Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door RVV » 02 apr 2015, 13:59

Ik zie Panerai ook meer als een modemerk. Wellicht totaal onterecht ?
Geen idee of het een modemerk is. Is denk ik vooral een stuk persoonlijke perceptie. Er valt natuurlijk het nodige te discussiëren over de wederopstanding in de jaren 90 dankzij Silvester Stallone die eigenlijk het merk uit een diepe kelder heeft getrokken (kocht een zooi voor zijn crew) en daarmee de interesse van een groot horloge huis aanwakkerde.. Baas daarvan en Stallone kenden elkaar persoonlijk.. Stallone als ideale aanjager van een de meest stoere mannenhorloges in een tijd dat 38 mm rond de norm was.

Ja natuurlijk allemaal marketing.. maar ze hebben het wel heel knap gespeeld. Uiteindelijk rolt er een vrij brede collectie uit maar de basis blijven slechts 2 modellen met -tig varianten. Niet iedereen koopt zomaar een Panerai omdat het een modemerk is. De Celebs misschien maar dat is een andere wereld. Iemand (een average persoon) die pak en beet 4000 tot 7500 euro kan en wil besteden aan een horloge kiest heel bewust voor een Panerai. Eenmaal die keuze dan is er ook geen alternatief. Ik geloof niet dat die keuze door modegevoelig word ingegeven. Mode is aan verandering onderhevig en als er horloges zijn die niet of nauwelijks aan verandering onderhevig zijn dan zijn het wel Panerai's en natuurlijk de sport modellen van Rolex. Daarom spreken beide merken dezelfde doelgroep aan. De looks en uitstraling en het feit dat maar weinig mensen een Panerai dragen (want je geeft je eerste 5000 plus euro liever aan een Rolex uit) maken het merk gewild bij een bepaalde groep liefhebbers.. Ja er zijn genoeg mensen die ze absoluut lelijk vinden. Dat is een kwestie van smaak.. Maar vind je ze mooi, dan koop je hem echt niet als modegril.

Over het uurwerk en afwerking.. tricky punt. Voor mij was het uurwerk voorheen altijd de reden om er niet eentje te willen hebben. Pas toen de eigen gemaakte uurwerken kwamen met als meestg betaalbare de P9000 kreeg ik er echt interesse voor. Met een dichte bodem hoeft het ook geen punt te zijn..De waardevastheid van een Panerai blijft als een rots in de branding. Als je hem tzt weg doet en toch weer een Panerai wilt, dan kies je vanzelf voor een in house uurwerk variant. Tot die tijd heb je een mooi horloge met een prachtige en historisch correcte uitstraling.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 02 apr 2015, 19:01

Aerschtuner schreef:Ik heb mezelf afgelopen weekend getrakteerd bij S&C in Den Bosch. Ik ging voor een nieuwe pen, maar deze ook even gepast en toen was er zo een deal gesloten met Peter (topservice van die jongen!). Erg blij mee, terwijl ik nooit had verwacht ooit een Breitling te kopen.

Even klikken op de foto, dan draait ie :)

Afbeelding
Feli :D

Ik zag eergisteren dat er heel veel met korting in de vitrines van S&C Den Bosch ligt. Ook gebruik van kunnen maken?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 02 apr 2015, 19:31

Ja leuk die Colt Superocean met 't hele alfabet. Ik heb zoiets dergelijks Superocean 2000M gehad, later aan m'n horlogemaker verkocht.
Wat betaalde je er nou voor bij S & C met korting? Ik weet bij God niet hoe duur ie nu (2015) wv is. Ik had in 2013 een Navitimer met 01 caliber en dat zijn de enige 2 modernere Brietlengs geweest.

dvh

Bericht door dvh » 02 apr 2015, 19:38

Aerschtuner schreef:Hij verkleurt ook wel aardig in verschillende situaties van lichtinval. Gaaf glaasje!

Afbeelding

Afbeelding

Congrats :)
Mooi ding!

Macboy

Bericht door Macboy » 03 apr 2015, 10:03

Even voor de duidelijkheid: prima dat mensen voor de looks gaan. Zo hoort het ook vaak. Doe ik ook. En als er dan gewoon een ETA onbewerkt uurwerk ingaat dan is dat ook niet erg. Maar ga dan niet praten over geen verschil met Rolex. Das natuurlijk gewoon recht lullen wat krom is. Ja ik rijd een dikke BMW, zit alleen een Toyota motor in, maar dat maakt me niet uit. Overigens doen veel meer merken dit. Niks mis mee. Maar nogmaals ga dan geen onzinnige vergelijkingen hier maken met als basis een mening over de looks van buiten.

