Mass air flow sensor/asc BMW M62 non vanos hulp.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Mass air flow sensor/asc BMW M62 non vanos hulp.

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 19:16

Ik heb een vraagje, mijn motor loopt de laatste paar maanden niet echt helemaal zoals ie lopen moet, hij mist ook duidelijk wat vermogen.

De basis van mijn motor ligt in de M62 V8 4.4 non vanos uit 1998 omdat die makkelijk te tunen zijn e.d. deze is natuurlijk door Hartge/Alpina aangepast naar 5.0L maar bepaalde dingen werken gewoon hetzelfde.

mijn probleem, hij zuipt wat meer en wat minder ruig? en het ligt ergens in de verbranding en mix van brandstof/lucht vermoed ik, net of een sensor niet goed werkt, hij ploft ook meer bij gas los, en stel je rijd 100 en trapt koppeling in en geeft gas lijkt het wel of ie verzuipt en doet de motor dus niet wat je verwacht als bv bij tussengas dan pakt ie hem niet! en geeft een mmwoop geluid maar geen reving up zeg maar, alleen als je gewoon rijd en het gas wegtrapt doet ie wel goed, alhoewel dat ook wat directer was...wie geeft raad, zie hier wat delen waar ik vragen over heb.

[img]http:800:566]http://img257.imageshack.us/img257/2310 ... noswo1.jpg[/img]

01 Hot-film air mass meter 4-POL 1 to 1998/09 0,400 250,00 € 13 62 1 702 078

12 Throttle valve switch 4 KOHM 1 to 1998/09 0,024 45,00 € 13 63 1 726 591

16 Throttle actuator ads 2 1 to 1998/09 0,375 229,50 € 35 41 1 162 548

23 T-shape idle regulating valve 1 to 1998/09 0,508 215,50 € 13 41 1 733 090

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTRene op 07 nov 2013, 12:40, 6 keer totaal gewijzigd.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 mei 2008, 19:21

Heb je een multimeter en weet je hoe die te gebruiken? Dan moet je wel e.e.a. kunnen uitsluiten namelijk (doormeten van weerstand).

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 19:27

G Kolkman schreef:Heb je een multimeter en weet je hoe die te gebruiken? Dan moet je wel e.e.a. kunnen uitsluiten namelijk (doormeten van weerstand).
nope, heb ik niet...maar het zal wel niet aan bv de stationair regelaar liggen oid, als ik dat soort dingen weet kan ik die alvast uitsluiten zeg maar, en gericht wat slopen of met een andere eraan te proberen. :roll:

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 05 mei 2008, 19:49

Persoonlijk vind ik 23 het meest onwaarschijnlijk want die staat denk ik alleen open als je geen gas geeft. Hoe betrouwbaar deze generatie van luchtmassameter is weet ik niet, maar daar die zijn wel vaker verdacht bij dit soort problemen. Bougies en injectoren zijn verder wel lekker?

Weet niet hoeveel je auto heeft gelopen maar je zou ook eens voorzichtig wat dingen los kunnen halen om te kijken hoeveel smurrie/zooi in dit traject zit (ga er hierbij vanuit dat er een soort retourverhaal naar je inlaat loopt).

Verder zou je nog de sensor in je uitlaat als verdacht kunnen aanmerken, die mis ik in je verhaal nog even.

Collin Bello

Bericht door Collin Bello » 05 mei 2008, 20:34

als je aan je luchtmassameter denkt, kun je hem schoonmaken. Op M3forum.net moet wel een DIY staan. andere ideeën heb ik niet. Succes!

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 20:42

Collin Bello schreef:als je aan je luchtmassameter denkt, kun je hem schoonmaken. Op M3forum.net moet wel een DIY staan. andere ideeën heb ik niet. Succes!
das toch nr 1 :roll:
anyway die wilde ik eruit draaien zitten daar 2 rare boutjes in :? iets waar zo'n gekke inbus sleutel in moet maar met een gaatje erin want er zit een pinnetje in :?
Die wilde ik namelijk al schoonmaken en dan weer kijken...maarja die rare sleutel heb ik niet.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 20:49

G Kolkman schreef:Persoonlijk vind ik 23 het meest onwaarschijnlijk want die staat denk ik alleen open als je geen gas geeft. Hoe betrouwbaar deze generatie van luchtmassameter is weet ik niet, maar daar die zijn wel vaker verdacht bij dit soort problemen. Bougies en injectoren zijn verder wel lekker?

