Bericht
door Spijkerhard » 16 jan 2019, 00:42
Zo, tis winter, niemand doet meer wat aan zijn auto?
Nou, ik had dus een lege accu bij die moderne k*t kever. Leek me aan vervanging toe, want na een nachtje aan de lader was het nog niet veel. Dacht ik doe ik zelf wel even, dus gisteren accuutje gehaald...
Nou, de accu zit dus half onder het spatbord LV. Stel je even het spatbord van een Beetle voor. Lekker rond, en de accu zit er dus half onder en er zo'n beetje tegen aan. En omdat dat niet uitdagend genoeg is zitten er 2 (!) (TWEE) plastic kappen overheen.
Die eerste kap is er nog wel makkelijk af te halen, want alle plastic vergrendelingen knappen spontaan af.
Daaronder zit een extra zekeringen doos aan de pluspool, van plastic, vast op de onderste kap. Met plastic vergrendeling systeem. Je raadt het al, 3 van de 4 springen spontaan los. Permanent wel te verstaan.
De onderste kap bestaat uit twee delen, want anders was ie absoluut niet onder het spatbord vandaan te krijgen. Is ook zo los (ook permanent...) maar toch moeilijk te verwijderen. Zucht.
De accu zit met een bout constructie op de grondplaat bevestigd. Daar kun je met een dopsleutel net bij, maar met je klauwen kun je er echt niet fatsoenlijk bij komen. Dus 10 minuten friemelen om de accu van de grondplaat los te krijgen, maar zie m dan nog maar eens onder het spatbord vandaan te krijgen... manomanoman oman. In Mexico in elkaar gezet, maat door Afrikanen ontworpen of zo.
En dan dus de omgekeerde riedel. Accuutje terug op zin plek, maar de bocht tussen de accukabels (met extra zekeringkast) en spatbord door.....(5 min) en dan weer juist op zn plek (5 min), pfff.... Leek even echt onmogelijk, maar ja, de andere was er ook onder vandaan gekomen.....
Dan zien hoe sluitplaatje en bout door een spleet van 4 cm 20 cm lager op zn plek te krijgen. Bout 13 met een stuk kunststof eerst vast zetten in een dopsleutel 15 klemmen, eerst sluitplaatje natuurlijk goed op zn plek zien te krijgen, valt nog niet mee, en dan die bout goed positioneren voor het gat en aandraaien. Na 5 minuten erachter komen dat de sluitplaat verkeerd omzit ("bol"ipv "hol"), en de bout dus nooit het gat zal bereiken. (zucht, eikel)
Sluitplaatje omgedraaid, en verrek, na nog enig gestuntel bout in het gat, en vast zit de accu.
Eerste kap erop (zit t vast, nou neuh...) kabels weer aan de polen, zekeringkast op zn plek (ongeveer), en tweede kap voor de show erop.
Motorkap dicht. Het start weer. Anderhalf uur bezig geweest bij 3 graden buiten, en het geen moment koud gehad. Zal de ergenis wel geweest zijn.
Voorlopig weer genezen van VAG-producten. (Zal over de A2 maar niet beginnen....)
De Alpina is stukken ouder, maar zo makkelijk als het plastic van die kever afbreekt, niet normaal. Niet alleen van de beschermkappen overigens. Ook al een nieuwe oliepeilstok besteld. Ligt in drie delen (en qua kleur ook niet afleesbaar...)
Volgende keer maar weer aan de specialist overlaten....