Eerste auto
-
sammie
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 20:37
Eerste auto
Beste mede forum gebruikers,
Ik word in oktober 18 en ik ben dus al een beetje aan het rond kijken voor mijn eerste auto.
Nu wil ik het liefst een oldtimer of bijna oldtimer. dus een auto van bouwjaar 1988 of ouder.
En mijn voorkeur gaat uit naar een achter wiel aangedreven auto.
Niet duurder als €3500,- in aanschaf.
Liefst een opknapper waar van het interieur en de lak vooral niet al te best hoeven te zijn, hij moet wel lopen, en een kenteken hebben.
Onderdelen moeten niet te duur en goed te verkrijgen zijn.
En hij gaat gebruikt worden voor dagelijks gebruik en voor trackdays.
Ik had zelf 4 paar auto's in gedachten:
bmw e30 325i
bmw e10 2002
opel manta A
Of een mercedes benz 190E 2.5 16v (alleen deze is iets duurder maar deze behoudt wel beter zijn waarde denk ik.)
Het is de bedoel dat de auto eerst wordt geschorst om te worden opgeknapt en naar mijn wens te worden aangepast. want ik ben student en er zal dus zeker de eerste 2 jaar nog niet mee gereden worden want voor dagelijks vervoer gebruik ik dan wel mijn ov en de vw kever van mijn ouders.
Nu is mijn vraag wat zijn de voor en nadelen van de boven genoemde auto's en welke zouden jullie mij aanraden of hebben jullie nog ander auto's die mischien ook goed in het lijsje passen.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
groeten van Sam
p.s. geweizigd een 4de auto toegevoegd.
Ik word in oktober 18 en ik ben dus al een beetje aan het rond kijken voor mijn eerste auto.
Nu wil ik het liefst een oldtimer of bijna oldtimer. dus een auto van bouwjaar 1988 of ouder.
En mijn voorkeur gaat uit naar een achter wiel aangedreven auto.
Niet duurder als €3500,- in aanschaf.
Liefst een opknapper waar van het interieur en de lak vooral niet al te best hoeven te zijn, hij moet wel lopen, en een kenteken hebben.
Onderdelen moeten niet te duur en goed te verkrijgen zijn.
En hij gaat gebruikt worden voor dagelijks gebruik en voor trackdays.
Ik had zelf 4 paar auto's in gedachten:
bmw e30 325i
bmw e10 2002
opel manta A
Of een mercedes benz 190E 2.5 16v (alleen deze is iets duurder maar deze behoudt wel beter zijn waarde denk ik.)
Het is de bedoel dat de auto eerst wordt geschorst om te worden opgeknapt en naar mijn wens te worden aangepast. want ik ben student en er zal dus zeker de eerste 2 jaar nog niet mee gereden worden want voor dagelijks vervoer gebruik ik dan wel mijn ov en de vw kever van mijn ouders.
Nu is mijn vraag wat zijn de voor en nadelen van de boven genoemde auto's en welke zouden jullie mij aanraden of hebben jullie nog ander auto's die mischien ook goed in het lijsje passen.
Alvast bedankt voor jullie hulp,
groeten van Sam
p.s. geweizigd een 4de auto toegevoegd.
Laatst gewijzigd door sammie op 13 mei 2008, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Welkom,
Ik denk dat de e30 en 190 ongeveer gelijk zijn , een 2002 is echter een heel andere klasse, onderdelen en dergelijke zijn duurder en voor dagelijks gebruik is hij ook een stuk minder comfortabel.
Ben zelf ook 18 en zit ongeveer in dezelfde situatie als jou denk ik, heb ook ov en kan altijd wel een auto meenemen dus heb ook niet persé een auto nodig..Echter kon het toch niet laten..
Heb een MGB GT, zie ook mijn draadje in Mijn Auto.
Succes met je rijbewijs en je toekomstige autoin ieder geval
Ik denk dat de e30 en 190 ongeveer gelijk zijn , een 2002 is echter een heel andere klasse, onderdelen en dergelijke zijn duurder en voor dagelijks gebruik is hij ook een stuk minder comfortabel.
Ben zelf ook 18 en zit ongeveer in dezelfde situatie als jou denk ik, heb ook ov en kan altijd wel een auto meenemen dus heb ook niet persé een auto nodig..Echter kon het toch niet laten..
Heb een MGB GT, zie ook mijn draadje in Mijn Auto.
