Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jinx

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Jinx » 28 feb 2025, 16:17

Wimo schreef: 28 feb 2025, 16:09 Toch lastig als je hele pensioen erin zit en je moet terug naar dat nare fiat :coffee:
Je moet natuurlijk ook niet al je geld erin stoppen. Net zoals je niet al je geld in goud stopt. :thumbup:

HSR

Bericht door HSR » 28 feb 2025, 16:43

Jinx schreef: 28 feb 2025, 16:17
Wimo schreef: 28 feb 2025, 16:09 Toch lastig als je hele pensioen erin zit en je moet terug naar dat nare fiat :coffee:
Je moet natuurlijk ook niet al je geld erin stoppen. Net zoals je niet al je geld in goud stopt. :thumbup:
Shit die memo had ik gemist toen ik 96K in ECC stopte omdat een DF'er dat wekenlang bleef roepen :-(

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 feb 2025, 16:44

HSR schreef: 28 feb 2025, 16:43
Shit die memo had ik gemist toen ik 96K in ECC stopte omdat een DF'er dat wekenlang bleef roepen :-(
:roflol: :roflol:

Luco

Bericht door Luco » 28 feb 2025, 18:30

JP schreef: 20 jan 2025, 18:49 Waar is Witje ? :coffee:
Aan het rentenieren van zijn crypto's.

Wimo

Bericht door Wimo » 28 feb 2025, 18:33

Dat zou ik zonder twijfel gewoon doen ...

Elise

Bericht door Elise » 28 feb 2025, 19:41

Jinx schreef: 28 feb 2025, 14:06 Bitcoiners zijn geïnteresseerd in wat de prijs in 2035 zal zijn of in 2050.
Dus stel even dat 1 bitcoin volgend jaar 1 miljoen euro is, dan blijf jij lekker wachten tot 2035 of 2050?
Of denk je bij jezelf, dat was een lekker ritje ik ga ff cashen?

Het tegenovergestelde kan ook natuurlijk, dat 1 bitcoin volgend jaar nog maar 1000 euro waard is.
Sla je jezelf dan voor je kop dat je ze niet bij 100.000 euro had moeten verkopen?

Jinx

Bericht door Jinx » 01 mar 2025, 00:18

Als je de fundamentals van bitcoin begrijpt, snap je dat de prijs op de long term altijd omhoog gaat. Zo is het systeem gebouwd (deflatie). Net als de goudprijs (Bitcoin is het digitale goud).

Ik heb btc gekocht in 2016 of 2017, toen de koers 1800 dollar was. Ik heb plukjes verkocht toen de koers 15k, 30k en 60k bereikt heeft en achteraf van alledrie die verkopen spijt gehad.

Van alle assets is btc jaar in en jaar uit de investering geweest met het aller hoogste rendement. Kan geen aandeel of horloge of wat dan ook tegen op. Zelfs met alle schokkende crashes waarover je leest in de media (wat gewoon normale correcties waren).

Waarom zou ik dat dan weg doen? Om nog meer spullen te kopen? Of ruilen voor fiat wat minder waard word elk jaar?

Ik had lang geleden met mezelf afgesproken de rest van mijn btc te verkopen als de koers 100k zou bereiken. Maar daar ben ik op terug gekomen. Ik houd het gewoon. En met mij vele anderen. En door al die hodlers en om het feit dat er steeds minder nieuwe bitcoins vrijkomen totdat ze helemaal nooit meer gemaakt worden gaat de prijs vanzelfsprekend.. :thumbup:

Jinx

Bericht door Jinx » 01 mar 2025, 01:01

In 2017 zei ik in dit topic:
Jinx schreef: 08 dec 2017, 16:56 Bitcoin is gebaseerd op eigenaarschap, juist niet op leningen of hypotheken zoals het falende grijze ouderwetse systeem. Je kunt het alleen kopen en hebben.