Robin

Bericht door Robin » 03 apr 2015, 10:13

LOL goed punt Ilija:)

Tja zoals je in de autoliefhebberswereld niet om Porsche heenkunt of je wilt of niet, kun je dat in de horlogeliefhebberswereld niet bij Rolex. Als je om redenen als looks/te duur een Porsche of Rolex niet vindt kunnen en je vindt jezelf liefhebber(voor wat dat waard is) heb je 't in mijn ogen totaal niet begrepen. En ik ben niet de grootste Porschefan die er is, ik waardeer heel veel van hun historie en racerij en modellen.(Woendagavond nog heel veel geyoutubet op het onstaan van de 956 bijvoorbeeld, indrukwekkend en skitterend)

EDIT: Rolex heeft zoveel betekent voor de horlogeindustrie qua innovatie, technologie, qua automaat :grote rotor, dubbelzijdige opwinding, en de uitwerking daarvan, Harwood was de eerste, maar Rolex liep er mee weg) Waterdichtheid ook, geen discussie.

Maar goed, het is wat 't is.:)

Verder vind ik deze nieuwe(sinds 2013)Speedmaster '57 kleiner model 41,5mm eigen 9300 caliber, erg leuk:
Is er ook in staalband, blauwe dial met rode wijzertjes/lichte dial etc.

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 03 apr 2015, 10:33

Mee eens Ilija.

In bepaalde prijsklasses vind ik manufactuur wel een eis. Maar is meer omdat het plaatje moet kloppen (ik heb geen verstand van uurwerken dus feitelijk boeit het natuurlijk niks, zolang het betrouwbaar is). Misschien paar uitzonderingen. Een Zonda met AMG V12 is gewoon dikke prima, op horlogegebied zul je zoiets ook wel hebben. BMW met Toyota motor zou ik voor bedanken. M'n Panerai heb ik ook gekocht omdat ie een eigen uurwerk heeft.

RVV

Bericht door RVV » 03 apr 2015, 10:42

Macboy schreef:Even voor de duidelijkheid: prima dat mensen voor de looks gaan. Zo hoort het ook vaak. Doe ik ook. En als er dan gewoon een ETA onbewerkt uurwerk ingaat dan is dat ook niet erg. Maar ga dan niet praten over geen verschil met Rolex. Das natuurlijk gewoon recht lullen wat krom is. Ja ik rijd een dikke BMW, zit alleen een Toyota motor in, maar dat maakt me niet uit. Overigens doen veel meer merken dit. Niks mis mee. Maar nogmaals ga dan geen onzinnige vergelijkingen hier maken met als basis een mening over de looks van buiten.
Mijn PAM359 is geen BMW met Toyota motor maar een BMW met BMW motor. ;-)

P9000 is een in house Panerai movement en geen afgeleide ETA variant. Verder vind ik de kwaliteitsvergelijking vooral een academische discussie.(zoiets als is een BMW beter dan een Mercedes?! ) Natuurlijk hoeft Rolex zijn kwaliteit op geen enkele manier te verdedigen. Maar moet Panerai met zijn in house uurwerken dat dan wel? Rolex uurwerken zijn Kwalitatief top maar gelijktijdig ook vrij saai helemaal qua afwerking. Als je het uurwerk al een keer kan zien. Hooguit op een plaatje. Als eindgebruiker kijk ik liever af en toe naar een mooi afgewerkt uurwerk door een zichtbodem. De wetenschap dat het uurwerk nauwelijks afwijkingen heeft en in drie jaar tijd ongestoord zijn werk doet maakt het voor mij een hoogstaand stukje vaktechniek. Staat verder los van wat Rolex doet.

