5 mei, vrije dag of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

5 mei, vrije dag of niet?

Bericht door romo » 05 mei 2008, 20:51

5 mei als vrije dag
Eén en ander betekent echter niet dat 5 mei automatisch een vrije dag is. De Nederlandse regering heeft bepaald dat werknemers en werkgevers zelf een regeling moeten treffen. Dit is terug te vinden in Staatscourant 190, 1 oktober 1990.

Werknemers in het bedrijfsleven hebben op 5 mei een vrije dag als dit in de cao is afgesproken. Als dit niet is afgesproken of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever over wel of geen betaald vrij. Personeel in (rijks)overheidsdienst heeft voor zover dit in de cao is opgenomen en de dienst het toelaat op 5 mei een vrije dag.

Semi-overheden volgen dit voorbeeld zoveel mogelijk. De kantoren van de Nederlandsche Bank zijn gesloten. Dit betekent dat er geen bankbiljetten kunnen worden ingewisseld.

Ik vind dit getuigen van een schizofrene wetgeving. Het is IMHO of voor iedereen vrij, of voor iedereen werken, niet dit geneuzel er tussenin.

Ik stoor me hier al jaar en dag aan, waarvan bij deze akte.

Metchu

Bericht door Metchu » 05 mei 2008, 20:53

ik zeg: VRIJ! ook bij dodenherdenking! Dag van bezinning en nagedachtenis. Komop zeg...

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 05 mei 2008, 20:56

Volgens mij is het zo dat het 1 keer in de 5 jaar een landelijke vrije dag is.
Gerekend vanaf 1945.
Dus in 2010 is iedereen weer een dagje vrij.

Mij maakt het eigenlijk niet veel uit.
Hoe meer mensen er vrij zijn, hoe harder ik kan rijden :lol:

Vanochtend in 15 minuten op kantoor.......vrooaahhhhhhh...
Oh nee, ik rij diesel roffelderoffelderoffelderoffel ( ja tis wel een 6 cilinder :D )

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 mei 2008, 21:02

Gaat mij niet zo zeer om het dagje vrij, het gaat mij om de inconsequente regelgeving. Dit geeft toch wel een bitter nasmaakje.

Iedereen om de 5 jaar, mij best, om de 10 jaar mij ook best, nooit vrij ook geen probleem, maar niet een hele partij raamstaar ambtenaren die elk jaar vrij hebben omdat ze bij de overheid werkzaam zijn, en de rest van het land de economie maar draaiende moet houden.

Gelijke monnikken, gelijke kappen

Eric H

Bericht door Eric H » 05 mei 2008, 21:05

romo schreef:maar niet een hele partij raamstaar ambtenaren die elk jaar vrij hebben omdat ze bij de overheid werkzaam zijn, en de rest van het land de economie maar draaiende moet houden.
Sinds wanneer houden ambtenaren de economie draaiende ??
Das, om het moelijk te zeggen, een contradictie in terminis :lol: :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 21:05

romo schreef: Gelijke monnikken, gelijke kappen
helemaal mee eens 8) alhoewel je natuurlijk de horeca e.d. hebt en ziekenhuizen e.d. die ook niet vrij kunnen krijgen, sommige dingen draaien gewoon door, ook sommige ambtenaren als politie e.d., maarja sommige ambtearen worden toch niet gemist, immers ze kunnen gemist worden :wink:

romo

Bericht door romo » 05 mei 2008, 21:09

EHA schreef:
romo schreef:maar niet een hele partij raamstaar ambtenaren die elk jaar vrij hebben omdat ze bij de overheid werkzaam zijn, en de rest van het land de economie maar draaiende moet houden.
Sinds wanneer houden ambtenaren de economie draaiende ??
Das, om het moelijk te zeggen, een contradictie in terminis :lol: :lol:
Noem ze niet voor niets RAAMSTAAR AMBTENAREN..................... :lol:

romo

Bericht door romo » 05 mei 2008, 21:09

GTRene schreef:
romo schreef: Gelijke monnikken, gelijke kappen
helemaal mee eens 8) alhoewel je natuurlijk de horeca e.d. hebt en ziekenhuizen e.d. die ook niet vrij kunnen krijgen, sommige dingen draaien gewoon door, ook sommige ambtenaren als politie e.d., maarja sommige ambtearen worden toch niet gemist, immers ze kunnen gemist worden :wink:
Uiteraard, dat spreekt voor zich, maar het gaat even over de algemene lijn.................................

allen

Bericht door allen » 05 mei 2008, 21:56

Zonder iedereen tegen de schenen te trappen, vind ik de dodenherdenking en bevrijdingsdag een beetje achterhaald. Ben het 100% eens dat het te erg voor woorden moet zijn geweest maar als we alle oorlogen blijven herdenken dat denk ik dat we dat 365 dagen per jaar moeten herhalen. Een goed stuk stof in de geschiedenisboeken voldoet voor mij wel. Verder gewoon vooruitkijken en werken aan de toekomst. Vallen, opstaan en weer doorgaan...

