Je moet natuurlijk ook niet al je geld erin stoppen. Net zoals je niet al je geld in goud stopt.

Shit die memo had ik gemist toen ik 96K in ECC stopte omdat een DF'er dat wekenlang bleef roepen
Dus stel even dat 1 bitcoin volgend jaar 1 miljoen euro is, dan blijf jij lekker wachten tot 2035 of 2050?
En in 2021 zei ik in dit topic:Jinx schreef: ↑08 dec 2017, 16:56 Bitcoin is gebaseerd op eigenaarschap, juist niet op leningen of hypotheken zoals het falende grijze ouderwetse systeem. Je kunt het alleen kopen en hebben.
Diezelfde grijze generatie zal blijven roepen dat het een bubbel is. Laat je geld op de bank staan, dan krijg je geen rente, maar dat is niet volatiel.. Als over 10 jaar blijkt dat de nieuwe generatie niet meer hun geld in aandelen heeft gestopt of op de bank laat staan, maar in crypto's steekt, blijkt dat het grijze systeem juist de bubbel is die op knappen staat en zijn de grijzen te laat om crypto currency (het nieuwe geld) te kopen tegen redelijke prijzen.
Je kunt wel wachten tot het weer 1999 word, maar ik garandeer je dat "online" niet weg gaat en alleen maar meer word.
Jinx schreef: ↑08 jan 2021, 21:24 Bitcoin is digitaal goud. In de echte wereld betaald niemand met goud. Het is een store of value met limited supply, exact hetzelfde dus als goud.
Verder is Bitcoin DE crypto. Vraag maar eens mensen op straat: noem eens een crypto munt en ze zeggen allemaal bitcoin. Door bitcoin bestaat heel deze markt. De rest van de muntjes zijn iets alternatief gemaakte kopieën (daardoor ook allemaal collectief altcoins genoemd; je hebt bitcoin en altcoins) die er alleen op uit zijn om jouw dure mooie echte bitcoin te ruilen tegen hun chinese shitcoin.
Het maakt niet uit welke digitale munt er later gebruikt zal worden voor onze dagelijkse transacties. Je ruilt dan simpelweg een stukje bitcoin tegen 100 van die dagelijkse gebruik muntjes. Dat het netwerk traag is en transacties te lang duren bij bitcoin maakt dus helemaal niets uit. Het is net alsof je geld over boekt van je spaar rekening naar je betaal rekening.
Als er één digitale munt doorbreekt en geïmplementeerd word in ons dagelijks leven, maakt niet uit welke digitale munt het is, zal bitcoin het allerduurste zijn. Over 100 jaar, als iedereen gewend is aan digitale munten, is Bitcoin nog steeds de eerste, enige echte en meest bekende crypto.
Jinx schreef: ↑08 jan 2021, 22:46 Gokken op de cryptomarkt doe je door altcoins te kopen in de plaats van bitcoin. Je bent dan alleen aan het gokken dat de koers harder zal stijgen dan bitcoin. Zoals het plaatje van Smiley een pagina terug liet zien. Dat is voor de gokkers. Bitcoin is een investering voor de lange termijn. Vandaag heb ik nog gelezen dat slechts 22% van alle bestaande bitcoin op het moment verhandeld worden in deze bull market. De rest van de mensen (meer dan driekwart) houd het gewoon. Dat, gecombineerd met limited supply, zorgt altijd voor een gegarandeerde prijsstijging op de lange termijn.
Bitcoin heeft sinds zijn geboorte alleen maar gestegen. Er zijn inderdaad pieken en dalen waar te nemen op dagelijkse basis waardoor jij het volatiel noemt, en het is nog een piepjonge en ongereguleerde markt dat klopt, maar als je de all time chart erbij pakt heeft hij simpelweg alleen maar gestegen.
