Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Fotografie

Bericht door Tom » 06 jan 2009, 19:29

Kleine crosspost.
Maar voor de geinteresseerden, ik verkoop mijn Canon 10-22 lens.
Zie te koop forum :)

Kun je zo'n effect mee krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 jan 2009, 19:59

Johan Hutting schreef:
RutgerK schreef: Met belichting, selectieve kleuren en contrast is het iets minder fel te krijgen.
Dat is wel een beetje wat ik wilde bereiken alleen is het licht nu weer uitgebeten aan de zijkant van de straal. Ik zal eens kijken of ik wat met in combinatie met contrast aanpassingen kan doen... lightroom heeft dat standaard een stuk hoger staan.
Ik heb even snel wat geprobeerd om een foto met lage resolutie. Ik denk dat met de volledige resolutie en wat meer tijd je er wat meer van kan maken.

Maik

Bericht door Maik » 06 jan 2009, 20:17

Tom schreef:Kleine crosspost.
Maar voor de geinteresseerden, ik verkoop mijn Canon 10-22 lens.
Zie te koop forum :)

Kun je zo'n effect mee krijgen:

foto

foto
Waarom doe je hem weg Tom? Je schoot er best veel plaatjes mee. Er komt zeker iets moois voor terug en/of ga je voor full frame? :wink:

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2009, 20:28

Maik schreef: Waarom doe je hem weg Tom? Je schoot er best veel plaatjes mee. Er komt zeker iets moois voor terug en/of ga je voor full frame? :wink:
Ja klopt, is zo'n beetje mijn favo lens :)
Die lens is gewoon heerlijk in alle opzichten. Gebruikte em soms te vaak eigenlijk (is ook niet goed, effect gaat vervelen).
En er komt FF voor terug inderdaad.

stefan740

Bericht door stefan740 » 06 jan 2009, 20:30

Geen stank gehad in Dubai hoor Rutger :)

Leuke lens maar te kostbaar voor mij Tom :cry:

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2009, 20:39

Stefan: er zijn ook goedkopere alternatieven zoals de Tokina 11-16 (heeft Maik toch?) en Sigma 10-20.
Echter die Sigma heeft een collega gehad en die had em teruggebracht, scherpte viel erg tegen. Kan aan het exemplaar hebben gelegen maar hij had al heel wat Sigma telelenzen geprobeerd die stuk voor stuk slecht waren, en geen zin om dat met de uwa nog eens mee te maken.

Joy

Bericht door Joy » 06 jan 2009, 20:42

Wat vinden de heren hier van ? Overdone of fraai ?

Afbeelding

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 06 jan 2009, 20:43

Beide. Hij is erg fraai omdat ie juist zo overdone is.

Heb je de link ook naar de Flickr van deze persoon?

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2009, 20:46

Vind het wel strak. Enige wat ik jammer vind is het te grote kleurcontrast tussen omgeving en auto. Dat maakt het wel heel erg nep. Op een lijntje reflectie links en rechts na zie je niets van het omgevingslicht op de auto. Te overduidelijk Gephotoshopt.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 06 jan 2009, 20:48

Is het wel photoshop??......er is duidelijk iemand met een lamp omheen gelopen. Dan blijft de omgeving juist zo donker.
Denk dat Martijn wel zou kunnen vertellen hoe. Heb jij dat namelijk ook niet eens gedaan? Of was dat Bart.....Martijn??

Joy

Bericht door Joy » 06 jan 2009, 21:00

http://flickr.com/photos/22573958@N06/2940900365/" onclick="window.open(this.href);return false;

5 minute exposure.

Single take.

Straight out of camera.