Diezelfde grijze generatie zal blijven roepen dat het een bubbel is. Laat je geld op de bank staan, dan krijg je geen rente, maar dat is niet volatiel.. Als over 10 jaar blijkt dat de nieuwe generatie niet meer hun geld in aandelen heeft gestopt of op de bank laat staan, maar in crypto's steekt, blijkt dat het grijze systeem juist de bubbel is die op knappen staat en zijn de grijzen te laat om crypto currency (het nieuwe geld) te kopen tegen redelijke prijzen.

Je kunt wel wachten tot het weer 1999 word, maar ik garandeer je dat "online" niet weg gaat en alleen maar meer word.
En in 2021 zei ik in dit topic:
Jinx schreef: 08 jan 2021, 21:24 Bitcoin is digitaal goud. In de echte wereld betaald niemand met goud. Het is een store of value met limited supply, exact hetzelfde dus als goud.

Verder is Bitcoin DE crypto. Vraag maar eens mensen op straat: noem eens een crypto munt en ze zeggen allemaal bitcoin. Door bitcoin bestaat heel deze markt. De rest van de muntjes zijn iets alternatief gemaakte kopieën (daardoor ook allemaal collectief altcoins genoemd; je hebt bitcoin en altcoins) die er alleen op uit zijn om jouw dure mooie echte bitcoin te ruilen tegen hun chinese shitcoin.

Het maakt niet uit welke digitale munt er later gebruikt zal worden voor onze dagelijkse transacties. Je ruilt dan simpelweg een stukje bitcoin tegen 100 van die dagelijkse gebruik muntjes. Dat het netwerk traag is en transacties te lang duren bij bitcoin maakt dus helemaal niets uit. Het is net alsof je geld over boekt van je spaar rekening naar je betaal rekening.

Als er één digitale munt doorbreekt en geïmplementeerd word in ons dagelijks leven, maakt niet uit welke digitale munt het is, zal bitcoin het allerduurste zijn. Over 100 jaar, als iedereen gewend is aan digitale munten, is Bitcoin nog steeds de eerste, enige echte en meest bekende crypto.
Jinx schreef: 08 jan 2021, 22:46 Gokken op de cryptomarkt doe je door altcoins te kopen in de plaats van bitcoin. Je bent dan alleen aan het gokken dat de koers harder zal stijgen dan bitcoin. Zoals het plaatje van Smiley een pagina terug liet zien. Dat is voor de gokkers. Bitcoin is een investering voor de lange termijn. Vandaag heb ik nog gelezen dat slechts 22% van alle bestaande bitcoin op het moment verhandeld worden in deze bull market. De rest van de mensen (meer dan driekwart) houd het gewoon. Dat, gecombineerd met limited supply, zorgt altijd voor een gegarandeerde prijsstijging op de lange termijn.

Bitcoin heeft sinds zijn geboorte alleen maar gestegen. Er zijn inderdaad pieken en dalen waar te nemen op dagelijkse basis waardoor jij het volatiel noemt, en het is nog een piepjonge en ongereguleerde markt dat klopt, maar als je de all time chart erbij pakt heeft hij simpelweg alleen maar gestegen.

Als je het wilt vergelijken met auto’s is bitcoin dus de eerste auto die ooit in productie is gegaan. En ik kan me voorstellen dat als die auto nog bestaat, hij inderdaad een miljard euro waard is, omdat we 100 jaar later de auto niet meer kunnen wegdenken in ons leven.

Van de week heb ik nog 10.000 dollar aan bitcoin verstuurd naar de exchange om te cashen. De fee daarvoor was 18 dollar. Dat is dus niet 3% zoals jij zegt maar 0.18% om precies te zijn. En dat is prima als je dit soort of nog grotere bedragen van “het goud in de kluis” liquide wilt maken.

Het enige wat deze markt nieuw doet is dat je inderdaad geen fysiek product hebt met een physical usecase. Alleen wat getallen in je digitale portemonnee. Dat is de toekomst, ook voor onze euro’s. Als je dat niet kunt bevatten ben je misschien al te oud. Maar je kinderen gaan zeker aan je vragen waarom je geen bitcoin gekocht hebt toen dat nog kon voor een redelijke prijs.
Jinx schreef: 08 jan 2021, 23:29 Bitcoin is ontstaan in de financiële crisis van 2009 juist om het probleem fiat geld op te lossen. Tot nu toe bloeit hij elke crisis hoger dan de vorige keer. Totdat je fiat geld op een gegeven moment echt helemaal waardeloos en obsolete is geworden.

