Zo denk ik ook over het VAG/VW sjoemelsoftwareschandaal. Door absurde regelgeving gaan roeien met de riemen die je niet hebt...romo schreef:^ Het is alleen geen Porsche beslissing, het is EU regulering.
Porsche wikt, de EU beschikt...........
Porsche 718 Boxster / Cayman
-
Robin
- Berichten: 56211
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Bij Audi TT ook. BMW weer absoluut niet. Die 245pk 4-cilinder is bagger vergeleken met de 231pk 6-cilinder.
Geluidsbeleving is essentieel. Maar bij de 718 vind ik wel dat ze dat desondanks heel goed voor elkaar hebben. En de prestaties zijn gewoon waanzinnig. Maakt heel veel goed.
Geluidsbeleving is essentieel. Maar bij de 718 vind ik wel dat ze dat desondanks heel goed voor elkaar hebben. En de prestaties zijn gewoon waanzinnig. Maakt heel veel goed.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Vandaag in een Cayman S gereden met Romo. Voor mij de eerste keer in de 350pk versie. Merkte qua vermogen niet wezenlijk veel verschil. Op de openbare weg heb je echt niets aan die S vind ik. Daarbij vond ik de standaard versie al waanzinnig snel. Verder vond ik dat de S versie vanwege - denk ik ? - die Variabele Turbine Geometrie behoorlijk irritante terugloop in toeren heeft bij gaslos. Als je dus even knalt maar dan even niet en gas loslaat, dan heeft hij een vreemde aanhouding en terugloop van toeren die mij niet bevalt. Lastig onder woorden te brengen. Mogelijk ook vanwege het geluid. Bij de gewone 718 heb ik dit totaal niet gemerkt of als storend ervaren ?
Verder is de Cayman gesloten en dat fungeert als een soort negatieve klankkast. Had gelezen dat de Cayman dus beter zou klinken dan de Boxster. Hoe onwaar dat voor mij zou zijn ! Daar waar ik de 718 briljant vond klinken voor een 4-cilinder was de Cayman ronduit irritant. Toen de motor koud was klonk hij letterlijk als een diesel. Heel lang. Echt als een soort kever. En absoluut niet als een Impreza. Toen de motor warm was klonk hij wel wat beter. In een tunnel hoor je ook een mooie sneer met raam open, die echt keihard klinkt met sportuitlaat open. Heel sportief. Maar voor de rest van binnenuit klinkt hij gewoon echt bagger.
En dat allemaal uit mijn mond....
Absoluut top product verder. Je ziet dat Porsche het op álle fronten begrijpt. De lijnen zijn prachtig. Het interieur is geweldig voor elkaar. Het sturen, de remmen, de zitpositie en prestaties zijn echt waanzinnig.
Maar qua geluid viel het meer dan tegen. Heb me eraan geërgerd zelfs. Maar dat had ik met de Boxster niet. Daar heb ik ook vooral - maar niet alleen - open in gereden. Ik denk dat de resonantie gewoon extreem anders is in de dichte versie vanwege de ruimte en klank. Dan heb ik dus een uur in een €117.000 kostende Cayman S gereden. Je zou zeggen geweldig ? Maar verre van dat. Heel apart voor een echte Porsche adept zoals ik.
Verder was de PDK werkelijk briljant, maar de PDK hoort en past niet echt bij een 4-cilinder. In elk geval niet in de Cayman S. De PDK maakt schakelen tot een plezier. Elke keer weer. Maar je wil eigenlijk telkens weer schakelen om van het geluid en toerenval te kunnen genieten. Maar je ergert je juist steeds aan het geluid. En dat ontneemt het flipperen dus al het plezier. Kortom: je moet het plezier dan elders uithalen. En dan denk ik dat een handbak je net dat beetje meer plezier zal geven.
Ben ik nou de enige die deze mening is toegedaan ? Moet echt binnenkort die Boxster weer eens proberen om te kijken of ik die nog steeds zo goed vond als ik hem meen te herinneren.
Mijn conclusie is dus altijd voor de non S versie gaan, altijd de open versie en altijd de handbak.
