Bericht
door Wouter81 » 11 jul 2016, 09:02
Max begint het mij erg gemakkelijk te maken om elke race hier te duiden. Het deel over zijn maximale prestaties kan ik zo onderhand bijna copy/pasten uit het vorige verslag. Ook gister was hij weer waanzinnig bezig, volgens vele kenners waaronder Jackie Stewart was hij weer de man van de wedstrijd en hij was de enige die de belachelijk snelle Mercedessen het vuur aan de schenen kon leggen.
Vlak voor de start van de race zagen we ineens een zware regenbui over Silverstone trekken. Yes, niet (meer) verwacht maar wel gehoopt op een natte start! De omstandigheden waarin de mannen (Hamilton, Verstappen en nog een paar) worden gescheiden van de jongetjes (Rosberg, Massa). Maar in de overdreven fanatieke zoektocht naar 100% veiligheid, een tijdperk waarin zelfs belachelijke en afzichtelijke Halo beugels serieus worden overwogen hebben we helaas ook te maken met een overfanatieke wedstrijdleider in de persoon van Charlie Whiting die Bernd Maylander bijzonder graag op pad stuurt. Een start achter de safetycar (of sissy-car?) waar 22 van de beste rijders ter wereld zich in slaapverwekkend 'tempo' mogen wennen aan de omstandigheden. Waar zijn de tijden van Ayrton Senna in 1993 op Donington? Niks geen safetycar, gewoon racen. Een blamage voor de sport, met name de enorm lange duur waarin deze Maylander het veld bleef aanvoeren. Het ging overigens nog net goed, Hamilton reed bijna bij de safetycar naar binnen. Als het de Mercedes van zijn teamgenoot niet is, dan wel de AMG Mercedes van Maylander!
Maar eindelijk werd het veld dan losgelaten. Gelijk dook driekwart de pits in voor intermediates, wat gelijk de belachelijkheid aantoont van de safetycarperiode. Als je daarna niet eens meer full-wets nodig hebt, dan is deze echt veel te lang buiten gebleven.
Maar genoeg over deze beginfase. Laten we de verrichtingen eens bekijken van beide Mercedes mannen, beide Red Bull mannen en Sebastian Vettel.
Om te beginnen met Lewis. Hij was gewoon (nagenoeg) foutloos onderweg en is weer in de vorm van zijn leven. Gewoon een geweldig weekend met de snelste tijden in FP1, FP2, FP3, de kwalificatie en de race gewonnen. De troostprijs van de snelste wedstrijdronde ging dan naar Rosberg maar Lewis was dit weekend superieur ten opzichte van zijn teamgenoot. Het megagat van 43 punten is in een paar races geslonken tot 1 schamel puntje en in deze vorm mag Rosberg zich grote, grote zorgen maken over de rest van het seizoen. Het wordt weer een herhaling van zetten, de frustratie zal toenemen en we hebben de laatste aanrijding tussen de Mercedessen nog niet gezien dit jaar...
Rosberg en helaas, zo moeten we stellen, ook Sebastian Vettel hebben last van het 'vooroprijsyndroom' (om maar een krom Nederlands woord te bedenken). Het zijn geweldige coureurs mits ze voorop rijden. Zolang ze de controle hebben, dan zijn ze enorm snel. Maar als de omstandigheden minder dan ideaal zijn, bijvoorbeeld door weersomstandigheden of omdat ze verder naar achter door het veld moeten ploegen, dan vallen ze regelmatig door de mand. Rosberg was gister in de regen totaal niet in staat om het tempo van Hamilton en Verstappen te rijden, pas in het droog kon hij de superieure snelheid van zijn Mercedes gebruiken om Verstappen weer in te halen. Dat was nog iets. Maar Vettel viel volledig door de mand. Na wederom door een technisch probleem te zijn getroffen in de vorm van weer een kapotte versnellingsbak en een slechte kwalificatie daarna mocht hij van P11 starten. Om dan in een Ferrari op P9 te finishen is een wereldkampioen onwaardig. We zagen het in 2014, toen hij naar huis werd gereden door Ricciardo en we zien het nu. De frustraties van Vettel over toch weer een teleurstellend seizoen bij Ferrari nemen toe en dat is een teken aan de wand. Hij begint hetzelfde te ervaren als wat Alonso in zijn Ferrari-jaren meemaakte en zal inmiddels met een schuin oog kijken naar de spurt naar voren die zijn oude team Red Bull Racing doormaakt.