Shakes

Bericht door Shakes » 05 mei 2008, 21:58

Ik was lekker vrij vandaag. Vind dat we best even mogen stilstaan bij de tweede wereldoorlog eigenlijk.....

N.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 mei 2008, 21:59

Ik was ook vrij, jammer dat het zo lekker weer was vandaag :P

Eric H

Bericht door Eric H » 05 mei 2008, 22:02

Nandor schreef:Ik was lekker vrij vandaag. Vind dat we best even mogen stilstaan bij de tweede wereldoorlog eigenlijk.....

N.
Alleen bij de tweede wereld oorlog....
Denk dat we op 4 mei meer moeten stilstaan bij het feit dat vrede niet vanzelfsprekend is en dat we daar best wel zuinig op mogen en moeten zijn.
Op 5 mei moeten we vieren dat we hier in een vrij land leven.

Hoorde vandaag nog wel een "grappige" mop :

Komt een Duitser in Nederland op 4 Mei.
Duitser ziet alle vlaggen halfstok hangen en vraagt aan een Nederlander waarom dat is.
Nederlander zegt : "dat is voor alle slachtoffers van de tweede wereldoorlog die zijn gevallen door toedoen van de Duitsers."
Waarop de Duitser zegt : "maar onder de Duitsers zijn ook veel slachtoffers gevallen hoor."

"klopt," zegt de nederlander "dat herdenken we op 5 Mei." :lol:

Shakes

Bericht door Shakes » 05 mei 2008, 22:04

Stil staan bij vrede prima.

Maar laten we dan ook afspreken dat ik niets meer te lezen krijg als zo'n geitenneukende taliban hufter 5 minuten te lang in de kou staat. Over je eigen mensen naaien gesproken zeg.

N.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 mei 2008, 22:12

Nandor schreef:Stil staan bij vrede prima.

Maar laten we dan ook afspreken dat ik niets meer te lezen krijg als zo'n geitenneukende taliban hufter 5 minuten te lang in de kou staat. Over je eigen mensen naaien gesproken zeg.

N.
100% mee eens. Die Taliban gasten moet je gelijk een kogel door de kop jagen wat mij betreft. :!:

Ben verder wel voorstander van 4 en 5 mei. Toen ik jonger was had ik zoiets van: afschaffen na al die jaren maar ik ben van mening veranderd, vind dat we er best bij stil mogen staan elk jaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 22:17

Wouter81 schreef:
Nandor schreef:Stil staan bij vrede prima.

N.
100% mee eens. Die Taliban gasten moet je gelijk een kogel door de kop jagen wat mij betreft. :!:

Ben verder wel voorstander van 4 en 5 mei. Toen ik jonger was had ik zoiets van: afschaffen na al die jaren maar ik ben van mening veranderd, vind dat we er best bij stil mogen staan elk jaar.
Inderdaad, misschien dat ze op termijn de naam mogen veranderen in een soort dag van de vrijheid ofzo anders zou je andere oorlogen wat tekort doen (alhoewel ze ook wel alle oorlogsslachtoffers gedenken) en ff stilstaan bij het feit dat vrijheid/vrede? niet helemaal vanzelfsprekend is

wjn

Bericht door wjn » 05 mei 2008, 23:02

allen schreef:Zonder iedereen tegen de schenen te trappen, vind ik de dodenherdenking en bevrijdingsdag een beetje achterhaald. Ben het 100% eens dat het te erg voor woorden moet zijn geweest maar als we alle oorlogen blijven herdenken dat denk ik dat we dat 365 dagen per jaar moeten herhalen. Een goed stuk stof in de geschiedenisboeken voldoet voor mij wel. Verder gewoon vooruitkijken en werken aan de toekomst. Vallen, opstaan en weer doorgaan...
Dan kun je kerstmis, pasen etc. ook wel schrappen. Is veeel langer geleden allemaal en het staat ook netjes in boeken beschreven ;).

