Kart kopen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Karel

Kart kopen?

Bericht door Karel » 13 mei 2008, 00:05

We hebben de smaak goed te pakken dus op zoek naar een occasie buitenkartje.

Denk dat 125cc, 2takt met versnellingen de snelste kick geeft
MAAR

1) waar moet je op letten bij een aankoop?
2) zijn er merken die je beter links laat liggen
3) wat zijn nou de grote kosten?
4) kan je beter toch naar een automaat gaat?
...

zijn er hier kartkenners die kunnen helpen?

Budget hangt af van de kwaliteit

RobS

Bericht door RobS » 13 mei 2008, 08:13

Hier ben ik ook benieuwd naar, ga dit topic volgen.

Roy

Re: Kart kopen?

Bericht door Roy » 13 mei 2008, 09:00

Karel schreef: 1) waar moet je op letten bij een aankoop?
2) zijn er merken die je beter links laat liggen
3) wat zijn nou de grote kosten?
4) kan je beter toch naar een automaat gaat?
...

zijn er hier kartkenners die kunnen helpen?

Budget hangt af van de kwaliteit
1: Bij een kart kan je natuurlijk alles makkelijk bekijken qua onderdelen. Gewoon goed naar de staat hiervan kijken. Ook altijd even vragen hoeveel uur de motor en onderdelen heeft gedraaid, en of het kartmotortje al getuned is.

2: Nah er zijn niet veel echte slechte merken, maar je hebt wel veel goede. Dit zijn: "Energy", "CRG", "Kombikart", "Intrepid", "Tony Kart", "Birel", "PCR"... zo uit mn hoofd weet ik er even niet meer. Zal misschien wel een merk vergeten zijn.

3: Bij een 125cc schakelkart zit je wel gelijk vast aan veel kosten. De onderdelen gaan niet al te lang mee, dus moet je alles vaak vervangen. De exacte uren van diverse onderdelen weet ik niet precies meer, maar het kost zeker wel wat.

4: Ik reed zelf op een Rotax Max Sr. kart. Dit is een van de grootste klasses en een automaat. Deze zijn qua kosten wel beter als een 125cc schakelkart, echter.. goedkoop is het nog steeds niet. Deze kart van mij staat overigens ook te koop. Heb er weinig mee gereden en ga er ook niet meer mee rijden. Dit omdat ik in Noord Holland woon en daar geen kartbanen mee zijn waar je regelmatig even naartoe kan gaan om te trainen. Dus mocht je hier interesse in hebben kan je altijd een PB sturen.

Karel

Bericht door Karel » 13 mei 2008, 11:43

1: hoeveel uren kan zo'n motortje aan voordat hij moet gereviseerd worden?

2: super, moeten we letten op een bepaalde merk van motor?
Welke zijn de beste vb? Rotax, Cagiva, ...?

3: mmm, idd, maar is die dan ook niet veruit de snelste of zitten we daar mis kwa gedachtenlijn?
Is zo'n automaat als je in punt 4 aanhaalt vb niet trager doordat het een automaat is?
(je mag me altijd de gegevens en foto's mailen, zal je email pb'en)

(bedankt alvast voor het uitgebreide antwoord)

Roy

Bericht door Roy » 13 mei 2008, 11:58

1. Van de schakelkarts weet ik het niet. De Rotax Max Sr. ongeveer na 50 uur draaitijd. De schakelkart zat wel wat uren eerder zijn.

2. Het beste motorblok voor een schakelkart 125cc zou ik niet weten.

3. Behalve de superkarts zijn de 125cc schakelkarts het snelste. MAARRR vooral op de banen in Nederland zijn ze niet veel sneller dan een Rotax Max Sr. Vooral in de bochten zijn ze langzamer. Gemiddeld zullen ze over een ronde 2 seconden sneller zijn (dit zijn overigens wel de jongens die echt goed met een schakelkart kunnen rijden).