Als je het wilt vergelijken met auto’s is bitcoin dus de eerste auto die ooit in productie is gegaan. En ik kan me voorstellen dat als die auto nog bestaat, hij inderdaad een miljard euro waard is, omdat we 100 jaar later de auto niet meer kunnen wegdenken in ons leven.
Van de week heb ik nog 10.000 dollar aan bitcoin verstuurd naar de exchange om te cashen. De fee daarvoor was 18 dollar. Dat is dus niet 3% zoals jij zegt maar 0.18% om precies te zijn. En dat is prima als je dit soort of nog grotere bedragen van “het goud in de kluis” liquide wilt maken.
Het enige wat deze markt nieuw doet is dat je inderdaad geen fysiek product hebt met een physical usecase. Alleen wat getallen in je digitale portemonnee. Dat is de toekomst, ook voor onze euro’s. Als je dat niet kunt bevatten ben je misschien al te oud. Maar je kinderen gaan zeker aan je vragen waarom je geen bitcoin gekocht hebt toen dat nog kon voor een redelijke prijs.
Jinx schreef: ↑08 jan 2021, 23:29 Bitcoin is ontstaan in de financiële crisis van 2009 juist om het probleem fiat geld op te lossen. Tot nu toe bloeit hij elke crisis hoger dan de vorige keer. Totdat je fiat geld op een gegeven moment echt helemaal waardeloos en obsolete is geworden.
Maar weet je, houd jij anders je cash onder het matras of op de bank voor de rente, dan houd ik mijn bitcoin en dan kijken we over 20 jaar wie er het meeste op vooruit is gegaan.
Dus bij 15k had je het gevoel dat daar wel een reële top lag, anders had je toen geen plukje verkocht. En datzelfde had je bij 30k en 60k, ook toen had je voor jezelf dus het idee dat op dat moment we de top wel gezien hebben.Jinx schreef: ↑01 mar 2025, 00:18 Als je de fundamentals van bitcoin begrijpt, snap je dat de prijs op de long term altijd omhoog gaat. Zo is het systeem gebouwd (deflatie). Net als de goudprijs (Bitcoin is het digitale goud).
Ik heb btc gekocht in 2016 of 2017, toen de koers 1800 dollar was. Ik heb plukjes verkocht toen de koers 15k, 30k en 60k bereikt heeft en achteraf van alledrie die verkopen spijt gehad.
Nog gekker eigenlijk is dat mensen euro’s, dollars of een andere valuta aanhouden waarbij centrale banken zomaar kunnen beslissen om de drukpersen aan te zitten. Dat resulteert in meer aanbod en minder waarde.Martijn_bmw schreef: ↑01 mar 2025, 10:10 Ik begrijp het verhaal hierboven wat je schrijft Jinx en Wouter heeft ook wel eens vergelijkbare uitleggen gegeven.
Wat ik persoonlijk niet te bevatten vind en het risico blijf zien is waarom mensen zoveel geld / waarde over hebben voor een stukje code waar je fysiek niks mee kan of achter zit.
Bij aandelen bijvoorbeeld zit een bedrijf achter die waarde genereert en daaraan gekoppeld ontwikkeld de aandeelwaarde mee.
Maargoed ik ben ook (te) risico avers, heb ook geen aandelen en als ik geld over heb los ik liever af voor lagere maandlasten dan dat ik het zou beleggen in aandelen of bitcoin ookal is dat wellicht niet slim.
Dit inderdaad....
Als ik lees bitcointalk.org dan bekruipt mij al snel de gedachte van mensen die elkaar zitten op te hitsen.Jinx schreef: ↑01 mar 2025, 09:55 Je zegt het zelf al, je weet er te weinig vanaf. En dan snap ik dat je er niet instapt hoor. Ik ben ingestapt in een tijd dat er nog veel minder gelovers waren en heb eerst heeeeeeel veel onderzoek gedaan (elk topic op bitcointalk.org gelezen, waar bitcoin is ontstaan, het was een obsessie).
