Massa...173gram blijkbaar en de vorige 149(?) las ik. Tov de SubC zou 't een gram of 5-10 kunnen schelen, maar die laatste had ik dik 2 jaar terug voor 't laatst om.
Ja, plat is ie ook niet:) Maar hij draagt voor 'n dikke duiker/toolwatch met staalband echt zeer comfortabel.
Die 8,5k is een hele berg centen. Lang en breed kun je dat ook niet verdedigen an sich, weet ik ook wel. Ik denk dat alle klokken boven zeg ongeveer 2k niet meer verdedigbaar is(behalve door rare complicaties die, weet ik uit ervaring vaak meevallen, maar massaproductie is wat anders dan unieke stukken etc, de SD is 'n massaproduct natuurlijk)
Ik heb ook gekeken naar de nieuwe Aquatimers van IWC inderdaad. Interessant. De Ref 3290 met 42mm(?) is 'n heel leuke klok, maar geen eigen caliber. Kom je in de Ref 3580. 46mm!
http://www.watchcollectinglifestyle.com ... nd-pricing" onclick="window.open(this.href);return false;
2000m waterdicht eigen werk, en rubberband, staal niet(nog niet?) leverbaar. Te groot/te sportief(door de rubberband). En met 2000m ben je nog niet 'king in dieptes' want dan kom je weer op de DeepSea uit die bijkans nog 'eleganter' en minder groot is:)
De PO reeks van Omega. Voorzien van eigen werken keek ik er vaak naar. Vooral de chronos manufacture.
De Ploprof kost 7.2k in D(?) en zou 'n tegenhanger kunnen zijn, en ik weet dat een SD niet een elegante klok is an sich, maar 'n Ploprof minder elegant dan 'n vogelhuisje om je nek:)
De normalere die Bram heeft. 4,6k(?) 42mm staalband. Prima prijs prestatie in high end horlogeland.
Maar tov bepaalde (niet manufactuur )Breitling Seawolfjes en TAG Heuers ook weer 'duur' voor de netnietkenner:)
Ik kan de meerprijs van de SD tov een PO totaal niet verdedigen. Behalve de 'verwachte' prijsvastheid en waardevermeerdering in decennia lol:)
En de legendarischheid van de Sub/SD als eerste civiele sportduiker ever en wat voor records ze ermee hebben gehaald. Rolex die de geestelijke vader is van überhaupt het waterdichte horloge..de beleving.
En JA. In de militaire wereld waren PANERAI en BLANCPAIN (Fifty Fathoms) de eerste en tweede qua echt hightech duikers in de 40s en 50s. Net eerder dan de Sub. Maar vooraleerst niet voor de 'massa' geproduceerd:)
Een FF die Elmar draagt op velcro/nylon(?)band is ook al nieuw >12k(?)

Supermooi.
AP heeft de Offshore Diver op Rubber. Totaal bewerkelijk klokje qua rand/lunette waar je binnen 'n dag 'n kras op hebt:
14k(?)
...maar ook leverbaar met keramiekkast. 17.600,- euro...
Kijk naar autoland idem.