F1 seizoen 2016

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
GTRene

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door GTRene » 11 jul 2016, 01:43

ik begreep deze start ook wel, anders wellicht ook een ravage, beetje vragen om.

vond het tot ronde 40 oid? 1 van de mooiste F1 van dit jaar, misschien wel langer, kon echt niet van de buis weg zeg maar, gebeurde heel veel en vol verwachting Max in de regen dat zou goed moeten gaan, dan slippers en slidings en 360 enz, leuk :D

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 jul 2016, 09:02

Max begint het mij erg gemakkelijk te maken om elke race hier te duiden. Het deel over zijn maximale prestaties kan ik zo onderhand bijna copy/pasten uit het vorige verslag. Ook gister was hij weer waanzinnig bezig, volgens vele kenners waaronder Jackie Stewart was hij weer de man van de wedstrijd en hij was de enige die de belachelijk snelle Mercedessen het vuur aan de schenen kon leggen.

Vlak voor de start van de race zagen we ineens een zware regenbui over Silverstone trekken. Yes, niet (meer) verwacht maar wel gehoopt op een natte start! De omstandigheden waarin de mannen (Hamilton, Verstappen en nog een paar) worden gescheiden van de jongetjes (Rosberg, Massa). Maar in de overdreven fanatieke zoektocht naar 100% veiligheid, een tijdperk waarin zelfs belachelijke en afzichtelijke Halo beugels serieus worden overwogen hebben we helaas ook te maken met een overfanatieke wedstrijdleider in de persoon van Charlie Whiting die Bernd Maylander bijzonder graag op pad stuurt. Een start achter de safetycar (of sissy-car?) waar 22 van de beste rijders ter wereld zich in slaapverwekkend 'tempo' mogen wennen aan de omstandigheden. Waar zijn de tijden van Ayrton Senna in 1993 op Donington? Niks geen safetycar, gewoon racen. Een blamage voor de sport, met name de enorm lange duur waarin deze Maylander het veld bleef aanvoeren. Het ging overigens nog net goed, Hamilton reed bijna bij de safetycar naar binnen. Als het de Mercedes van zijn teamgenoot niet is, dan wel de AMG Mercedes van Maylander!

Maar eindelijk werd het veld dan losgelaten. Gelijk dook driekwart de pits in voor intermediates, wat gelijk de belachelijkheid aantoont van de safetycarperiode. Als je daarna niet eens meer full-wets nodig hebt, dan is deze echt veel te lang buiten gebleven.

Maar genoeg over deze beginfase. Laten we de verrichtingen eens bekijken van beide Mercedes mannen, beide Red Bull mannen en Sebastian Vettel.

Om te beginnen met Lewis. Hij was gewoon (nagenoeg) foutloos onderweg en is weer in de vorm van zijn leven. Gewoon een geweldig weekend met de snelste tijden in FP1, FP2, FP3, de kwalificatie en de race gewonnen. De troostprijs van de snelste wedstrijdronde ging dan naar Rosberg maar Lewis was dit weekend superieur ten opzichte van zijn teamgenoot. Het megagat van 43 punten is in een paar races geslonken tot 1 schamel puntje en in deze vorm mag Rosberg zich grote, grote zorgen maken over de rest van het seizoen. Het wordt weer een herhaling van zetten, de frustratie zal toenemen en we hebben de laatste aanrijding tussen de Mercedessen nog niet gezien dit jaar...

Rosberg en helaas, zo moeten we stellen, ook Sebastian Vettel hebben last van het 'vooroprijsyndroom' (om maar een krom Nederlands woord te bedenken). Het zijn geweldige coureurs mits ze voorop rijden. Zolang ze de controle hebben, dan zijn ze enorm snel. Maar als de omstandigheden minder dan ideaal zijn, bijvoorbeeld door weersomstandigheden of omdat ze verder naar achter door het veld moeten ploegen, dan vallen ze regelmatig door de mand. Rosberg was gister in de regen totaal niet in staat om het tempo van Hamilton en Verstappen te rijden, pas in het droog kon hij de superieure snelheid van zijn Mercedes gebruiken om Verstappen weer in te halen. Dat was nog iets. Maar Vettel viel volledig door de mand. Na wederom door een technisch probleem te zijn getroffen in de vorm van weer een kapotte versnellingsbak en een slechte kwalificatie daarna mocht hij van P11 starten. Om dan in een Ferrari op P9 te finishen is een wereldkampioen onwaardig. We zagen het in 2014, toen hij naar huis werd gereden door Ricciardo en we zien het nu. De frustraties van Vettel over toch weer een teleurstellend seizoen bij Ferrari nemen toe en dat is een teken aan de wand. Hij begint hetzelfde te ervaren als wat Alonso in zijn Ferrari-jaren meemaakte en zal inmiddels met een schuin oog kijken naar de spurt naar voren die zijn oude team Red Bull Racing doormaakt.