De schaarste waar je niet in geloofd, dat is gewoon een feit. Er zijn nu 19,83 miljoen bitcoin op de markt en er komen er nooit meer dan 21 miljoen vrij. Op is op. Punt uit.
Dan ga je ervan uit dat er geen enkele bug in het systeem zit, dat het 100% feilloos werkt en dat brute force geen enkel verschil maakt.Quantum computers zijn nog heel ver weg en die kunnen onmogelijk versneld minen (door het halving protocol wat ingebouwd is in de code, elke 4 jaar kunnen er 50% minder bitcoins worden gemined) en omdat het beloning systeem van minen random is verdeeld over alle miners. Het systeem kraken is onmogelijk omdat het netwerk verdeeld is over alle miners. Kraak je 1 computer dan sluiten de overige miljoenen computers weer het netwerk.
Zolang je bitcoin of eender welke crypto nog steeds moet omzetten in fiat is het super eenvoudig voor een overheid om daar paal en perk aan te stellen. Kijk maar even hoe lastig het is om zwart geld uit te geven, een paar duizend is geen probleem, tienduizend wordt al verdomd lastig en honderdduizendplus is echt een probleem.Ingrijpen in het hebben van of de handel in bitcoin hebben overheden en banken allang geprobeerd. Maar het hele systeem is juist gebouwd op een manier om dat te voorkomen. Niemand kan er controle over hebben. Je kunt niet ergens een server eruit trekken. Het functioneert, nogmaals, op een netwerk van miljoenen gebruikers wereldwijd. Een eerlijke open markt van vraag en aanbod. De droom van het volk en de nachtmerrie van overheden en banken.
Afijn, je hoeft mij niet te geloven en mensen proberen te overtuigen doe ik ook allang niet meer. Misschien kan je aan mijn bericht denken als btc een miljoen aantikt.![]()
Precies, de bitcoin believers denken dat door de schaarste van bitcoin ze "beschermd" zijn tegen inflatie.Martijn_bmw schreef: ↑01 mar 2025, 11:28 Theoretisch kan je natuurlijk alles na omzetting betalen met btc maar dan heb je enorme prijs fluctuaties. Bijvoorbeeld afgelopen 2 weken zijn je boodschappen dan 20% duurder geworden![]()
Fluctuaties en acceptatie houden een verband met elkaar. Als een bedrijf slechte cijfers schrijft gaat het aandeel misschien 20% omlaag. Op een (als voorbeeld) technologie-index is het effect van één bedrijf met slechte cijfers klein/nihil. Krijgt de hele technologiesector een stoot, dan gaat de index omlaag, maar de gehele economie vangt dat ergens anders weer op. Zo zie ik het ook met BTC: hoe groter de acceptatie (door mensen, landen, bedrijven), hoe stabieler de waarde zal worden. De dollar was ook altijd een veilige haven, juist omdat het buiten Amerika ook als standaard valuta voor veel zaken werd gebruikt, en het tot '71 was gekoppeld aan de goudprijs.Martijn_bmw schreef: ↑01 mar 2025, 11:28 ^^Toch niet zo gek? Elk product dat je wil kopen kan je kopen met euro’s.
Theoretisch kan je natuurlijk alles na omzetting betalen met btc maar dan heb je enorme prijs fluctuaties. Bijvoorbeeld afgelopen 2 weken zijn je boodschappen dan 20% duurder geworden
Zolang de waarde van btc zo hard fluctueert tov fiatgeld geloof ik nooit dat het een status krijg zoals fiatgeld omdat je daar nou eenmaal in wordt uitbetaald als loon en je maandelijkse kosten in betaald.
En dan blijft over dat btc een belegging is waar geen waarde achter zit zoals bij aandelen van een bedrijf maar door collectief geloof / vertrouwen de btc code waarde heeft.
Dus jij durft te beweren dat als je vandaag 1btc voor die kar boodschappen betaalt en volgende week 2btc er geen sprake is van inflatie?
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Darudevampire, Riceaux en 15 gasten