Geen idee of het een modemerk is. Is denk ik vooral een stuk persoonlijke perceptie. Er valt natuurlijk het nodige te discussiëren over de wederopstanding in de jaren 90 dankzij Silvester Stallone die eigenlijk het merk uit een diepe kelder heeft getrokken (kocht een zooi voor zijn crew) en daarmee de interesse van een groot horloge huis aanwakkerde.. Baas daarvan en Stallone kenden elkaar persoonlijk.. Stallone als ideale aanjager van een de meest stoere mannenhorloges in een tijd dat 38 mm rond de norm was.Ik zie Panerai ook meer als een modemerk. Wellicht totaal onterecht ?
Ja natuurlijk allemaal marketing.. maar ze hebben het wel heel knap gespeeld. Uiteindelijk rolt er een vrij brede collectie uit maar de basis blijven slechts 2 modellen met -tig varianten. Niet iedereen koopt zomaar een Panerai omdat het een modemerk is. De Celebs misschien maar dat is een andere wereld. Iemand (een average persoon) die pak en beet 4000 tot 7500 euro kan en wil besteden aan een horloge kiest heel bewust voor een Panerai. Eenmaal die keuze dan is er ook geen alternatief. Ik geloof niet dat die keuze door modegevoelig word ingegeven. Mode is aan verandering onderhevig en als er horloges zijn die niet of nauwelijks aan verandering onderhevig zijn dan zijn het wel Panerai's en natuurlijk de sport modellen van Rolex. Daarom spreken beide merken dezelfde doelgroep aan. De looks en uitstraling en het feit dat maar weinig mensen een Panerai dragen (want je geeft je eerste 5000 plus euro liever aan een Rolex uit) maken het merk gewild bij een bepaalde groep liefhebbers.. Ja er zijn genoeg mensen die ze absoluut lelijk vinden. Dat is een kwestie van smaak.. Maar vind je ze mooi, dan koop je hem echt niet als modegril.
Over het uurwerk en afwerking.. tricky punt. Voor mij was het uurwerk voorheen altijd de reden om er niet eentje te willen hebben. Pas toen de eigen gemaakte uurwerken kwamen met als meestg betaalbare de P9000 kreeg ik er echt interesse voor. Met een dichte bodem hoeft het ook geen punt te zijn..De waardevastheid van een Panerai blijft als een rots in de branding. Als je hem tzt weg doet en toch weer een Panerai wilt, dan kies je vanzelf voor een in house uurwerk variant. Tot die tijd heb je een mooi horloge met een prachtige en historisch correcte uitstraling.