Maar weet je, houd jij anders je cash onder het matras of op de bank voor de rente, dan houd ik mijn bitcoin en dan kijken we over 20 jaar wie er het meeste op vooruit is gegaan.

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2025, 08:29

Jinx schreef: 01 mar 2025, 00:18 Als je de fundamentals van bitcoin begrijpt, snap je dat de prijs op de long term altijd omhoog gaat. Zo is het systeem gebouwd (deflatie). Net als de goudprijs (Bitcoin is het digitale goud).

Ik heb btc gekocht in 2016 of 2017, toen de koers 1800 dollar was. Ik heb plukjes verkocht toen de koers 15k, 30k en 60k bereikt heeft en achteraf van alledrie die verkopen spijt gehad.
Dus bij 15k had je het gevoel dat daar wel een reële top lag, anders had je toen geen plukje verkocht. En datzelfde had je bij 30k en 60k, ook toen had je voor jezelf dus het idee dat op dat moment we de top wel gezien hebben.
Dus die beleving van 2035 of 2050 had je toen niet.... en ik denk dat zodra de koers op 1 miljoen staat bijvoorbeeld, dat die beleving ook snel weg is.

Datzelfde doe ik met aandelen, plukjes verkopen als ik denk dat de koers niet verder gaat stijgen. En ja, dan komt het ook wel eens voor dat een koers veel verder stijgt dan ik verwacht had, gelukkig verkoop ik ook wel eens op het juiste moment. Dus wat dat betreft verschillen onze gedachten niet zoveel.

Maar dat hele schaarste verhaal, daar geloof ik dan weer niet zo in.
Verder vraag ik me af wat, op termijn, quantum computers voor invloed gaan hebben, die dan in een verloren uurtje even de resterende bitcoins minen en/of wellicht een manier vinden om de boel te kraken (als die mogelijkheid bestaat, daar weet ik te weinig vanaf).
Ik zie het als een mooie bubbel, waar believers in stappen en zolang die er zijn zal het voorlopig nog wel blijven. Maar als er ingegrepen wordt in de handel en/of het hebben van crypto, kon het wel eens heel snel gedaan zijn met de euforie.
Wat ik ook tekenend vind is dat Tesla bitcoins op de balans had staan en die op een gegeven moment er toch weer vanaf haalde.
Kortom, hier geen bitcoin.

Jinx

Bericht door Jinx » 01 mar 2025, 09:55

Je zegt het zelf al, je weet er te weinig vanaf. En dan snap ik dat je er niet instapt hoor. Ik ben ingestapt in een tijd dat er nog veel minder gelovers waren en heb eerst heeeeeeel veel onderzoek gedaan (elk topic op bitcointalk.org gelezen, waar bitcoin is ontstaan, het was een obsessie).

De schaarste waar je niet in geloofd, dat is gewoon een feit. Er zijn nu 19,83 miljoen bitcoin op de markt en er komen er nooit meer dan 21 miljoen vrij. Op is op. Punt uit.

Quantum computers zijn nog heel ver weg en die kunnen onmogelijk versneld minen (door het halving protocol wat ingebouwd is in de code, elke 4 jaar kunnen er 50% minder bitcoins worden gemined) en omdat het beloning systeem van minen random is verdeeld over alle miners. Het systeem kraken is onmogelijk omdat het netwerk verdeeld is over alle miners. Kraak je 1 computer dan sluiten de overige miljoenen computers weer het netwerk.

Ingrijpen in het hebben van of de handel in bitcoin hebben overheden en banken allang geprobeerd. Maar het hele systeem is juist gebouwd op een manier om dat te voorkomen. Niemand kan er controle over hebben. Je kunt niet ergens een server eruit trekken. Het functioneert, nogmaals, op een netwerk van miljoenen gebruikers wereldwijd. Een eerlijke open markt van vraag en aanbod. De droom van het volk en de nachtmerrie van overheden en banken.

