Fotografie
- dvh
Re: Fotografie
Leuke foto's!
Die laatste 2 hadden als breedhoekfoto nog wat meer drama gehad. Vind ze nu net wat te krap.
Die laatste 2 hadden als breedhoekfoto nog wat meer drama gehad. Vind ze nu net wat te krap.
- Macboy
Ik heb nog steeds het gevoel dat KW uit twee persoonlijkheden bestaat.
Een Karel (K) en een Willem (W) zeg maar. En dat af en toe K iets fotografeert (top !) en dat af en toe W iets fotografeert (bagger !).
En dan beide hier als KW op het forum

Een Karel (K) en een Willem (W) zeg maar. En dat af en toe K iets fotografeert (top !) en dat af en toe W iets fotografeert (bagger !).
-
allen
Het feit dat KW wazige foto's post betekent wellicht dat hij eindelijk beseft dat het niet allemaal om te tellen pixels draait. Overigens vertel ik dat soort mensen graag dat een foto, gemaakt met hun camera altijd evenveel pixels laten tellen. Ongeacht of de foto scherp is of niet en ongeacht welke lens er op zit.
Eentje uit de oude doos. Mannen die zich heel stoer vinden met een verdomd kleine vogeltjes.

P1010305 by Tookaphotoof, on Flickr
Eentje uit de oude doos. Mannen die zich heel stoer vinden met een verdomd kleine vogeltjes.
P1010305 by Tookaphotoof, on Flickr
- KW
Haha sja ik kom maar weinig in de randstad, laat staan in het centrum van een stad. Ik kom wel es in Den Haag maar dan alleen met de auto op de Saturday Night Cruise.Michele schreef:Kijk, en daar spreekt de echte provinciaalDie tunnel lig er al een jaar of 10 en we hebben regelmatig het landelijke nieuws gehaald wegens vertragingen, onder water lopen etc. Tegenwoordig istie ook nog wel eens dicht. Niet handig. Maar Spui is niet de mooiste van de twee. Grote Markt is mooier, heeft namelijk meer ruimtelijke werking. Spui is ook nogal donker vind ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_tramtunnel" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar, over mooie tram/metrostations gesproken: dan moet je ook eens gaan kijken op Blaak in Rotterdam en op Wilhelminaplein. Daar wordt je helemaal blij van.
Wel opletten: fotograferen officieel niet toegestaan.
Wbt dat tramstation zit het zo. Ik was met de trein naar Den Haag gegaan voor de protestacties tegen het kabinet, en heb een kennis in Den Haag wonen waar ik redelijkerwijs alleen met de tram zou kunnen komen. Dus vooraf uitgezocht welke lijn en haltes en zo. Maar de halte van het Spui (waar ik dan zou moeten opstappen) kon ik zowel op Google maps op de kaart als op Streetview niet vinden, op een icoontje op de kaart na. Nou wist ik voor ik weg ging dat ik niet bij hun terecht kon, maar was toch nieuwsgierig waar die tramhalte dan wel zou zijn
Maar, waarom mag daar niet gefotografeerd worden eigenlijk? Privacybezwaren of zo? Ook als er niemand is? Beveiliging?
Ik had alleen boven en onder een beetje gecropt. Zo beter? Dit is niet gecropt.dvh schreef:Leuke foto's!
Lol, ene keer lukt het gewoon beter dan andere keer, dat maakt mij niet gelijk 2 personenMacboy schreef:Ik heb nog steeds het gevoel dat KW uit twee persoonlijkheden bestaat.
-
Rupie
- dvh
Nou voor mij ook wel.. Supergave auto 
@Kw. Met te gecropt bedoel ik meer dat ik het idee leuk vind. Maar liever meer breedhoek.. Meer drama en snelheid. Beetje het idee van foto 1 , maar dan met een tram/trein erin
@Kw. Met te gecropt bedoel ik meer dat ik het idee leuk vind. Maar liever meer breedhoek.. Meer drama en snelheid. Beetje het idee van foto 1 , maar dan met een tram/trein erin
-
allen
French Frolic in zo'n ding rijden! 
- Michele