Maar wat een beauty is het toch



Verder is de Cayman gesloten en dat fungeert als een soort negatieve klankkast. Had gelezen dat de Cayman dus beter zou klinken dan de Boxster. Hoe onwaar dat voor mij zou zijn ! Daar waar ik de 718 briljant vond klinken voor een 4-cilinder was de Cayman ronduit irritant. Toen de motor koud was klonk hij letterlijk als een diesel. Heel lang. Echt als een soort kever. En absoluut niet als een Impreza. Toen de motor warm was klonk hij wel wat beter. In een tunnel hoor je ook een mooie sneer met raam open, die echt keihard klinkt met sportuitlaat open. Heel sportief. Maar voor de rest van binnenuit klinkt hij gewoon echt bagger.
En dat allemaal uit mijn mond....
Absoluut top product verder. Je ziet dat Porsche het op álle fronten begrijpt. De lijnen zijn prachtig. Het interieur is geweldig voor elkaar. Het sturen, de remmen, de zitpositie en prestaties zijn echt waanzinnig.
Maar qua geluid viel het meer dan tegen. Heb me eraan geërgerd zelfs. Maar dat had ik met de Boxster niet. Daar heb ik ook vooral - maar niet alleen - open in gereden. Ik denk dat de resonantie gewoon extreem anders is in de dichte versie vanwege de ruimte en klank. Dan heb ik dus een uur in een €117.000 kostende Cayman S gereden. Je zou zeggen geweldig ? Maar verre van dat. Heel apart voor een echte Porsche adept zoals ik.
Verder was de PDK werkelijk briljant, maar de PDK hoort en past niet echt bij een 4-cilinder. In elk geval niet in de Cayman S. De PDK maakt schakelen tot een plezier. Elke keer weer. Maar je wil eigenlijk telkens weer schakelen om van het geluid en toerenval te kunnen genieten. Maar je ergert je juist steeds aan het geluid. En dat ontneemt het flipperen dus al het plezier. Kortom: je moet het plezier dan elders uithalen. En dan denk ik dat een handbak je net dat beetje meer plezier zal geven.
Ben ik nou de enige die deze mening is toegedaan ? Moet echt binnenkort die Boxster weer eens proberen om te kijken of ik die nog steeds zo goed vond als ik hem meen te herinneren.
Mijn conclusie is dus altijd voor de non S versie gaan, altijd de open versie en altijd de handbak.
Maar wat een beauty is het toch



- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
op die laatste foto staat die mooi op en Romo moet dus wachten voor de box-6 speciale uitvoering 
- sitechris
- Berichten: 5045
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Kan het verschil in geluid ook niet gewoon tussen de S en non-s liggen? Ik las volgens mij in de Autovisie dat zij de gewone boxster/cayman ook beter vonden klinken
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Dat probeer ik ook te zeggen. Het verschil tussen beiden is namelijk dat Porsche VTG. Dat voelt ook vreemd aan als je het niet gebruikt zeg maar. Alleen ik wijs ook de klankkast aan die me niet bevalt.
Het is het zoveelste ding waarbij ik denk: minder is soms écht meer. Dus niet de PDK. Niet de S versie. Niet de dure LED koplampen.
Heerlijk als het een centenkwestie is

Het is het zoveelste ding waarbij ik denk: minder is soms écht meer. Dus niet de PDK. Niet de S versie. Niet de dure LED koplampen.
Heerlijk als het een centenkwestie is
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
Wouter81
- Berichten: 9531
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Prachtig mooie auto, echt briljant gelijnd. Maar ja... verder jammer jammer jammer. Goede review Ilija!
-
flieger
- Berichten: 848
- Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Macboy, had de Boxster die je gereden hebt ook een sportuitlaat?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
mooie proporties zo'n boxster, dat zekers.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Nee geen sportuitlaat die van mij. De plofjes en poefjes van de sportuitlaat zijn wel erg gaaf. Sneer in tunnel is ook over de top waanzinnig. Dat is het allemaal niet.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
De S klinkt inderdaad behoorlijk anders dan de 'gewone'. Ik heb bij de introductie vier Caymans gereden, mijn keuze zou de handgeschakelde S zijn.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13055
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ik vond het van buiten DSG-achtig klinken, met gepruttel en 'scheetjes', bij de handbak met VTG.
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Lang heb ik de Cayman 4 cilinder het voordeel van de twijfel willen geven, maar na voornoemde proefrit kom ik daar van terug.
De kar is natuurlijk een lust voor het oog, ex- en interieur is van het hoogste niveau, maar het hart van de kar is er IMHO toch uitgehaald.