RVV

Bericht door RVV » 03 apr 2015, 10:57

Dit bedoel ik dus.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (285.01 KiB) 2094 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (440.5 KiB) 2094 keer bekeken

dvh

Bericht door dvh » 03 apr 2015, 11:39

Robin schreef:
Afbeelding
Heel gaaf.
Mooie aan deze speedmaster vind ik de lederen band. Maar ook dat er maar 2 subdails zijn ipv 3. En de fraaie(re) wijzers. Hij kost alleen wel wat veul.. Voor een Speedmaster :*-)

Robin

Bericht door Robin » 03 apr 2015, 11:56

Hier 'n mooie review van de P9000. Het is 'n heel strak minimalistisch eenvoudig movement, als je de eerste platine weghaalt(het 'kleppendeksel' zegmaar :))
Dan is 't jammergenoeg niet veel anders dan ETA Seiko kwam ik achter. En niet om 'n discussie te starten, maar voor de weet, ziet een willekeurig 3132/3135/3186 caliber van Rolex er echt wel veel beter afgewerkt uit...
http://www.watchesbysjx.com/2014/09/exp ... -with.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit: :cry:

Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 03 apr 2015, 12:39

Robin vaktechnisch zul je helemaal gelijk hebben, maar wat ik zie en kan zien is dat het P9000 uurwerk mooi is afgewerkt. (Dus wat ik zie door de glasbodem) Wat niet mooi is afgewerkt kan ik dus niet zien. Bij een Rolex zie ik helemaal niks (terecht natuurlijk) blijft over de wetenschap dat een Rolex uurwerk compleet buiten zicht mooier/beter is afgewerkt. Dat vind ik als gebruiker van academische waarde. Misschien ben ik dan iets minder een horloge techniek liefhebber. Het is mijn brood en vakgebied ook niet.

Nogmaals de discussie is niet of Rolex danwel Panerai beter is. Rolex is gewoon de top, ik blijf het een fantastisch merk vinden en de kwaliteit staat buiten elke discussie. In alles qua techniek sla ik Rolex hoger aan dan Panerai. Maar de looks (polstechnisch) en uitstraling, beleving !!? Nou vul maar in waarom wil je een bepaalde klok hebben. Dan zeg ik Panerai, mits de juiste modellen maar dat geld voor Rolex natuurlijk ook.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 apr 2015, 13:28

dvh schreef:
Robin schreef:
Afbeelding
Heel gaaf.
Mooie aan deze speedmaster vind ik de lederen band. Maar ook dat er maar 2 subdails zijn ipv 3. En de fraaie(re) wijzers. Hij kost alleen wel wat veul.. Voor een Speedmaster :*-)
Die is idd erg mooi.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 03 apr 2015, 13:56

Ik ben geen Omega fan maar deze is echt schitterend.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 apr 2015, 14:09

De Titanium uitvoering :love:

Afbeelding

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 03 apr 2015, 15:37

De Titanium uitvoering vind ik persoonlijk mooier.
Zilverkleurige behuizing met een lichte wijzerplaat is waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Dat vind ik ook zo mooi van mijn yacht-master.
Een mooie Panerai staat echter ook nog wel op de verlanglijst.......

Macboy

Bericht door Macboy » 03 apr 2015, 23:09

Ook hier geen liefhebber van Omega maar die hierboven met bruin leren band is wel echt über :love:

@Rico: duidelijk verhaal en mee eens zolang maar eigen manifactuur is.

Bram

Bericht door Bram » 03 apr 2015, 23:30

Ik heb je in Basel anders wel eens naar mij zien gluren :tooth:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 04 apr 2015, 12:16

Dat was naar jou Bram, niet naar je horloge......

Bram

Bericht door Bram » 04 apr 2015, 12:58

Gelukkig kijkt Ilija enorm scheel, keek dus eigenlijk heel ergens anders naar :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 04 apr 2015, 13:56

Stelletje wijven:)
Dit soort ongein kan Ilja niks schele:)

Anyway deze zo goed als verkocht. Leuk ding voor de centen solar saffierglas en 249/225,-

Jammer dat Seiko(dealer van) net altijd prijstechnisch een tienje of 5, of 'n meier hoger in de boom zit, zonder saffierglas..

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 04 apr 2015, 13:59

En deze straks voor mezelf bestellen denk ik.(?) Basel 2015. :love:

Afbeelding

Bram

Bericht door Bram » 04 apr 2015, 14:00

Oris, altijd top :clap:

Robin

Bericht door Robin » 04 apr 2015, 14:02

Himalaya ook!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 04 apr 2015, 14:05

Mooi hoor die Oris. Niet zo'n klomp staal als die duiker hoop ik?

Plaats reactie