Weet niet hoeveel je auto heeft gelopen maar je zou ook eens voorzichtig wat dingen los kunnen halen om te kijken hoeveel smurrie/zooi in dit traject zit (ga er hierbij vanuit dat er een soort retourverhaal naar je inlaat loopt).

Verder zou je nog de sensor in je uitlaat als verdacht kunnen aanmerken, die mis ik in je verhaal nog even.
23 waar die voor staat kan ik inderdaad wel bijna uitsluiten, die regelt schijnbaar alleen stationair...
En inderdaad die luchtmassa meter maarja krijg hem er nog niet uit, speciale inbus? nodig...
Bougies zijn splinternieuw had gehoopt het daarmee op te lossen omdat die anderen er 60.000km inzaten (longlive) maarja dat was het niet...
Injectoren weet ik niet, maar ik verwacht niet dat het dat is want verder hapert hij niet, alleen dus met reacties(snelle) maar sluit het niet uit, maar hoe kom ik daar achter...

En waar kan die eventuele smurrie zich bevinden waardoor hij steeds verder vervuilt raakt en dus langzaam minder goed oppakt? want dat is eigenlijk wel het geval, en over de maanden loopt ie zeg maar heel iets minder snel/ruig/agressief...nu moet ie meer denken en is oud als z'n baas :lol:

mar euh die nr 16? dat heeft met the throtlle te maken? wat doet dat ding precies, misschien als ik dat begrijp ik de link kan leggen...

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 05 mei 2008, 21:37

is je benzinedruk nog wel goed genoeg? Misschien dat je benzinefilter wat verstopt zit? Noem maar wat hoor.

Kan ook je temp.sensor zijn die verkeerde waarde doorgeeft aan je ECU. Had dat met de opel soms wel eens, te veel benzine en geen vermogen. Probleem was dat de sensor toen aangaf dat het buiten onder de 0 graden is, waardoor er automatisch de choke wordt ingeregeld.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 21:47

Flatline schreef:is je benzinedruk nog wel goed genoeg? Misschien dat je benzinefilter wat verstopt zit? Noem maar wat hoor.

Kan ook je temp.sensor zijn die verkeerde waarde doorgeeft aan je ECU. Had dat met de opel soms wel eens, te veel benzine en geen vermogen. Probleem was dat de sensor toen aangaf dat het buiten onder de 0 graden is, waardoor er automatisch de choke wordt ingeregeld.
dat zou ook nog gedeeltelijk kunnen, dat benzine filter :hmmm:

Ik weet het niet van dat choke gedeelte, ik weet nu wel dat ik de M62 non vanos heb van productie datum 1998 (werden tot 1999 gemaakt) met gasklep huis bediend door kabel (de latere versies is schijnbaar anders :roll: ) dus het zou maar zo kunnen, want koud of warm loopt de motor niet echt anders...maar welk onderdeel regelt dat van die tekening?
Laatst gewijzigd door GTRene op 07 nov 2013, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwo

Bericht door Adwo » 05 mei 2008, 22:15

Waarom laat je de Motronic niet even uitlezen bij de dealer?

Kan voorkomen dat je zo maar zaken vervangt die niet kapot blijken te zijn..

Groet,

Adwo

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 22:30

Adwo schreef:Waarom laat je de Motronic niet even uitlezen bij de dealer?

Kan voorkomen dat je zo maar zaken vervangt die niet kapot blijken te zijn..

Groet,

Adwo
klopt adwo, vertel mij eens welke Motronic ik heb en van welk type BMW ze de kast moeten aansluiten, die gaat per type...heb er van de week een half uur gestaan verschillende types heeft de dealer geprobeerd zoals de M62 van 2000 en 1999 en 7 serie(gelukkig koste me dat niks 8) ) (dag later kwam ik erachter dat ik de 1998 non vanos M62 heb waar de monteur niks van wist want die zei dan is het M60 en dus hup daarop geprobeerd en verrek hij gaf wat aan, geen storingen, maar de M62 non vanos hebben we niet geprobeerd dus van de week er weer eens heen, maar denk ook niet dat er echt wat stuk is, alleen versleten of traag of smerig waardoor het niet meer goed werkt...en sommige dingen kun je niet goed doormeten bij de dealer, zoals vervuild benzinefilter of vervuild in andere delen, immers dan werkt ie nog vrij goed, maar mist gewoon reactie snelheid door traagheid of smeer...ik denk dat ik de stroomkring kan uitsluiten, maar het aan het juiste mengsel van lucht/benzine ligt, althans als er ineens snelle acties gevraagd worden ofzo. :roll: misschien ook wel een benzineklep of drukgeval :roll: immers snelle respons (bruut) mist maar ook snelle snap afsluiting daarvan...(gas los of als je zeg 110 rijd en je trapt koppeling in, tussengas werkt dan niet, dan is het net of je de luchtstrot dichtknijpt? dan snakt ie naar het juiste mengsel ofzo) maar het filter is gewoon schoon (K&N)

