Te veel olie?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bort

Te veel olie?

Bericht door Bort » 12 apr 2008, 21:27

Laatst was er bij een andere BMW garage dan waar ik normaal ga, een gratis check-up van je BMW (klantenlokkerij). Ik dacht: Ok... let's go, een andere mening kan nooit kwaad.

Eén van de opmerkingen die mijn M kreeg, was dat ik te veel olie in mijn motorblok had. Ik ben nooit fan geweest van die garage (ik ben er een paar keer bijna zwaar in 't zak gezet geweest, gelukkig kende ik meer van auto's dan die mannen ginder, en ik ken toch niet zo héél veel), ik vind dat ze niet geheel objectief zijn en eerder klanten weg wilde lokken.

Maar dus... te veel olie. Als je het oliepeil checkt, komt het peil inderdaad iets boven het "max" lijntje (zelf nagechecked), ongeveer een halve cm.

Mijn vraag nu: kan dit echt kwaad?
"Te veel druk en je motor doet boef" (bijna origineel gequote :lol: ).

Roman

Bericht door Roman » 12 apr 2008, 22:25

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar ik het staat op alle auto's die ik gehad heb op meerdere plekken vermeld dat een te hoog olie peil schadelijk is voor de motor.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 12 apr 2008, 22:26

In je instructieboekje wordt het zelfs vaak aangegeven.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 12 apr 2008, 22:28

Tot aan de vuldop is niet goed :mrgreen: maar een halve cm boven max. kan m.i. geen kwaad.

Bort

Bericht door Bort » 12 apr 2008, 22:29

Ok bedankt.

Geen 'Ring rijden tot dit veranderd is dus.

Bedankt gasten.

Ar

Bericht door Ar » 12 apr 2008, 22:32

Roel SpeedCars schreef:Tot aan de vuldop is niet goed :mrgreen: maar een halve cm boven max. kan m.i. geen kwaad.
Inderdaad, 5mm is wel erg weinig.

Een kennis van mij heeft tijdens een reis naar Duitsland onder de oliedop van zijn Polo gekeken. Te weinig dacht hij en heeft daarom bij het tankstation tot aan de vuldop aangevuld. :lol:

Ik moet er nog steeds om lachen.

Bort

Bericht door Bort » 12 apr 2008, 22:37

:lol: Ar.

Ik heb zo in mijn vorige BMW onderweg naar Oost Duitsland een liter Spa reine bij het koelwater toegevoegd omdat hij warm liep. In een file richting Kassel stond er een auto aan de kant die in brand stond. Toen dacht ik nog: binnen enkele minuten sta ik naast jou. Gelukkig was er binnen die enkele minuten een afrit en hebben we ons enige water in het koelsysteem gekapt.
Daarna geen las meer van te warm lopen en ook nooooooit vervangen.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 12 apr 2008, 23:26

Te veel olie in het carter kan:
- ervoor zorgen dat de krukas als een slagroomklopper door je olie draait > schuim + vermogens verlies + verhoogd benzineverbruik.
- ervoor zorgen dat je carterventilatie onder het bovenste niveau komt > aanzuigen van vloeibare olie > blauwe rookgordijnen achter de auto.
- Als dit inderdaad zo is is nog het bijkomend effect dat er flinke overdruk op alle oliekeerringen van het blok komt te staan. > lekkage achter het vliegwiel, lekkage achter de krukaspoelie, bij de nokkenas(sen)

Te weinig is ook weer niet OK, de olie wordt dan al snel te heet en in snel genomen bochten kan het zijn dat de aanzuighals droog komt te staan omdat alle olie tegen de zijkant van het blok hangt...

yorick

Bericht door yorick » 13 apr 2008, 16:00

In mijn E36 328, heb ik op aanraden van Bas Roos ongeveer een liter meer olie gegooid dan max. (voor circuit gebruik) Bij een E30 zie je vaak schotten in het carter, deze waren dan niet nodig.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2008, 09:37

Bij (oudere?) BMW's wordt eigenlijk altijd aangeraden om hem iets boven de peilstok te vullen als je op circuits gaat rijden. Ik vul de E30 ook altijd tot iets boven de peilstok.

Tot de nok toe vullen is wel dom ja. Toch kan ik me er iets bij voorstellen als mensen die 0,0 verstand van techniek hebben zoiets gaan doen zonder hulp.

Ar

Bericht door Ar » 15 apr 2008, 10:02

Dennis Cavallino schreef: Tot de nok toe vullen is wel dom ja. Toch kan ik me er iets bij voorstellen als mensen die 0,0 verstand van techniek hebben zoiets gaan doen zonder hulp.
Klopt, maar bij een tankstation kan je het wel iemand vragen. Er mankeerde verder niks aan de auto. De rook uit de uitlaat waarschuwde snel terug.

Waarom iets meer bijvullen voor het racen? Omdat de olie naar de wand gaat in een bocht? Extra hoeveelheid om de warmte op te vangen?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2008, 10:24

Wegens het klotsen en koeling denk ik.
Sowieso wordt een slingerschot thv de oliepomp in het carter aangeraden omwille van het klotsen van de olie en de kans op een droge oliepomp te voorkomen.

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 15 apr 2008, 10:46

Zowiezo zit er een bepaalde marge verwerkt op je peilstok. das volgens mij alleen voor als ie te vol is en niet bij te leeg.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 apr 2008, 10:49

Zal wel, maar het is vast niet de bedoeling om die marge te gebruiken.
Dan was het geen marge geweest maar stond de streep hoger :P
Als ik mij een glas cola inschenk houd ik ook een bepaalde marge aan, doe ik dat niet dan... :wink:

allen

Bericht door allen » 15 apr 2008, 10:54

Ik denk dat zowel op het onderste en bovenste streepje wel een marge zit. Een fabrikant kan wel roepen dat een auto vlak moet staan, er zijn nog altijd mensen die op een schuine oprit hun olie controleren omdat ze niet beter weten. :lol:

Maik

Bericht door Maik » 15 apr 2008, 11:28

Belangrijk om te weten is hoe het peil wordt gemeten.
De speedster moet je meten met warme motor en tussen 5 tot 20 minuten na het uitzetten van je motor. Dat scheelt dan ongeveer een halve cm of misschien wel iets meer dan als de motor helemaal koud is of na 20min na uitzetten motor.
De speedster heeft tijdens die juiste meetperiode dan nog behoorlijk wat olie in het oliefilter zitten, wat later weer terugstroomt naar het carter.
Het kan dus ook bij jou zo zijn dat bij koude motor je iets teveel olie meet, maar met warme motor dat het peil precies goed staat...

In het boekje van de auto staat wat de juiste methode is voor jouw auto.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 apr 2008, 12:27

Ik peil m'n auto altijd in m'n garage(vlakke vloer) zeg maar eens in de zoveel tijd voor ik weg ga en de olie nog koud is en alles naar het laagste punt is gezakt, ik krijg er alleen met vervangen niet altijd alles uit, die extra olie koeler die in de bumper zit daarvan uit lopen de leidingen omhoog naar het olie filter dat bij mijn type hoog zit...das minder, maarja dat zal niet zo heel veel zijn.

Plaats reactie