Robin schreef:Geen wishful thinking, maar ik verwacht niet dat Aplle, Motorola, Samsung met hun smartwatches een marktaandaal krijgen waar Citizen, Seiko, Swatchgroup, Fossil Group etc 'wakker van ligt', ook totaal andere wereld.
Wie zou hier op dit forum/draadje een smartwach aanschaffen(naast/bij op ipv een andere modeklok eventueel)
?
edit: Ik denk dat 't een megagrote hype wordt. En dan langzaam afzwakt. Maar blijvend? Ik weet niet.
Vorig jaar is er iemand met een kickstarter project begonnen voor een smartwatch. Kickstarter is een site waar je een nog niet ontwikkeld product op zet, mensen kunnen zich voor een (vooraf bepaald) bedrag inschrijven. Die inschrijving zetten ze om naar een aankoop als ze x aantal inschrijvingen halen (dus als het project levensvatbaar is). Daarna gaat men pas aan de slag om het product te produceren.
Lees even:
Funding[edit]
After raising venture capital for the product under their former name inPulse, the company failed to attract traditional investors under their new brand name,[8] so the company requested crowd funding in April 2012.
Migicovsky's company Pebble Technology launched a Kickstarter campaign on April 11, 2012 with an initial fundraising target of $100,000. Backers spending $115 would receive a Pebble when they became available ($99 for the first 200),[10] effectively pre-ordering the $150 Pebble at a discounted price.[9] Within two hours of going live, the project had met the $100,000 goal, and within six days, the project had become the most funded project in the history of Kickstarter to that point, raising over $4.7 million with 30 days left in the campaign.[9][11]
On May 10, 2012, Pebble Technology announced they were limiting the number of pre-orders. On May 18, 2012, funding closed with $10,266,844 pledged by 68,928 people.[12]
Production[edit]
Pebble entered mass production in January 2013 with a planned production of 15,000 watches per week. Shipping was first expected to begin September 2012,[13] but later on Pebble Technology was expected to begin shipping units on January 23, 2013.[14] As of March 20, 2014, Pebble has sold over 400,000 units.[15]
Dat zijn al best serieuze getallen voor een totaal onbekend merk.
De hele traditionele horlogehandel incl. juweliers "denken" dat het toch geen succes gaat worden.
Aan de andere kant heb je een Apple, Samsung en Google die momenteel miljoenen in R&D steken. De hele techwereld weet dat het eraan zit te komen en het potentieel een grote markt is.
Met die kennis ben je toch gek als je als ondernemer blijft denken dat het er geen markt voor is (en al is het een hype, elk verkocht exemplaar is centen). Met als voordeel (maar dat heb ik al geroepen) dat het spul veel sneller verouderd dan een normaal horloge waar je 5-10 jaar mee doet.
Waarom dan niet nu erin springen? Als je het niet doet verlies je gegarandeerd dat stuk markt aan de webshops en de Mediamarkten.
Ik zou een hoekje reserveren in je winkel waar je dat spul legt, eventueel met minimale voorraad. Er zijn altijd mensen die niet via internet willen/durven bestellen. Als je als eerste in Nederland zo'n ding hebt krijg je altijd mensen over de vloer. Wat heb je te verliezen?