Wie vecht er hier allemaal bekeuringen aan?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
944 guy

Wie vecht er hier allemaal bekeuringen aan?

Bericht door 944 guy » 04 mei 2008, 10:36

Aangezien ik, uit eigen beweging, komende week voor de kantonrechter mag verschijnen voor een snelheidsbekeuring (96@80) vroeg ik me af wie dat hier nog meer doet, aangezien ik ondertussen compleet schijt heb aan al die klote-bekeuringen die in dit land worden uitgedeeld :evil:
Als het goed gaat, gaat de OvJ iig nat op het feit dat ie nooit een geldig ijkrapport heeft getoond, en ook een prachtig bureaucratisch punt :lol: Kort door de bocht komt het erop neer dat ik documenten heb opgevraagd via een wet, en de ovj moet daar binnen 2 weken gehoor aan geven. Dat heeft meer dan 6 weken geduurd waardoor mijn bezwaar termijn was verlopen en ik ook geen inhoudeijke argumenten heb kunnen maken. Diezelfde ovj die mijn bezwaar moet behandelen stuur dus geen documenten op en verklaart vervolgens mijn bezwaar ongegrond, tsja, zo kan ik het ook wel!
Andere ovj's zijn hier vaak op onderuit gegaan, dus nu ook weer als alles goed gaat :D

NSXRS

Bericht door NSXRS » 04 mei 2008, 11:00

Wanneer mag je op bezoek?
Ben zeer benieuwd naar het verloop, houd ons op de hoogte, kan voor mij van belang zijn om te weten!
Ik heb nl vrijwel zelfde, stukken zijn 3 weken geleden opgevraagd, maar niets ontvangen en ik mag vrijdag mijn gezicht gaan laten zien :shock:

944 guy

Bericht door 944 guy » 04 mei 2008, 11:48

Ik zou zeggen bekijk dit en dit:
http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=42201
http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=34454

Het loopt dus al bijna een jaar! Ik zeg niet precies wanneer ik op moet, want de overheid leest ook mee ;) (net zoals bijv porsche op porsche-fora en sites kijkt ;)) Je hoort het na afloop wel!

Paul

Bericht door Paul » 04 mei 2008, 12:41

Wie vecht er hier allemaal bekeuringen aan??

Ik vecht met Agenten das veel leuker... 8) kost alleen wel wat meer dan een huis/tuin/keuken bekeuring..

Zelfs agenten van 2mtr kunnen vliegen.. 8)

Knot

Bericht door Knot » 04 mei 2008, 23:40

Aanvechten kan altijd toch? Men speelt een spelletje met je en waarom mag je zelf niet actief meedoen daarin?

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 06 mei 2008, 08:22

Als mij onrecht word aangedaan in mijn ogen dan zal ik dat best aanvechten.
Maar bij een bekeuring die gewoon terecht is dan betaal ik die gewoon netjes, het is tenslotte me eigen schuld en heb zelf het risico genomen .

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 06 mei 2008, 11:23

Heb tot nu toe één keer bezwaar aangetekend tegen een bekeuring, en gelijk "gewonnen"

Had ingehaald over een doorgetrokken dubbele streep, echter de bekeuring viel ruim 7 maanden later pas bij mij op de mat.
Door dit gegeven werd mijn bezwaar gegrond verklaard.

De bekeuringen die ik krijg zijn trouwens altijd voor overtredingen geweest onder de 5km/h.

En voordat jullie je dat afvragen, ja ik weet waar het gaspedaal zit, en ik rij eigenlijk altijd wel te hard, maar op de één of andere manier ontspring ik altijd de dans :D

Tot nu toe in de afgelopen 12 jaar 7 bekeuringen gehad, waarvan 1 voor parkeren zonder betalen ( schuld van m'n schoonma ! ) en degene voor de dubbele doorgetrokken streep.
Dus eigenlijk maar 5 met een minimaal bedrag.....