Succes met je rijbewijs en je toekomstige autoin ieder geval
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Klinkt misschien heel gek, maar ik heb nu een Daf 66 Coupé (met volvo 1400cc) en die had ik eigenlijk wel als eerste auto gehad willen hebben. Je koopt ze voor veel minder dan je budget en blijven die waarde sowieso behouden. Geen wegenbelasting, ze kunnen op LPG rijden en verzekering is echt heel goedkoop, ook als je net je rijbewijs hebt. Maar goed, je mag al in een Kever rijden, dat is ook al leuk.
Een E30 325i is sowieso geen verkeerde keuze, die heb ik ook.
Degelijk, makkelijk aan onderdelen te komen. In 2 jaar kun je een wrak compleet restaureren, maar ik zou die 2 jaar gebruiken om voor 3500 een zo net mogelijk exemplaar te vinden. Moet lukken!
2002 is erg leuk om te zoeken en op te knappen. Rijdt ook leuk, is minstens zo waardevast als een goeie E30. Maar ze vergen veel meer (en duurder) onderhoud. Als je veel zelf kan doen, is het erg leuk en blijft 't betaalbaar.
Een E30 325i is sowieso geen verkeerde keuze, die heb ik ook.
Degelijk, makkelijk aan onderdelen te komen. In 2 jaar kun je een wrak compleet restaureren, maar ik zou die 2 jaar gebruiken om voor 3500 een zo net mogelijk exemplaar te vinden. Moet lukken!
2002 is erg leuk om te zoeken en op te knappen. Rijdt ook leuk, is minstens zo waardevast als een goeie E30. Maar ze vergen veel meer (en duurder) onderhoud. Als je veel zelf kan doen, is het erg leuk en blijft 't betaalbaar.
-
sammie
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 20:37
Een daf 66 coupe lijkt me niet echt iets en ik wil graag zelf sleutelen want hier leer ik alleen maar meer van en dit is ook handig voor mijn vervolg opleiding want ik wil hbo autotechniek gaan doen als ik dit jaar over kan naar 5 havo en anders wil ik een mbo opleiding specialist personen voertuigen, want het gaat momenteel niet zo goed op school.
En als ik die 2 jaar wacht dan kan ik ook het dubbele uitgeven maar dit besteed ik liever aan opknap werk en aanpassing die naar mijn eigen smaak zijn.
Groeten Sam.
En als ik die 2 jaar wacht dan kan ik ook het dubbele uitgeven maar dit besteed ik liever aan opknap werk en aanpassing die naar mijn eigen smaak zijn.
Groeten Sam.
Laatst gewijzigd door sammie op 12 mei 2008, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
-
sammie
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 20:37
2 weeke geleden stonden er wel een paar mooi rond de €2000,- op markt plaats en anders een 1502 of 1602 of 1802 is ook goed, maar de 2002 heeft het meeste vermogen en is betaalbaar 2002ti(i) of turbo is mij te duur.
En via 2002 club is anders nog wel aan een 2002 motor (opknapper uit een onderdelen auto) te komen en er past ook een e30 325i motor in en een e30 m3 (S14)(deze is het leukste alleen die licht momenteel te verboven mijn budget.)
En een alfa romeo leek me wel leuk alleen zijn vaak te duur en vaak roest.
Groeten van Sam.
En via 2002 club is anders nog wel aan een 2002 motor (opknapper uit een onderdelen auto) te komen en er past ook een e30 325i motor in en een e30 m3 (S14)(deze is het leukste alleen die licht momenteel te verboven mijn budget.)
En een alfa romeo leek me wel leuk alleen zijn vaak te duur en vaak roest.
Groeten van Sam.
Laatst gewijzigd door sammie op 12 mei 2008, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Steven N.
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Een beetje fatsoenlijke 2002, of 1502/1602 koop je voor niet al te veel. Opknappen is dan wel noodzaak, maar dat wil je toch al. Zoek er een M42 blok bij uit de 318is, dit is een viercilinder dus relatief licht in de neus. Met 140pk standaard heb je denk ik voldoende, als je meer wil is er prima op 170pk uit te komen zonder al te veel moeite. Deze blokken kosten ook niet super veel en zijn redelijk sterk. Koop dus een e10 met motorschade, dit kan je aanzienlijk schelen in de aankoop prijs. Mocht je dit type willen natuurlijk. Met 3,5k een tracktool bouwen is wel krap moet ik zeggen.
-
sammie
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 20:37
3,5k is wat ik momenteel ongeveer heb maar het is ook de bedoeling dit vooral voor de grote inkopen te gebruiken. Want hij hoeft niet binnen een half jaar af en in die tijd heb ik wel weer genoeg bij verdient om hem te restaureren en aan te passen naar mijn smaak (racer).