Tramstation of metrostation = prive terrein. Dus alleen fotograferen met toestemming van de eigenaar (= HTM/ RET etc.). Geldt overigens ook voor een treinstation. Meestal doen ze niet zo moeilijk (en een straathalte is sowieso openbare ruimte) maar ik weet van kennissen die met een model wilden werken dat ze op Wilhelminaplein in R'dam niet mochten fotograferen op straffe van verwijdering uit het metrostation door de beveiliging. Zeker als het wat professioneler oogt kan je eventueel gezeur krijgen (prof = statief of dslr met flitser in het jargon van dit soort beveiligingsdodo's).KW schreef: Maar, waarom mag daar niet gefotografeerd worden eigenlijk? Privacybezwaren of zo? Ook als er niemand is? Beveiliging?
- KW
Wat bedoel je met meer breedhoek van foto 1? Ze zijn alle 3 met hetzelfde aantal mm's gemaakt namelijk en hebben dus dezelfde breedhoek van FF-equivalent 25 mm...dvh schreef:@Kw. Met te gecropt bedoel ik meer dat ik het idee leuk vind. Maar liever meer breedhoek.. Meer drama en snelheid. Beetje het idee van foto 1 , maar dan met een tram/trein erin
Foto 1 lijkt waarschijnlijk ruimer door de compositie en dat ik bij foto 2 en 3 dichter bij de tram sta.
Ok klinkt wel logisch ja. Maar met modellen werken is gelijk een heel andere categorie dan even een paar snapshots makenMichele schreef:Tramstation of metrostation = prive terrein. Dus alleen fotograferen met toestemming van de eigenaar (= HTM/ RET etc.). Geldt overigens ook voor een treinstation. Meestal doen ze niet zo moeilijk (en een straathalte is sowieso openbare ruimte) maar ik weet van kennissen die met een model wilden werken dat ze op Wilhelminaplein in R'dam niet mochten fotograferen op straffe van verwijdering uit het metrostation door de beveiliging.
Heb meerdere mensen van de HTM/beveiliging zien lopen en geen van allen keek naar me om terwijl ik daar toch zeker 5 mins alleen foto's aan het maken was, 14 in totaal. Maargoed dan weet ik het voor de volgende keer
Op een NS-station ben ik nog niet zo lang geleden een keer weggestuurd door een enorm chagrijnige perronopzichter (of wat z'n functie dan ook was). Op zich niet erg want ik wilde toch net naar huis gaan. Hij zei dat het niet mocht zonder toestemming. Ik ben het thuis gaan nazoeken en online navragen, en op de site van de NS zelf staat dat het voor prive/hobby gebruik dus wel degelijk mocht, zelfs in de trein. Een eventuele volgende keer zal ik z'n eigen regels onder z'n neus houdenZeker als het wat professioneler oogt kan je eventueel gezeur krijgen (prof = statief of dslr met flitser in het jargon van dit soort beveiligingsdodo's).
Ik was daar vooral voor het filmen van aankomende en vertrekkende treinen. Eerder sprak een van de machinisten me nog aan en hoopte dat het filmpje diezelfde avond nog op youtube zou staan. Zo kan het dus ook
En nou ik het hier toch over heb, gelijk een paar plaatjes erbij waarvan ik denk dat ze wel waardig genoeg zijn om hier te kunnen posten.
eq 24mm
eq 15mm
eq 15mm
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Wat vakantiekiekjes van Canada, wel verschil in kwaliteit door elkaar heen.
Eerste week met mijn Canon 1000D staan schieten en door troep op de spiegel dat ik er niet af kreeg en geen foto winkel in de buurt bij de Walmart een Canon Eos Rebel T3i gekocht, hier beter bekend als een 600D met een 18 megapixel sensor in plaats van 10,1 van de 1000D

(De enige bewerkte foto, bijgesneden en photoshop de foto laten verbeteren want was genomen in ontzettend dichte mist)

En op de laatste avond in vanaf het balkon van de hotelkamer in Vancouver wat geprobeerd met lange sluitertijden:

