Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 12 dec 2013, 21:35

Mooi Mark :)

Elke ochtend is het nu mooi foto weer.
Heb alleen geen reet tijd helaas om wat leuke kiekjes te maken..:(

Hielke

Bericht door Hielke » 12 dec 2013, 21:52

Die met de tramrails geef ik een 10.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 13 dec 2013, 18:45

allen schreef:"Ron, WAT KAN JOUW LENS MOOIE FOTO'S MAKEN!" :tooth:

Zonder grappen, mooie scherpe platen. De door Xavier aangehaalde foto vind ik ook het mooist. Ben iemand die van foto's met een verhaal houd, minder van geïsoleerde portretten. De ingezette landing richting het water is voor mij om die reden helemaal af. :thumbup:
Is inderdaad een lekker lensje, die 3 portretten van de Steenarend zijn gemaakt zonder teleconverter, dus op 200mm., dan is de lens echt loeischerp, maar ook met teleconverter kun je er nog prima foto's mee maken.
Ik hou weer niet zo van z/w foto's, zo heeft iedereen z'n eigen smaak natuurlijk en dat is maar goed ook.

Deze foto's gisteren gemaakt met teleconverter, op 400mm. dus.....de achtergrond in de 1e twee is de Oosterschelde:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

En toen had ie een muisje te pakken, de schrokop:

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Soms werken ze niet helemaal mee, ik denk dat ie hier een paar keer geroepen werd of zo :mrgreen:

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 13 dec 2013, 18:53

:mrgreen:
scherpe beelden idd, mooi.

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 dec 2013, 19:59

Mark - nrs. 2 en 3.

Opa - nr. 7

:thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 13 dec 2013, 20:20

Mooi scherp Opa :-)
Hoe volg je zo'n beestje nou en krijg je hem zo scherp op de plaat ? Ik bedoel. Die beestjes vliegen best vlug lijkt me.

Opa

Bericht door Opa » 13 dec 2013, 23:04

Thanks! :)

Xave30, die laatste 2 waren eigenlijk als geintje bedoeld. :lol:

dhv, deze heb ik gisterenmiddag echt gestalked met de auto, hij ging elke keer een stukje verder staan bidden, dus door een beetje te gokken waar ie ongeveer zou komen de auto telkens een stukje verder te zetten en dan kwam ie gewoon vlak voor me staan bidden.....ik heb foto's waarbij ie er niet eens helemaal op staat, zo dichtbij kwam ie af en toe.
Op deze foto's staat ie dus te bidden op 1 plek en vliegt ie niet, ik heb ook wel foto's waarop ie wel vliegt en dan moet je toch een sluitertijd hebben van minimaal 1/800e, liefst nog sneller.
Het lastige hier was dat de zon meest eigenlijk net niet goed stond, die stond pal op z'n kop en ik heb 'm liever meer op de kant waarvan ik een foto maak.
Torenvalkjes gaan altijd tegen de wind in staan bidden en die kwam nu precies vanaf de kant waar de zon ook stond en voor 'm komen was geen optie, want daar lag de Oosterschelde. :tooth:
Omdat de zon nu knap laag staat vallen die snelle sluitertijden niet mee, zeker niet als de achtergrond ook nog wat donkerder is.
Ik probeer toch altijd om niet te hoog in de ISO's te gaan, omdat je dan toch detail gaat verliezen met ontruisen, dus liefst ISO 200 en niet hoger dan ISO 400.
Voordeel van die lage zon is dat je geen last van hard licht hebt.
Camera instellen op Continu focus[AF-C bij Sony] en alle autofocuspunten gebruiken bij vogels in vlucht.
Dan is 't alleen een kwestie van goed je belichting in de gaten houden en daar wat mee spelen, omdat de lichtomstandigheden steeds veranderen bij bewegende onderwerpen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 dec 2013, 23:25

Ik sta hier echt af en toe versteld van die foto's, dat mag wel even gezegd worden. Die steenarend, dat lichtfestival in A'dam, echt fantastisch allemaal! :thumbup:

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 dec 2013, 23:40

Opa schreef:Thanks! :)

Xave30, die laatste 2 waren eigenlijk als geintje bedoeld. :lol:

[...]
:D

markk

Bericht door markk » 14 dec 2013, 08:59

Die vogel foto's vliegend in de lucht zijn echt ongekend Opa. Prachtig scherp, en ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat is....

Mark.

