Het grote 'DF racefiets' topic
-
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Een merk met een merk vergelijken lijkt me ook niet heel erg realistisch kwa geometrie. Binnen Trek hebben ze modellen die verschillende geometrieen hebben, zo ook bij Cannondale.
Je eerste racefiets koop je op basis van materiaal. Welke achterderieur zit erop en vind ik de fiets 'mooi'. Na een paar jaar weet je pas wat je echt wilt. Ik ben een jaar bezig geweest op mijn oude fiets om de juiste houding te vinden door middel van verschillende (verstelbare) stuurpennen.
Toen ik eenmaal wist hoe ik wilde zitten, ben ik gaan zoeken naar een frame dat mij past.
Het grootste verschil kwa performance heb ik gemerkt toen ik een nieuwe wielset kocht. Daar voelde ik het grootste verschil met bijvoorbeeld aanzetten.
Je eerste racefiets koop je op basis van materiaal. Welke achterderieur zit erop en vind ik de fiets 'mooi'. Na een paar jaar weet je pas wat je echt wilt. Ik ben een jaar bezig geweest op mijn oude fiets om de juiste houding te vinden door middel van verschillende (verstelbare) stuurpennen.
Toen ik eenmaal wist hoe ik wilde zitten, ben ik gaan zoeken naar een frame dat mij past.
Het grootste verschil kwa performance heb ik gemerkt toen ik een nieuwe wielset kocht. Daar voelde ik het grootste verschil met bijvoorbeeld aanzetten.
- Mark 320iS
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik heb vorig jaar een nieuwe 2012 model Giant TCR composite gekocht (carbon frame dus), Ultegra afgemonteerd (dat is de lijn boven de 105) voor iets minder dan €1.100,-. Echt een prima fiets waar ik de komende jaren uitstekend mee vooruit kan. Een fiets van meer dan €2.000,- heb je mijns inziens ook echt niet nodig, zeker niet als beginner.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Andere wielen wil ik ook nog een keer. Ik merk nu al dat daar een enorme winst te behalen valt. Mijn singlespeed fietsje is uitgerust met een White Industries ENO freewheel die heeft 36 engagement points. Ik weet niet hoeveel de naaf van mijn racefiets er heeft maar sowieso minder. Wanneer je wegfietst merk je het verschil direct de racefiets voelt gewoon "sluggish" aan. Dat is natuurlijk deels inherent aan een fiets met derailleur maar zo erg had ik het niet verwacht.
-
OnlineBram
- Berichten: 16603
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik heb dezelfde fiets volgens mij, wit-zwart kleurenpatroon?Mark 320iS schreef:Ik heb vorig jaar een nieuwe 2012 model Giant TCR composite gekocht (carbon frame dus), Ultegra afgemonteerd (dat is de lijn boven de 105) voor iets minder dan €1.100,-. Echt een prima fiets waar ik de komende jaren uitstekend mee vooruit kan. Een fiets van meer dan €2.000,- heb je mijns inziens ook echt niet nodig, zeker niet als beginner.
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Daarom bij een erkende wielerspecialist een meting laten verrichten.
Dan weet je namelijk welke fiets je wel kunt kopen en welke niet.
Ik heb namelijk zelf een korte rug met relatief lange benen. Dan pas je sowieso niet op alle fietsen. Dus die met lange bovenbuizen vallen af.
@Rico Kijk hier eens voor een leuke fiets die betaalbaar is.
http://www.sensabikes.com/index.php?cPa ... 9006833499
Dan weet je namelijk welke fiets je wel kunt kopen en welke niet.
Ik heb namelijk zelf een korte rug met relatief lange benen. Dan pas je sowieso niet op alle fietsen. Dus die met lange bovenbuizen vallen af.
@Rico Kijk hier eens voor een leuke fiets die betaalbaar is.
http://www.sensabikes.com/index.php?cPa ... 9006833499
-
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Een meting bij een speciaalzaak is leuk, maar zeker geen garantie voor een prettige zit.
Ik ben een jaar lang bezig geweest met Tom Schouten wielersport om de juiste houding te vinden, terwijl ik (volgens de metingen) op mijn oude fiets ook al goed zat.
Maar ben het er helemaal mee eens, een meting is beter dan geen meting.
Ik ben een jaar lang bezig geweest met Tom Schouten wielersport om de juiste houding te vinden, terwijl ik (volgens de metingen) op mijn oude fiets ook al goed zat.
Maar ben het er helemaal mee eens, een meting is beter dan geen meting.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Tijdens een meting komt vaak naar voren dat je perfect past op de fiets die toevallig al 3 jaar in de showroom staat 

