
VW Golf MK2 1.8T
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28568
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Zo flink bezig geweest! Knap en makkelijk als je dit zelf kan
techniek sleutelen kan ik zelf ook wel maar lassen en plaatwerken kan ik niet.

- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Verder nog een paar dingetjes die wel leuk zijn om te melden:
Toen ik 01-04 de Golf van de kar wilde rijden bij Vrij Rijden, wou hij niet starten. Hij gooide de startmotor in het rond, maar sloeg niet aan. Helaas geen uitleesapparatuur mee, dus toen maar wat dingetjes nagelopen. Na wat rommelen aan de zekeringenkast sloeg hij ineens wel aan. Goed, fijne storing...not! Dus die kwam op het To Do lijstje om uit te zoeken.
Toen ik de benzinetank eronder vandaan wou halen, heb ik hem eerst leeggepompt in jerrycans ivm het gewicht. Toen ik het relais eruit haalde, had ik de oorzaak van het niet starten gevonden...haha, net zo rot als de Golf
Ook is een maatje van me verder gegaan met de OBD-reader voor de Golf. De software komt van het internet en is hier en daar wat getweakt...de hardware is allemaal eigenbouw en komt straks in het aluminium plaatje in het dashboard. Op die manier kan ik straks een aantal parameters live aflezen:
En omdat het bloed kruipt waar het niet kan gaan, was nu ook maar eens de Luup aan de beurt. Ik heb lang volgehouden om het woon-werkgebakje origineel te houden, maar iedere autoliefhebber weet dat het gewoon een kwestie van tijd is.
Hij is nu verlaagd met een AP-schroefsetje, heeft de 17" straatset van de Golf eronder en ik heb er een uitlaat onder gehangen van een Lupo Sport. Al sinds ik Lupo rij, heb ik een zwak voor die uitlaatjes in het midden....en nu kwam er een Lupo Sport in onderdelen te koop in Friesland. Ik heb daar zelf de uitlaat eronder weggehaald, de achterbumper en het stuk blik in de reservewielbak die afwijkt van een standaard. Eenmaal thuis heb ik de puntlassen allemaal uitgeboord, het blik afgetekend in mijn reservewielbak en vervolgens het gat gemaakt. Daarna het blik erin geproplast en netjes afgewerkt. Het eindresultaat ben ik zeer tevreden over. Als kersje op de taart heb ik nog een setje klapraampjes achter ingebouwd.

En om nog eventjes weer terug te gaan naar de Golf, ik heb een setje Fuseepen-verlengers gekocht en laten vastlassen aan fusees die ik nog op reserve had liggen. Deze corrigeren het rollcentrum en als ik de verhalen moet geloven, gaat dit heel positief uitpakken in de wegligging. Ook heb ik draagarmen gekocht met uniballs.
Dit allemaal blijft eerst nog even op de plank liggen en wil ik zoals het nu lijkt in de winter van 2025/2026 inbouwen. Ik wil dan graag de motor etc eruit halen om de motorruimte aan te pakken; borstelen, roest weghalen, doorlassen, etc, etc...


Toen ik 01-04 de Golf van de kar wilde rijden bij Vrij Rijden, wou hij niet starten. Hij gooide de startmotor in het rond, maar sloeg niet aan. Helaas geen uitleesapparatuur mee, dus toen maar wat dingetjes nagelopen. Na wat rommelen aan de zekeringenkast sloeg hij ineens wel aan. Goed, fijne storing...not! Dus die kwam op het To Do lijstje om uit te zoeken.
Toen ik de benzinetank eronder vandaan wou halen, heb ik hem eerst leeggepompt in jerrycans ivm het gewicht. Toen ik het relais eruit haalde, had ik de oorzaak van het niet starten gevonden...haha, net zo rot als de Golf



Ook is een maatje van me verder gegaan met de OBD-reader voor de Golf. De software komt van het internet en is hier en daar wat getweakt...de hardware is allemaal eigenbouw en komt straks in het aluminium plaatje in het dashboard. Op die manier kan ik straks een aantal parameters live aflezen:


En omdat het bloed kruipt waar het niet kan gaan, was nu ook maar eens de Luup aan de beurt. Ik heb lang volgehouden om het woon-werkgebakje origineel te houden, maar iedere autoliefhebber weet dat het gewoon een kwestie van tijd is.
Hij is nu verlaagd met een AP-schroefsetje, heeft de 17" straatset van de Golf eronder en ik heb er een uitlaat onder gehangen van een Lupo Sport. Al sinds ik Lupo rij, heb ik een zwak voor die uitlaatjes in het midden....en nu kwam er een Lupo Sport in onderdelen te koop in Friesland. Ik heb daar zelf de uitlaat eronder weggehaald, de achterbumper en het stuk blik in de reservewielbak die afwijkt van een standaard. Eenmaal thuis heb ik de puntlassen allemaal uitgeboord, het blik afgetekend in mijn reservewielbak en vervolgens het gat gemaakt. Daarna het blik erin geproplast en netjes afgewerkt. Het eindresultaat ben ik zeer tevreden over. Als kersje op de taart heb ik nog een setje klapraampjes achter ingebouwd.