Afijn, je hoeft mij niet te geloven en mensen proberen te overtuigen doe ik ook allang niet meer. Misschien kan je aan mijn bericht denken als btc een miljoen aantikt. :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 mar 2025, 10:05

Kortom nu nog instappen?:)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2025, 10:10

Ik begrijp het verhaal hierboven wat je schrijft Jinx en Wouter heeft ook wel eens vergelijkbare uitleggen gegeven.

Wat ik persoonlijk niet te bevatten vind en het risico blijf zien is waarom mensen zoveel geld / waarde over hebben voor een stukje code waar je fysiek niks mee kan of achter zit.

Bij aandelen bijvoorbeeld zit een bedrijf achter die waarde genereert en daaraan gekoppeld ontwikkeld de aandeelwaarde mee.

Maargoed ik ben ook (te) risico avers, heb ook geen aandelen en als ik geld over heb los ik liever af voor lagere maandlasten dan dat ik het zou beleggen in aandelen of bitcoin ookal is dat wellicht niet slim.

Jinx

Bericht door Jinx » 01 mar 2025, 10:33

Stel; je hebt 10 euro op je bankrekening. En je hebt 10 euro btc in je digitale wallet.

De 10 euro op je bankrekening kan je bij een pin automaat omzetten in een stukje papier waar een 10 op staat geschreven. Bij btc kan dat niet.

Dat is letterlijk het enige verschil in het product. Als je alles pint en overal met Apple Pay betaald is er dus al geen verschil meer. Je hebt alleen getallen op je digitale rekening.

Verder zijn er wel heel veel verschillen in de theorie en filosofie achter het product. Eigenlijk zijn het polar opposites. Het overheid gereguleerde inflattoire systeem is aan het falen en het nieuwe generatie deflattoire systeem aan het bloeien.

@ Robin; ik zou zelf niet bijkopen op dit punt maar dat komt omdat mijn gemiddelde inkoop prijs heel laag ligt. Als je nu begint met btc zou ik denk ik elke maand 10% van mijn salaris inleggen (dollar cost average) ipv wachten op de dip. Dan koop je soms hoog en soms laag maar verzamel je i.i.g. btc.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 01 mar 2025, 10:40

Martijn_bmw schreef: 01 mar 2025, 10:10 Ik begrijp het verhaal hierboven wat je schrijft Jinx en Wouter heeft ook wel eens vergelijkbare uitleggen gegeven.

Wat ik persoonlijk niet te bevatten vind en het risico blijf zien is waarom mensen zoveel geld / waarde over hebben voor een stukje code waar je fysiek niks mee kan of achter zit.

Bij aandelen bijvoorbeeld zit een bedrijf achter die waarde genereert en daaraan gekoppeld ontwikkeld de aandeelwaarde mee.

Maargoed ik ben ook (te) risico avers, heb ook geen aandelen en als ik geld over heb los ik liever af voor lagere maandlasten dan dat ik het zou beleggen in aandelen of bitcoin ookal is dat wellicht niet slim.
Nog gekker eigenlijk is dat mensen euro’s, dollars of een andere valuta aanhouden waarbij centrale banken zomaar kunnen beslissen om de drukpersen aan te zitten. Dat resulteert in meer aanbod en minder waarde.

Dat kan dus technisch gezien niet naar het schijnt bij Bitcoin.

Maar, wanneer stop je met HODL. Wanneer ga je er van leven, wetende dat bitcoin alleen maar blijft stijgen (in theorie). Verkopen is dus eigenlijk helemaal niet slim, tegelijkertijd als je niet verkoopt heb je alleen op “papier” waarde waar je dus niets mee kunt/doet.