En mijn vader wil ook graag mee helpen want we hebben al is een landrover 88 opgeknapt en we hebben momenteel een vw kever en deze mach ik ook aanpassen en gebruiken van hem maar dit vind ik niks en wil graag een eigen auto.
En mijn vader wil ook graag mee helpen want we hebben al is een landrover 88 opgeknapt en we hebben momenteel een vw kever en deze mach ik ook aanpassen en gebruiken van hem maar dit vind ik niks en wil graag een eigen auto.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
koop een opel ascona B of Manta B/
Goedkoop in de aanschaf en voor 1000 euro kan je er al een 16v in hebben zitten uit een astra vandaan en heb je betrouwbaar 150pk en gemiddeld 1:12
Ook zijn deze zeer goed geschikt voor het circuit en zijn onderdelen ruim voorhanden voor leuke prijzen, uitzonderingen daargelaten.
Ben zelf ook begonnen met deze wagens en zonder spijt. Zeer veel plezier aan beleefd.
Zo zag mijn ascona 16v eruit:
[IMG:500:375]http://img.photobucket.com/albums/v405/ ... 6klein.jpg[/img]
[IMG:500:375]http://img.photobucket.com/albums/v405/ ... 5klein.jpg[/img]
Goedkoop in de aanschaf en voor 1000 euro kan je er al een 16v in hebben zitten uit een astra vandaan en heb je betrouwbaar 150pk en gemiddeld 1:12
Ook zijn deze zeer goed geschikt voor het circuit en zijn onderdelen ruim voorhanden voor leuke prijzen, uitzonderingen daargelaten.
Ben zelf ook begonnen met deze wagens en zonder spijt. Zeer veel plezier aan beleefd.
Zo zag mijn ascona 16v eruit:
[IMG:500:375]http://img.photobucket.com/albums/v405/ ... 6klein.jpg[/img]
[IMG:500:375]http://img.photobucket.com/albums/v405/ ... 5klein.jpg[/img]
-
PeterB
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
http://link.marktplaats.nl/167729590
en dan dit blok en bak inbouwen...
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?t=15886

en dan dit blok en bak inbouwen...
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?t=15886
- DenCha
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 29 apr 2008, 20:43
- Locatie: Den Haag
- Kazimir
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 11 sep 2007, 15:11
- Locatie: van Hertogen tot Bosch
Ik heb een E30 325i Touring.. en een 2002 Touring
Ik kan je vertellen dat het opknappen cq in redelijke staat krijgen van een 2002 echt tegenvalt!
- Remklauwen op een leuke manier reviseren.. ruim 200,- aan onderdelen! en dan moet je handig zijn en tijd hebben!
- Deuren meestal geheel verrot aan de onderzijde... 300 tot 400,- stuk ongespoten!...
Dus weet in ieder geval wel zeker dat 'n 02ér wilt.. en er het geld voor hebt..! Roest is ook echt een kriem... bij mij moeten er nieuwe dorpels in.. niet dat ik het erg vind.. maar hou daar rekening mee.. al lijkt hij op het oog nog zo netjes!.. zoveel werk wil je hem in top staat krijgen!
Je moet zeker weten dat je handig genoeg bent, anders komen er zoveel kosten naast onderdelen bij! De aanschaf is werkelijk waar zo gedaan..
Over die motoren die je er in zou willen zetten, dat kan allemaal prima.. maar waarom niet gewoon een standaard 02'er blok met dikke webbers kom je ook op 170+ pk's uit.. Al beginnen die opties, allemaal flink in de papieren te lopen!
Een E30 325i... is best voor een redelijk bedrag te koop, maar vergeet hier vooral ook de verzekering niet! Dit geld natuurlijk ook voor de MB!
Ik kan je vertellen dat het opknappen cq in redelijke staat krijgen van een 2002 echt tegenvalt!
- Remklauwen op een leuke manier reviseren.. ruim 200,- aan onderdelen! en dan moet je handig zijn en tijd hebben!
- Deuren meestal geheel verrot aan de onderzijde... 300 tot 400,- stuk ongespoten!...
Dus weet in ieder geval wel zeker dat 'n 02ér wilt.. en er het geld voor hebt..! Roest is ook echt een kriem... bij mij moeten er nieuwe dorpels in.. niet dat ik het erg vind.. maar hou daar rekening mee.. al lijkt hij op het oog nog zo netjes!.. zoveel werk wil je hem in top staat krijgen!