Opa

Bericht door Opa » 14 dec 2013, 18:00

Hoi Mark, deze torenvalk stond stil te bidden in de lucht, hij beweegt dan wel iets, maar niet veel.
Als je voldoende licht hebt en dus sluitertijden die snel genoeg zijn dan valt 't best wel mee om een vliegende vogel netjes op de foto te zetten.

Het is jammer dat dit forum de foto's zo erg verkleind en dat ten koste gaat van de kwaliteit, dus even klikken op de foto's voor het juiste formaat. :wink:

Dit is een foto waarbij ie wel vloog:

Afbeelding

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 14 dec 2013, 19:05

Briljante foto's Ron :thumbup: ...

Moeten maar weer eens naar de ontmoetingsplek langs A20 :lollerdelol: met de auto's ...

Ben

dvh

Bericht door dvh » 14 dec 2013, 23:13

Siamese eendjes..

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 dec 2013, 02:13

Lekkere foto DVH

dvh

Bericht door dvh » 15 dec 2013, 10:56

Thnx Xave.
Had ook een volle variant gemaakt.. Maar vond de matte wat leuker. :-)
Voor variant staat hier

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 15 dec 2013, 14:59

Echt heerlijke pics allemaal dvh. Chapeau! :thumbup:

allen

Bericht door allen » 15 dec 2013, 19:09

Nr. 7 van Ron bracht een oprechte glimlach op m'n gezicht. Ik ontdekte zowaar wat humor in een natuurfoto. Dat je het oog nog kunt zien is prachtig.

David heeft z'n schoenen ook prachtig gephotoshopped in 2 mooie eenden. :mrgreen:

Al eerder hier gemeld dat ik al eeuwen op zoek ben naar een kleinere digitale camera voor dagelijks naast m'n analoge fotografie. Ik kom er gewoon niet uit.
Ik heb gisteren daarom een middagje mogen spelen met een Leica M8. Een miezerige 10 Megapixelcamera met ccd. Geïntroduceerd eind 2006 dus feitelijk hopeloos verouderd. Of toch niet?
Het toestel voelt in ieder geval net zo degelijk in de hand als m'n MP. Het LCD scherm heeft pixels ter grote van Legoblokjes. Ben je iemand die na iedere foto even achterop wilt kijken kun je waarschijnlijk nog een rugzak met accu's meebrengen. Dat ding vreet meer stroom dan de gemiddelde Barney aan bier kan weg tikken tijdens een potje darten in de stamkroeg. Een 28mm Elmarit van mezelf er op gezet wat het een 35mm maakt en kort rondgelopen door de stad.
Eerste indrukken zijn dat ik makkelijk en snel kan focussen. De sluiter is wat luider op m'n MP maar klinkt fantastisch. De kleuren doen me denken aan Kodak en omzetten naar zwart wit geeft ook goede resultaten, ondanks de leeftijd van de camera. De lens zegt waarschijnlijk meer dan het toestel dat erachter hangt. Focus goed en het is ragscherp.
Een nadeel is dat je niet zonder ir/cut filter kunt fotograferen want het toestel is overgevoelig voor infrarood licht.
Na dit korte gebruik zit ik toch wel met een dilemma. Tweedehands kan ik er aan eentje komen voor 1.000 euro.
Daar komen de kosten voor 1 of 2 ir/cut filters bij. Door de crop van 1.33 zal ik waarschijnlijk alleen de 28 en 35 mm er op gebruiken. Een tweedehands M9 kost minimaal 1.500 meer maar is fullframe.
Een camerabody als de Fuji X-E1 (of 2) of dat wonderdingetje van Dvh zijn een stuk gunstiger in prijs en technisch gezien, zeker op papier, beter. Een Sony A7 draait waarschijnlijk rondjes om een M8, maar ja, de simplistische werkwijze daarvan is toch wel fantastisch. Voor mij rest de vraag of een mens wel meer dan 10 Megapixels nodig heeft en of ik zou kunnen leven met de cropfactor...

2 Voorbeelden omgezet in zwart wit.
Afbeelding
L1004157 - in piece by Tookaphotoof, on Flickr

Afbeelding
L1004153 - Helena by Tookaphotoof, on Flickr

2 Voorbeelden in kleur. Net Kodak portra voor m'n gevoel.
Afbeelding
L1004162 - Can we go now? by Tookaphotoof, on Flickr

Afbeelding
L1004160 - Santa on accordion by Tookaphotoof, on Flickr

dvh

Bericht door dvh » 15 dec 2013, 19:24

Op zich kunnen die oudere camera's gewoon nog goed mee voor de hobbyfotograaf. Toch ?
Ik ben blij met mijn huidige camera. Ik hoef voorlopig geen nieuwe body. Leuke lenzen zijn er ook genoeg om mee te experimenteren. En photoshop doet ook wonderen Allen. Misschien toch leuk om daar ook eens wat mee te oefenen zodat je je foto's nog meer naar je zin kan finetunen.