Bij de laatste 2 foto's duidelijk een statief gemist, ondanks het min of meer kunnen steunen op het balkon zaten er nogal wat bewogen foto's tussen.
Iemand nog tips voor een beetje een betaalbaar statief?
Voor de aantal keren dat ik het ga gebruiken vind ik eentje van een paar honderd euro zonde van mijn geld
Eerste week met mijn Canon 1000D staan schieten en door troep op de spiegel dat ik er niet af kreeg en geen foto winkel in de buurt bij de Walmart een Canon Eos Rebel T3i gekocht, hier beter bekend als een 600D met een 18 megapixel sensor in plaats van 10,1 van de 1000D
(De enige bewerkte foto, bijgesneden en photoshop de foto laten verbeteren want was genomen in ontzettend dichte mist)
En op de laatste avond in vanaf het balkon van de hotelkamer in Vancouver wat geprobeerd met lange sluitertijden:
Bij de laatste 2 foto's duidelijk een statief gemist, ondanks het min of meer kunnen steunen op het balkon zaten er nogal wat bewogen foto's tussen.
Iemand nog tips voor een beetje een betaalbaar statief?
Voor de aantal keren dat ik het ga gebruiken vind ik eentje van een paar honderd euro zonde van mijn geld
-
allen
Troep op de spiegel is goch geen ramp?
Of had je het op je sensor? Laatste heb ik pas zelf mogen ontdekken. Met de juiste spullen twee minuten werk.
Een goed statief motiveert je om deze sneller te pakken. Maar heb zelf jaren een Velbon van 7 tientjes meegesleept. Met camera's zoals de jouwe kan dat overigens makkelijk. Die zijn vrij licht. Vakantie lijkt me geslaagd?
Of had je het op je sensor? Laatste heb ik pas zelf mogen ontdekken. Met de juiste spullen twee minuten werk.
Een goed statief motiveert je om deze sneller te pakken. Maar heb zelf jaren een Velbon van 7 tientjes meegesleept. Met camera's zoals de jouwe kan dat overigens makkelijk. Die zijn vrij licht. Vakantie lijkt me geslaagd?
- Ferdi
Sorry zeg het verkeerd, inderdaad op de sensor.
Ontbrak aan de juiste spullen en in een gehucht met een grote supermarkt, een restaurant en een autodealer al snel het vooruitzicht om geen foto's meer te kunnen maken, dus maar wat eerder voor een betere camera gegaan.
Vakantie was zeer zeker geslaagd!
22 dagen een groot deel van de west kant rond getrokken van hotel naar hotel en heerlijk van de rust en de natuur kunnen genieten.
Ga eens googlen op het statief dat je noemt, komt nog een batterygrip onder de 600D te hangen maar dat maakt er nog steeds geen hele zware camera van. Bedankt voor de tip
Ontbrak aan de juiste spullen en in een gehucht met een grote supermarkt, een restaurant en een autodealer al snel het vooruitzicht om geen foto's meer te kunnen maken, dus maar wat eerder voor een betere camera gegaan.
Vakantie was zeer zeker geslaagd!
22 dagen een groot deel van de west kant rond getrokken van hotel naar hotel en heerlijk van de rust en de natuur kunnen genieten.
Ga eens googlen op het statief dat je noemt, komt nog een batterygrip onder de 600D te hangen maar dat maakt er nog steeds geen hele zware camera van. Bedankt voor de tip
- markk
@Ferdi: 1 (walvis), 3 (sneeuwtop) en 6 (balkon naar beneden).
En met wat bewerking is hier denk ik nog meer uit te halen ..
Mark.
En met wat bewerking is hier denk ik nog meer uit te halen ..
Mark.
- KW
Ferdi 2 en 6 vind ik prachtig 
Weet niet of het gezichtsbedrog is maar bij 2 lijkt de horizon niet helemaal recht te staan.
Het hamstertje of wat het ook is vind ik ook wel erg schattig.
De laatste vind ik wel wat hebben maar vind hem wel echt te donker.
Weet niet of het gezichtsbedrog is maar bij 2 lijkt de horizon niet helemaal recht te staan.
Het hamstertje of wat het ook is vind ik ook wel erg schattig.
De laatste vind ik wel wat hebben maar vind hem wel echt te donker.
-
allen
Uit alleen de houten paaltjes is dat moeilijk op te maken, want of die dan echt recht staan is de vraag. Als je dat naar aanleiding van het water denkt te zien, als het een meer is, lijkt dat al snel zo.
De foto met je twee hondekoppen zou ik opnieuw op de foto proberen te zetten en je camera niet naar beneden wijzen. Ivm de deuren van de trein vind ik dat geen gezicht.
De foto met je twee hondekoppen zou ik opnieuw op de foto proberen te zetten en je camera niet naar beneden wijzen. Ivm de deuren van de trein vind ik dat geen gezicht.
- Ferdi
Water is inderdaad een meer, paaltje (of eigenlijk alle paaltjes) staat niet 100% recht
Bedankt voor de complimenten
Ga van de week nog eens kijken om ze te bewerken, maar vond ze zo recht uit de camera ook niet tegen vallen.
Iemand nog voorkeur qua bewerkingsprogramma's? Heb zelf een oudere versie van photoshop en er zal vast wel iets beters te krijgen zijn.
Statief is trouwens besteld
Heb een mooie Velbon gezien die nog eens in de aanbieding was ook
Bedankt voor de complimenten
Ga van de week nog eens kijken om ze te bewerken, maar vond ze zo recht uit de camera ook niet tegen vallen.
Iemand nog voorkeur qua bewerkingsprogramma's? Heb zelf een oudere versie van photoshop en er zal vast wel iets beters te krijgen zijn.
Statief is trouwens besteld
Heb een mooie Velbon gezien die nog eens in de aanbieding was ook
- markk
Lightroom v5 natuurlijk...
Mark.
Mark.
- markk
Zat in de voortuin te genieten van een heerlijke espresso na het eten. Zag vervolgens dat ik niet alleen was en heb de macro lens maar weer eens tevoorschijn gehaald.