Want Red Bull is momenteel Ferrari gepasseerd als tweede team. Ricciardo zei het al in de media, sinds de komst van Max is er wat veranderd. Ook een Ricciardo is veranderd, hij kan het niet meer op 98% redden tegen een wisselvallige teamgenoot als Kvyat. Nee, de door Christian Horner als beste coureur van het veld omschreven Australiër moet nu ineens op 110% rijden en red het momenteel totaal niet tegen zijn minder ervaren maar bloedsnelle Nederlandse teamgenoot. Zijn sterke punt, de kwalificatie kwam dit weekend ook al niet uit de verf. Het was niet slecht maar Max was ook daar gewoon, voor het eerst, beter. De afstelling voor de kwalificatie is een ding op zich en dat vergt ervaring. Waar bij Toro Rosso een voorvleugelverandering van een half procent al een enorme invloed had op het rijgedrag is dat bij de Red Bull minder ingrijpend. Dat zijn zaken waar je als rijder, samen met je engineers aan moet wennen en werken. Maar nu Max ook dat kunstje begint te begrijpen zal Ricciardo met een weinig gerust hart kijken naar de rest van het seizoen en de periode daarna.
Ricciardo reed gister niet heel slecht rond maar Max was simpelweg weer fenomenaal. Hij bewees weer dat hij (misschien samen met Hamilton) de meest complete coureur van het veld is op dit moment. Hij wist uitstekend met de wisselende omstandigheden om te gaan en haalde gewoon weer het maximale uit de mogelijkheden van de race en de auto. Beter dan dit kon niet. Ik was ergens gewoon blij dat hij bij Abbey even rechtdoor schoot, anders had je echt gedacht dat hij een robot is. Met name zijn snelheid op de intermediates was gewoon enorm indrukwekkend evenals zijn inhaalactie op Rosberg, buitenom bij Becketts die ongetwijfeld op de nominatielijst komt te staan bij de inhaalacties van het jaar.
Na de race werd de P3 nog een P2, vanwege de penalty voor Rosberg. Ik ben het eens met Peter Tunissen hierboven, dat de straf vreemd is. Een mislukte pitstop van Palmer (iets wat per ongeluk gebeurd) wordt zwaarder bestraft dan een doelbewuste overtreding. Het alternatief voor Rosberg was mogelijk een DNF geweest en als de penalty dan slechts 10 secondes is, dan wordt het aantrekkelijk gemaakt om de regel te overtreden. En wat erger is, er is nu een precedent geschept. Wat als later in het seizoen Hamilton 15 secondes voorligt? Je kunt met een 10 seconden penalty hem dan rustig alles voorkauwen vanuit de pitstraat. Slechte beurt voor de FIA in dezen derhalve.
Maar als Nederlanders zijn we weer blij, blij met Max die nu, sinds de GP van Spanje na Hamilton de man is die de meeste punten heeft verzameld en daar zal zoals eerder verklaard ook nog een DNF (Monaco) bij. Waanzinnig gewoon en je begint er bijna aan te wennen, Max op het podium. Maar normaal wordt het nooit wat hij keer op keer laat zien. Genieten met een grote G. Inmiddels staat hij al op 90 punten en zelfs P3 in het kampioenschap komt in zicht. Op naar de Hungaroring, met uitstek een Red Bull circuit...