'zacht' rempedaal

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

'zacht' rempedaal

Bericht door MarcH » 19 apr 2008, 21:18

Wanneer de auto stilstaat en de motor niet draait is het rempedaal hard. Zodra ik de motor start trap ik het rempedaal met gemak onderin en hoor ik bij pompend remmen een vreemd geluid. Bijna alsof ik lucht aan het verpompen ben.

Nu heb ik de remmen vanmiddag laten ontluchten bij een buurman die daarvoor het geschikte gereedschap heeft omdat ik dacht dat er lucht in het systeem zat. Dit verschijnsel treedt echter nog steeds op.

Nu kan het natuurlijk zijn dat er nog steeds lucht in het systeem zit maar volgens mij moet ik dat dan ook merken als de motor niet draait.

Kan het zijn dat er een of ander probleem met de rembekrachtiger is?

Marc

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 19 apr 2008, 21:20

Als je met lopende motor het pedaal snel onderin kunt trappen en je hoort daarbij een sissend,luchtaanzuigend geluid vanaf je pedaal komen,dan ben ik bang dat je rembekrachtiger is overleden.

MarcH

Bericht door MarcH » 19 apr 2008, 21:31

Dat klinkt niet best. Maar als de bekrachtiger stuk is waarom houd ik dan geen hard pedaal?

Marc

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2008, 21:38

omdat als de motor niet draait de bekrachtiger niet werkt.
De bekrachter schakelt pas in als de motor draait en als die is overleden kan die lucht zuigen/pompen en vandaar zacht pedaal.
Het kan ook de remdrukverdeler zijn?

Joy

Bericht door Joy » 19 apr 2008, 21:40

Een hard pedaal krijg je als je met motor uit meerdere keren op het pedaal trapt. Je trapt het vacuum uit je rembekrachtigingspomp.
Dat is dus normaal.

Start je de motor dan zorgt de vacuumpomp weer voor onderdruk en zakt het pedaal.

Om te testen of rembekrachtiger naar behoren werkt:

Hoe: Trap bij stilstaande motor het rempedaal enkele malen stevig in.

Goed: Als gevolg hiervan zal de onderdruk uit de rembekrachtiger verdwijnen. Intrappen gaat steeds zwaarder en steeds minder ver bij elke nieuwe keer intrappen.
Fout: Gewoon in kunnen blijven trappen (niet zwaarder of minder ver)

Hoe: Start de motor terwijl u het rempedaal ingetrapt houdt.

Goed: Het rempedaal zal een stukje naar beneden zakken doordat nu weer onderdruk ontstaat.
Fout: Pedaal blijft waar ie is.

Dus volgens mij is er niks aan de hand. Dat op de bodem trappen klopt, en het bijbehorende geluid idem dito.

MarcH

Bericht door MarcH » 19 apr 2008, 21:45

luco hornsveld schreef:omdat als de motor niet draait de bekrachtiger niet werkt.
De bekrachter schakelt pas in als de motor draait en als die is overleden kan die lucht zuigen/pompen en vandaar zacht pedaal.
Dat de bekrachtiger niet werkt als de motor niet draait weet ik. Maar nu lijkt de bekrachtiger het bij draaiende motor ook niet te doen en daarom was mijn gedachte dat het rempedaal dan aanvoelt zoals bij een niet draaiende motor. Maar dat is dus niet zo.

Lijkt me dan niet fijn als een bekrachtiger tijdens het rijden de geest geeft en je dan bij de eerstvolgende remactie ineens je rempedaal tot op de bodem trapt.
Joy Jolliffe schreef: Hoe: Start de motor terwijl u het rempedaal ingetrapt houdt.

Goed: Het rempedaal zal een stukje naar beneden zakken doordat nu weer onderdruk ontstaat.
Fout: Pedaal blijft waar ie is.

Dus volgens mij is er niks aan de hand. Dat op de bodem trappen klopt, en het bijbehorende geluid idem dito.
1e deel van de test slaagt de auto wel voor. 2e deel zal ik de auto morgen aan onderwerpen.

Marc

Joy

Bericht door Joy » 19 apr 2008, 21:54

En op lekkage testen gaat als volgt:

Hoe: Trap het rempedaal in terwijl de motor loopt. Zet de motor af maar houd het rempedaal gedurende ongeveer 30 seconden ingetrapt.

