Vandaag in een Cayman S gereden met Romo. Voor mij de eerste keer in de 350pk versie. Merkte qua vermogen niet wezenlijk veel verschil. Op de openbare weg heb je echt niets aan die S vind ik. Daarbij vond ik de standaard versie al waanzinnig snel. Verder vond ik dat de S versie vanwege - denk ik ? - die Variabele Turbine Geometrie behoorlijk irritante terugloop in toeren heeft bij gaslos. Als je dus even knalt maar dan even niet en gas loslaat, dan heeft hij een vreemde aanhouding en terugloop van toeren die mij niet bevalt. Lastig onder woorden te brengen. Mogelijk ook vanwege het geluid. Bij de gewone 718 heb ik dit totaal niet gemerkt of als storend ervaren ?
Verder is de Cayman gesloten en dat fungeert als een soort negatieve klankkast. Had gelezen dat de Cayman dus beter zou klinken dan de Boxster. Hoe onwaar dat voor mij zou zijn ! Daar waar ik de 718 briljant vond klinken voor een 4-cilinder was de Cayman ronduit irritant. Toen de motor koud was klonk hij letterlijk als een diesel. Heel lang. Echt als een soort kever. En absoluut niet als een Impreza. Toen de motor warm was klonk hij wel wat beter. In een tunnel hoor je ook een mooie sneer met raam open, die echt keihard klinkt met sportuitlaat open. Heel sportief. Maar voor de rest van binnenuit klinkt hij gewoon echt bagger.
En dat allemaal uit mijn mond....
Absoluut top product verder. Je ziet dat Porsche het op álle fronten begrijpt. De lijnen zijn prachtig. Het interieur is geweldig voor elkaar. Het sturen, de remmen, de zitpositie en prestaties zijn echt waanzinnig.
Maar qua geluid viel het meer dan tegen. Heb me eraan geërgerd zelfs. Maar dat had ik met de Boxster niet. Daar heb ik ook vooral - maar niet alleen - open in gereden. Ik denk dat de resonantie gewoon extreem anders is in de dichte versie vanwege de ruimte en klank. Dan heb ik dus een uur in een €117.000 kostende Cayman S gereden. Je zou zeggen geweldig ? Maar verre van dat. Heel apart voor een echte Porsche adept zoals ik.
Verder was de PDK werkelijk briljant, maar de PDK hoort en past niet echt bij een 4-cilinder. In elk geval niet in de Cayman S. De PDK maakt schakelen tot een plezier. Elke keer weer. Maar je wil eigenlijk telkens weer schakelen om van het geluid en toerenval te kunnen genieten. Maar je ergert je juist steeds aan het geluid. En dat ontneemt het flipperen dus al het plezier. Kortom: je moet het plezier dan elders uithalen. En dan denk ik dat een handbak je net dat beetje meer plezier zal geven.
Ben ik nou de enige die deze mening is toegedaan ? Moet echt binnenkort die Boxster weer eens proberen om te kijken of ik die nog steeds zo goed vond als ik hem meen te herinneren.
Mijn conclusie is dus altijd voor de non S versie gaan, altijd de open versie en altijd de handbak.
Maar wat een beauty is het toch