-
OnlineBram
- Berichten: 16603
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nu snap ik ook waarom Bram met een Loekie fiets de showroom uitging 

-
OnlineBram
- Berichten: 16603
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik heb slecht getimed, dat heeft me achteraf €600,- gekost
Gebeurt me geen tweede keer 


- glnk
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:43
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik overweeg een cyclocross fiets omdat door de modder in het bos toch ook wel gaaf is. Met zo'n cyclocross fiets kan je overal uit de voeten. Ik heb geen zin in nog zo'n lompe mountainbike met dikke noppenbanden waarmee je dan 90% van de tijd op een redelijk harde ondergrond fietst. Dus het wordt of een race fiets of een cyclocross fiets.
- DDX
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Groot deel van meerprijs zit gewoon in net ff wat beter en lichter.
En je betaalt natuurlijk voor research/reclame.
Dus de vraag is wat heb je er zelf voor over en wat is er dan mogelijk.
En je betaalt natuurlijk voor research/reclame.
Dus de vraag is wat heb je er zelf voor over en wat is er dan mogelijk.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Helemaal juist. Vorig jaar een fiets gekocht met de voorwaarden: Italiaan, Campagnolo, <1500e. Uiteindelijk uitgekomen op een Bianchi Impulso met Campagnolo Veloce afmontage. Groot voordeel vind ik dat Campa heerlijk stil is.k33z schreef:Een merk met een merk vergelijken lijkt me ook niet heel erg realistisch kwa geometrie. Binnen Trek hebben ze modellen die verschillende geometrieen hebben, zo ook bij Cannondale.
Je eerste racefiets koop je op basis van materiaal. Welke achterderieur zit erop en vind ik de fiets 'mooi'. Na een paar jaar weet je pas wat je echt wilt. ...
Een stalen, "klassieke" Italiaan lijkt mij wel wat voor later

Colnago Master
Details zijn echt gaaf:
Cinelli Supercorsa
Of een Gios A90:
of Vintage Veloce
Wat moderner een...Basso,Willier, Chippolini, Merkx, Isaac... Zo veel moois...
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik ben van mening dat 95% van de mensen aan de hand van de binnenbeen lengte prima de maat van de fiets kan bepalen zonder een uitgebreide meting te hoeven doen. De 5% die nog over blijft heeft bv lange benen en een kort bovenlijf of andersom. In het begin heb je sowieso pijntjes her en der omdat de houding nieuw is, je zitvlak, rug en je nek ga je zeker voelen, daar moet je ff doorheen.
Profs reden in de tijd van staal en alu op maatframes, iedere renner een eigen op maat gemaakte fiets. Tegenwoordig rijden ze op carbon met standaard framematen die jij en ik in de winkel kunnen kopen. De fietsen worden passend gemaakt dmv aanpassingen aan de zadelstand, stuurstand, stuurpen etc.
Voor 1000€ moet je een nieuwe alu fiets met Ultegra afmontage kunnen vinden, voor 1200€ een carbon fiets, ook met Ultegra. Veel meer zou ik aan een eerste (nieuwe) fiets niet uitgeven, is allemaal overkill. Neemt niet weg dat een duurdere fiets vaak mooier is....het zijn net auto's
Profs reden in de tijd van staal en alu op maatframes, iedere renner een eigen op maat gemaakte fiets. Tegenwoordig rijden ze op carbon met standaard framematen die jij en ik in de winkel kunnen kopen. De fietsen worden passend gemaakt dmv aanpassingen aan de zadelstand, stuurstand, stuurpen etc.
Voor 1000€ moet je een nieuwe alu fiets met Ultegra afmontage kunnen vinden, voor 1200€ een carbon fiets, ook met Ultegra. Veel meer zou ik aan een eerste (nieuwe) fiets niet uitgeven, is allemaal overkill. Neemt niet weg dat een duurdere fiets vaak mooier is....het zijn net auto's