Je moet zeker weten dat je handig genoeg bent, anders komen er zoveel kosten naast onderdelen bij! De aanschaf is werkelijk waar zo gedaan..
Over die motoren die je er in zou willen zetten, dat kan allemaal prima.. maar waarom niet gewoon een standaard 02'er blok met dikke webbers kom je ook op 170+ pk's uit.. Al beginnen die opties, allemaal flink in de papieren te lopen!
Een E30 325i... is best voor een redelijk bedrag te koop, maar vergeet hier vooral ook de verzekering niet! Dit geld natuurlijk ook voor de MB!
- Jurriaan
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
- Locatie: Rotterdam
Als je `m niet in 4x4 zet is die 88 ook achterwielaangedreven hoorsammie schreef:En mijn vader wil ook graag mee helpen want we hebben al is een landrover 88 opgeknapt en we hebben momenteel een vw kever en deze mach ik ook aanpassen en gebruiken van hem maar dit vind ik niks en wil graag een eigen auto.
Kwam gisteren in Apeldoorn een fraaie geparkeerde 2002 tegen, was toch fijn dat die rij van het stoplicht zo lang was...kon ik `m goed bekijken
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
De bumpers eraf halen lukt je met 2 linkerhanden toch wel? zo niet, dan zijn ze wel heel links..bijna extreemlinks.DenCha schreef:De B-ascona Rules.
Echt helemaal top. "vroeger" had een kennis van ons ook zo'n monster.
Hij had de bumpers, V+A eraf gehaald, zag er bruut uit.
Ik wil er eigenlijk ook 1, maar heb 2 linkerhanden, dus gaat het niet worden helaas.
Sammie, succes met keuzes maken.
@jurriaan: heb met onze 88" S2a ook wel eens achterstevoren gestaan in de regen, gevaarlijk ding
-
sammie
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 20:37
Beste mede forum gebruikers,
Ik heb er nog is goed over na gedacht en dus mijn wensen een beetje aangepast.
Ik word in oktober 18 en ik ben dus al een beetje aan het rond kijken voor mijn eerste auto.
Nu wil ik het liefst een oldtimer of bijna oldtimer. dus een auto van bouwjaar 1988 of ouder.
En mijn voorkeur gaat uit naar een achter wiel aangedreven auto.
Niet duurder als €3000,- in aanschaf.
Liefst een opknapper waar van het interieur en de lak vooral niet al te best hoeven te zijn, hij moet wel lopen, en een kenteken hebben.
Onderdelen moeten niet te duur en goed te verkrijgen zijn.
En hij gaat gebruikt worden voor trackdays en het vervoer er naar toe.
Ik had zelf 3 paar auto's in gedachten:
bmw e30 (zo iets als dit moet het dan uiteindelijk worden)
[img:640:480]http://i45.photobucket.com/albums/f69/t ... 007/11.jpg[/img]
Mercedes benz 190E 2.5 16v (alleen deze is iets duurder maar deze behoudt wel beter zijn waarde denk ik. En dan uiteindelijk zo iets als de 190 van reto meisel, zie dit filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=rU9mQ7z5JVQ )
bmw e10 2002 (lijkt me wel leuk alleen een stuk duurder in opbouw als de andre 2.)
Het is de bedoeling dat de auto eerst wordt geschorst om te worden opgeknapt en naar mijn wens te worden aangepast. want ik ben student en er zal dus zeker de eerste 2 jaar nog niet mee gereden worden want in een keer alles aanpassen is te duur voor mij, dus dit gaat in stapjes.
Nu is mijn vraag wat zijn de voor en nadelen van de boven genoemde auto's en welke zouden jullie mij aanraden?
Alvast bedankt voor jullie hulp,
groeten van Sam
Ik heb er nog is goed over na gedacht en dus mijn wensen een beetje aangepast.
Ik word in oktober 18 en ik ben dus al een beetje aan het rond kijken voor mijn eerste auto.
Nu wil ik het liefst een oldtimer of bijna oldtimer. dus een auto van bouwjaar 1988 of ouder.
En mijn voorkeur gaat uit naar een achter wiel aangedreven auto.
Niet duurder als €3000,- in aanschaf.
Liefst een opknapper waar van het interieur en de lak vooral niet al te best hoeven te zijn, hij moet wel lopen, en een kenteken hebben.
Onderdelen moeten niet te duur en goed te verkrijgen zijn.
En hij gaat gebruikt worden voor trackdays en het vervoer er naar toe.