De reeds veel besproken 4 cilinder Boxer is zonder meer snel, veel kracht onderin, maar ook heel rauw, niet vrij van vibraties en zeker ook resonanties in het interieur (hoeveel beter was hier de 6F CGTS) de PDK in auto stand (subliem inde CGTS) te veel op koppel ingesteld waardoor de kar juist niet lekker oppakt bij lage toeren. De PDK heeft het moeilijk om dit blok adequaat te kunnen snappen en en er naar te handelen.
Wegligging boven elke twijfel verheven, iets harder en minder vergeving gezind dan de CGTS, lager en door lange oversteek neus drempel-schaaf gevoelig, wel minder hard/bonkerig dan de M2. Sturen directer en met minder elastiek dan de CGTS, maar niet de directheid van de M2, die ongekend is, IMHO komt dit ook door dat er minder druk op de voortrein staat bij de Porsche.
Kortom; het is een prachtige kar met een machtig weg- en stuurgedrag, maar de harttransplantatie van 6F naar 4F is IMO fataal gebleken, het hart is er uit en daarmede ook de ziel van voor wat de beste sportkar in dit segment moet zijn. De unieke samenhang tussen chassis en motor moet het verschil maken, idd is dat verschil in negatieve zin merkbaar, voelbaar, hoorbaar bij de 4F.
Deze auto verdient zoveel beter, deze auto schreeuwt om een 6F !
De kar is natuurlijk een lust voor het oog, ex- en interieur is van het hoogste niveau, maar het hart van de kar is er IMHO toch uitgehaald.
De reeds veel besproken 4 cilinder Boxer is zonder meer snel, veel kracht onderin, maar ook heel rauw, niet vrij van vibraties en zeker ook resonanties in het interieur (hoeveel beter was hier de 6F CGTS) de PDK in auto stand (subliem inde CGTS) te veel op koppel ingesteld waardoor de kar juist niet lekker oppakt bij lage toeren. De PDK heeft het moeilijk om dit blok adequaat te kunnen snappen en en er naar te handelen.
Wegligging boven elke twijfel verheven, iets harder en minder vergeving gezind dan de CGTS, lager en door lange oversteek neus drempel-schaaf gevoelig, wel minder hard/bonkerig dan de M2. Sturen directer en met minder elastiek dan de CGTS, maar niet de directheid van de M2, die ongekend is, IMHO komt dit ook door dat er minder druk op de voortrein staat bij de Porsche.
Kortom; het is een prachtige kar met een machtig weg- en stuurgedrag, maar de harttransplantatie van 6F naar 4F is IMO fataal gebleken, het hart is er uit en daarmede ook de ziel van voor wat de beste sportkar in dit segment moet zijn. De unieke samenhang tussen chassis en motor moet het verschil maken, idd is dat verschil in negatieve zin merkbaar, voelbaar, hoorbaar bij de 4F.
Deze auto verdient zoveel beter, deze auto schreeuwt om een 6F !
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Pot of Silver
- romo
- Berichten: 27164
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Will F.
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Achterzijde is zoveel mooier dan de 981... Kijk nogsteeds naar gebruikte 981 s'en maar dat servolenkung plus dat moest je juist niet hebben volgens jou, nietwaar? Prijzen blijven erg hoog vind ik (kijk voornamelijk in DE).
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Geweldig ogende wagen. Opvallend kleurtje is een must!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Geweldig design en geweldige kleuren 
- Will F.
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
dit klinkt al beter:
https://youtu.be/B_2BXkUA4ls" onclick="window.open(this.href);return false;
ps waarom werkt het invoegen van YT filmpjes bij mij niet met die YT knop?
https://youtu.be/B_2BXkUA4ls" onclick="window.open(this.href);return false;
ps waarom werkt het invoegen van YT filmpjes bij mij niet met die YT knop?
-
OnlineEric Z
- Berichten: 4219
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Er is hier al meer dan 6 maanden niet gepost. Op de weg zie ik de 718 ook niet rijden.
Mensen enig idee van de verkoopaantallen en eventueel ook tov de introductie van de 981 ?
Mensen enig idee van de verkoopaantallen en eventueel ook tov de introductie van de 981 ?
- Will F.
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Wat ik wel zie is dat de gemiddelde prijzen van 981 cayman van 2/3 jaar oud alleen maar stijgen afgelopen 1,5 jaar. Nou heeft die geschifte QE van ECB/Draghi cs. daar ook mee van doen, maar de bromtol achter in de 718 ook vermoed ik.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ErikS, Sander-E46, Sidney en 11 gasten
