Goeie zaak, frustreren die vuile aasgierenbende. 8)Hardrijders die worden gesnapt door een flitspaal of een mobiele radarcontrole dienen zoveel bezwaarschriften in dat justitie bezwijkt onder de enorme hoeveelheid post.
Dat blijkt uit het jaarbericht 2007 van het openbaar ministerie. Justitie heeft daarom noodgedwongen naar schatting vele honderden tot duizenden boetes moeten kwijtschelden. Wie is geflitst, kan na ontvangst van de acceptgiro bezwaar maken tegen de opgelegde boete. Dat leidt slechts in een zeer beperkt aantal gevallen tot een juridisch succes. Ook hoeft justitie volgens de wet Mulder, waar alle verkeersboetes onder vallen, geen aanvullend bewijsmateriaal - zoals een ijkrapport van de radar - te overleggen. Zelfs niet als de bezwaarmaker daarom vraagt. In totaal is vorig jaar tegen 423.501 verkeersboetes bezwaar gemaakt.
Wie echter in het bezwaarschrift een beroep doet op de wet openbaarheid van bestuur (wob) verplicht justitie wél al het relevante bewijsmateriaal ter inzage te geven om te kunnen controleren of de boete terecht is. En dat doen geflitste Nederlanders zo massaal dat dit het afgelopen jaar tot een enorme administratieve opstopping bij het OM heeft geleid.
Omdat justitie vaak niet alle documenten binnen de gestelde termijn (maximaal vier weken) bij elkaar kan krijgen en de stapel bezwaarschriften met de dag groeit, zijn veel boetes noodgedwongen kwijtgescholden. Een justitiewoordvoerder kon op zo korte termijn niet zeggen hoeveel dat er exact zijn.
Het openbaar ministerie heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de wob. Volgens een woordvoerder kan het komen door internetsites zoals Flitsservice.nl, die mensen oproepen bezwaar te maken tegen een verkeersboete en tips geven over hoe dat te doen.
Stortvloed aan flitsbezwaren
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Stortvloed aan flitsbezwaren
Uit de Televaag van vandaag:
- RVV
-
- Mike S.
- Auto: M135i
- GTRene
maar vaak staat er toch in betalen voor?Neluhz schreef:Nee je hoeft niet eerst te betalen, pas als je naar de rechter gaat moet je vooruit betalen..
Ik zie dat Hans me net voor was
oke dus dat hoeft niet als je aanvraag loopt, maar je zegt pas als je naar de rechter moet , moet je wel betalen? datzelfde bedrag als op de acceptgiro

- Geelhoed
Met averechts effect, want om de achterstanden weg te werken moeten en meer ambtenaren worden aangenomen en betaald uit boetegeld.Rico v Velzen schreef:Tjonge jonge jonge.. mischien omdat wij autorijders het een keer zat zijn om als een mak schaap te worden geslacht door het CJIB.Het openbaar ministerie heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de wob.
Iets met kaatsen en de bal..
En dan maar klagen dat de overheid zo'n bureaucratie is en zoveel geld verspilt....
- RVV
Geelhoed schreef:Met averechts effect, want om de achterstanden weg te werken moeten en meer ambtenaren worden aangenomen en betaald uit boetegeld.Rico v Velzen schreef:Tjonge jonge jonge.. mischien omdat wij autorijders het een keer zat zijn om als een mak schaap te worden geslacht door het CJIB.Het openbaar ministerie heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de wob.
En dan maar klagen dat de overheid zo'n bureaucratie is en zoveel geld verspilt....
Nee hoor want de boetes worden noodgedwongen kwijtgescholden. Die boetes hoeven ook niet meer verwerkt te worden.
-
Geelhoed schreef:Met averechts effect, want om de achterstanden weg te werken moeten en meer ambtenaren worden aangenomen en betaald uit boetegeld.Rico v Velzen schreef:Tjonge jonge jonge.. mischien omdat wij autorijders het een keer zat zijn om als een mak schaap te worden geslacht door het CJIB.Het openbaar ministerie heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de wob.
HAHAHAHA, quote van de week!! wat zeg ik, van het jaar!! Alsof je meer ambtenaren nodig hebt voor dat extra werk?! De huidige ambtenaren moeten nu voor het eerst in hun leven een keer normaal werktempo vertonen en meteen wordt er gezeken.
En ja, ik heb zelf 6 maanden met ambtenaren mogen werken dus ik spreek uit ervaring.
- GTRene
ja ze durfden ze niet te ontslaan die slapers
omdat ze nog heel wat jaren nabetaald moesten worden en je de opvolger ook moest betalen, nu gaan ze dat terug draaien naar 2 jaar na betalen ofzo? maargoed das nog oneerlijk tegenover een normale werkende burger, gelijke monnikken gelijke kappen, maarja das hen vreemd...