Ik weet ook niet of je eerder een kart gehad hebt, maar om te beginnen met een 125cc schakelkart is lastig. Qua dingen die je allemaal moet doen tijdens het rijden, maar ook qua snelheid enz.

Laurens

Bericht door Laurens » 13 mei 2008, 19:20

Wat Energy zegt :lol:

Een schakelkart is erg leuk, maar om met een schakelkart sneller te zijn dan een Rotax max sr. moet je wel serieus je best doen.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar je kan beter goed leren rijden op een automaat en dan pas overstappen.
Per rondje moet er gemiddeld zo'n 20-30x geschakeld worden, dat gaat sowieso al niet heel soepel en je bent dan ook veel te gefocust op het schakelen.

Een automaat klinkt altijd als dat is voor een oud vrouwtje, maar dat valt echt wel mee het scheelt inderdaad niet meer dan 2 seconden en dan heb je het echt over jongens die er serieus mee bezig zijn.

Rotax max heb ik 2 jaar wedstrijden mee gereden. 2x motortje laten reviseren en beide keren niets aan de hand.

Ik heb zelf een Birel schakelkart met een Pavesi motorblok.
Daar heb ik nu zo'n 20 uur mee gereden en ook daar is nog niets mee mis, maar die kwam nieuw uit de doos :o

Karel

Bericht door Karel » 13 mei 2008, 20:50

ok, super voor de uitleg.

Nu...is de snelheidsbeleving op zo'n automaat ook evenhard als op een schakelkart?

Visueel lijkt zo'n schakelkart gewoon immens snel te gaan.

Voor ons gaat het niet echt om de snelste tijd neer te zetten op een circuit, gaan ook geen competitie doen MAAR we willen wel ineens de goeie kopen (dus geen 2 keer kost maken en later overstappen) en we willen de mega kicks hebben.
Daarom kwam de schakelkart in ons op als kart.

Laurens

Bericht door Laurens » 13 mei 2008, 21:04

Qua snelheidsbeleving is een schakelkart natuurlijk net iets meer.
Maar met een automaat gaat het 2cm boven de grond ook hard zat hoor :!:

Rotax max is bijna altijd starten lopen hoef je weinig aan af te stellen en doet het altijd. Bij een schakelkart komt dat allemaal wat krapper en zal je dus een doos met sproeiers bij je moeten hebben. Onderhoud van een max is allemaal wat makkelijker.
Makkelijkste voorbeeld op een max zit een startknop dus je kan hem alleen starten. Een schakelkart moet je aan duwen en dat is alleen een hele kunst :lol:
Maar het is net wat je er mee wilt. Een schakelkart is natuurlijk de top wat betreft karts, en rotax max zit daar net een half stapje onder maar gaat in veel gevallen net zo snel.

Yuri

Bericht door Yuri » 13 mei 2008, 21:55

Probeer het eens bij "Snelle Ed" Drukkerij Koopmans uit Zwanenburg, hij heeft nog een aantal karts staan die hij mogelijk wil opruimen, misschien zit daar wat voor je bij. Hij is gestopt met profesioneel karten.

Casper

Bericht door Casper » 15 mei 2008, 12:19

Laurens schreef:Qua snelheidsbeleving is een schakelkart natuurlijk net iets meer.
Maar met een automaat gaat het 2cm boven de grond ook hard zat hoor :!:

Rotax max is bijna altijd starten lopen hoef je weinig aan af te stellen en doet het altijd. Bij een schakelkart komt dat allemaal wat krapper en zal je dus een doos met sproeiers bij je moeten hebben. Onderhoud van een max is
Ik kan me van vroeger nog wel herinneren dat ik met wat maten een paar kart carburateurs (Ibea en Baroni) op onze flink opgevoerde scooters hadden geschroefd :lol: Wat een hel om af te stellen die shit, bij elke temperatuursverandering kon je weer opnieuw beginnen. Maar een gasreactie en vermogen dat het gaf.... :lol:

Plaats reactie