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 06 mei 2008, 00:53

Kan zelfs wel even langs komen met de toolbox als je dat wilt, kijken of ik die tool wel heb. loshalen e.d. mag je zelf doen, ik ga niet aan iemands anderes z'n veel te dure blokje sleutelen ;). Woon in het weekend toch in de buurt.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mei 2008, 01:13

G Kolkman schreef:Kan zelfs wel even langs komen met de toolbox als je dat wilt, kijken of ik die tool wel heb. loshalen e.d. mag je zelf doen, ik ga niet aan iemands anderes z'n veel te dure blokje sleutelen ;). Woon in het weekend toch in de buurt.
woon je in de weekend sin de buurt? ow Vroomshoop? het zou misschien wel meer uit kunnen sluiten wat het niet is, en misschien komen we er ook wel achter wat sowieso niet meer goed werkt.
Van de week kom ik nog bij de garage ff wat ophalen, en anders kijk maar eens wanneer het jou eventueel uitkomt (in een weekend ofzo zij je) als ik het nog niet gevonden heb, want als ik het bij de BMW moet doen en het is anders dan een doorsnee auto zitten ze meten al met de handen in het haar en moeten ze weer nadenken en BMW uren zijn me toch duur :shock: in elk geval bedankt alvast voor de aanbieding 8)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 mei 2008, 01:47

LMM is zeker de eerste verdachte!

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=10271

misschien valt daar nog wat te lezen :wink:

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 07 mei 2008, 18:17

een goede garage met Bosch apperatuur zou hem als het goed is wel uit kunnen lezen , een bosch tester kun je laten zoeken in een hele rits motronics , dan zoekt ie eerst welke motronic erin zit en dan kun je hem vervolgens uitlezen / meetwaarden blok kijken , lmm lijkt inderdaad verdacht , en dit type lmm is volgens mij ook gevoelig voor k&n filters , de olie van het filter kan namelijk neerslaan op de lmm waardoor de werking minder word , je zou kunnen proberen hem eruit te draaien en schoon te maken , bv heel voorzichtig in een bekertje water / dreft , maar dan alleen de meetneus , niet hele ding onderdompelen , vervolgens monteren en kijken of er verbetering is
Arjan

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mei 2008, 18:38

Hoi Arjan, ik heb inderdaad de neus ondergedompeld ff in wasbenzine, toen de rest gecleand met wattestaafjes met wasbenzine, er zat inderdaad als je goed keek wat aanslag op van de K&N en later er weer in, en inderdaad nu kan ik weer tussengas geven, dus dat werkt weer.

maar de echte power is nog niet veranderd dus dat bleef hetzelfde ook qua tijd van 100 naar 200, verder loopt ie goed, en volgens mij minder onnodig benzine/rook hij voelt dus al fijner meer als de oude zeg maar, alleen nog aardig wat pk's zoek...maar waar? welke sensor of misschien filter? kan zoveel zijn, maar er is niks stuk hooguit vervuild of wat minder goed signaal... :roll:

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 07 mei 2008, 18:52

heb je al een nieuwe geprobeerd ?? , las toevallig straks dat andere draadje van je dat je bezig was met een nieuwe ? , kan vaak een hele verbetering zijn of oplossing van het probleem , heb het vaak genoeg mee gemaakt met een bepaald soort lmm van opel / bmw / vw , schoonmaken verbeterde die , en na vernieuwen was het goed , in principe is het ook te meten , je moet dan wel een referentie waarde hebben , zou niet gaan klooien met immi zooi , maar gewoon het bosch onderdeel aanhouden , en lmm sensor incl huis vervangen deze zijn namelijk gecalibreerd op elkaar
Arjan

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mei 2008, 19:13

nee nog geen nwe geprobeerd, immers hij werkt nog wel, amarja hoe goed? en is er een verbetering te halen...tis toch een duur ding de originele, ken jij dat andere merk op de site van MAF service GHMB?
op ebay zeggen ze origineel BOSCH maar op hun eigen site lijkt het net weer anders? en ja is ook een compleet verhaal maar de helft van de prijs...

http://www.kfzteile-heuser.de/product_i ... 17800.html

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mei 2008, 10:00

Das snel, heb nu al bericht van the Germans over hun LMM, hier de hele brief waarin ik ze vroeg is het nu echt BOSCH of een copy zeg maar>>
Hallo,

the item 0280217800 is not an original Bosch, but a high quality aftermarket
product from LÖWE. But we offer original Bosch for other cars.