Laatst gewijzigd door RobS op 07 mar 2014, 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nek merk ik indd wel (nu weer), maar ik ben blij dat ik geen last heb van m'n rug. Altijd krijg ik daar last van, behalve bij fietsen. 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nuchtere uiteenzetting Rob! Als ik mijn fietsje bekijk, die ik trouwens ook gewoon mooi vind! Adviesprijs ver onder de 1000.euro dan vind ik het veel "fiets" voor het geld. Oké het is geen full blown racefiets maar ik rij hier ook gewoon makkelijk snel mee (plus 30 gemiddeld) en dan zitten er 32 mm banden onder. Erg breed voor een racefiets. Ik ga er in ieder geval drie keer in de week mee naar het werk (tussen de 50 en 60 km per dag). Heerlijke combinatie van trainen en nuttige tijdsbesteding.
- Bijlagen
-
- image.jpg (756.77 KiB) 1452 keer bekeken
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik kom toevallig net een minder recente maar wel schone foto tegen van die van mij:

De stickers zijn inmiddels van de wielen af, stuurpen is vervangen door een 12cm exemplaar en ketting is een gouden KMC.

Alles bij elkaar geen goedkope (maar ook niet extreem dure) fiets, heb het ook helemaal niet nodig, ik hoef namelijk niks te winnen, maar het is gewoon leuk en mooi en het hoort bij de hobby. Anders zou iedereen in een Up rijden en dat doen we ook niet
De grotere rolweerstand van je bredere banden is maar minimaal, 95% van de weerstand is luchtweerstand en die 5% is voor alle overige weerstanden, daarvan is misschien 1% op een racefiets voor de rolweerstand en bij jou is dat 1,5% en dan schat ik het al ruim in.
Het grote verschil zit 'm in de geometrie, vergelijk jou foto maar eens met die van mij, bv de stand van het zadel tov het stuur en de stand van het zadel tov de trapas.

De stickers zijn inmiddels van de wielen af, stuurpen is vervangen door een 12cm exemplaar en ketting is een gouden KMC.

Alles bij elkaar geen goedkope (maar ook niet extreem dure) fiets, heb het ook helemaal niet nodig, ik hoef namelijk niks te winnen, maar het is gewoon leuk en mooi en het hoort bij de hobby. Anders zou iedereen in een Up rijden en dat doen we ook niet