Laten ze gewoon 5 feestdagen ter eigen invulling wettelijk regelen, is veel meer van deze tijd.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 05 mei 2008, 23:10

allen schreef:Zonder iedereen tegen de schenen te trappen, vind ik de dodenherdenking en bevrijdingsdag een beetje achterhaald. Ben het 100% eens dat het te erg voor woorden moet zijn geweest maar als we alle oorlogen blijven herdenken dat denk ik dat we dat 365 dagen per jaar moeten herhalen. Een goed stuk stof in de geschiedenisboeken voldoet voor mij wel. Verder gewoon vooruitkijken en werken aan de toekomst. Vallen, opstaan en weer doorgaan...

Achterhaald?

Ik denk dat het heel veel mee te maken heeft met wat voor gevoel iemand daarbij heeft.

Ik sta bij dodenherdenking graag stil voor diegene die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid. Ik zelf vind het altijd een heel emotioneel moment. Mijn gedachten gaan dan uit naar de doden en de families die ze achterlieten.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 mei 2008, 00:22

Eensch, ik kijk altijd naar de plechtigheid in Amsterdam en voel mij als militair verbonden met zij die gestreden hebben voor onze vrijheid. Ook voel ik mee met de collega's die in diverse landen op hun manier een steentje bij proberen te dragen aan de lokale veiligheid of gewoon omdat de politiek dat van ons verlangt.

Dat ik zelf al een paar keer ben weg geweest heeft daar uiteraard mee te maken, al kun je dat niet vergelijken met de jaren '40-'45.

allen

Bericht door allen » 06 mei 2008, 19:19

Tja wjn, wat kan ik zeggen. Op feestdagen werk ik gewoon door. Ik ben niet gelovig, dus dagen als Pasen en Kerst hebben voor mij geen enkele betekenis. Lijdzaam moet ik ieder jaar toezien hoe in huis zo'n overmaatse, groene, stekelige luchtverfrisser versierd wordt met glazen ballen en sjonnieverlichting. Moet ik op pad om cadeaus te zoeken voor mensen die me dierbaar zijn, maar die eigenlijk letterlijk alles wat ik kan betalen al hebben. Twee dagen slenteren door de winkelstraten met die takkeherrie van veel te vrolijke kerstliederen en een onmogelijke opdracht. :? Op de dag zelf kom ik dan wel ff naar de woonkamer voor het stuk vlees op tafel maar na een uurtje of 2 is het wel weer genoeg.
Kerst is voor mij gewoon de naarste periode van het jaar!

Mijn plezier is ook echt niet voorgeprogrammeerd op feestdagen. Waarom wachten op kerst als ik nu een cadeautje wil geven aan iemand? Waarom wachten op Pasen als ik vandaag een eitje wil verven? Misschien heb ik op Pasen toevallig geen zin...

Dan nog even terug naar de tweede wereldoorlog. Wie dat ieder jaar wil herdenken door een krans te leggen en te luisteren naar trompetten heeft uiteraard mijn zegen. Het hoeft echt niet 'afgeschaft' te worden omdat ik het onnodig vind. Vraag me wel af waarom de tweede wereldoorlog herdacht wordt maar niet de eerste. En waarom alle andere grote oorlogen eigenlijk niet herdacht worden?

Tom

Bericht door Tom » 06 mei 2008, 19:55

allen schreef:Vraag me wel af waarom de tweede wereldoorlog herdacht wordt maar niet de eerste. En waarom alle andere grote oorlogen eigenlijk niet herdacht worden?
Omdat de meeste mensen wel bekenden (vader/moeder/opa/oma) hebben die deze periode hebben meegemaakt. Het 'leed' is vrij dichtbij huis.
Je gaat ook naar een begravenis van goede bekenden en niet naar die van de oma van de collega van je zus. Terwijl dat natuurlijk niet minder erg is, is tenslotte ook een mensenleven.

Ik vind bevrijdingsdag een goed teken. Ieder moet voor zich weten of die op deze dag wel of niet herdenkt maar ik vind het wel goed dat er een dag is dat je op de een of andere manier aan het denken zet. Die tv uitzending met krans etc. kan mij verder gestolen worden hoor (zat zelfs GTA4 te spelen). Op een normale dagelijkse dag denk je er helemaal niet aan. Uit respect voor de mensen welke die periode hebben meegemaakt vind ik niet dat je tegen een dag als bevrijdingsdag moet zijn.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 07 mei 2008, 13:34

Stil staan? dat doen we juist elke dag

:lol:

Plaats reactie