Robin

Bericht door Robin » 01 mar 2025, 10:44

Jinx weer dank voor de info. Ik handel professioneel in goud. Gaat ook vaak wel ok.
Richardt. schreef: 01 mar 2025, 10:40 Nog gekker eigenlijk is dat mensen euro’s, dollars of een andere valuta aanhouden waarbij centrale banken zomaar kunnen beslissen om de drukpersen aan te zitten. Dat resulteert in meer aanbod en minder waarde.
Dit inderdaad....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2025, 11:28

^^Toch niet zo gek? Elk product dat je wil kopen kan je kopen met euro’s.

Theoretisch kan je natuurlijk alles na omzetting betalen met btc maar dan heb je enorme prijs fluctuaties. Bijvoorbeeld afgelopen 2 weken zijn je boodschappen dan 20% duurder geworden ;)

Zolang de waarde van btc zo hard fluctueert tov fiatgeld geloof ik nooit dat het een status krijg zoals fiatgeld omdat je daar nou eenmaal in wordt uitbetaald als loon en je maandelijkse kosten in betaald.

En dan blijft over dat btc een belegging is waar geen waarde achter zit zoals bij aandelen van een bedrijf maar door collectief geloof / vertrouwen de btc code waarde heeft.

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2025, 11:46

Jinx schreef: 01 mar 2025, 09:55 Je zegt het zelf al, je weet er te weinig vanaf. En dan snap ik dat je er niet instapt hoor. Ik ben ingestapt in een tijd dat er nog veel minder gelovers waren en heb eerst heeeeeeel veel onderzoek gedaan (elk topic op bitcointalk.org gelezen, waar bitcoin is ontstaan, het was een obsessie).

De schaarste waar je niet in geloofd, dat is gewoon een feit. Er zijn nu 19,83 miljoen bitcoin op de markt en er komen er nooit meer dan 21 miljoen vrij. Op is op. Punt uit.
Als ik lees bitcointalk.org dan bekruipt mij al snel de gedachte van mensen die elkaar zitten op te hitsen.
Beetje a la witje hier :bag:

En die schaarste, daar geloof ik wel in. 21 miljoen is 21 miljoen.
Maar die waarde van die schaarste is in mijn ogen niet meer dan een hype/bubbel. Het is nergens aan te relateren dan schaarste, dat is het, niet meer niet minder.
Zo zijn er ook mensen die veel vertrouwen hebben in Ethereum of andere crypto valuta. Als ik jou moet geloven zijn die helemaal van de pot gerukt, want het is bitcoin en de rest is shitcoin.
Quantum computers zijn nog heel ver weg en die kunnen onmogelijk versneld minen (door het halving protocol wat ingebouwd is in de code, elke 4 jaar kunnen er 50% minder bitcoins worden gemined) en omdat het beloning systeem van minen random is verdeeld over alle miners. Het systeem kraken is onmogelijk omdat het netwerk verdeeld is over alle miners. Kraak je 1 computer dan sluiten de overige miljoenen computers weer het netwerk.
Dan ga je ervan uit dat er geen enkele bug in het systeem zit, dat het 100% feilloos werkt en dat brute force geen enkel verschil maakt.
Mooi, maar hoe zit het dan met die recente diefstal van Bybit?
Van wat ik ervan begrepen heb vond die diefstal plaats in het "transport" van bitcoin. Dan maakt het dus niet uit of je het op een ledger hebt staan, op het moment dat je bitcoin van jouw ledger wilt omzetten naar fiat ben je dus blijkbaar kwetsbaar.

Daarnaast hoeveel zet je op je ledger en waar laat je die ledger of ledgers?
Thuis, zodat met het risico op bezoek van de verkeerde?
Of in de kluis van een bank? Hoeveel verschillende kluizen op verschillende plaatsen moet je dan hebben?

