Calibra AWD Turbo roestauratie *07-07: na 4 jaar.... APK!*

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Geertmans
Berichten: 736
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Geertmans » 22 sep 2013, 21:04

Het project stoppen en verlies pakken is wel een heftige beslissing. Kan het me overigens wel voorstellen, je wilt ook niet failliet gaan aan een auto. Ik ken je privé situatie niet, maar relate/gezin kan er natuurlijk ook een rol bij spelen.
Maar nu je al zo enorm veel geinvesteerd hebt, zal het verlies dat je dan pakt verschrikkelijk groot zijn. Andere opties om de auto alsnog klaar te krijgen moeten toch het overwegen waard zijn.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Erik dB » 22 sep 2013, 22:19

Geertmans schreef:Het project stoppen en verlies pakken is wel een heftige beslissing. Kan het me overigens wel voorstellen, je wilt ook niet failliet gaan aan een auto. Ik ken je privé situatie niet, maar relate/gezin kan er natuurlijk ook een rol bij spelen.
Maar nu je al zo enorm veel geinvesteerd hebt, zal het verlies dat je dan pakt verschrikkelijk groot zijn. Andere opties om de auto alsnog klaar te krijgen moeten toch het overwegen waard zijn.
Klinkt logisch, maar aan de andere kant: don't throw good money after bad..

Online
Sidney
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 mar 2010, 11:46

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Sidney » 23 sep 2013, 07:43

Ik bezoek DF dagelijks en reageer praktisch nooit - maar je progressie draadje heb ik helemaal gevolgd en vond het super hoe je dit schip aanpakt; daarom moet ik gewoon zeggen: denk er goed over na, overhaaste beslissingen is nu niet goed!!

De auto eventjes laten 'rusten' kost nu toch geen extra geld? En weg = weg!

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Petrolhead Tom » 23 sep 2013, 08:14

Heel bijzonder dit. Had je dit vooraf niet goed ingeschat? Wel heftig hoor. Ik vind de tip van Rene nog niet zo gek. Kijken naar een donor.

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Stefan van Elst » 23 sep 2013, 10:05

Is er niks om er gewoon een nette standaard C20LET en tussenbak in/onder te hangen?
Dan kun je alsnog lekker rijden en dan kun je rustig aan jouw eigen motor en tussenbak aanpakken en dus de kosten een beetje uitsmeren, zodat het wat beter te behapstukken is.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Peric » 23 sep 2013, 10:16

Had ik ook al voorgesteld Stefan, maar dan moet je aan je pols voelen blijkbaar..

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Petrolhead Tom » 23 sep 2013, 10:17

Peric schreef:Had ik ook al voorgesteld Stefan, maar dan moet je aan je pols voelen blijkbaar..
Klinkt lang niet gek hoor. Anders zou dit wel een knap staaltje kapitaalvernietiging zijn.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door allen » 23 sep 2013, 10:39

InjectTheVenom schreef:
Peric schreef:Tijdelijk voorwielaandrijving van maken totdat je weer gespaard hebt??
Voel eens aan je pols?
Voel eens aan je eigen pols!
Afmaken die handel!

Mijn wagen heeft me inmiddels ook klauwen met geld gekost. Liefst reed ik nu ook al. Liefst bracht ik m'n wagen morgen weg naar een bedrijf waar ik heel duidelijke afspraken mee kon maken zodat ik haar in 2 dagen rijdend terug had. Geld geef je maar 1 keer uit en dan is het prioriteiten stellen als je geen miljonair bent. Veel zelf doen op het gemak, hulp aanvaarden van vrienden en geld apart leggen totdat ik genoeg heb om weer wat bij te kopen en te installeren.
In de tussentijd staat de auto gewoon geschorst en heeft het normale gezinsleven er verder geen hinder van. Persoonlijk zou dat de enige reden zijn voor mij om iets niet af te maken. Sinds maart 2010 heb ik geen kilometer meer afgelegd in de Caterham, maar ik ben geduldig.
Je bent een heel eind gekomen en als je het mij vraagt ga je daar nog lang mee in je maag zitten, wanneer je zo'n project niet af maakt. Al moet je straks nog 3 jaar wachten. Volgens mij moet je straks oneindig gelukkig zijn wanneer je je eerste betrouwbare kilometers kunt maken in de Calibra. Denk dus nog maar eens goed na voordat je zo'n project definitief stopt.