Het enige waarvoor ik zou wisselen is een ultiem kleine body met wat kleine superlensjes erbij.. Tot die tijd...

Vanmiddag ook nog even zitten rommelen met lightroom en photoshop om wat suffe familiefoto's wat florissanter te maken :-)
niet lekker op de humanabak kleding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dvh op 15 dec 2013, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 15 dec 2013, 19:35

Ik denk dat ik onbewust toch wat last heb van het megapixelsyndroom. 1.000 Pleuro stuk slaan op een 10 Megapixel camera is voor mijn gevoel debiel als je voor de helft tegenwoordig al het dubbele krijgt. Tegelijkertijd werkt dat ding zo heerlijk voor de 'snelle' foto's, heb ik er mooie lenzen voor en is de werkwijze niet anders dan m'n filmbody.
Binnenkort ga ik uitvoerig Lightroom testen, maar voor mijn gevoel zit de het karakter van een foto vaak voor het grootste gedeelte in hoe een lens tekent. Om die reden heb ik altijd wat ruzie gehad met m'n L-lenzen.

dvh

Bericht door dvh » 15 dec 2013, 19:39

Ik zou serieus niet eens weten hoeveel MP mijn camera is. Maakt me persoonlijk ook niet zoveel uit.
Optische zuiverheid van de lens vind ik wel belangrijk. En of de sensor het allemaal aan kan is ook wel important.
Want als de foto gewoon heel zuiver is. Kun je gewoon croppen waar nodig.

En waar mijn techniek faalt > Photoshop :mrgreen:
En dan nog.. Ik verbaas me elke keer weer over de sprookjesachtige foto's die ik soms tegenkom op bijv 500px.

Dat zijn gewoon kunstenaars in mijn ogen.

allen

Bericht door allen » 15 dec 2013, 22:00

In de basis maakt me dat ook niet uit hoor. Ik crop zo goed als nooit, dus zefs met 10 megapixels zal het vast m'n scherm wel vullen.
500px heb ik weleens bekeken, maar veel foto's zijn vaak tot schilderijen omgesoept en dat is niet m'n smaak. Koop zo nu en dan weer eens een fotoboek. De een leest een boek voor het slapen gaan en ik kijk plaatjes. Voornamelijk zwart wit. :mrgreen:

Opa

Bericht door Opa » 19 dec 2013, 01:44

Booooh schreef:Briljante foto's Ron :thumbup: ...

Moeten maar weer eens naar de ontmoetingsplek langs A20 :lollerdelol: met de auto's ...
Thanks Ben, is misschien wel weer es leuk, maar dan een andere locatie zien te verzinnen waar we ook met 't licht mee kunnen fotograferen tegen de avond.
Heb je nog steeds dat grijze hok? :tooth:

Nog wat foto's van afgelopen week:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 19 dec 2013, 02:49

Opa schreef:

Afbeelding
Inlijsten!!!!!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 19 dec 2013, 09:44

Opa schreef:
Booooh schreef:Briljante foto's Ron :thumbup: ...

Thanks Ben, is misschien wel weer es leuk, maar dan een andere locatie zien te verzinnen waar we ook met 't licht mee kunnen fotograferen tegen de avond.
Heb je nog steeds dat grijze hok? :tooth:

Nog wat foto's van afgelopen week:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Echt schitterende plaatjes Ron. Jaloers op mensen die zo kunnen fotograferen.

Peric

Bericht door Peric » 19 dec 2013, 10:52

Mooie, scherpe foto's Allen. Denk dat je met 10 Mp gewoon vooruit kan hoor. Iedereen is zo Mp-geil tegenwoordig. Maar voor mij staat nog steeds als een paal boven water dat een goede lens niet tegen Mp's opkan.
Is tenslotte groot genoeg, en als jij toch nagenoeg niet cropt kan het naar mijn mening wel hoor.
Hoe vaak zal het gebeuren dat jij een foto op 50x60-formaat zal laten printen?

Plaats reactie