Één miljard euro

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Één miljard euro

Bericht door Wouter81 » 23 apr 2008, 14:37

Dat is wat de OV chipkaart tot nu toe heeft gekost.
De rijksoverheid heeft niet 130 miljoen euro geïnvesteerd in de OV-chipkaart, zoals tot nu toe werd aangenomen, maar meer dan 1 miljard euro.

Huizinga aan de thee
Dat blijkt uit een brief (pdf) van staatssecretaris Tineke Huizinga (ChristenUnie, Verkeer) aan de Tweede Kamer.

Toegangspoortjes
In die brief bevestigt Huizinga, die vorige week een motie van wantrouwen overleefde, dat in 2001 500 miljoen euro aan de NS beschikbaar is gesteld voor het plaatsen van toegangspoortjes op stations. 226 miljoen werd in de kaart zelf gestoken.

Tot vorige week wist de Tweede Kamer niet beter dan dat er 130 miljoen aan rijkssubsidie in de kaart was gestoken.

Dat geld is in 2003 aan decentrale overheden verstrekt. Daarnaast hebben onder meer de stadregio’s Rotterdam en Amsterdam ook nog eens tientallen miljoenen gekregen voor de afsluiting van metrostations.

Tegenvallers
In haar overzicht meldt Huizinga overigens niet hoeveel geld er voor 2000 aan het project, dat keer op keer met grote tegenvallers heeft te maken, is uitgegeven.

Tot nu toe vond de staatssecretaris steeds dat de OV-chipkaart vooral de verantwoordelijkheid is van de OV-bedrijven omdat die het meeste geld zouden hebben geïnvesteerd. Dat blijkt dus niet te kloppen.
Één miljard euro! Voor een niet goed werkende chipkaart! Niet-te-geloven :shock: :shock: :shock: Zo makkelijk en onverantwoord als men met andermans geld smijt, het is compleet van de pot gerukt. Wat maakt het uit, we zuigen onze burgers gewoon nog wat meer uit, het slaafse volk betaald toch wel weer.

Als hierom nou geen koppen (zoals die gristelijke kop van die Huizinga) rollen, dan weet ik het echt niet meer.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 23 apr 2008, 14:46

Zelfs voor een goed werkende zou 1 miljard veel te veel zijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 apr 2008, 14:51

Dat was toch niet nét dat miljard wat door klokkenluider Ad Bos van de bouwfraude werd 'terugverdiend'? :lol: :lol: :lol:

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 apr 2008, 15:04

Jeetjes..

en voor WAT eigenlijk?
Ik weet heel goed nog dat extra chipkaart berichtje samen met het OV afhaalbericht... 2 jaar geleden..wacht..of was dat 3 jaar geleden :roll:

Tom

Bericht door Tom » 23 apr 2008, 15:31

Ik weet er niet alteveel van (niet zo gevolgd) maar ik snap niet dat ze die techniek niet gewoon inkopen. In andere landen zijn er toch wel succesvolle gelijkwaardige systemen die zichzelf bewezen hebben?

GTRene

Bericht door GTRene » 23 apr 2008, 15:45

Er komt steeds meer aan het licht, de burger wordt uit geknepen en hun smijten het geld maar over de balk zonder goede controle...

en ach over 10 jaar(na de eerste foute uitgave's) wordt de dan huidige minister erop aangesproken en veroordeelt terwijl de minister die er destijds zat bijna niet in beeld komt, tis echt een ongelofelijke hypocratie? in NL ze kunnen gewoon doen want op het matje geroepen worden, worden ze bijna niet, ja de dan huidige minister die eigenlijk niks er mee te maken heeft, er moeten gewoon straffen op komen als ze echt fout doen, immers tis ook een soort van Fraude vind ik, en als er een straf op komt spelen ze meer open en kijken ze beter uit, of maken vaste prijs afspraken en verantwoording bij de maker neerleggen zodat het nooit meer kost. :roll:

Xave30

Bericht door Xave30 » 23 apr 2008, 15:48

:D Wat een lange zin GTRene.
I feel your anger :lol:

Marc R

Bericht door Marc R » 23 apr 2008, 16:29

Ach het probleem is alweer opgelost toch?

Volgend jaar de BTW omhoog,Bos "harkt" weer 2 miljard binnen....