En om nog eventjes weer terug te gaan naar de Golf, ik heb een setje Fuseepen-verlengers gekocht en laten vastlassen aan fusees die ik nog op reserve had liggen. Deze corrigeren het rollcentrum en als ik de verhalen moet geloven, gaat dit heel positief uitpakken in de wegligging. Ook heb ik draagarmen gekocht met uniballs.
Dit allemaal blijft eerst nog even op de plank liggen en wil ik zoals het nu lijkt in de winter van 2025/2026 inbouwen. Ik wil dan graag de motor etc eruit halen om de motorruimte aan te pakken; borstelen, roest weghalen, doorlassen, etc, etc...



-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28568
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Mooie update aan de Lupo! Heb ik ook altijd cool gevonden die centrale uitlaat 

- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Oja, 1 april heb ik nog 3 sessies gereden op het TT Circuit in Assen tijdens een Vrij Rijden dag van RSZ! Het begon dus al lekker met de startproblemen, maar eenmaal aan de praat gekregen heb ik geen startproblemen meer gehad. Het weer zat helaas niet echt mee...het was een regenachtige dag en de sessies die ik reed waren ook tijdens regen en op een natte of deels natte baan. In de eerste sessie ondanks dat toch nog een 2:04 kunnen rijden op de AR1`s.
De 2e sessie was op een zeiknatte baan, dus tempo ging omlaag. Ook begon de Golf steeds meer dood te vallen op willekeurige momenten, heel irritant en frustrerend. Dit werd veroorzaakt door het roestige relais denk ik...dus moet volgend jaar voorbij zijn. Tegen het einde van de sessie nam ik de bocht net ff te wijd en kwam ik met links op de kerbstones, waarna de Golf begon te glijden. Ik heb nog tegengestuurd en gas gegeven, maar belande al vrij snel in het gras aan de rechterkant van de baan en dan ben je passagier. Op het moment van het gras in glijden, had ik nog een snelheid van ongeveer 150km/h, dus het duurde ff voordat ik stil stond! Ik heb gelukkig niets geraakt, maar ben wel over een uitritje van het circuit gestuiterd, door de grindbak gekomen en uiteindelijk op het asfalt tot stilstand gekomen. Je kan wel begrijpen dat het toen ff tijd was voor een schoon boxershort
Bij de gele pijl begon de Golf te glijden en schoof hij over het asfalt links het gras op. Bij de blauwe pijl stond ik stil. Helaas had ik de GoPro te zacht vastgedraaid in de klem, waardoor hij op het moment dat ik over de kerbs gleed al naar beneden draaide...
De 3e sessie heb ik wel gereden, maar dit was een sessie die niet echt noemenswaardig was....de Golf hikte en stotterde erover en het regende nog steeds. Deze sessie heb ik daarom ook niet online gezet. Wel was het lekker om na die flinke glijer nog eventjes te kunnen rijden
Paar fotootjes van die dag:


De 2e sessie was op een zeiknatte baan, dus tempo ging omlaag. Ook begon de Golf steeds meer dood te vallen op willekeurige momenten, heel irritant en frustrerend. Dit werd veroorzaakt door het roestige relais denk ik...dus moet volgend jaar voorbij zijn. Tegen het einde van de sessie nam ik de bocht net ff te wijd en kwam ik met links op de kerbstones, waarna de Golf begon te glijden. Ik heb nog tegengestuurd en gas gegeven, maar belande al vrij snel in het gras aan de rechterkant van de baan en dan ben je passagier. Op het moment van het gras in glijden, had ik nog een snelheid van ongeveer 150km/h, dus het duurde ff voordat ik stil stond! Ik heb gelukkig niets geraakt, maar ben wel over een uitritje van het circuit gestuiterd, door de grindbak gekomen en uiteindelijk op het asfalt tot stilstand gekomen. Je kan wel begrijpen dat het toen ff tijd was voor een schoon boxershort

Bij de gele pijl begon de Golf te glijden en schoof hij over het asfalt links het gras op. Bij de blauwe pijl stond ik stil. Helaas had ik de GoPro te zacht vastgedraaid in de klem, waardoor hij op het moment dat ik over de kerbs gleed al naar beneden draaide...