- Bert ///M3
Zal wel niet met niet durven te maken hebben. Als jij in NL va 1 van je werknemers af wilt moet je al met hele gegronde reden komen om een ontslagvergunning rond te krijgen. Of je moet met een goede afvloeiregeling komen, die een beetje de moetie is zodat ze zelf opstappen.
Al heb je de grootste klugels op je afdeling rond lopen, dan nog kom je er moeilijk van af.
Al heb je de grootste klugels op je afdeling rond lopen, dan nog kom je er moeilijk van af.
- Macboy
Tsjongejonge, ik werk al 15 jaar met ambtenaren en semi ambtenaren, je mag wel een jaartje met mij meelopen, kijken of je er nog zo over denkt.hugo schreef:
HAHAHAHA, quote van de week!! wat zeg ik, van het jaar!! Alsof je meer ambtenaren nodig hebt voor dat extra werk?! De huidige ambtenaren moeten nu voor het eerst in hun leven een keer normaal werktempo vertonen en meteen wordt er gezeken.
En ja, ik heb zelf 6 maanden met ambtenaren mogen werken dus ik spreek uit ervaring.
En ook bij commerciele bedrijven zie ik zat mensen rondhuppelen waarvan je het niet zou merken als ze weg zijn.
Wat een vooroordelen, wat doe je zelf voor werk?
- Marc
Tja, het kan altijd nog erger.
Een kennis van me liet me gisteren een bon uit Belgie zien. Een van zijn medewerkers had 77 gereden in Turnhout waar 70 toegestaan. Hij heeft voor het gemak maar gemeld aan justitie in B dat hij zelf gereden heeft. Correctie van 6 km/u gaat er van af. Blijft er nog een bon over voor 1km/u te hard. Zou je zeggen, waar gaat het over, betalen die 10 euro oid en klaar.
Het is echter niet eens een beschikking, of een acceptgiro. Nee, nou moet ie voor die 1 km/u na correctie bij de rechter in Turnhout gaan verantwoorden.....
Kijk, DAT gaat in mijn ogen op een formidabele manier nergens over. Zie de stupiditeit daarvan maar weer eens te overtreffen als Nederlandse overheid
Een kennis van me liet me gisteren een bon uit Belgie zien. Een van zijn medewerkers had 77 gereden in Turnhout waar 70 toegestaan. Hij heeft voor het gemak maar gemeld aan justitie in B dat hij zelf gereden heeft. Correctie van 6 km/u gaat er van af. Blijft er nog een bon over voor 1km/u te hard. Zou je zeggen, waar gaat het over, betalen die 10 euro oid en klaar.
Het is echter niet eens een beschikking, of een acceptgiro. Nee, nou moet ie voor die 1 km/u na correctie bij de rechter in Turnhout gaan verantwoorden.....

Kijk, DAT gaat in mijn ogen op een formidabele manier nergens over. Zie de stupiditeit daarvan maar weer eens te overtreffen als Nederlandse overheid

- GTRene
Dus als je zoiets wilt aanvechten niet betalen, maar info vragen en de hande opsturen tot het afgehandeld is, anders grootste akns dat je je geld niet terug krijgt, hm...dacht al zoiets.Macboy schreef:Rene. Als je bij de rechter wint, nadat je al betaald hebt, krijg je je geld niet terug ... althans in Almelo niet
- Mike S.
- Auto: M135i
Nee de betaling word dan uitgesteld volgens mij!GTRene schreef:als je bezwaar aantekent moet je dan wel eerst betalen trouwens? en moeten zij binnen 4 weken berichten? zo niet vervalt de aanklacht?
En dat moet 16 weken zijn trouwens volgens mij en anders vervalt het dacht ik.
Maar als je bijvoorbeeld een snelheidovertreding van meer dan 30km te hard hebt op regionale wegen en meer als 40km op de snelweg dan kan je geen bezwaar aantekenen en zal je naar het gerecht moeten.
Dat is omdat je dan verdacht word van een strafbaar feit ! 8)
En de andere kleinere overtredingen vallen dan onder de wet mulder waar je veel meer mee kan dan.
Had het toevallig vandaag even opgezocht allemaal omdat ik die dikke prent van de week binnenkreeg en dit nieuws hoorde .
Ik dacht even kijken of er wat mee te doen is.
- GTRene
weet niet of je mij bedoeldNandor schreef:Rene zal ik maar even niet reageren op je post?
pot en ketel e.d.
N.