Ingrijpen in het hebben van of de handel in bitcoin hebben overheden en banken allang geprobeerd. Maar het hele systeem is juist gebouwd op een manier om dat te voorkomen. Niemand kan er controle over hebben. Je kunt niet ergens een server eruit trekken. Het functioneert, nogmaals, op een netwerk van miljoenen gebruikers wereldwijd. Een eerlijke open markt van vraag en aanbod. De droom van het volk en de nachtmerrie van overheden en banken.
Zolang je bitcoin of eender welke crypto nog steeds moet omzetten in fiat is het super eenvoudig voor een overheid om daar paal en perk aan te stellen. Kijk maar even hoe lastig het is om zwart geld uit te geven, een paar duizend is geen probleem, tienduizend wordt al verdomd lastig en honderdduizendplus is echt een probleem.
Afijn, je hoeft mij niet te geloven en mensen proberen te overtuigen doe ik ook allang niet meer. Misschien kan je aan mijn bericht denken als btc een miljoen aantikt. :thumbup:
:thumbup:

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2025, 11:56

Martijn_bmw schreef: 01 mar 2025, 11:28 Theoretisch kan je natuurlijk alles na omzetting betalen met btc maar dan heb je enorme prijs fluctuaties. Bijvoorbeeld afgelopen 2 weken zijn je boodschappen dan 20% duurder geworden ;)
Precies, de bitcoin believers denken dat door de schaarste van bitcoin ze "beschermd" zijn tegen inflatie.
Maar uiteindelijk bepaald de schaarste van het product wat je wilt kopen wat de inflatie is.

Vandaag betaal je voor je boodschappenkar levensmiddelen 1btc, volgende week voor dezelfde kar 2btc, en voila daar heb je je inflatie.

Tom

Bericht door Tom » 01 mar 2025, 12:38

Martijn_bmw schreef: 01 mar 2025, 11:28 ^^Toch niet zo gek? Elk product dat je wil kopen kan je kopen met euro’s.

Theoretisch kan je natuurlijk alles na omzetting betalen met btc maar dan heb je enorme prijs fluctuaties. Bijvoorbeeld afgelopen 2 weken zijn je boodschappen dan 20% duurder geworden ;)

Zolang de waarde van btc zo hard fluctueert tov fiatgeld geloof ik nooit dat het een status krijg zoals fiatgeld omdat je daar nou eenmaal in wordt uitbetaald als loon en je maandelijkse kosten in betaald.

En dan blijft over dat btc een belegging is waar geen waarde achter zit zoals bij aandelen van een bedrijf maar door collectief geloof / vertrouwen de btc code waarde heeft.
Fluctuaties en acceptatie houden een verband met elkaar. Als een bedrijf slechte cijfers schrijft gaat het aandeel misschien 20% omlaag. Op een (als voorbeeld) technologie-index is het effect van één bedrijf met slechte cijfers klein/nihil. Krijgt de hele technologiesector een stoot, dan gaat de index omlaag, maar de gehele economie vangt dat ergens anders weer op. Zo zie ik het ook met BTC: hoe groter de acceptatie (door mensen, landen, bedrijven), hoe stabieler de waarde zal worden. De dollar was ook altijd een veilige haven, juist omdat het buiten Amerika ook als standaard valuta voor veel zaken werd gebruikt, en het tot '71 was gekoppeld aan de goudprijs.

Jinx

Bericht door Jinx » 01 mar 2025, 12:50

@ Elise, je kunt niet de definitie van inflatie veranderen. :)

"inflatie is waardevermindering van het geld. Een gevolg van inflatie is een algemene prijsstijging van goederen en diensten in de economie. Inflatie leidt op termijn tot geldontwaarding."

Ja, de btc koers schommelt van dag tot dag. Dat is de marktwerking van eerlijk vraag en aanbod. En wat Tom zegt hierboven, het staat nog in de kinderschoenen en moet nog meer worden geaccepteerd.

Inflatie vs deflatie een notendop:
Bijlagen
IMG_2729.jpeg
IMG_2729.jpeg (158.34 KiB) 1069 keer bekeken

Robin

Bericht door Robin » 01 mar 2025, 12:53

Ik kan de afbeelding niet zien Jinx...aha nu wel. :P

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 mar 2025, 14:14

Goeie posts Jinx (en Tom)!