RutgerK

Bericht door RutgerK » 23 apr 2008, 16:31

Iemand er al een hard hoofd in dat de kosten voor de 'hardware' voor het rekeningrijden ook weleens hoger kunen uitpakken? :shock:

wjn

Bericht door wjn » 23 apr 2008, 16:36

Tom schreef:Ik weet er niet alteveel van (niet zo gevolgd) maar ik snap niet dat ze die techniek niet gewoon inkopen. In andere landen zijn er toch wel succesvolle gelijkwaardige systemen die zichzelf bewezen hebben?
+1

Hans

Bericht door Hans » 23 apr 2008, 16:48

Tom schreef:Ik weet er niet alteveel van (niet zo gevolgd) maar ik snap niet dat ze die techniek niet gewoon inkopen. In andere landen zijn er toch wel succesvolle gelijkwaardige systemen die zichzelf bewezen hebben?
Politici vinden graag het wiel twee keer uit. Wat een incompetente bende.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 apr 2008, 18:04

Geeft ook lekker veel vertrouwen in het rekeningrijden concept.

Maar hij kan op de lijst van meest nutteloze uitgaven over de rug van het volk ooit ja.

Wat was er mis met de huidige treinkaartjes en strippenkaarten?
Hoeveel zou die ov chipkaart moeten besparen in 10 jaar tijd?

Luco

Bericht door Luco » 23 apr 2008, 18:10

Dit gezever van de overheid kost 10 keer meer dan alle fraudezaken bij elkaar.
Laat ze hier eens schoon schip maken.
Stelletje Prutsers zijn het.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 23 apr 2008, 20:00

Hans schreef:
Bewezen technieken in het buitenland zijn toch vaak al technisch 'verouderd'. Leveranciers ontwikkeling hun producten door en verkopen het oude bestaande systeem niet meer .

De bedoeling is volgens mij in Nederland dat de OV-chipkaart ook in het streekvervoer gebruikt kan gaan worden en het zou mij helemaal niet verbazen als er algemene 'vervoers'-kaart komt die straks ook in het kastje voor het rekeningrijden in de auto gebruikt moet kunnen worden.
Zo kan een burger een vervoersbudget krijgen die hij kan gebruiken voor OV of auto.

Dat gaat wat verder dan de poortjes in andere grote steden.

wjn

Bericht door wjn » 23 apr 2008, 20:49

RutgerK schreef:
Hans schreef:
Bewezen technieken in het buitenland zijn toch vaak al technisch 'verouderd'. Leveranciers ontwikkeling hun producten door en verkopen het oude bestaande systeem niet meer .

De bedoeling is volgens mij in Nederland dat de OV-chipkaart ook in het streekvervoer gebruikt kan gaan worden en het zou mij helemaal niet verbazen als er algemene 'vervoers'-kaart komt die straks ook in het kastje voor het rekeningrijden in de auto gebruikt moet kunnen worden.
Zo kan een burger een vervoersbudget krijgen die hij kan gebruiken voor OV of auto.

:idea: Kun je daar ook meteen gebruik voor maken voor de wandel- en fietspaden.

Zonde dat dat nog steeds onbelast mogelijk is :!:

Pescatore

Bericht door Pescatore » 23 apr 2008, 23:56

De overheid is niet zo heel goed op het vlak van IT-uitgaven

Een ov chipkaart wat in de basis niet zo'n geweldig problematisch iets hoeft te zijn wil maar niet lukken; een project afschieten onder de noemer 'we krijgen het niet goedvoor elkaar' is heus zo slecht nog niet. Misschien krijgt de burger dan een keer blijk van een reflectief vermogen van de overheid (iets wat ze tot op heden nooit heeft laten zien).

De overheid in dit land is heel goed in het volharden van zgn. 'oplossingen' die veelal hun doel voorbij schieten. Misschien is wat hoofdelijke verantwoording van de ministers/ambtenaren in kwestie een goed idee? Geld van jezelf geef je toch wat moeilijker uit dan dat wat uit een collectieve pot komt.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2008, 00:01

goed idee 8) want zoals ze het nu doen al die ondoorzichtige uitgaven is gewoon vragen om, en dan ook verantwoordelijk blijven ook al zit je als verantwoordelijke maar 4 jaar, dus dat moet je net als een fraude zaak kunnen blijven najagen, zodat hun ook eens op de centen letten en niet op parade paardjes van hersenspinsels

Tom

Bericht door Tom » 24 apr 2008, 00:07

RutgerK schreef: Bewezen technieken in het buitenland zijn toch vaak al technisch 'verouderd'. Leveranciers ontwikkeling hun producten door en verkopen het oude bestaande systeem niet meer .

Tja, nu hebben ze eigenlijk nog niets begrijp ik...
Daarbij snap ik niet dat een doorontwikkeling van een goed werkend systeem zo slecht kan uitpakken. Mag hopen dat ze met leveranciers in zee gaan die bewezen ervaring in dergelijke systemen hebben.

Plaats reactie