maar ik bedoelde na aanleiding van dit bericht wat ook op het nieuws, was, ik keek daar erg van op, ging met name over ondermaats presterende ambtenaren.
http://www.vrijspreker.nl/vs/item/2008/ ... e-klasse-2
klein citaat>>
Dat ex- kamerleden een riante wachtgeldregeling hebben was mij al bekend, maar dat "gewone" ambtenaren een andere regeling kennen dan de "gewone" burger was mij niet bekend. Lees het volgende artikel dat in de media is verschenen
Ambtenaren krijgen nu na ontslag tot wel 20 jaar een extra toelage, op basis van het aantal gewerkte jaren. Die periode wordt korter maar blijkt afhankelijk van het aantal dienstjaren.
@Mike, goede info...hm..dus al vanaf 30

- Niels v D
Ik heb ooit met de brommer een boete gehad voor rijden op het fietspad, die heb ik zelfs 2 keer teruggekregen nadat ik bij de rechter was geweest..GTRene schreef:maar vaak staat er toch in betalen voor?Neluhz schreef:Nee je hoeft niet eerst te betalen, pas als je naar de rechter gaat moet je vooruit betalen..
Ik zie dat Hans me net voor was
oke dus dat hoeft niet als je aanvraag loopt, maar je zegt pas als je naar de rechter moet , moet je wel betalen? datzelfde bedrag als op de acceptgiroen stel de rechter zegt u heeft een gegrond bezwaar storten ze het dan terug? of denken ze van, zo je hebt betaald nu zeggen we lekker sorry je blijft fout
en we hebben de centen binnen.

was helaas maar 50 euro..Maar als ik het 2 keer terugkrijg kan het natuurlijk ook gebeuren dat een ander het niet terugkrijgt..
-
luco hornsveld schreef:Tsjongejonge, ik werk al 15 jaar met ambtenaren en semi ambtenaren, je mag wel een jaartje met mij meelopen, kijken of je er nog zo over denkt.hugo schreef:
En ook bij commerciele bedrijven zie ik zat mensen rondhuppelen waarvan je het niet zou merken als ze weg zijn.
Luco,
Mijn mening is zeker niet berust op een vooroordeel. Natuurlijk zijn er zat (top)ambtenaren die echt wel van wanten weten. Goede kennis van mij is bouwkundig ambtenaar en is verantwoordelijk voor grote overheidsprojecten. Vanzelfsprekend zijn dat veelal zeer capabele mensen die weten van leidinggeven. Mijn ervaring is berust op ambtenaren die 15 jaar lang iedere dag hetzelfde kunstje uitoefenen en moe worden als ze een keer 20 mensen moeten helpen ipv de doorsnee 8 per dag.
Wat ik zelf doe? Zo min mogelijk

hugo schreef:luco hornsveld schreef:Tsjongejonge, ik werk al 15 jaar met ambtenaren en semi ambtenaren, je mag wel een jaartje met mij meelopen, kijken of je er nog zo over denkt.hugo schreef:
Luco,
Mijn mening is zeker niet berust op een vooroordeel. Natuurlijk zijn er zat (top)ambtenaren die echt wel van wanten weten. Goede kennis van mij is bouwkundig ambtenaar en is verantwoordelijk voor grote overheidsprojecten. Vanzelfsprekend zijn dat veelal zeer capabele mensen die weten van leidinggeven. Mijn ervaring is berust op ambtenaren die 15 jaar lang iedere dag hetzelfde kunstje uitoefenen en moe worden als ze een keer 20 mensen moeten helpen ipv de doorsnee 8 per dag.
Wat ik zelf doe? Zo min mogelijk