Goed:Als de pedaalhoogte zich nu niet wijzigt, werkt de rembekrachtiger goed.
Fout: Als het pedaal omhoog gaat, is de rembekrachtiger defect.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 apr 2008, 02:07

MarcH schreef:
Lijkt me dan niet fijn als een bekrachtiger tijdens het rijden de geest geeft en je dan bij de eerstvolgende remactie ineens je rempedaal tot op de bodem trapt.
Dat zal door de rembekrachtiger niet gebeuren Marc. Valt de bekrachtiger weg dan heb je dus minder hulp bij het remmen en moet je dus veel harder trappen. Je hebt immers geen hulp meer maar nog wel remdruk.

Hier vind je de werking van het systeem:

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_14/ ... 14%2f85%2f

Bij het stilstaan van de motor functioneert afhankelijk van het systeem je rembekrachtiger nog wel maar dat hangt van een aantal zaken af. Bij een oudere auto wordt de rembekrachtiger voorzien van motor vacuum met een terugslag klep. Draait de motor niet dan is dit vacuum nog steeds aanwezig tenzij er ergens iets een beetje lekt wat in jouw situatie waarschijnlijk zo is. Heb je iets lekkage dan is het pedaal hard bij stilstaande motor, start je de motor dan ontstaat er weer een vacuum waardoor je dus "hulp" van de bekrachtiger krijgt en het pedaal zachter wordt. Overigens heb ik hetzelfde bij mijn elektronische rembekrachtiger maar waar dat aan ligt... :wink:

MarcH

Bericht door MarcH » 20 apr 2008, 08:40

Begrijp me niet verkeerd. Ik weet best dat een bekrachtiger bedoeld is om de benodigde druk op het rempedaal te verminderen. Mijn probleem is dan ook niet dat het pedaal wat zachter wordt wanneer ik de motor start. Waar ik wel moeite mee heb is dat wanneer ik de motor start, en de bekrachtiger gaat werken, het pedaal nu erg zacht wordt. Zachter dan normaal.

En als ik het vergelijk met mijn woon-werk auto dan voelt het pedaal in die auto veel harder aan bij draaiende motor.

Marc

Niels

Bericht door Niels » 20 apr 2008, 09:36

Maar bij stilstaande motor/zonder bekrachtiging voelt het pedaal net zo hard? Misschien heb je hier wat aan:

http://www.trainingen.innovam.nl/pdf/AT241Zelf.pdf

Heb je een bekrachtiger met vacuum of elektronisch geregeld? Welke auto gaat het om?

Niels

Bericht door Niels » 20 apr 2008, 09:36

..

Adwo

Bericht door Adwo » 20 apr 2008, 10:40

Je hoofremcylinder begeeft het..

Groet,

Adwo

MarcH

Bericht door MarcH » 20 apr 2008, 14:34

@Niels: het gaat om een E30 M3.

@Adwo: Kun je toelichten waarom het volgens jou de hoofdremcilinder is?

Marc

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 apr 2008, 15:16

MarcH schreef:Begrijp me niet verkeerd. Ik weet best dat een bekrachtiger bedoeld is om de benodigde druk op het rempedaal te verminderen.
Nee, daarvoor zit er een plaatje op je pedaal gelast met daarover een rubber.
De bekrachtiger is bedoeld om zoals de naam eigenlijk al zegt de kracht die nodig is om het pedaal in te drukken kleiner is. Eigenlijk is de naam niet goed want dat zou je ook kunnen met een dunnere hoofdremcilinder, maar dan zou de slag te lang worden.

Een betere naam is dus een remarbeidvermeerderaar.

Casper

Bericht door Casper » 20 apr 2008, 17:04

Tja, die E30'je staan nou niet bekend om hun fantastische (standaard) remkwaliteiten :)

Niels

Bericht door Niels » 21 apr 2008, 01:43

Adwo schreef:Je hoofremcylinder begeeft het..

Groet,

Adwo
Dan zou het pedaal t.a.t. wegzakken als je er druk op zet en dat is niet het geval zoals ik nu begrijp.

Plaats reactie