Wat maakt een sper zo duur?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Wat maakt een sper zo duur?

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2008, 01:11

Op de DAF 66 Coupé wil ik t.z.t. graag een sperdifferentieel. Nu is er iemand die die dingen bouwt voor +-1500 euro. Kwestie van weinig vraag en op een enkeling na, geen aanbod.

Maar, ik vraag me af wat er nu zo bijzonder is aan de sper'klok'? Wat maakt zo'n ding nou duurder dan een open differentieel?

Ik kan me voorstellen dat je als sperbouwer gewoon een aantal standaard onderdelen hebt, waar je een paar maten moet veranderen met je CNC machine ofzo. Maar los van zo'n dure CNC machine, is er verder toch niet veel bijzonders aan zo'n sperklok?

Zou ik niet uit een andere auto een sper kunnen pakken en die op maat laten maken/frezen voor mijn Daf 66 diff? Ik kan me zo voorstellen dat die vent die mij zo'n sperdiff heeft voorgerekend, ook zo te werk gaat. Stel dat je ergens voor +-300 euro een 2e hands sper vindt (Van BMW, Mazda MX5 etc), dan moet er toch iets te maken zijn voor relatief weinig geld?

Ter info:
Daf 55's hebben een variomatic waar de 2 riemen tegelijk de achteras aandrijven, dus die hebben standaard 100% sperwerking. Een differentieel in de 66 + wat andere aanpassingen (en nog de nodige opwaarderingen die ik van plan ben aan de vario) zijn een stuk sterker dan de aandrijving van de 55. Het nadeel is dus het open diff, waardoor je erg snel last hebt van een slippend binnenwiel.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 apr 2008, 02:10

Net wat je zegt denk ik, dat ze op maat gemaakt worden zegt al genoeg.

Het hangt er natuurlijk ook af van wat je wil. 2 sperplaten bijvoorbeeld, die kosten 125 euro per stuk bij een BMW. Maar je kan ze ook upgraden naar 4 plaats, ben je al meer kwijt.

Komt bij dat een goede CNC draaier ook niet voor een paar euro per uur werkt.

Diff wat onder mijn gele M3 zit kostte 1500 euro. Dat is in de basis een gewoon BMW M3 diff maar dan met meer sperplaten, assymetrisch geslepen drukringen en een andere verhouding enz. maw op maat gemaakt. Ga je even bij Drexler op visite ben je al veel meer kwijt.

Ga je de echt profi route, dan kom je ook op zaken als diff deksels met extra koelvinnen, of actieve koeling. Aluminium of magnesium onderdelen enz. Dan praat je echt over mega bedragen.

Autosport onderdelen zijn mega geld over het algemeen. Voorbeeldje een ABS computer voor een standaard E36 kost 800 euro. Vraag je BMW Motorsport voor een Gr.N ABS controller, kost 3600 euro. Zelfde kastje alleen met een andere programmering. Remblokken net zo. Setje straatblokken kost 60 euro. Raceblokken 250 euro. Ik kan me niet voorstellen dat de productiekosten veel hoger zijn. Schijven idem dito :?

Sper van een andere auto kan gewoon, zo'n ding is niks magisch. Alleen moet je dan de behuizing pas maken. Je kan de sperklok passend maken in de behuizing maar dat kost ook mega geld denk ik. Plus dat je het kroonwiel en het pignon tandwiel passend moet krijgen, en in de juiste overbrenging. Als je een beetje een aparteoverbrenging hebben moet, zie daar dan maar weer eens aan te komen.

Heel diff passend maken kan natuurlijk ook maar dan zit je weer met de ophangpunten, moet je dat passend maken.

Al met al denk ik dat een diff van een andere auto gebruiken wel kan, maar het is een hoop gekloot :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2008, 03:01

Ok, dus 1500 euro is in feite een koopje voor een maatwerk sperretje?
Jammer dat 't duurder is dan de auto gekost heeft. :lol:

Luco

Bericht door Luco » 20 apr 2008, 09:54

Ik heb een sper laten maken voor de sadev bak, is geen platensper maar een 0-99 sper, werkt alleen wanneer het nodig is
1200 euro inclusief inbouwen.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 apr 2008, 12:30

k'wist niet dat die dingen nog zo duur zijn... :shock:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 apr 2008, 13:17

Dennis Cavallino schreef:Ok, dus 1500 euro is in feite een koopje voor een maatwerk sperretje?
Jammer dat 't duurder is dan de auto gekost heeft. :lol:
Nou koopje niet maar wel gangbare prijs denk ik. Dan ga ik er wel van uit dat het een compleet nieuw diff is, dus alle onderdelen hagelnieuw enz.

BMW diffs zit je ook rond die prijzen.
Quaife zit je rond 1000-1300 euro voor alleen het sper, ex inbouw en behuizing.

Als je bijvoorbeeld met Quaife gaat werken zal je naast 1000-1300 euro voor het sper ook nog aanverwante zaken moeten hebben, zoals een setje tandwielen met aangepaste verhouding, lagers enz. Dan ben je ook niet voor een koopje klaar.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 20 apr 2008, 13:56

Sja, als je het bij profi's laat doen: daar moet de schoorsteen ook roken. D.w.z. niet alleen die kereltjes die het teken- en rekenwerk doen plus het stations maar ook die craftman die bij de machine staat en e.e.a. voor 1 product moet instellen, wat veel tijd kost. Veel tijd, en dure tijd dus. Basismateriaal is verwaarloosbaar. En als je de kennis in huis hebt en je weet dat heel veel mensen de kennis en kunde níet in huis hebben wil jij er ook wat aan verdienen. Vette pech dat die particulier dan wat meer van z'n budget kwijt is. Voor hem dus.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 apr 2008, 14:06

Nou ik denk eerder dat je de prijs voor basismaterialen niet uitvlakken moet vandaag de dag. Staal en allerei legeringen zijn erg duur op het moment. Je ziet het bijvoorbeeld ook aan de prijzen voor rolkooien, als je nu een kooi laat lassen in ST52 of CrMo dan ben je al een paar honderd euro meer kwijt als wanneer je het een jaar tot 2 jaar geleden liet doen. Deel van die kosten zit in het basismateriaal.

Plus een goede metaalbewerker die met CNC machines om kan gaan is idd ook duur, denk dat je voor uurloon wel minstens 120 euro per uur rekenen mag.

Als je bijvoorbeeld iets heel simpels uit aluminium laat maken, brackets oid ben je zo een paar honderd euro verder.

Plus bij sperren betaal je ook voor een deel voor het design / ervaring.

Sperrenbouwer kan zijn materiaal gewoon bestellen. Dus zeg 4 sperplaten 500 euro. Set lagers 150 euro, set keerringen 50 euro. Pignon en kroonwiel komt daar ook nog bij, plus vulplaten. Dan moet hij de drukringen en het sperhuis nog laten bewerken bij een metaal bewerker.

Dat zouden wij zelf als hobbyist ook nog kunnen. Maar nu komt het, jij wil een bepaald sperpercentage hebben. Welke hoek moeten je ramps in combinatie met je stack preload dan hebben ? Zijn net van die dingen die hun wel weten en wij weer net niet.

Plaats reactie