:shock:

Joy

Bericht door Joy » 06 jan 2009, 21:02

De rest van de foto's:

http://www.flickr.com/photos/andwhynot/ ... 025247491/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom

Bericht door Tom » 06 jan 2009, 21:03

OK dat is netjes dan! 8)

Al vind ik de auto en eromheen wel erg blauw tov omgeving. Alsof de foto in een studio genomen is en daarna in deze omgeving geplaatst.

allen

Bericht door allen » 06 jan 2009, 21:08

Gave foto's heeft die gast! 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 jan 2009, 10:43

Dat soort experimenten vind ik leuk. GF en ik hebben ook eens met wat zaklampen en een lantaarn foto's gemaakt in het donker, van reeds verlichte bomen, de auto (met lampen aan), onze gezichten (spooky!) etc. Zal eens kijken of ik die kan uploaden. Geeft een heel cool effect, maar niet zo gaaf als die foto hierboven.

Panamera

Bericht door Panamera » 08 jan 2009, 19:02

Ik vind die foto wel mooi maar beetje nep. :bag:

Al met al wel een mooie foto

Tom

Bericht door Tom » 08 jan 2009, 19:34

Johan Hutting schreef:Vraagje mbt. bewerking, gisteren bij de WEK op Zandvoort onderstaande foto gemaakt (rest staat hier in een album) maar ik vind de lampen er veel te fel uit komen. Hoe kan ik dat op een redelijke manier minderen in bv. lightroom of photoshop? Een beetje spelen met de highlight levels verbeterde het resultaat niet echt.

Afbeelding
Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 08 jan 2009, 19:40

Dennis Cavallino schreef:Dat soort experimenten vind ik leuk. GF en ik hebben ook eens met wat zaklampen en een lantaarn foto's gemaakt in het donker, van reeds verlichte bomen, de auto (met lampen aan), onze gezichten (spooky!) etc. Zal eens kijken of ik die kan uploaden. Geeft een heel cool effect, maar niet zo gaaf als die foto hierboven.
Posten graag ! :D

Driftreport.nl

Bericht door Driftreport.nl » 09 jan 2009, 00:29

poosje hier niet geweest. Maar omdat ik binnenkort ga kijken voor een E36 325 cabrio kwam ik hier weer terecht :oops:

En daarbij vond ik ook dit topic en viel me op dat ik nog niet de combi van modellen en auto's heb gezien. Dus post ik maar wat beginnende foto's van mijzelf :)
Tenzij jullie dat natuurlijk helemaal niks vinden :)
Naast Drift fotografie doe ik ook nog weleens modellenshoots. In diverse thema's en af en toe ook met auto's. Gewoon voor de fun. Niet om uiterst creatief bezig te zijn. Maar gewoon voor de fun.

Niet de beste achtergrond, maar goed... een amateur mag fouten maken zullen we maar zeggen.

Deborah:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nogmaals Deborah, maar niet echt goed kwa kleur.
Afbeelding

Marjolein:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatst nog een Xmass shoot gedaan, maar dat hoort natuurlijk niet thuis op een autoforum :P

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 10 jan 2009, 11:22

hugo schreef:
Dennis Cavallino schreef:[foto/img]

Nette Golf, wel erg duur zeg.

Mij vallen die 2 noodhamertjes op. Eén links, één rechts. Met zo'n hamer schijn je je ruiten te kunnen intikken en je gordels te kunnen doorsnijden.

Nou, ik heb dat dus een keer geprobeerd. Met die mesjes krijg je geen gordel doorgesneden. Het rafelde iets, maar het zijn kutmesjes! Zet daar aub niet je hoop op.

Die hamers. Ik heb geprobeerd om een zijraam van een auto van me in te slaan toen 'ie op slot stond. Lukte gewoon niet. Dat glas is te hard. Met een baksteen gaat 't prima. :lol:

Dus: pure oplichterij die dingen. Try before you die!