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Wout309t » 23 sep 2013, 13:17

Of je hem nu 'zo' verpatst, of repareert, verlies heb je toch.
Dan kan je hem toch beter repareren? Heb je in elk geval nog een Calibra.

Ander stilzetten en op het gemakkie een verdeelbak zoeken voor niet al teveel. Als een strakke Calibra je droom is zou ik me niet laten tegenhouden door een beetje bad luck.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door InjectTheVenom » 23 sep 2013, 17:39

Petrolhead Tom schreef:Heel bijzonder dit. Had je dit vooraf niet goed ingeschat? Wel heftig hoor. Ik vind de tip van Rene nog niet zo gek. Kijken naar een donor.
Zoals eerder gezegd heb ik eerst de motor en de verdeelbak laten doen voor ik aan het koetswerk begon, helaas heb ik de verkeerde persoon vertrouwd en kom ik er nu pas eentje tegen die er wel wat van kan.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Petrolhead Tom » 23 sep 2013, 18:02

En daarom ga je een bedrag van ik weet niet hoeveel duizenden euro's over de heg gooien en afscheid van het project nemen waar je zoveel tijd en geld in hebt gestoken? Lees de post van allen maar eens goed door.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door frank de jonge » 23 sep 2013, 22:22

Oppakken weer die handel en zoeken naar een DONOR.
Komt allemaal goed, helemaal omdat je er al zoveel tijd, geld en moeite ingestoken hebt.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2525
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door jos_br » 23 sep 2013, 22:45

Ben een beetje verbaasd dat je er mee op wilt houden, maar heb er even overheen gelezen wat er met de motor aan de hand is. De bak is natuurlijk ook balen.

Jos.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door ///Joost » 24 sep 2013, 10:36

WTF?? :duh: Ik kan bijna niet geloven wat ik lees! Je gaat nu toch niet stoppen? Als het dan toch moet, las een pauze in, zet het ding onder een zeiltje in een loods en begin er over een paar jaar weer aan. Hij is toch al voor 80% af of mis ik iets? Ik ben ook erg benieuwd waar de 10.000 euro aan extra kosten in zitten? Kun je eens een lijstje maken van de zaken die er echt mis zijn met het blok?

Ik zou ook zeker een donor zoeken. Dit moet toch makkelijk onder de 10 mille op te lossen zijn ????

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Joopieboy » 24 sep 2013, 21:28

Ik wou net zeggen, laat het even rusten, ga daarna eens op je gemak zoeken voor wat de mogelijkheden zijn en wie weet kom je snel genoeg spullen tegen waar je wel verder mee kan. Nu wegdoen is zo eeuwig zonde, en je hebt nu iets wat echt naar zin is dusja...

Online
Sidney
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 mar 2010, 11:46

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Sidney » 25 sep 2013, 07:45

er zijn hier vast wel wat handige leden die even een handje kunnen en willen helpen met sleutelen!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22512
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Niels » 25 sep 2013, 11:25

Zo'n tegenvaller hakt er gewoon in omdat je voor je gevoel al zo ver bent. Zet het project gewoon stil de komende winter, verdiep je in wat zaken voor het motorblok en verdeelbak, en pak het daarna weer op. Het hoeft geen 10K te kosten, er zijn heus wel alternatieven.