Mazzelaar ben ik toch hè

Hunter

Bericht door Hunter » 06 mei 2008, 11:30

EHA schreef:Mazzelaar ben ik toch hè
Afkloppen :wink:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 06 mei 2008, 11:48

Mark de Jager schreef:
EHA schreef:Mazzelaar ben ik toch hè
Afkloppen :wink:
Ohh, maar ik ben er van overtuigd dat ik binnenkort een keer een flinke klapper ga maken.
Het gaat nu al te lang, te goed......

Heb daar ook al een weddenschap over lopen met de vrouw.

Als ik de klapper ga maken ben ik mijn wagen voor een lange periode kwijt aan haar.
ALs ik dan eenmaal het papiertje weer terug heb mag ik voor een langere periode in haar truttenschudder rijden :evil:

Macboy

Re: Wie vecht er hier allemaal bekeuringen aan?

Bericht door Macboy » 06 mei 2008, 11:55

944 guy schreef:Dat heeft meer dan 6 weken geduurd waardoor mijn bezwaar termijn was verlopen en ik ook geen inhoudeijke argumenten heb kunnen maken. Diezelfde ovj die mijn bezwaar moet behandelen stuur dus geen documenten op en verklaart vervolgens mijn bezwaar ongegrond, tsja, zo kan ik het ook wel!
Als ik het zo goed lees heb je juridisch geen enkele poot om op te staan. Kans om te winnen is niet 0,1% maar gewoon 0 procent.

Je bent niet-ontvankelijk als je niet tijdig bezwaar maakt. De termijnoverschrijding kan soms verschoonbaar zijn, maar niet omdat een derde partij iets te laat naar je opstuurt.

Dat is slechts een inhoudelijke kwestie. Formeel gezien moet je in elk geval bezwaar maken en als je dat niet doet ben je dus de lul.

Ik vrees dat het er dus somber voor je uitziet :(

Let wel: ik baseer dit op die ene zin van je en misschien formuleer je het verkeerd en heb je wel bezwaar gemaakt.

In dat geval sta je ook niet heel erg sterk. Immers, slechts als je twijfel kunt brengen aan de overtreding dan denk ik dat een OvJ ijkrapporten zal moeten inbrengen.

Niet bij elke overtreding zijn ze dit verplicht en ook niet op basis van de wet die jij voor ogen hebt.

Pas bij gerede twijfel (die jij naar voren zult moeten brengen) zal je een kantonrechter kunnen overtuigen om ijkrapporten te laten zien. Een soort omgekeerde bewijslast zeg maar.

In elk geval wens ik je veel succes !!!

Maar onthoud: de praktijk en de theorie liggen nogal ver uit elkaar :)

Hou ons op de hoogte.

944 guy

Bericht door 944 guy » 06 mei 2008, 23:48

Macboy, ga eens praten met de experts met flitsservice, die zeggen precies het tegenovergestelde ;) Het gaat zo:
Ik vraag bij de ovj die documenten aan, die heeft dan 2 weken de tijd, en mijn bezwaartermijn van ZES weken loopt dan ook. Mbv die documenten kan ik controleren of het allemaal naar behoren is verlopen. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn, maar zou de ovj dan alsnog gelijk moeten krijgen, ook al is die veel te laat met het opsturen?
Als je als burger ook maar 1 seconde te laat bent ga je nat, maar zij mogen die termijnen met veelvouden overschrijden, dat is een beetje de omgekeerde wereld. Overigens heb ik de rechter een pakketje vergelijkbare zaken gegeven waarin in het voordeel vd bekeurde werd beslist. Als die zaken aan de kant worden geschoven moet de rechter met een HELE goede reden komen.
Maar ik stond iig voor de rechter vanmiddag, mocht mn zegje doen. Uiteraard ging de officier tegen die WOB in. Als tegen'argument' op een ongeldig ijkrapport zei ze: 'hij heeft te hard gereden en het is nota bene op de foto gezet, het is bewezen'. Yeah right :lol: Die officier zag volgens mij wel in dat het een verloren zaak was. Het zal heel raar moeten lopen als ik deze niet binnen heb.

