Spruitstuk diameter groter maken

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Spruitstuk diameter groter maken

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2008, 11:19

Mijn buurjongen viel het op dat mijn spruitstuk niet groot genoeg is qua binnen diameter. Hij kon dat zien aan de zwarte 'ring' die roet vertoont maar wel binnen de pakking valt. Zijn advies is dus om een dremel te pakken en van grof naar fijn te gaan polijsten zodat de opening van de kop naar spruitstuk vloeiender wordt door de vergrootte diameter dan 't uitlaatspruitstuk.

Nu heb ik alleen 1 vraag aan jullie, want dat wist hij ook niet. Met een dremel kom je maar een paar cm diep. Uiteindelijke wordt de diameter toch nauwer naarmate je verder in 't spruitstuk komt (Ja René dit gaat nog steeds over metaal, niets erotisch!). Ik verwacht dus dat een dagje slijpen een nauwelijks merkbaar verschil op zal leveren, of is het conische effect de moeite waard ten opzichte van de rand waar de kop nu de uitlaatlucht tegenaan blaast?

P.s. ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is. :)

allen

Bericht door allen » 18 apr 2008, 12:03

Dat is een moeilijke. In theorie heeft het altijd nut. Is bij mij overigens ook gedaan maar de praktijk is niet altijd gelukmakend. Het meest gekke is dat het soms in de praktijk negatief wil uitpakken. Ligt aan een standaard nokkenas wellicht??? Al sla je me dood...

944 guy

Bericht door 944 guy » 18 apr 2008, 12:39

Je kan beter een geleidelijk verloop hebben dan met sprongen, omdat een sprong een enorme drukval veroorzaakt (in vaktermen heeft een sprong een enorme equivalente lengte). In dat opzicht zeg ik 'gewoon doen'.
Je moet ervoor zorgen dat de kop idd precies aansluit met de diameter vd inlaat. Maar let wel: als je pakking bijv ook niet netjes aansluit zul je daar ook aan moeten werken, anders heeft het alsnog geen invloed.

peter kohler

Bericht door peter kohler » 18 apr 2008, 14:16

Hey Dennis,

misschien kun je hier wat mee
http://autospeed.com/cms/A_0622/article.html

of

http://www.sa-motorsports.com/diyport.aspx

Groet,

Peter

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 apr 2008, 18:10

Je zult er in de praktijk niets van merken Dennis. Pas als je wat gaat tunen en de boel (in en uitlaat traject) moet optimaliseren dan wordt het een optelsom die kan gaan lonen. Alleen dit deel van het spruitstuk optimaliseren kost je een hoop tijd en het zijn niet de leukste klussen vind ik persoonlijk. Ik zou mijn tijd anders besteden

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 20 apr 2008, 00:02

het vergroten van diameter heeft niet zo heel veel zin (je hebt nl. ook luchtsnelheid nodig in de inlaat, grotere diameter is lagere stroomsnelheid), maar het verwijderen van stootranden wel degelijk.
Je bereikt er een betere vulgraad mee, de cilinders worden bij ieder toerental beter gevuld omdat de stroming niet ongunstig wordt verstoord.
Stootranden veroorzaken wervelingen, die wil je niet hebben in het inlaatsysteem.

Met een stootrand bedoel ik:
* een kleinere inlaatpoort (en/of pakking)in de kop t.o.v. een grotere poort in het inlaatspruitstuk. in dat geval inlaatpoorten in de kop bewerken.
* een grotere uitlaatpoort in de kop t.o.v. een kleinere poort (en/of pakking) in het uitlaatspruitstuk. in dat geval uitlaatspruitstuk bewerken.
* bij een turbomotor is het soms ook voordelig om het uitlaatspruitstuk te poortmatchen aan het turbinehuis. (sneller opspoelen van de turbo = minder turbolag.

Op mijn eigen auto's doe ik het altijd als ik bij gelegenheid eens een uitlaat of inlaatspruitstuk of turbo los heb gehaald.

Hoe ouder de auto, hoe onnauwkeuriger het gierwerk van de onderdelen, hoe meer winst er valt te behalen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2008, 00:27

Een grotere uitlaatpoort in de kop t.o.v. een kleinere poort (en/of pakking) in het uitlaatspruitstuk. in dat geval uitlaatspruitstuk bewerken.
Dat is het geval inderdaad. Pakking zit niet in de weg, die is goed aangesloten op de kop.

Ik weet wat me te doen staat. Heb in de US a.d.h.v bovenstaande linkjes wat handige doe het zelf flow-setjes gevonden.

Wat Niels zegt, er zijn leukere dingen te doen in je vrije tijd. Maar ik wil juist wat no-braining gaan doen om mijn kop goed leeg te krijgen in de weekenden. Hopelijk vat ik dan weer wat slaap in drukke periodes. :)

wjn

Bericht door wjn » 20 apr 2008, 00:53

Enig idee wat de oorzaak is?

Het komt wel voor dat er onderdelen van andere type motoren gebruikt worden en dan dat soort overgangen niet aangepast worden.

En als de pakking goed aansluit kun je die mooi als voorbeeld/mal gebruiken. (Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht.)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2008, 01:03

De mal is eigenlijk al veroorzaakt door het spruitstuk zelf. De roetaanslag heeft al mooi aangegeven met een zwarte ring van +-2 mm hoeveel er weggeslepen/polijst kan worden.

Plaats reactie