Klopt, je moet echt vreselijk hard meppen met zo'n hamertje. Daarbij moet de slag ook perfect zijn zodat het meest scherpe punt van de hamer loodrecht op het glas komt, anders blijf je aan de gang. Daarbij, als je op de kop ligt met de auto, knappe jongen als je dan even dat hamertje op de vloer uit zijn houdertje trekt.
Ze zitten in alle persdemo's van Pon, van Fabia tot R8. Toen ik bij Century vroeg waarom ze zo laag zitten, kreeg ik als antwoord dat ze met name bedoeld zijn om te helpen als je aan komt bij het ongeval van een ander. :?

Tom

Bericht door Tom » 10 jan 2009, 11:29

Om eerlijk te zijn vind ik die dingen geen gezicht en zou ze eruit slopen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 10 jan 2009, 14:18

Maurice Graber schreef:Hoe krijgen jullie die kleuren zo mooi! &^&#@*&#

Zowel Mark als Luuk en Martijn :D

Ik krijg mn foto's scherp genoeg, dat is het probleem niet. Maar de kleuren zijn altijd zo "flets". Is dat nou dat polarisatiefilter? (heb een Canon 350D)

Afbeelding
Afbeelding
Even een oude vraag naar boven halen. Kan je nog uitlezen met welk diagrafma deze foto's zijn gemaakt? Een groter diafragma en een langere sluitertijd levert meer kleur op.

Tom

Bericht door Tom » 10 jan 2009, 16:56

RutgerK schreef: Even een oude vraag naar boven halen. Kan je nog uitlezen met welk diagrafma deze foto's zijn gemaakt? Een groter diafragma en een langere sluitertijd levert meer kleur op.
Kun je normaal in de EXIF uitlezen maar die is er bij deze foto's uit. Dat bekijk je via een grafisch programma of via windows (bestand opslaan, eigenschappen, details).

En een groter diafragma of langere sluitertijd doen niets met je kleuren, wel met je belichting en scherptediepte. Dat foto's flets zijn kun je verhelpen door een polafilter (maar dat kun je beter alleen overdag en bij voldoende licht gebruiken), instellingen in je camera (saturation iets omhoog) of in je nabewerking. En als laatste verschilt het een beetje per camera en lens. Canon probeert bij dSLR's zo natuurgetrouw kleuren over te laten komen terwijl kleine compactcamera's standaard de saturation van kleuren omhoog gooien, omdat de consument dat nou eenmaal mooi vind. Net als bij veel tv's het geval is.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 10 jan 2009, 17:08

Tom schreef:
RutgerK schreef: Even een oude vraag naar boven halen. Kan je nog uitlezen met welk diagrafma deze foto's zijn gemaakt? Een groter diafragma en een langere sluitertijd levert meer kleur op.
Kun je normaal in de EXIF uitlezen maar die is er bij deze foto's uit. Dat bekijk je via een grafisch programma of via windows (bestand opslaan, eigenschappen, details).

En een groter diafragma of langere sluitertijd doen niets met je kleuren, wel met je belichting en scherptediepte. Dat foto's flets zijn kun je verhelpen door een polafilter (maar dat kun je beter alleen overdag en bij voldoende licht gebruiken), instellingen in je camera (saturation iets omhoog) of in je nabewerking. En als laatste verschilt het een beetje per camera en lens. Canon probeert bij dSLR's zo natuurgetrouw kleuren over te laten komen terwijl kleine compactcamera's standaard de saturation van kleuren omhoog gooien, omdat de consument dat nou eenmaal mooi vind. Net als bij veel tv's het geval is.
Ik merkte vandaag met buitenfoto's dat de foto's veel intenser van kleur waren als ik een groter diagrafma gebruikte (met een langere sluitertijd) vandaar mijn opmerking.

Tom

Bericht door Tom » 10 jan 2009, 18:55

Een lens zal dan beter presteren qua scherpte dus het is sowieso een aanrader, maar qua kleur zal het niet uitmaken. Anders ben ik benieuwd naar voorbeelden.
In het donker geeft een langere sluitertijd wel meer kleur, maar eigenlijk praat je over belichting omdat zaken anders onderbelicht (dus donker) blijven :)

Plaats reactie