Vibraties in aandrijflijn 323ti Compact

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
M@rcel

Vibraties in aandrijflijn 323ti Compact

Bericht door M@rcel » 21 apr 2008, 12:18

Al vanaf het begin (2002) dat ik deze auto heb, heeft er altijd een vreemd soort vibratie in de auto gezeten. Toen was het nog minimaal, maar met de jaren werd het echter erger.
Toentertijd dacht ik, dat ik het probleem wel middels de huisselectie garantie kon oplossen, maar ook de BMW dealer kon het probleem niet vinden. Verschillende keren met de chef werkplaats, maar ook een monteur van BMW NL in de auto gereden.

Probleem is als volgt. Tussen een bepaald toerental begin je een soort resonantie te voelen, gevoelsmatig komt die bij mijn achteras vandaan.
Bij het optrekken door de versnellingen heen, voel je het heel even (tussen 2500 > 3000 tpm), andersom...als je zeg maar wat hoger in toeren op de motor afremt en dan ook weer van ongeveer 3000 tpm naar 2500 tpm zakt...dan is die trilling nog veel erger, je voelt het dan helemaal door de versnellingspook heen resoneren.

Ook heb ik steeds meer het idee, dat het bij het optrekken erger is als ik vanuit een krappe bocht naar links accelereer. Ik voel het dan duidelijk rechts achter resoneren.

Toentertijd is alleen mijn hardyschijf vervangen door BMW Den Haag.

Hoop dat iemand met de gouden tip komt :wink:

Marcel

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 21 apr 2008, 12:21

Aandrijfas? Wat is er allemaal gedaan/vervangen?

GTRene

Bericht door GTRene » 21 apr 2008, 12:26

heeft die auto misschien ooit een ongeluk gehad?

Fernando

Re: Vibraties in aandrijflijn 323ti Compact

Bericht door Fernando » 21 apr 2008, 12:31

Marcel van Meerbeek schreef: Toentertijd is alleen mijn hardyschijf vervangen door BMW Den Haag.

Marcel
Aangezien ik hem zelf zaterdag heb vervangen hoop ik dat die hardyschijf wel op de juiste manier is vervangen (ondanks dat het door de dealer is gedaan) anders zou je na vervanging gewoon weer last kunnen krijgen.... (omdat je vrij makkelijk de mist in kan gaan tijden montage omdat je ff rekening moet houden welke kant je as opdraait)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 apr 2008, 12:33

Alleen de hardyschijf. Ze hebben hem toentertijd wel op de brug laten draaien om zo eerder vreemde resonanties op te kunnen sporen, echter geen succes. Aandrijfas verhaal heb ik wel eens eerder iemand horen zeggen, kans is alleen...misschien een nieuwe aandrijfas (kostbaar), maar het probleem niet verholpen :cry:

De auto komt uit de huisselectie, zou eigenlijk verwachten dat hij schadevrij is. Auto hebben we op de brug ook goed bekeken, niet iets aangetroffen wat op schade lijkt (of gerepareerde schade).
Laatst gewijzigd door M@rcel op 21 apr 2008, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dreier

Bericht door Dreier » 21 apr 2008, 12:39

je kunt je achterwielen eens laten balanceren op de as dan haal je er evt speling ook uit.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 apr 2008, 12:42

Aandrijfas zou je ook op balans kunnen laten controleren en evt overnieuw uitbalanceren. Daar hoef je niet persee een nieuwe voor te kopen.

Punt is alleen dat je wel alles lukraak vervangen kan maar dat loopt ook in de papieren. Kijk maar naar dat verhaal van Allen met zijn 316+2.

Cardanas lager wil ook nog wel eens stuk gaan. Maar mijn logica zou dan zeggen dat je resonantie niet op een bepaald toerental zit, maar juist over het hele bereik, en erger word naarmate je harder rijden gaat.

Wat ik raar aan jouw verhaal vind is dat het toeren afhankelijk is, meestal is een trilling in de aandrijving namelijk snelheidsafhankelijk. Als jij opschakeld en vervolgens weer die trilling hebt dan draaien je aandrijfassen namelijk op een andere snelheid.

Dat zou dus suggereren dat je probleem voor de bak zit. Of dat er iets anders meetrilt bij die toerentallen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 apr 2008, 13:07

@Bert,

Het komt hoofdzakelijk in mijn 2e versnelling voor met opschakelen, dus met toeren maken (snelheid verhogen). Doe ik dat heel geleidelijk, dan heb ik overigens nergens last van.
Dat resoneren bij zakken in toeren merk je vooral bij snelweg ritten waarbij ik een versnelling terug schakel (vaak de 3e versnelling) en dan nog op de motor aan het afremmen ben.

Een ander probleem is, wat zich ook meer en meer is gaan voordoen. Als ik op de snelweg dus gas los laat, terug schakel naar z'n 4 of 3, dat ik dan bij weer volgas geven een lichte dreun in de aandrijflijn voel. Donk hoor en voel je dan.

Misschien staan deze twee zaken wel helemaal los van elkaar hoor, wie het weet mag het zeggen? :wink:

allen

Bericht door allen » 21 apr 2008, 13:25

Dat noemt men weleens de moed der wanhoop Bert... :lol: :wink:

Ik kan het in iedere versnelling oproepen. Niet snelheidsafhankelijk maar wel toerenafhankelijk. Zou ik ook maar minimaal versnellen dan is het er niet. Bij deellast of gas los knallen de oren eruit tussen bepaalde toerentallen. blijf je boven de 4500 rpm rijden is het ook bij deellast weg. een 'donk' voel je echter niet bij mij. Hoop wel dat je het eruit krijgt Marcel, want ik ben al bij meerdere garages en mensen geweest voor second, third, fourth, etc, etc. opinions. Mag tot dusver niet baten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 apr 2008, 13:29

Die klonk die je hoort duid er op dat je ergens speling hebt op de aandrijflijn of dat er wat los zit, subframe gescheurd enz. Ik heb eens gehad dat de ophangbouten van mijn diff los zaten na een dagje zandvoort, dan heb je ook zo'n bonk elke keer als je op het gas gaat. Kunnen meerdere dingen zijn, ook het cardan lager enz.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 21 apr 2008, 13:58

Hardyschijf niet vergeten......