De 3e sessie heb ik wel gereden, maar dit was een sessie die niet echt noemenswaardig was....de Golf hikte en stotterde erover en het regende nog steeds. Deze sessie heb ik daarom ook niet online gezet. Wel was het lekker om na die flinke glijer nog eventjes te kunnen rijden
Paar fotootjes van die dag:







-
Online
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Op de laatste foto zit er een volgens mij een redelijk flink voor het circuit gebouwde E30 M achter jou, hoe vergelijkt de golf zich hier tegenover?
Zowel qua vermogen als in de bochten?
Zowel qua vermogen als in de bochten?
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4988
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
^is dat Andre?
Maar gaaf, lekkere update weer! Ook benieuwd naar die OBD reader, gave mod is dat.
Maar gaaf, lekkere update weer! Ook benieuwd naar die OBD reader, gave mod is dat.
- Rolf205
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Ik was gisteren nog op Assen en moest nog ff aan je denken. Op dit punt heb je meestal de gang er goed in en wil je er niet af gaan....TurboClouseau schreef: 13 okt 2024, 18:59 Op het moment van het gras in glijden, had ik nog een snelheid van ongeveer 150km/h, dus het duurde ff voordat ik stil stond! Ik heb gelukkig niets geraakt, maar ben wel over een uitritje van het circuit gestuiterd, door de grindbak gekomen en uiteindelijk op het asfalt tot stilstand gekomen. Je kan wel begrijpen dat het toen ff tijd was voor een schoon boxershort![]()
Bij de gele pijl begon de Golf te glijden en schoof hij over het asfalt links het gras op. Bij de blauwe pijl stond ik stil. Helaas had ik de GoPro te zacht vastgedraaid in de klem, waardoor hij op het moment dat ik over de kerbs gleed al naar beneden draaide...

Wat betreft je geplande onderstel upgrades; ik zou eerst wat stuggere veren op de voorpoten zetten. Ziet er natuurlijk best stoer uit met het achterwieltje omhoog, maar wat je ook ziet is dan je voorwiel dan bijna op positief camber staat met zoveel body roll. Dit had ik eerder ook met de 205 en met stuggere veren helt ie een stuk minder over en slijten de bandjes nu mooi vlak af. Een paar stuggere veren kosten ook je de kop niet...

Ps... luchtslang die los hangt?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Lekker losse kont heeft de Golf, lekker glibberen.
- Marc Sierra
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Die fuseepenverlengers om het roll center te verhogen hiervoor gaan beter helpen dan een set stuggere veren. Door het hogere roll center gaat hij al minder overhellen en ook krijg je een gunstigere camber curve met inveren. Ik ben erg benieuwd hoe ze gaan bevallen.Rolf205 schreef: 15 okt 2024, 21:30 Wat betreft je geplande onderstel upgrades; ik zou eerst wat stuggere veren op de voorpoten zetten. Ziet er natuurlijk best stoer uit met het achterwieltje omhoog, maar wat je ook ziet is dan je voorwiel dan bijna op positief camber staat met zoveel body roll. Dit had ik eerder ook met de 205 en met stuggere veren helt ie een stuk minder over en slijten de bandjes nu mooi vlak af. Een paar stuggere veren kosten ook je de kop niet...
![]()
Ps... luchtslang die los hangt?
Maar vergeet niet naast het verlengen van de fuseepen ook de stuurkogelpen te verlengen. Anders krijg je gigantische bumpsteer problemen en dan wordt de wegligging er alleen maar slechter op. Met welke lengte je de stuurkogelpennen moet verlengen kan je het beste testen op de uitlijnbank, door hem in- en uit te laten veren en dan controleren of de sporing niet verandert.
- Luco
- Berichten: 29364
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Waarom heb je die pennen vast laten lassen?
Je kan ze toch ook gewoon op de originele manier in het fusee zetten?
Je kan ze toch ook gewoon op de originele manier in het fusee zetten?
-
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Hoort het er zo uit te zien? Lijkt alsof er een scheur zit maar dat is hopelijk niet zo?Luco schreef: 17 okt 2024, 08:43 Waarom heb je die pennen vast laten lassen?
Je kan ze toch ook gewoon op de originele manier in het fusee zetten?
- Luco
- Berichten: 29364
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Het lijkt op een scheur ja, maar het is de overgang van het boutvlak naar de arm.
-
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Ah, de rand van het afgefreesde vlak voor de ring en bout. Gelukkig maar.
- Marc Sierra
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Dit is vragen om dat het afbreekt op het punt waar de pen in het fusee steekt. Doordat de pen een stuk langer is geworden komt er een veel groter moment op dat punt te staan. Daarom zijn de pennen normaal gesproken altijd conisch naar boven toe. Ook dan kunnen ze nog afbreken als ze met het brede deel niet goed aansluiten aan de onderkant van het fusee. De pen gaat dan alsnog buigen op het dunne gedeelte dat in het fusee steekt. Nu het vastgelast is kan dat niet meer gebeuren. Ik vermoed ook dat het hele idee hiervan afgekeken is.Luco schreef: 17 okt 2024, 08:43 Waarom heb je die pennen vast laten lassen?
Je kan ze toch ook gewoon op de originele manier in het fusee zetten?
Afbeelding van WhatsApp op 2023-08-06 om 11.45.48.jpg