Mark.

Mark.
-
allen
In het geval van deze foto had ik de spin liever helemaal scherp gezien.
Kom soms macro foto's tegen waarvan m'n mond open valt, maar het is voor mij een te grote investering voor die paar keer per jaar dat ik dat zou gebruiken. Heb het met iedere telelens ook steeds overigens. Maar verkoop ik dat ding heb ik morgen weer spijt omdat ik ineens m'n honden op de foto wil zetten. Waardeloos.
Ferdie, ben benieuwt.
Zelf de 35mm L lens kunnen verkopen. Sinds de Leica stond dat ding te verstoffen. Het is ergens een prachtig scherpe lens, maar ergens mistte het voor mij karakter. De keren dat ik de dslr meeneem, gaat steevast een 50mm Zeiss erop. De 21mm ZE staat nog op de wensenlijst.
Overweeg verder nog een tweede Leica aan te schaffen. Film is geweldig, behalve dat ik niet even snel van zwart wit naar kleur kan en terug.
Een digitale zou wat dat aan gaat handiger zijn, muv het prijskaartje. Dat is waar ik afhaak.
Kom soms macro foto's tegen waarvan m'n mond open valt, maar het is voor mij een te grote investering voor die paar keer per jaar dat ik dat zou gebruiken. Heb het met iedere telelens ook steeds overigens. Maar verkoop ik dat ding heb ik morgen weer spijt omdat ik ineens m'n honden op de foto wil zetten. Waardeloos.
Ferdie, ben benieuwt.
Zelf de 35mm L lens kunnen verkopen. Sinds de Leica stond dat ding te verstoffen. Het is ergens een prachtig scherpe lens, maar ergens mistte het voor mij karakter. De keren dat ik de dslr meeneem, gaat steevast een 50mm Zeiss erop. De 21mm ZE staat nog op de wensenlijst.
Overweeg verder nog een tweede Leica aan te schaffen. Film is geweldig, behalve dat ik niet even snel van zwart wit naar kleur kan en terug.
Een digitale zou wat dat aan gaat handiger zijn, muv het prijskaartje. Dat is waar ik afhaak.
- dvh
Best knappe platen zo recht uit de camera Ferdi !
@Mark. Beetje te krap geschoten.. En de bovenkant is volgens mij interessanter dan de onderkant v/d spin
@Allen.. Macro is best fun. Ik heb 'm bij mijn kitlens.. Gewoon een 'alles in een' lensje dus. Die je tegenwoordig voor 150,- op MP scoort ( m4/3 rocks ! )
Net ff op m'n Flick zitten speuren kom ik tot de ontdekking dat ik eigenlijk best veel gebruik maak van de macro-lens.

Je kan er best wel toffe dingen mee maken vind ik
@Mark. Beetje te krap geschoten.. En de bovenkant is volgens mij interessanter dan de onderkant v/d spin
@Allen.. Macro is best fun. Ik heb 'm bij mijn kitlens.. Gewoon een 'alles in een' lensje dus. Die je tegenwoordig voor 150,- op MP scoort ( m4/3 rocks ! )
Net ff op m'n Flick zitten speuren kom ik tot de ontdekking dat ik eigenlijk best veel gebruik maak van de macro-lens.
Je kan er best wel toffe dingen mee maken vind ik
Laatst gewijzigd door dvh op 05 okt 2013, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
allen
Soms wel aan zitten denken hoor David. Gewoon een ouder model en dan een lensje erbij voor dagelijkse digitale fotomomenten. Kost tegenwoordig bijna niets meer.
M'n dslr is simpelweg geen toestel die ik altijd bij me wil hebben. zeker niet als ik met het gezin op pad ben.
M'n dslr is simpelweg geen toestel die ik altijd bij me wil hebben. zeker niet als ik met het gezin op pad ben.
- Archiebald
Wauw DvH, die eerste foto! Echt prachtig. En bedankt meteen......
Ik wil al langer een macrolens, maar praat hem mezelf steeds uit m'n hoofd. Tot ik weer van dit soort foto's zie.
Ik heb deze net gemaakt tijdens het vervangen van de Weesperbrug, hier is zo nu en dan een live-feed te volgen.