For your car there are 2 air flow meters:

0280217800 until 09/1998 (round plug)
0280217814 from 10/1998 (long plug)

Best regards,

Vera Heuser

-----------------------------------------------------------------------
MAF Service GmbH Fon: +49 (0) 30-692 066 250
Hohenzollerndamm 105 Fax: +49 (0) 30-692 066 259
14199 Berlin Email: service@maf-shop.com
Germany www.maf-shop.com

Registergericht: Berlin HRB 111867
Geschäftsführerin: Vera Heuser
iemand bekend met het Löwe produckt? maken die niet TV's ? :roll:

wjn

Bericht door wjn » 08 mei 2008, 10:03

Samsung ook.
Maar die maken ook heel veel andere dingen.

En Bosch maakt wasmachines. :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mei 2008, 14:24

net alweer een berichtje terug, ik vroeg hen nog wat en stuurde ook 2 foto's mee van m'n auto en de motor, :lol: toen kreeg ik van een ander familie lid een bericht terug met een duidelijk goed te gebruiken antwoord en 2 foto's van zijn Z4 3.0i tijdens een trackday ofzo 8) hij is ook een Z-lover 8)

hij schreef me dit>>
Hello Rene,

First of all, very impressive car. I'm a Z-Lover (I'm driving a Z4 3.0i '04 myself, I attached two pics from the racing track) - respect!
All airflow meters tend to more easily break with open sport filters, because they let through more dirt (dust, oil,...) that gets on the sensitive sensor impairing it's performance which is normally the beginning of the airflow meter's end. You can keep cleaning the sensor, and this might be the solution for now but as I said, this normally is the beginning of the end.
I'm not sure if the AFM is really the reason for the performance problems. Maybe you have the possibility to get the same AFM from a friend's car and try out if you feel any difference?
We don't sell the original BOSCH and normally our "LÖWE Automobil" products are qualitative the same as the Bosch product. But I don't have any experience on such high performance questions. First of all, I would try to find out if the lack of raw power is really caused by your airflow meter.
Have a nice weekend!

Mit freundlichen Grüßen / Best regards,

Leon Heuser

------------------------------------------------
MAF Service GmbH i.G. Fon: +49 (0) 30-896 779 663
Hohenzollerndamm 105 Fax: +49 (0) 30-692 066 259
14199 Berlin Email: lheuser@maf-shop.com
das inderdaad een handige tip...nog iemand hier met een 0280217800 LMM ? ff over schroeven sensor eruit en proberen :lol:

Adwo

Bericht door Adwo » 08 mei 2008, 16:29

Goh,

Laat ik hier nou een M62 540i touring voor de deur hebben staan..

Wel vlakbij Rotterdam...

Groet,

Adwo

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mei 2008, 16:46

misschien dat ik dat speciale torx/slot sleuteltje wel meeneem 16 mei op CPZ dan is de voeler er zo uit :lol:

Die ander mag dan ff de sensor uit mijn apparaat proberen :lol:
Het is wel een manier om te kijken of ie nou nog fris genoeg is of niet 8) anders zonde geld natuurlijk, kost toch weer wat knaken en zou jammer zijn als je dat onnodig zou besteden.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 08 mei 2008, 17:28

Of je zoekt iemand met een Ferrari F355 Spider v.a. de 10de maand 1995 met een F129C/40 motor.

Daar zittie nl. ook in :lol:

OF pak één van de onderstaande auto's

[IMG:857:243]http://i294.photobucket.com/albums/mm91 ... rt/lmm.gif[/img]

Erik K.

Bericht door Erik K. » 09 mei 2008, 18:26

Rene,

Heb je er al eens over nagedacht de 20W60 olie te vervangen met 10W60 van Castrol? Ik meen dat jij ook nog niet zo gek lang rondrijd met die dikke olie. Ik ben, na mijn vanos gedoe, blij dat ik meteen terug ben gegaan naar dunnere olie. Ik ben bang dat 20W60 toch echt net even te dik is, met de 15W60 had ik geen problemen.

Plaats reactie