https://pinderwagen.com/build-topics/ro ... orrection/
- Luco
- Berichten: 29364
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Die pennen zijn standaard zonder lassen gemonteerd op race en rallywagens, lijkt me sterk dat het zomaar afbreekt.
Daarbij zijn het ook nog twee verschillende soorten staal, hoe sterk is die las dan daadwerkelijk?
Daarbij zijn het ook nog twee verschillende soorten staal, hoe sterk is die las dan daadwerkelijk?
- Marc Sierra
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Op echte race en rally auto's worden aangepaste fusees gebruikt en geen verlengde fuseepennen. Er zijn genoeg voorbeelden op internet te vinden waarbij zo'n roll center correctie kit afbreekt en persoonlijk zou ik dat niet mee willen maken.
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Ja klopt, echt een mooi ding om te zien. Toen ik er was, reed hij niet zo heel snel. Bochtenwerk zal ongetwijfeld stukken beter zijn dan de Golf...maar rechtuit zijn er maar relatief weinig auto`s die de Golf voorbij komen.Arstey schreef: 14 okt 2024, 11:04 Op de laatste foto zit er een volgens mij een redelijk flink voor het circuit gebouwde E30 M achter jou, hoe vergelijkt de golf zich hier tegenover?
Zowel qua vermogen als in de bochten?
Ja klopt, snel knikje is dat inderdaad. Ik moest daar tijdens de vrijrijden dag van februari even van het gas af, omdat er iemand voor me reed die ook ff lifte, terwijl ik dat niet verwachtte. Dat was op droog asfalt gelukkig, maar de kont kwam wel even opzij toen. Altijd leuk met hoge snelheden..haha!Rolf205 schreef: 15 okt 2024, 21:30
Ik was gisteren nog op Assen en moest nog ff aan je denken. Op dit punt heb je meestal de gang er goed in en wil je er niet af gaan....![]()
Wat betreft je geplande onderstel upgrades; ik zou eerst wat stuggere veren op de voorpoten zetten. Ziet er natuurlijk best stoer uit met het achterwieltje omhoog, maar wat je ook ziet is dan je voorwiel dan bijna op positief camber staat met zoveel body roll. Dit had ik eerder ook met de 205 en met stuggere veren helt ie een stuk minder over en slijten de bandjes nu mooi vlak af. Een paar stuggere veren kosten ook je de kop niet...
Ps... luchtslang die los hangt?
Wat betreft het onderstel, gaat hij als het goed is een stuk minder overhellen als de langere fuseekogels eronder zitten....ook ligt de dikkere H&R front stabi nog klaar om gemonteerd te worden. Als die eronder zit, zet ik de achter stabi ietsje strakker, zodat hij hopelijk wel de balans blijft houden zoals hij nu heeft.
En inderdaad hangt de luchtslang daar los...dit was waarschijnlijk een foto die gemaakt is tijdens de sessie na mijn glijertje..toen lag hij namelijk helemaal los en hebben we hem weer wat provisorisch met tieraps vastgeknoopt
Ja lekker hoor! Dit doet ie pas sinds ik de achteras voorzien heb van een antirollbar. Sinds die tijd tilt hij ook het binnenste wiel op en komt ie veel fijner de bocht door
Klopt inderdaad, ik heb al wat uniball koppelingen gekocht die ik ga gebruiken als stuurkogel. Bumpsteer ga ik zelf een tooltje voor makenMarc Sierra schreef: 17 okt 2024, 07:51 Die fuseepenverlengers om het roll center te verhogen hiervoor gaan beter helpen dan een set stuggere veren. Door het hogere roll center gaat hij al minder overhellen en ook krijg je een gunstigere camber curve met inveren. Ik ben erg benieuwd hoe ze gaan bevallen.
Maar vergeet niet naast het verlengen van de fuseepen ook de stuurkogelpen te verlengen. Anders krijg je gigantische bumpsteer problemen en dan wordt de wegligging er alleen maar slechter op. Met welke lengte je de stuurkogelpennen moet verlengen kan je het beste testen op de uitlijnbank, door hem in- en uit te laten veren en dan controleren of de sporing niet verandert.
Gewoon monteren is inderdaad mogelijk, maar ivm het enorme krachtenspel wat erop komt wordt er toch door diverse bedrijven geadviseerd ze vast te lassen. Als ze breken, dan breken ze op het stukje waar de verjonging plaatsvindt. Nigel Pinder heeft daar ooit eens een interessant stuk over geschreven:Luco schreef: 17 okt 2024, 08:43 Waarom heb je die pennen vast laten lassen?
Je kan ze toch ook gewoon op de originele manier in het fusee zetten?
https://pinderwagen.com/build-topics/ro ... orrection/
Marc Sierra schreef: 17 okt 2024, 16:41 Ik vermoed ook dat het hele idee hiervan afgekeken is.![]()
https://pinderwagen.com/build-topics/ro ... orrection/