Geen geweldige foto ofzo, maar ik vond het wel erg bijzonder om te zien! De oude brug werd losgekoppeld, opgekrikt en weggevaren. De nieuwe brug lag een paar km verderop en wordt op dit moment deze kant op gevaren.
Ik heb deze net gemaakt tijdens het vervangen van de Weesperbrug, hier is zo nu en dan een live-feed te volgen.

Geen geweldige foto ofzo, maar ik vond het wel erg bijzonder om te zien! De oude brug werd losgekoppeld, opgekrikt en weggevaren. De nieuwe brug lag een paar km verderop en wordt op dit moment deze kant op gevaren.
- dvh
Gewoon een 2e hands Pen2 met een 45mm lens en een 12-50 kitlens ( daar zit dus ook deze macro stand op ) . Dan heb je voor 500 +/- een leuk hanteerbaar setjeallen schreef:Soms wel aan zitten denken hoor David. Gewoon een ouder model en dan een lensje erbij voor dagelijkse digitale fotomomenten. Kost tegenwoordig bijna niets meer.
- KW
@DVH: de meeste van je macro's heb ik al es langs zien komen, maar blijven fantastische platen!
@Archiebald: prachtig!

Denk je dat ik mijn 50-500 veel gebruik? Zelfs die 70-200 gebruik ik niet veel. Heb met m'n D7100 en 10-24mm lens ook nog een DX35mm f1.8 gekocht, en die heb ik van de week eigenlijk pas voor het eerst gebruikt om een paar foto's te maken. Denk ook niet dat ik die ooit meer dan zelden ga gebruiken. En dan heb ik de 50mm f1.8 ook nog liggen, waar ik al erg weinig mee deed en door de komst van de 35 nog minder zal gebruiken
(de 50 had ik gekocht met het idee over te stappen op full frame maar dat doe ik niet meer, dus de 35 is in feite de vervanger van de 50). Maar die 50 weg doen? Neh levert te weinig op en mocht er iets zijn dat ik zoiets nodig heb ben je altijd weer meer kwijt aan wat nieuws.
Ofwel, gewoon houden
Heb ook wel es gedacht aan een macrolens of zo, maar die zijn ook erg duur en ik weet dat ik daar echt te weinig mee ga doen, en met de lenzen die ik nu heb kan ik ook al aardige closeups maken.
Om gelijk een voorbeeld te noemen, deze is gemaakt met de 50-500 op nog geen meter afstand:

@Archiebald: prachtig!
Je moet lenzen gewoon niet weg doen. Dat je het weinig gebruikt doet er toch niet toeallen schreef:In het geval van deze foto had ik de spin liever helemaal scherp gezien.
Kom soms macro foto's tegen waarvan m'n mond open valt, maar het is voor mij een te grote investering voor die paar keer per jaar dat ik dat zou gebruiken. Heb het met iedere telelens ook steeds overigens. Maar verkoop ik dat ding heb ik morgen weer spijt omdat ik ineens m'n honden op de foto wil zetten. Waardeloos.![]()
Denk je dat ik mijn 50-500 veel gebruik? Zelfs die 70-200 gebruik ik niet veel. Heb met m'n D7100 en 10-24mm lens ook nog een DX35mm f1.8 gekocht, en die heb ik van de week eigenlijk pas voor het eerst gebruikt om een paar foto's te maken. Denk ook niet dat ik die ooit meer dan zelden ga gebruiken. En dan heb ik de 50mm f1.8 ook nog liggen, waar ik al erg weinig mee deed en door de komst van de 35 nog minder zal gebruiken
Ofwel, gewoon houden
Heb ook wel es gedacht aan een macrolens of zo, maar die zijn ook erg duur en ik weet dat ik daar echt te weinig mee ga doen, en met de lenzen die ik nu heb kan ik ook al aardige closeups maken.
Om gelijk een voorbeeld te noemen, deze is gemaakt met de 50-500 op nog geen meter afstand:
-
ErikS
Super KW.
En inderdaad, lenzen verkopen levert niet voldoende op om ze weg te doen. Eens.
En inderdaad, lenzen verkopen levert niet voldoende op om ze weg te doen. Eens.