Bitcoin is ook niet zo gemakkelijk te begrijpen. Zoals Jinx al aangeeft vereist het heel veel uren studie om het geniale ervan in te zien. Ook ik heb er duizenden uren inzitten. Het boeit me ook mateloos, anders hou je dat uiteraard ook niet vol. Bijna alle critici (no offense) hebben er amper tijd in gestoken. Dat hoeft ook niet (bitcoin doesn't care :), dat draait gewoon door los van alle meningen, politiek, overheden etc.).

Of je er je pensioen van moet maken zoals iemand hier postte, dat is uiteraard een individuele keuze. Het belangrijkste bij investeren is dat je goed kunt slapen van je keuzes en hier vertrouwen in hebt, omdat je je onderzoek hebt gedaan. Ik zou juist slapeloze nachten krijgen als een communist als Paul Rösenmöller van het ABP mijn financiële toekomst zou moeten beheren (97 miljard verlies in 2022 met hun 'activistisch beleggen') en heb oneindig meer vertrouwen in bitcoin om mijn waarde en koopkracht over langere termijn te bewaren. Maar nogmaals, die keuze is individueel en is gebaseerd op mijn onderzoek. Een ander heeft meer vertrouwen in of gevoel met goud (begrijp ik ook, na bitcoin de second best :wink: ), vastgoed, aandelen of wel dat pensioenfonds. Of een mix daarvan. Allemaal prima, de tijd zal het uitwijzen wie over 10/20/30 jaar gelijk had.

Altoins cq. shitcoins, daar moet je verre van blijven als investering. Leuk om te traden als dat je ding is maar dat is een digitale stoelendans. Als de muziek stopt moet je zitten of je bent alles kwijt. Zie ECC, zie die Trump/Melania shitcoins. Zie ook Ethereum. Die recent Bybit hack die Elise hierboven noemt heeft niets met bitcoin te maken. Een simpele stelregel: als het een CEO heeft in cryptoland, dan is het vooral om de bedenker rijk te maken.

En ja, met de hoge upsidepotentie van bitcoin hoort ook volatiliteit. Van 108k terugzakken naar even onder de 80k (maar inmiddels alweer 85k) hoort erbij. Daar moet je tegen kunnen (de meesten kunnen dat niet en gaan in paniek verkopen). Je moet een aantal keer door zulke cycli zijn gegaan om eraan te wennen. En ja, dat is zeker in het begin niet gemakkelijk. Maar het gaat niet om de dips, het gaat om de langere trend. De trend is your friend. Bitcoin is geen get-rich-quick scheme.

En ja, de usual suspects zullen wel weer hun reacties klaar hebben staan in de toekomst als we kelderen van 180k naar 140k. Of van 320k naar 230k. We zijn het wel gewend. Maar wij zitten er voor de lange termijn in. En zoals gezegd, de tijd zal leren of we gelijk hebben of niet. Als bitcoin over 10 jaar op (nagenoeg) 0 staat, dan ben ik de eerste om mijn ongelijk toe te geven.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 mar 2025, 14:25

Blijft de vraag; HODL hoe lang, wanneer ga je er wat mee doen? Ik bedoel, we gaan een keer de pijp uit.

Later is nu voor mij.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 mar 2025, 14:28

Ook dat is voor iedereen verschillend en inderdaad afhankelijk van je levensfase. Mijn vader heeft ook wat bitcoin, hij is 70 en heeft net wat verkocht om er nieuwe auto mee te kopen. Groot gelijk, geniet ervan!

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2025, 17:08

Elise schreef: 01 mar 2025, 11:56 Vandaag betaal je voor je boodschappenkar levensmiddelen 1btc, volgende week voor dezelfde kar 2btc, en voila daar heb je je inflatie.
Jinx schreef: 01 mar 2025, 12:50 @ Elise, je kunt niet de definitie van inflatie veranderen. :)
Dus jij durft te beweren dat als je vandaag 1btc voor die kar boodschappen betaalt en volgende week 2btc er geen sprake is van inflatie?
Serieus?

Jij denkt toch niet dat inflatie alleen van toepassing is op fiat geld en dat het niet geldt voor bitcoin omdat dat niet bijgedrukt kan worden?
Ik mag hopen van niet.

Plaats reactie