Hans

Bericht door Hans » 08 mei 2008, 08:57

423.501 bezwaarmakers, dat gaat de goede kant op, maar hopelijk worden het door dit berichtje in de Telegraaf nog meer. Nederland heeft de meeste verkeersboete's ter wereld (in absolute aantallen) Waarvan zo'n 70% over overtredingen gaat van minder dan 10km te hard. (onzin bekeuringen)
Stortvloed aan flitsbezwaren
door Coen Springelkamp
AMSTERDAM - Hardrijders die worden gesnapt door een flitspaal of een mobiele radarcontrole dienen zoveel bezwaarschriften in dat justitie bezwijkt onder de enorme hoeveelheid post.

Dat blijkt uit het jaarbericht 2007 van het openbaar ministerie. Justitie heeft daarom noodgedwongen naar schatting vele honderden tot duizenden boetes moeten kwijtschelden. Wie is geflitst, kan na ontvangst van de acceptgiro bezwaar maken tegen de opgelegde boete. Dat leidt slechts in een zeer beperkt aantal gevallen tot een juridisch succes. Ook hoeft justitie volgens de wet Mulder, waar alle verkeersboetes onder vallen, geen aanvullend bewijsmateriaal - zoals een ijkrapport van de radar - te overleggen. Zelfs niet als de bezwaarmaker daarom vraagt. In totaal is vorig jaar tegen 423.501 verkeersboetes bezwaar gemaakt.

Wie echter in het bezwaarschrift een beroep doet op de wet openbaarheid van bestuur (wob) verplicht justitie wél al het relevante bewijsmateriaal ter inzage te geven om te kunnen controleren of de boete terecht is. En dat doen geflitste Nederlanders zo massaal dat dit het afgelopen jaar tot een enorme administratieve opstopping bij het OM heeft geleid.

Omdat justitie vaak niet alle documenten binnen de gestelde termijn (maximaal vier weken) bij elkaar kan krijgen en de stapel bezwaarschriften met de dag groeit, zijn veel boetes noodgedwongen kwijtgescholden. Een justitiewoordvoerder kon op zo korte termijn niet zeggen hoeveel dat er exact zijn.

Internetsites

Het openbaar ministerie heeft geen verklaring voor het feit waarom Nederlanders zo massaal een beroep doen op de wob. Volgens een woordvoerder kan het komen door internetsites zoals Flitsservice.nl, die mensen oproepen bezwaar te maken tegen een verkeersboete en tips geven over hoe dat te doen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3950 ... html?p=1,1

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mei 2008, 09:35

hey handige tips :lol:
maar moeten ze dan dus binnen 4 weken na dagtekening reageren? zo niet geen boete? dat zou wel heel gunstig zijn en bijna onmogelijk, zal mij benieuwen wanneer ze dat weer veranderen...

944 guy

Bericht door 944 guy » 08 mei 2008, 12:34

Rene, meestal hebben ze daar schijt aan die termijn, de rechter ook. MAARRRRR als de ovj er zo laat mee is dat je bezwaartermijn verloopt dan kun je er onderuit komen, als het goed is wordt dat over 12 dagen nogmaals bewezen :)
Flitsservice is echt geweldig om onder je bekeuringen uit te komen (er zijn ook mensen die bijv willens en wetens grof te hard rijden en die worden iets minder enthousiast geholpen dus er is nog enig normbesef daar ;) ), er zitten daar echt een aantal onwijs deskundige jongens die elke avond wel een uur op het forum zitten te posten, niets dan lof voor hun!!

Rupie

Bericht door Rupie » 08 mei 2008, 12:54

In hoeverre kan je hier van je rechtsbijstandverzekering gebruik maken? Hebben mensen hier ervaring mee?

Hunter

Bericht door Hunter » 08 mei 2008, 13:10

Ruben schreef:In hoeverre kan je hier van je rechtsbijstandverzekering gebruik maken? Hebben mensen hier ervaring mee?
Behoort dit niet tot strafrecht...??
Strafrecht zijn bij vele rechtsbijstandsverzekeringen in beginsel uitgesloten...
Tenzij bij ongeval dood of letsel door schuld wordt verweten...

wjn

Bericht door wjn » 08 mei 2008, 13:14

Meestal betaal ik gewoon, als ik nog weet dat ik idd te snel was.