Ik had zelf 3 paar auto's in gedachten:
bmw e30 (zo iets als dit moet het dan uiteindelijk worden)
[img:640:480]http://i45.photobucket.com/albums/f69/t ... 007/11.jpg[/img]
Mercedes benz 190E 2.5 16v (alleen deze is iets duurder maar deze behoudt wel beter zijn waarde denk ik. En dan uiteindelijk zo iets als de 190 van reto meisel, zie dit filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=rU9mQ7z5JVQ )
bmw e10 2002 (lijkt me wel leuk alleen een stuk duurder in opbouw als de andre 2.)
Het is de bedoeling dat de auto eerst wordt geschorst om te worden opgeknapt en naar mijn wens te worden aangepast. want ik ben student en er zal dus zeker de eerste 2 jaar nog niet mee gereden worden want in een keer alles aanpassen is te duur voor mij, dus dit gaat in stapjes.
Nu is mijn vraag wat zijn de voor en nadelen van de boven genoemde auto's en welke zouden jullie mij aanraden?
Alvast bedankt voor jullie hulp,
groeten van Sam
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Spannend zo'n eerste auto, ik moest die van mij ook opknappen en kocht hem al toen ik net 18 was, en nog bezig was met m'n rijbewijs, maar das al 27 jaar geleden
mijn eerste auto was natuurlijk een RWD :twisted: een sportieve lekker sturend karretje, een FIAT X1/9 Bertone 1.3 precies zo 1 als deze, erg gaaf toen 8)
[IMG:400:300]http://img409.imageshack.us/img409/4922/x192400ig7.jpg[/img]
mijn eerste auto was natuurlijk een RWD :twisted: een sportieve lekker sturend karretje, een FIAT X1/9 Bertone 1.3 precies zo 1 als deze, erg gaaf toen 8)
[IMG:400:300]http://img409.imageshack.us/img409/4922/x192400ig7.jpg[/img]
- Niels
- Berichten: 22556
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Een opknapper is meestal andermans ellende. Voor 3K een leuke en nette E30 lijkt me een moeilijke opgave tenzij je erg veel geluk hebt. Een 190E-16 kun je voor dat geld wel vergeten tenzij je de eerste twee jaar wil sleutelen i.p.v. rijden maar dan had je em beter twee jaar geleden kunnen kopen
Voor trackdays en vervoer er naar toe heb ik een Golf VR6 gekocht en dat bevalt me goed. Ik weet nog wel eentje voor 2K en dan heb je nog 1K over om te inversteren. Een andere mogelijkheid is om een E34 te kopen maar die zijn wel duurder in running costs denk ik.
Je zoekt wel een opknapper maar geloof me, als jij je rijbewijs hebt en een auto voor de deur dan wil je niet sleutelen maar rijden
Als je RWD wil:
BMW E36
BMW E34
Mazda MX5
Mercedes 190E 2,6 met modificaties
Andere opties:
Golf VR6
Golf 2 GTI 16V
Je zoekt wel een opknapper maar geloof me, als jij je rijbewijs hebt en een auto voor de deur dan wil je niet sleutelen maar rijden
Als je RWD wil:
BMW E36
BMW E34
Mazda MX5
Mercedes 190E 2,6 met modificaties
Andere opties:
Golf VR6
Golf 2 GTI 16V
- Knot
- Berichten: 41201
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Niet om t een of ander maar zou je niet eerst lekker 20.000km rijervaring op gaan doen in een willekeurige lichte/zuinige/goedkope auto?
Waarom ik dit zeg... zat gasten gezien die meteen al hun geld investeren in een ding waar ze van dromen, ding afgebouwd, en binnen 14 dagen weer totall loss.... Zelf was ik dan lekker het eerste jaar met een golf 2 of golf 3, starlet, corolla, civic oid gestart en daarna maar eens kijken wat voor project je wil starten. In de tussentijd heb je dan misschien ook met meer verschillende auto's gereden en kan je je keuze daarop baseren.
Waarom ik dit zeg... zat gasten gezien die meteen al hun geld investeren in een ding waar ze van dromen, ding afgebouwd, en binnen 14 dagen weer totall loss.... Zelf was ik dan lekker het eerste jaar met een golf 2 of golf 3, starlet, corolla, civic oid gestart en daarna maar eens kijken wat voor project je wil starten. In de tussentijd heb je dan misschien ook met meer verschillende auto's gereden en kan je je keuze daarop baseren.
- Bert ///M3
- Berichten: 9431
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