Persoonlijk had ik die 4x4 meuk overboord gegooid. Iets van 12 jaar geleden was zo'n verdeelbak al een drama toen een collega van me een Vectra 4x4 kocht (na inruil van zijn destijds nieuw gekochte Astra GSI :gek: ). Je raadt al wat het eerste probleem van de Vectra was na krap een week in bezit (en nee geen garantie). Toen hebben ze een van de laatste ongebruikte verdeelbakken gekocht (volgens het verhaal) a fl1500.- helemaal ergens in Zuid Duitsland. Toen was het al drama en nauwelijks beschikbaar, ga maar na nu je dik 12 jaar verder bent.....

ff een inkoppertje om de moed er in te houden:
Als je bang voor tegenvallers bent had je niet aan een Opel moeten beginnen natuurlijk :tooth:

Volgens mij heb je het moeilijkste al gehad, de rest is "maar'` techniek :wink: Succes!

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door InjectTheVenom » 25 sep 2013, 19:30

Niels schreef:Zo'n tegenvaller hakt er gewoon in omdat je voor je gevoel al zo ver bent. Zet het project gewoon stil de komende winter, verdiep je in wat zaken voor het motorblok en verdeelbak, en pak het daarna weer op. Het hoeft geen 10K te kosten, er zijn heus wel alternatieven.

Persoonlijk had ik die 4x4 meuk overboord gegooid. Iets van 12 jaar geleden was zo'n verdeelbak al een drama toen een collega van me een Vectra 4x4 kocht (na inruil van zijn destijds nieuw gekochte Astra GSI :gek: ). Je raadt al wat het eerste probleem van de Vectra was na krap een week in bezit (en nee geen garantie). Toen hebben ze een van de laatste ongebruikte verdeelbakken gekocht (volgens het verhaal) a fl1500.- helemaal ergens in Zuid Duitsland. Toen was het al drama en nauwelijks beschikbaar, ga maar na nu je dik 12 jaar verder bent.....

ff een inkoppertje om de moed er in te houden:
Als je bang voor tegenvallers bent had je niet aan een Opel moeten beginnen natuurlijk :tooth:

Volgens mij heb je het moeilijkste al gehad, de rest is "maar'` techniek :wink: Succes!
Daar zeg je het precies goed aan het begin! Ik had het echt even werkelijk helemaal hardgrondig gehad omdat alles tot nu toe naar wens en verwachting liep zonder noemenswaardig gezeur of problemen. Die 4x4 meuk maakt het wel tot de auto die het is samen met de 6 bak en het geeft een werkelijk super rijgevoel.

Zoals deze nieuwe monteur al zei is de bak zelf niet de hoofdschuldige van het drama maar degene bij Opel die wat olie betreft een foutieve keuze gemaakt heeft, plus dat deze bij de reguliere (al dan niet jaarlijkse) onderhoudsbeurt gewoon standaard vervangen moet worden. Was het maar zo'n feest dat je nog een nieuwe bak voor die prijs kon kopen, daar moet je tegenwoordig een €2200 voor neerleggen als ik de pagina van Hürlimann mag geloven.

Ik overweeg op dit moment om de verdeelbak gewoon vast te laten zetten door middel van dubbelgetande ringen, hoef ik me alleen nog tijdens het remmen de gewoonte aan te leren om dit in z'n vrij te doen zodat de boel zichzelf niet uit elkaar trekt.

Als je maar weet dat jij niet mee mag wanneer hij uiteindelijk APK gekeurd en wel weer officieel de weg op mag :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Martijn M » 25 sep 2013, 19:46

InjectTheVenom schreef: Ik overweeg op dit moment om de verdeelbak gewoon vast te laten zetten door middel van dubbelgetande ringen, hoef ik me alleen nog tijdens het remmen de gewoonte aan te leren om dit in z'n vrij te doen zodat de boel zichzelf niet uit elkaar trekt.
Dat rijdt volgens mij echt enorm kut. Lijkt me geen oplossing.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door InjectTheVenom » 25 sep 2013, 19:52

Martijn M schreef:
InjectTheVenom schreef: Ik overweeg op dit moment om de verdeelbak gewoon vast te laten zetten door middel van dubbelgetande ringen, hoef ik me alleen nog tijdens het remmen de gewoonte aan te leren om dit in z'n vrij te doen zodat de boel zichzelf niet uit elkaar trekt.
Dat rijdt volgens mij echt enorm kut. Lijkt me geen oplossing.
Meerdere mensen die het al gedaan hebben zeggen unaniem dat ze amper of geen verschil merken.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6755
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door EvdP » 25 sep 2013, 20:17