Want Red Bull is momenteel Ferrari gepasseerd als tweede team. Ricciardo zei het al in de media, sinds de komst van Max is er wat veranderd. Ook een Ricciardo is veranderd, hij kan het niet meer op 98% redden tegen een wisselvallige teamgenoot als Kvyat. Nee, de door Christian Horner als beste coureur van het veld omschreven Australiër moet nu ineens op 110% rijden en red het momenteel totaal niet tegen zijn minder ervaren maar bloedsnelle Nederlandse teamgenoot. Zijn sterke punt, de kwalificatie kwam dit weekend ook al niet uit de verf. Het was niet slecht maar Max was ook daar gewoon, voor het eerst, beter. De afstelling voor de kwalificatie is een ding op zich en dat vergt ervaring. Waar bij Toro Rosso een voorvleugelverandering van een half procent al een enorme invloed had op het rijgedrag is dat bij de Red Bull minder ingrijpend. Dat zijn zaken waar je als rijder, samen met je engineers aan moet wennen en werken. Maar nu Max ook dat kunstje begint te begrijpen zal Ricciardo met een weinig gerust hart kijken naar de rest van het seizoen en de periode daarna.

Ricciardo reed gister niet heel slecht rond maar Max was simpelweg weer fenomenaal. Hij bewees weer dat hij (misschien samen met Hamilton) de meest complete coureur van het veld is op dit moment. Hij wist uitstekend met de wisselende omstandigheden om te gaan en haalde gewoon weer het maximale uit de mogelijkheden van de race en de auto. Beter dan dit kon niet. Ik was ergens gewoon blij dat hij bij Abbey even rechtdoor schoot, anders had je echt gedacht dat hij een robot is. Met name zijn snelheid op de intermediates was gewoon enorm indrukwekkend evenals zijn inhaalactie op Rosberg, buitenom bij Becketts die ongetwijfeld op de nominatielijst komt te staan bij de inhaalacties van het jaar.

Na de race werd de P3 nog een P2, vanwege de penalty voor Rosberg. Ik ben het eens met Peter Tunissen hierboven, dat de straf vreemd is. Een mislukte pitstop van Palmer (iets wat per ongeluk gebeurd) wordt zwaarder bestraft dan een doelbewuste overtreding. Het alternatief voor Rosberg was mogelijk een DNF geweest en als de penalty dan slechts 10 secondes is, dan wordt het aantrekkelijk gemaakt om de regel te overtreden. En wat erger is, er is nu een precedent geschept. Wat als later in het seizoen Hamilton 15 secondes voorligt? Je kunt met een 10 seconden penalty hem dan rustig alles voorkauwen vanuit de pitstraat. Slechte beurt voor de FIA in dezen derhalve.

Maar als Nederlanders zijn we weer blij, blij met Max die nu, sinds de GP van Spanje na Hamilton de man is die de meeste punten heeft verzameld en daar zal zoals eerder verklaard ook nog een DNF (Monaco) bij. Waanzinnig gewoon en je begint er bijna aan te wennen, Max op het podium. Maar normaal wordt het nooit wat hij keer op keer laat zien. Genieten met een grote G. Inmiddels staat hij al op 90 punten en zelfs P3 in het kampioenschap komt in zicht. Op naar de Hungaroring, met uitstek een Red Bull circuit...

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 11 jul 2016, 09:19

Ik zat er al op te hopen, mooi geschreven stuk weer Wouter! :blink:

Leuke en spannende race gisteren, kan nu al niet wachten tot de Hungaroring!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 jul 2016, 11:24

Idd, leuk leesvoer weer!
:thumbup:

Hielke

Bericht door Hielke » 11 jul 2016, 11:58

Spot on analyse.

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 11 jul 2016, 12:16

Eigenlijk hoop ik dat hij nooit in de allerbeste auto komt te zitten. Dan wordt het waarschijnlijk een beetje saai.