GTRene

Bericht door GTRene » 21 apr 2008, 15:04

Ik heb nog nooit van die laurel en Hardyschijf gehoord, weet wel dat er zo'n ding tussenzit, maar wist er verder niks van...en dat ze zover kapot kunnen gaan :shock:

maar voel je het ook met de koppeling in en of in z'n vrij? of als je zo gas geeft en dan los laat? of alleen in de versnelling :roll:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 apr 2008, 15:21

Dat is een goede vraag Rene. Zal van de week eens kijken of ik ook in z'n vrij bij een bepaald toerental iets kan waarnemen? Het is mij in ieder geval nooit opgevallen.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 21 apr 2008, 15:27

Als de hardyschijf aan gort is willen ze ook wel zo'n bonkend geluid maken....

De vibraties weet ik zo niet

GTRene

Bericht door GTRene » 21 apr 2008, 15:41

frank de jonge schreef:
De vibraties weet ik zo niet
aha>>

[img:400:456]http://www.paul-driessen.nl/wp-content/ ... brator.jpg[/img]

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 21 apr 2008, 16:05

Echt weer wat voor Rene :D :lol:

nielscoupe

Bericht door nielscoupe » 22 apr 2008, 10:44

ik heb het verhaal eens door gelezen
herken het ik heb dit ook sinds kort na dat ik de ombouw heb gedaan
en ben zelf ook druk opzoek naar wat het is maar ik eindig bij me diff of steek assen want heb de aandrijf lijn na gezocht dat was allemaal goed
sub frame was oke ( rubbers enzo ) nu moet ik mijn steek assen controleren op speling zo gauw die goed zijn moet er maar een andere diff komen want ik hoor hem in het midden achter in de auto en daar zit de diff ook gemonteerd

wanneer hoor ik hem : achteruit mits ik de koppeling heel zachtjes laat komen , bij terug schakelen naar de 2 , of als ik de koppeling heel snel laat op komen

hoop dat we er beide snel van af zijn :D het tis best irritant :twisted:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 22 apr 2008, 11:00

Subframes van coupe willen wel is scheuren.........

had Richard (oude kennis) van mij ook. Dat hebben ze destijds gelast...

nielscoupe

Bericht door nielscoupe » 22 apr 2008, 11:15

frank de jonge schreef:Subframes van coupe willen wel is scheuren.........

had Richard (oude kennis) van mij ook. Dat hebben ze destijds gelast...
jah heb ik vaker van gehoord maar was bij mij niet het geval of iets over het hoofd gezien wat ik niet verwacht

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 apr 2008, 13:22

Niels, heb jij last van die klonk of van die vibraties?

nielscoupe

Bericht door nielscoupe » 22 apr 2008, 23:47

ik heb last van die klonk geen vibraties bij mij in de auto

Kazimir

Bericht door Kazimir » 23 apr 2008, 21:48

Ik heb de vibraties ook.. tussen de 2200 en de 2800 toeren ongeveer, oudere E30 325i.. lager en hardyschijf zijn vervangen, het werdt daardoor wel minder.. m'n conclusie is dat het de koppeling moet zijn.... echter hoe meer "ruimte" er op de aandrijflijn zit hoe meer dit doorgegeven zal worden. (hier zijn geen rechten aan verbonden ;))

Het is altijd bij een bepaald toetertal.. en inderdaad met afremmen op de motor/koppeling erger... koppeling wordt dan ook meer belast dan met optrekken. Een van m'n Subaru Legacy's had het ook.. na een nieuwe koppeling was dit geheel weg :) Op lagere snelheden hebben zowel de ex-Subaru als m'n huidige E30 daar meer last van. :D

Succes in ieder geval...!

M@rcel

Bericht door M@rcel » 24 apr 2008, 00:13

Nu is mijn Compact natuurlijk ook gewoon een e30 met e36 jasje 8)

Wat is in dit geval je advies dan Powertje? Iets met de koppeling gaan doen/vervangen?

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2008, 00:19

owja, dat kan inderdaad goed, immers bv het vliegwiel balanceren ze ook, want als daar vibraties inkomen voel je dat ook...hm...lastig, ach wat een goed uitgebalanceerd lichtgewicht vliegwiel en een nieuwe koppelingsset erop 8) :wink: benieuwd wat het uiteindelijk is, maar dat klinkt wel plausibel.

Christoph

Bericht door Christoph » 24 apr 2008, 01:14

nielscoupe schreef:ik heb het verhaal eens door gelezen
herken het ik heb dit ook sinds kort na dat ik de ombouw heb gedaan
en ben zelf ook druk opzoek naar wat het is maar ik eindig bij me diff of steek assen want heb de aandrijf lijn na gezocht dat was allemaal goed
sub frame was oke ( rubbers enzo ) nu moet ik mijn steek assen controleren op speling zo gauw die goed zijn moet er maar een andere diff komen want ik hoor hem in het midden achter in de auto en daar zit de diff ook gemonteerd

wanneer hoor ik hem : achteruit mits ik de koppeling heel zachtjes laat komen , bij terug schakelen naar de 2 , of als ik de koppeling heel snel laat op komen

hoop dat we er beide snel van af zijn :D het tis best irritant :twisted:
Had ik ook, waren de steekassen, zat speling op.

Plaats reactie