Zou wel mooi zijn, is al je werk niet voor niets geweest.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door ///Joost » 25 sep 2013, 22:23

InjectTheVenom schreef:
Martijn M schreef:
InjectTheVenom schreef: Ik overweeg op dit moment om de verdeelbak gewoon vast te laten zetten door middel van dubbelgetande ringen, hoef ik me alleen nog tijdens het remmen de gewoonte aan te leren om dit in z'n vrij te doen zodat de boel zichzelf niet uit elkaar trekt.
Dat rijdt volgens mij echt enorm kut. Lijkt me geen oplossing.
Meerdere mensen die het al gedaan hebben zeggen unaniem dat ze amper of geen verschil merken.
Mwah, sorry, maar ik vind dit ook een beunoplossing. Dan is een normaal werkende 2WD nog beter. Je hebt er al zo veel geld in gestoken. Dan moet het niet op een paar ruggen blijven hangen om de bak fatsoenlijk te repareren/vervangen, toch? Is het niet nu, dan over een paar jaar. Geduld is een schone zaak.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door Petrolhead Tom » 26 sep 2013, 14:07

Zes cilinders swap? Louter rwd maken met een V8? :hot:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door InjectTheVenom » 26 sep 2013, 20:45

///Joost schreef:Mwah, sorry, maar ik vind dit ook een beunoplossing. Dan is een normaal werkende 2WD nog beter. Je hebt er al zo veel geld in gestoken. Dan moet het niet op een paar ruggen blijven hangen om de bak fatsoenlijk te repareren/vervangen, toch? Is het niet nu, dan over een paar jaar. Geduld is een schone zaak.
In tegendeel er worden hierbij de zwakke schakels die iedere keer kapot gaan verwijderd.

@Petrolhead Tom: zou leuk zijn ja maar dan mag ik ook de bodemplaat aanpassen en daar zit ik niet op te wachten. Er is wel iemand die in zijn Calibra een MV6 heeft liggen met gelockte verdeelbak, hij heeft er een temperatuurmeter op aangesloten en bij langdurig snelweg rijden ging deze niet boven de 60 graden.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Calibra AWD Turbo roestauratie *14-08: en er was leven..

Bericht door G Kolkman » 26 sep 2013, 23:38

Ik zou de boel een paar weken aan de kant zetten en er eens rustig over na gaan denken. De kans dat je over een jaar of 10 denkt: 'wat een knuppel dat ik dat hok toen weggegeven heb' is aanmerkelijk groter dan dat je dan denkt: 'blij dat ik daar afscheid van genomen heb!', Behalve als je hierna een BMW koopt natuurlijk :kikker: :tooth: .

Maar serieus, zulke projecten, en ook mindere projecten brengen soms (best vaak) hun frustratiemomenten mee. Ik heb ook wel eens geroepen dat het maar goed was dat ik geen bulldozer in de achtertuin heb staan omdat ik dan de MX-5 allang een keer plat gedrukt had. Maar die heb ik niet, dus meestal kom je dan na een paar minuten, uren, dagen of weken weer tot je zinnen en ga je verder tot ie weer rijdt! En als ie het dan weer doet denk je 'jaaaa, daarom deden we het :df: :D '.

Qua 'beun'-oplossing voor je 4WD-bak zou ik eens proberen in contact te komen met iemand die zo'n aanpassing al gedaan heeft en voorzichtig informeren als je er eens een stukje mee mag rijden. De standaard-bak is aantoonbaar ruk dus daar moet gewoon wat aan gedaan worden.

That said: ik kan niet in je portomonnee kijken. Geen auto is een faillissement waard. En geen auto is een zenuw-inzinking waard.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bram, Chaert-RS, Gijzert, Mark 320iS, Redis, Reihen 6, vigilante en 2 gasten