- Luco
- Berichten: 29364
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Ja ik zag de pennen van de golf, die hebben een harde overgang, dan is het risico groter dan dat je ze taps afdraait en geen verjonging bij je fusee hebt.
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Ja klopt. Die van mij lopen ook van smal naar breed richting fusee. Die van jou precies andersom.
- Rolf205
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
De roll center correctie zal het zeker beter maken (en zou ik zeker doen), maar stuggere veren is misschien categorie laag hangend fruit. Mijn 205 deed hetzelfde nadat ik er dikkere torsies en ARB in de achteras had gedaan. Met stuggere EN kortere veren was het probleem weer opgelost en stuurt ie ook directer in.TurboClouseau schreef: 18 okt 2024, 17:15
Wat betreft het onderstel, gaat hij als het goed is een stuk minder overhellen als de langere fuseekogels eronder zitten....ook ligt de dikkere H&R front stabi nog klaar om gemonteerd te worden. Als die eronder zit, zet ik de achter stabi ietsje strakker, zodat hij hopelijk wel de balans blijft houden zoals hij nu heeft.
Ik zou ze ook zeker vast laten lassen. De constructie van Luco zou ik (ongefundeerd misschien) niet vertrouwen en gaat denk ik tussen de oren zitten als je vol over de curbs gaat.TurboClouseau schreef: 18 okt 2024, 17:15
Gewoon monteren is inderdaad mogelijk, maar ivm het enorme krachtenspel wat erop komt wordt er toch door diverse bedrijven geadviseerd ze vast te lassen. Als ze breken, dan breken ze op het stukje waar de verjonging plaatsvindt. Nigel Pinder heeft daar ooit eens een interessant stuk over geschreven:
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Stijvere veren is inderdaad misschien later aan de orde, maar dan is het beter om een nieuwe, betere schroefset aan te schaffen. De AP set die er nu onder zit is inmiddels ook 12 jaar oud en is natuurlijk wel een beetje een budget setje. Voor nu ga ik hem eerst nog opknappen, zodat ie netjes bij de rest past, maar uiteindelijk zal hij vervangen worden door KW of BC oid.Rolf205 schreef: 21 okt 2024, 08:14
De roll center correctie zal het zeker beter maken (en zou ik zeker doen), maar stuggere veren is misschien categorie laag hangend fruit. Mijn 205 deed hetzelfde nadat ik er dikkere torsies en ARB in de achteras had gedaan. Met stuggere EN kortere veren was het probleem weer opgelost en stuurt ie ook directer in.
Tijdje geleden ben ik begonnen met de eerste veerpoot op te knappen. Ik heb van ‘t zomer een straalkast en grotere compressor gekocht en die komt goed van pas tijdens het opknappen van de wielophanging van de Golf:







- Rolf205
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Nice! Doet die kleine veer ook nog wat als de auto op de wielen staat of is die dan compleet plat gedrukt? Als die niet plat is, is de veer waarschijnlijk erg soft (road comfort). Je zou kunnen overwegen om hem er tussenuit te halen en de normale veer een eind omhoog te draaien?
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Nee die doet niet veel. Das zo’n veer die ervoor zorgt dat de grote veer niet los tussen de schotel en stelring gaat rammelen bij flinke verlagingRolf205 schreef: 21 okt 2024, 09:26 Nice! Doet die kleine veer ook nog wat als de auto op de wielen staat of is die dan compleet plat gedrukt? Als die niet plat is, is de veer waarschijnlijk erg soft (road comfort). Je zou kunnen overwegen om hem er tussenuit te halen en de normale veer een eind omhoog te draaien?
- Luco
- Berichten: 29364
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Ik heb er 100% vertrouwen in, deze set is origineel van de megane trophy 1 cup.Rolf205 schreef: 21 okt 2024, 08:14
Ik zou ze ook zeker vast laten lassen. De constructie van Luco zou ik (ongefundeerd misschien) niet vertrouwen en gaat denk ik tussen de oren zitten als je vol over de curbs gaat.
Volgens mij is daar heel veel mee geracet.
- TurboClouseau
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MK2 1.8T - ROEST ROEST ROEST!
Tijd voor een fotodump!
Afgelopen week druk geweest met de voorwielophanging van de Lupo. Het karretje heeft er bijna 3 ton op staan en grotendeels was het nog origineel spul. Ik heb het subframe gedemonteerd compleet met draagarmen, stabilisatorstang en stuurhuis en alles opgeknapt; het subframe, draagarmen en beugeltjes gestraald, in de roestomvormer gezet, gespoten met zinkspray en vervolgens afgelakt met hoogglans zwart.
Alle rubbers, fuseekogels, stuurstangen, stuurkogels, etc vervangen voor nieuw spul. Ook het wiellager linksvoor vervangen, omdat deze behoorlijk aan het zingen was. De fusees heb ik niets aan gedaan, omdat ik deze tzt ga vervangen voor een setje van een Lupo Sport inclusief nieuwe remschijven, blokken, etc..
De fuseekogels en stuurkogels zijn links en rechts verschillend en als je deze andersom monteert (links op rechts en andersom), krijg je meer caster. Meer caster is natuurlijk altijd goed, maar bij mij was het vooral te doen om iets meer ruimte te creeeren tussen wielkast en band.
De moer waarin het subframe wordt vastgedraaid is mee gaan draaien met de bout, dus die moest even vakkundig gedemonteerd worden later weer worden dichtgelast. Al met al een leuk klusje waarbij alles er nu weer tiptop uitziet en een stuk beter rijdt! De achterwielophanging doe ik later een keer. De originele achteras wordt dan vervangen door eentje van een Lupo Sport (heeft standaard een ARB) en schijven achter.























Nu eerst maar weer eens verder met deze bult stof

Afgelopen week druk geweest met de voorwielophanging van de Lupo. Het karretje heeft er bijna 3 ton op staan en grotendeels was het nog origineel spul. Ik heb het subframe gedemonteerd compleet met draagarmen, stabilisatorstang en stuurhuis en alles opgeknapt; het subframe, draagarmen en beugeltjes gestraald, in de roestomvormer gezet, gespoten met zinkspray en vervolgens afgelakt met hoogglans zwart.
Alle rubbers, fuseekogels, stuurstangen, stuurkogels, etc vervangen voor nieuw spul. Ook het wiellager linksvoor vervangen, omdat deze behoorlijk aan het zingen was. De fusees heb ik niets aan gedaan, omdat ik deze tzt ga vervangen voor een setje van een Lupo Sport inclusief nieuwe remschijven, blokken, etc..
De fuseekogels en stuurkogels zijn links en rechts verschillend en als je deze andersom monteert (links op rechts en andersom), krijg je meer caster. Meer caster is natuurlijk altijd goed, maar bij mij was het vooral te doen om iets meer ruimte te creeeren tussen wielkast en band.
De moer waarin het subframe wordt vastgedraaid is mee gaan draaien met de bout, dus die moest even vakkundig gedemonteerd worden later weer worden dichtgelast. Al met al een leuk klusje waarbij alles er nu weer tiptop uitziet en een stuk beter rijdt! De achterwielophanging doe ik later een keer. De originele achteras wordt dan vervangen door eentje van een Lupo Sport (heeft standaard een ARB) en schijven achter.























Nu eerst maar weer eens verder met deze bult stof


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Robbert92 en 11 gasten