Forza

Bericht door Forza » 11 jul 2016, 13:19

Ze moeten die regels dadelijk na 2017 voor langere tijd vastzetten. Of met hele kleine wijzigingen. Dan heb je na een paar jaar dat de meeste teams op hetzelfde niveau komen waardoor ze allemaal binnen een seconde zitten. Misschien dat de auto's dan nog op bepaalde banen harder gaan dan andere. En dan het liefst de regels zo maken dat de mechanische grip een stuk beter wordt en de aerodynamica met rust laten. Dan kunnen de auto's elkaar dichter volgen, krijg je meer inhaalacties en spektakel. Zo worden ze ook wat lastiger op de limiet, dan komen de betere coureurs bovendrijven.

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jul 2016, 13:23

Wout309t schreef:Eigenlijk hoop ik dat hij nooit in de allerbeste auto komt te zitten. Dan wordt het waarschijnlijk een beetje saai.
Plus één.
Dat lijstje met punten vanaf RedBull debuut zegt eigenlijk al genoeg. Als je fan bent van Hamilton was er gisteren weinig aan, toch? Rondjes rijden op 95%........
Verstappen tilt de RB naar een hoger niveau. Ik heb ook niet echt het idee dat de motorupgrade heel veel heeft gebracht, Mercedes loopt nog steeds gruwelijk veel harder. Renault heeft nog aardig de mogelijkheid tot upgraden qua tokens, toch? Prachtig ook hoe Verstappen regenlijnen reed. Heel anders dan de rest van het veld. Banden koelen, heel anders aansnijden van bochten. Vrij agressief qua stijl tov de meeste andere. De meeste andere lijken niet van de droge lijn af te durven. Brengt natuurlijk ook risico's maar ja.... De beste v/d wereld rijden er toch?!

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 jul 2016, 13:38

De red bull marketing afdeling smult natuurlijk van alle aandacht die de logo's momenteel krijgen.
(Gevecht p2/p3 was veel in beeld gisteren)
Een kampioenschap zit er niet in met de mercedessen zoals ze nu zijn.

Als dat er wel inzit, zal junior vriendelijk verzocht worden een beetje normaler te doen met zijn risicomanagement denk ik :tooth:
(Of ie dat ook kan is een tweede)

JP

Bericht door JP » 11 jul 2016, 13:57

ErikS schreef:(...)Prachtig ook hoe Verstappen regenlijnen reed. Heel anders dan de rest van het veld. Banden koelen, heel anders aansnijden van bochten. Vrij agressief qua stijl tov de meeste andere. De meeste andere lijken niet van de droge lijn af te durven. Brengt natuurlijk ook risico's maar ja.... De beste v/d wereld rijden er toch?!
Hij rijdt (en verdedigd) als het moet agressief, en toch weet 'ie het beste met de banden om te gaan. Dat is gewon zijn grote pluspunt......en dat hij ziet ,en durft, in te halen waar anderen dat niet zo gauw doen.

Inderdaad, mocht hij ooit in de voetsporen van een Schumacher komen, in diens geweldige resultaten, dan haakt 90% van de kijkers toch wel af na zijn 3e wereldkampioenschap of zo..... :tooth:

Levert dat nog wat op, driver of the day ?

Luco

Bericht door Luco » 11 jul 2016, 14:06

ErikS schreef:
Wout309t schreef:Eigenlijk hoop ik dat hij nooit in de allerbeste auto komt te zitten. Dan wordt het waarschijnlijk een beetje saai.
Plus één.
Dat lijstje met punten vanaf RedBull debuut zegt eigenlijk al genoeg. Als je fan bent van Hamilton was er gisteren weinig aan, toch? Rondjes rijden op 95%........
Verstappen tilt de RB naar een hoger niveau. Ik heb ook niet echt het idee dat de motorupgrade heel veel heeft gebracht, Mercedes loopt nog steeds gruwelijk veel harder. Renault heeft nog aardig de mogelijkheid tot upgraden qua tokens, toch? Prachtig ook hoe Verstappen regenlijnen reed. Heel anders dan de rest van het veld. Banden koelen, heel anders aansnijden van bochten. Vrij agressief qua stijl tov de meeste andere. De meeste andere lijken niet van de droge lijn af te durven. Brengt natuurlijk ook risico's maar ja.... De beste v/d wereld rijden er toch?!
Tuurlijk 50 tot 80 pk scheelt natuurlijk helemaal niks :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 11 jul 2016, 14:15

Met dank aan peter van Egmond is het gelukt mijn entreekaart van Barcelona te laten tekenen door Max.
Ik ben er superblij mee, over 5 jaar vinden we het gewoon dat die gp's wint, maar die eerste winst, als eerste nederlander, en op die leeftijd, blijft natuurlijk superspeciaal.