Enkele keren vecht ik het aan. (Onzindingen zoals 3 te hard bij de trajectcontrole utrecht om 4 uur 's nachts. Na correctie 103 op een verlaten weg, waar hebben we het over. PS Daarna heb ik gecontroleerd wat het verschil tussen mijn teller en de GPS snelheid was. Nagenoeg geen verschil dus en ik rekende met een afwijking.)

Krijg uiteraard geen gelijk, maar verdienen doen ze er ook niet meer op.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 mei 2008, 14:43

944 Guy: zoals gezegd, ik baseer me op je korte stuk tekst. Als jij dus al met andere vergelijkbare zaken komt, dan is je standpunt natuurlijk wel onderbouwd. Dan is je kans natuurlijk ook weer groter. Als de OvJ dan geen documenten opstuurt dan heb je kans.

Probleem in jou zaak is echter dat je niet binnen 6 weken bezwaar hebt gemaakt. Die termijnoverschrijding is niet zonder meer verschoonbaar. Bestuursrechtelijk kan ik me niet voorstellen dat je daardoor 2 weken extra zou krijgen. Je kunt immers ook op nader aan te voeren gronden bezwaar maken.

Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat je 6 weken bedenktijd verschoven wordt, juist door nalatig handelen van de OvJ. Op dit punt zou je mogelijk iets kunnen doen.

Misschien heb je een link naar dat stuk in flitsservice waaruit volgt dat de bezwaartermijn wordt opgeschoven?

Ik ben nooit te oud om te leren namelijk :)

Maar ik vrees dat als je niet binnen 6 weken bezwaar hebt gemaakt dat het dan onmogelijk is !

Keep us informed !!!

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 08 mei 2008, 14:50

kost me teveel tijd...

944 guy

Bericht door 944 guy » 08 mei 2008, 15:59

Macboy schreef:Probleem in jou zaak is echter dat je niet binnen 6 weken bezwaar hebt gemaakt. Die termijnoverschrijding is niet zonder meer verschoonbaar. Bestuursrechtelijk kan ik me niet voorstellen dat je daardoor 2 weken extra zou krijgen. Je kunt immers ook op nader aan te voeren gronden bezwaar maken.
Ja, moet je wel beide topics helemaal doornemen he ;) heb ik dus wel gedaan. Maar ik kon geen inhoudelijk bezwaar maken omdat ik de kans niet kreeg, dat is heel iets anders! En daarom gaat de OvJ de boot in.
Ik had dus in eerste instantie een WOB + bezwaar gestuurd. Halverwege krijg ik een brief dat ik geen inhoudelijke argumenten had gevoerd. 1 dag voor de deadline stuurde ik een aanvullend bezwaar met algemene kreten als 'ijking klopt niet', 'was ik niet' etc., met als opmerking dat ik vanwege een niet ingewillgd WOB verzoek geen inhoudelijk bezwaar KON maken.

Macboy

Bericht door Macboy » 08 mei 2008, 16:02

Nee ok. Das dan al een heel ander verhaal :)

Maar goed, nogmaals, ik benadruk dat ik in mijn eerste post iets postte op basis van dat korte stukje. Dus niks aan de hand.

En die twee links zal ik van de week even doorlezen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 08 mei 2008, 21:43

Ik heb er al 1 aangevochten en gewonnen voor het niet dragen van een gordel (was hem net die ene keer oersuf vergeten) toen ik even een paar straten verderop een boodschap moest doen in het dorp waar ik voor een belangrijk gedeelte van mijn leven opgegroeid ben vanaf 8 jarige leeftijd en dus precies weet hoe het verkeer zich gedraagt.. ben gewoon 100% eerlijk tegen de 2 agenten geweest en heb ze een compliment over hun auto (astra F station) gegeven aangezien ik hetzelfde merk rij en kreeg er een verkeerde tijd en verkeerde lakkleur voor terug *even afkloppen* :D

Plaats reactie