De grotere rolweerstand van je bredere banden is maar minimaal, 95% van de weerstand is luchtweerstand en die 5% is voor alle overige weerstanden, daarvan is misschien 1% op een racefiets voor de rolweerstand en bij jou is dat 1,5% en dan schat ik het al ruim in.
Het grote verschil zit 'm in de geometrie, vergelijk jou foto maar eens met die van mij, bv de stand van het zadel tov het stuur en de stand van het zadel tov de trapas.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ja compleet andere set up. De fiets die ik heb gekozen leek me een toegankelijkere fiets. En dat is ie ook. Zo even pakken uurtje of anderhalf knallen en klaar. Uren achter elkaar op de fiets zitten is mijn bedoeling ook niet. Opzich stoor ik me ook niet aan die 32 mm banden, ik denk ook dat ze minder snel lek raken. (Veronderstelling want je kunt ook gewoon dom pech hebben) eerst goed leren fietsen (kracht, conditie en techniek) denk ik. Dan met een stuk ervaring volgend jaar ofzo gaan voor een racefiets erbij (deze fiets doe ik toch niet weg, daar is hIj te makkelijk voor).
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Gewoon lekker blijven fietsen en genieten en tzt voor iets anders kijken. Er kunnen ook dunne bandjes op je huidige velgen maar daar ga je niet al te veel van merken.RVV schreef:Ja compleet andere set up. De fiets die ik heb gekozen leek me een toegankelijkere fiets. En dat is ie ook. Zo even pakken uurtje of anderhalf knallen en klaar. Uren achter elkaar op de fiets zitten is mijn bedoeling ook niet. Opzich stoor ik me ook niet aan die 32 mm banden, ik denk ook dat ze minder snel lek raken. (Veronderstelling want je kunt ook gewoon dom pech hebben) eerst goed leren fietsen (kracht, conditie en techniek) denk ik. Dan met een stuk ervaring volgend jaar ofzo gaan voor een racefiets erbij (deze fiets doe ik toch niet weg, daar is hIj te makkelijk voor).
Was je al aan het kijken naar klikpedalen?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nee nog niet, geen tijd voor gehad. Volgende week maar eens achter aan.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Als je kiest voor SPD-SL (met de eerder besproken gele plaatjes) dan kun je die tzt mooi overzetten op je racefietsRVV schreef:Nee nog niet, geen tijd voor gehad. Volgende week maar eens achter aan.

-
OnlineBram
- Berichten: 16603
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Eenmaal gewend wil je niet meer anders 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Goeie tip!RobS schreef:Als je kiest voor SPD-SL (met de eerder besproken gele plaatjes) dan kun je die tzt mooi overzetten op je racefietsRVV schreef:Nee nog niet, geen tijd voor gehad. Volgende week maar eens achter aan.
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Dit is die van mij. Foto's vlak nadat ik 'm gekocht had, dus hier nog zonder spd-sl pedaaltjes en bar-ends.
Bar-ends zijn trouwens wel fijn op zo'n fiets, dan kun je tenminste af en toe wisselen van houding met je handen.
Fietsje heeft 650 gekost, maar je merkt toch wel dat er dan op bepaalde onderdelen bespaard wordt. Achterwiel heb ik al moeten vervangen door scheurtjes, tandwielen achter vervangen en balhoofd is eigenlijk al aan vervanging toe. Maar mag niet klagen, want voor dat geld doet 'ie het gewoon goed.
Begin komend jaar wil ik een racefiets kopen. Wil +/- 1200 uitgeven met een 105/ultegra afmontage. Dat moet toch wel mogelijk zijn of niet?


Gisteren nog een lekker stukje gefietst. Morgen ff sleutelen aan de racer (de 18e dagje op Spa) en dan zondag nog een ritje. Eerste ritje dit jaar met korte broek en T-shirtje?
Bar-ends zijn trouwens wel fijn op zo'n fiets, dan kun je tenminste af en toe wisselen van houding met je handen.
Fietsje heeft 650 gekost, maar je merkt toch wel dat er dan op bepaalde onderdelen bespaard wordt. Achterwiel heb ik al moeten vervangen door scheurtjes, tandwielen achter vervangen en balhoofd is eigenlijk al aan vervanging toe. Maar mag niet klagen, want voor dat geld doet 'ie het gewoon goed.
Begin komend jaar wil ik een racefiets kopen. Wil +/- 1200 uitgeven met een 105/ultegra afmontage. Dat moet toch wel mogelijk zijn of niet?
Gisteren nog een lekker stukje gefietst. Morgen ff sleutelen aan de racer (de 18e dagje op Spa) en dan zondag nog een ritje. Eerste ritje dit jaar met korte broek en T-shirtje?

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Vandaag mijn onderdeeltjes binnengekregen. PG-1070 12-27 en een TA 39T kettingblad. Nu kan ik er weer enkele jaren tegenaan.
Ondanks de US fora waar men lovend spreekt over de Shimano cassettes, ben ik toch gezwicht voor Sram om alles van 1 merk te hebben. We zullen zien.