Kaart komt bij het schilderij van Jos in de Arrows te hangen.
maxtekententreekaart.jpg
maxtekententreekaart.jpg (90.88 KiB) 1197 keer bekeken

Tristan

Bericht door Tristan » 11 jul 2016, 14:31

Top!

Peter van Egmond is toch een bekende fotograaf?

Luco

Bericht door Luco » 11 jul 2016, 14:35

Ja klopt, elk weekend is die bij de F1 en volgens mij volgt die Max al vanaf zijn eerste meters op de kart.

Ben er ook super super blij mee.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 11 jul 2016, 14:40

Gaaf Luco! :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 11 jul 2016, 14:43

Bedankt

Stom he, elke keer als ik weer aan dat weekend denk krijg ik kippevel en bijna weer tranen in mijn ogen.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 11 jul 2016, 14:46

Is toch mooi. Het gaat om de herinnering, de emotie. :)

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jul 2016, 15:08

Luco schreef:
Tuurlijk 50 tot 80 pk scheelt natuurlijk helemaal niks :tooth:
Ik zie Ricciardo nou niet heel veel beter presteren dan voorheen. Hij kan de race pace van Ferrari niet echt halen. (ookal waren die serieus ruk........)

Luco

Bericht door Luco » 11 jul 2016, 15:11

euh volgens mij werd die vierde voor de ferraris :lol:
zonder die upgrades hadden ze er beide gewoon nog achter gestaan.

Al ben ik het wel met je eens dat Max wel het verschil maakt, voornamelijk door beter bandenmanagement.
Laatst gewijzigd door Luco op 11 jul 2016, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jul 2016, 15:16

Ja, maar die lijken even de weg compleet kwijt te zijn.

Canada : Vettel & Raikonen voor Ricciardo
Baku: Zelfde verhaal
Oostenrijk: Raikonen ver voor Ricciardo Vettel klapband

Dus 3 tegen 1 als het gaat om prestaties van Ricciardo.
Tuurlijk brengt de motor wat extra, maar ik vind het tegenvallen. Ze verliezen nog steeds van Ferrari & alles met een Mercedes motor op de rechte stukken.

Luco

Bericht door Luco » 11 jul 2016, 15:22

Die verschillen worden wel kleiner, en Baku zat Max er nog verder achter :tooth:

Ik snap dat je voor Max bent, maar zonder die upgrades had die echt niet zover vooraan gestaan, Barcelona was gewoon tactisch sterker, maar nu zie je dat die op dezelfde strategie ook meekan, ok de ene keer beter dan de andere keer, maar het komt allemaal dichter bij elkaar.

Ricciardo is gewoon een beetje overstuur dat Max beter is tot nu toe :blink:

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jul 2016, 15:27

De verschillen worden kleiner inderdaad, maar wat ik zeg;
Volgens mij brengt 50 PK minder dan ik dacht.

Mijn gevoel zegt dat, snap je? ;-) Is mijn gevoel, dat zegt niet dat het ook zo is. ;-) De rest zit ook niet stil.

Luco

Bericht door Luco » 11 jul 2016, 15:34

Ik snap wat je bedoelt, heb wel het idee dat mercedes minder snel vooruit gaat dan de rest.
Honda gaat juist sneller vooruit dan de rest heb ik het idee.

Forza

Bericht door Forza » 11 jul 2016, 15:38

De pole position tijd is zonder regelveranderingen anders wel 3 seconden sneller dan vorig jaar.

Dat geldt dan wel voor iedereen :) .

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 11 jul 2016, 15:51

Zo is het, de rest zit ook zeker niet stil. Zo te zien is de driveability wel flink vooruit gegaan, en dat levert je (vooral qua bandenslijtage) ook wel wat op.
Daarnaast heeft Red Bull nu een extreem goed package. Ze zijn dan nog wel niet de allersnelste, die auto rijdt echt goed en er gaat bijna niets stuk. Zelfs de motor niet. Een compliment voor Renault is dus ook wel op z'n plaats.
Ik hoop dat ze volgend jaar dicht achter Mercedes zitten, dan komt Max het beste tot zijn recht. Om hem net als Lewis of Nico alleen maar voorop te zien rijden zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten.
Ik wil hem zien strijden. (Dan maar af en af en toe crashen.)

Plaats reactie