's worden in verhouding nog een stuk goedkoper zonder extra belasting als BPM of Co2 en das nu wel anders, alhoewel ze nu ook korting krijgen met de slurptax, echter de BPM blijft nog, en dat is straks dus niet meer voor die zuinige klasse.Tom schreef:Ik begrijp je niet hoor, want je hebt nu toch ook de keuze om in een goedkoop/zuinig hok te rijden?
Het zal wel weer zoals altijd gaan, de bovenkant pakken ze extra hard aan en de onderkant mag blij zijn als ze, na invoering, een paar honderd euro goedkoper zijn.
Maar ik begrijp goed wat je bedoelt te zeggen over die ander soort auto's.
echter voor ons liefhebbers schieten we er bij in, en zal het iets duurder worden want we moeten dan de inkomsten opvangen die ze niet krijgen meer van die kleintjes...dus ja, wij worden hard genaaid, als je nieuw koopt na 2012, maar heb nog nooit nieuw gekocht dus persoonlijk maak ik me geen zorgen, er zullen wel wat kleine mazen der wet blijven dat je toch wat leuks lees snels onder je kont kan hebben zonder die extra ballast 8)
-
Kijk, geen problemen met een rechtvaardige omzetting van BPM naar CO2-tax. Probleem is dat het gewoon niet rechtvaardig gaat, en de overheid er simpelweg op uit is om uit elke millimeter dat auto's zich verplaatsen brokken geld te trekken.
Staat ook gewoon vermeld in het artikel:
Euw, die is vast niet beschikbaar. Zit vast naast z'n terrasverwarmer.
Staat ook gewoon vermeld in het artikel:
Eurlings (toch?), maak mij dan maar 'ns wijs waar het om gaat?Die nieuwe milieubelasting zou de staat
opleveren.
Euw, die is vast niet beschikbaar. Zit vast naast z'n terrasverwarmer.
- GTRene
tja, dat het allemaal niet echt leuk gaat staat vast
ben benieuwd hoe ze de overgang willen gaan doen, van nieuwe auto's is niet zo moeilijk, maar van ingevoerde auto's na die datum die dus van voor 2012 waar dus normaal de BPM opzat maar die nu in een vreemde overgangsregel komen of dat ze zeggen van, die hebben "mazzel" net als nu de electra voertuigen die onder het meeste uitkomen.

ben benieuwd hoe ze de overgang willen gaan doen, van nieuwe auto's is niet zo moeilijk, maar van ingevoerde auto's na die datum die dus van voor 2012 waar dus normaal de BPM opzat maar die nu in een vreemde overgangsregel komen of dat ze zeggen van, die hebben "mazzel" net als nu de electra voertuigen die onder het meeste uitkomen.