Het grote 'DF racefiets' topic
- RVV
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Oké ik reed vanmiddag toch langere tijd gemiddeld rond de 33 km (ca 15 km) op de totaal afstand 30 km zat ik gemiddeld op 29 km/h. Op zo'n fitness fiets. (Zie MTb topic) viel me op dat je zo makkelijk hard kunt fietsen met dat ding. Oja basis conditie is niks mis mee 

- Luco
Had je hem aan de up vastgebonden.RVV schreef:Oké ik reed vanmiddag toch langere tijd gemiddeld rond de 33 km (ca 15 km) op de totaal afstand 30 km zat ik gemiddeld op 29 km/h. Op zo'n fitness fiets. (Zie MTb topic) viel me op dat je zo makkelijk hard kunt fietsen met dat ding. Oja basis conditie is niks mis mee
- Mark 320iS
Haha, dat klopt! Hier meestal rond de 26 á 27 en soms 28 als ik heel bewust een vlakke route uitkies.Bram schreef:Hangt van je conditie, de omstandigheden en de afstand af. In Nederland is een gemiddelde van boven de 30 helemaal niet verkeerd. Dan rijd je niet in Zuid-Limburg trouwens
- Mark 320iS
Ook even een vraag van mijn zijde. Ik fiets sinds een jaar redelijk wat, vorig jaar van april t/m december zo'n 4.000km gedaan en dit jaar staat de teller op 800km.
Waar ik vaker dan me lief is mee geconfronteerd wordt is een "hongerklop". Ik fiets ook om wat gewicht kwijt te raken, dus ik wil eigenlijk niet teveel eten en drink ook altijd gewoon water. Voor ritten van 2 uur of minder neem ik nooit iets mee en dat gaat prima. Voor langere ritten heb ik altijd 1 of 2 sultana's mee, maar een vriend van me zei laatst dat die weer heel langzaam worden opgenomen en dat dus niet effectief is.
Wat nemen jullie meestal mee op de fiets? En wanneer eten jullie? Ik begin de laatste tijd al wat vroeger met eten, bijv, na een uurtje al en volgens mij werkt dat wel goed.
Waar ik vaker dan me lief is mee geconfronteerd wordt is een "hongerklop". Ik fiets ook om wat gewicht kwijt te raken, dus ik wil eigenlijk niet teveel eten en drink ook altijd gewoon water. Voor ritten van 2 uur of minder neem ik nooit iets mee en dat gaat prima. Voor langere ritten heb ik altijd 1 of 2 sultana's mee, maar een vriend van me zei laatst dat die weer heel langzaam worden opgenomen en dat dus niet effectief is.
Wat nemen jullie meestal mee op de fiets? En wanneer eten jullie? Ik begin de laatste tijd al wat vroeger met eten, bijv, na een uurtje al en volgens mij werkt dat wel goed.
- DDX
Ik heb hier een voorraad snelle jelle's liggen.
Afhankelijk van de afstand prop ik er aantal in m'n shirt/jas.
Vandaag (210km rit) 4 stuks meegenomen.
En onderweg bij de Subway nog een 30cm broodje gegeten.
(en 's ochtends halve liter melk met brinta)
Afstand tot 70km red ik wel zonder te eten. (en 1 bidon)
Daarna neem ik ieder uur wel iets te eten.
En gemiddelde snelheid vs kruissnelheid tja leuk voor de stats maar je bent teveel afhankelijk van waar je fietst.
Als je door dorpjes gaat/moet oversteken ed is dat killing voor je gemiddelde.
Afhankelijk van de afstand prop ik er aantal in m'n shirt/jas.
Vandaag (210km rit) 4 stuks meegenomen.
En onderweg bij de Subway nog een 30cm broodje gegeten.
(en 's ochtends halve liter melk met brinta)
Afstand tot 70km red ik wel zonder te eten. (en 1 bidon)
Daarna neem ik ieder uur wel iets te eten.
En gemiddelde snelheid vs kruissnelheid tja leuk voor de stats maar je bent teveel afhankelijk van waar je fietst.
Als je door dorpjes gaat/moet oversteken ed is dat killing voor je gemiddelde.
Laatst gewijzigd door DDX op 26 feb 2014, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
In Nederland 1 banaan en 2 repen, met 2 bidons, voor ritten tot een kilometer of 60/70. In de bergen wordt het wat heftiger, dan iedere klim een reep en boven een gelletje met veel water.
- RVV
DDX mee eens hoor wat betreft die snelheid, maar ik had geen idee van wat nu een beetje doorfietsen is. Nu weet ik dat het bij mij op dat vlak wel redelijk snor zit. Ik heb trouwens nog nooit op zo'n snelle fiets gezeten. Sterker nog ik heb al sinds oktober vorig jaar niet meer gefietst (heb een nog een degelijke gazelle heren tourfiets). Voor mij is dat fietsen allemaal een beetje nieuw. Ik doe het vooral omdat het hardlopen even op een laag pitje staat wegens herstel van een blessure. Anders kakt mijn basisconditie in. Nu kan ik het af en toe afwisselen, fietsen en hardlopen. Beide beperkt zich tot ca. een uur per keer (maar wel elke dag met natuurlijk rustdagen ingebouwd)
- DDX
En als je merkt dat je vlak wel erg makkelijk 40+ aan het fietsen bent, weet je dat je het op de terugweg zwaar gaat krijgen met de wind 

- RVV
Haha wind ik ken het van het hardlopen 

-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
DDX schreef:En als je merkt dat je vlak wel erg makkelijk 40+ aan het fietsen bent, weet je dat je het op de terugweg zwaar gaat krijgen met de wind

- Petrolhead Tom
Leen eens een racefiets Rico. Probeer het eens.RVV schreef:DDX mee eens hoor wat betreft die snelheid, maar ik had geen idee van wat nu een beetje doorfietsen is. Nu weet ik dat het bij mij op dat vlak wel redelijk snor zit. Ik heb trouwens nog nooit op zo'n snelle fiets gezeten. Sterker nog ik heb al sinds oktober vorig jaar niet meer gefietst (heb een nog een degelijke gazelle heren tourfiets). Voor mij is dat fietsen allemaal een beetje nieuw. Ik doe het vooral omdat het hardlopen even op een laag pitje staat wegens herstel van een blessure. Anders kakt mijn basisconditie in. Nu kan ik het af en toe afwisselen, fietsen en hardlopen. Beide beperkt zich tot ca. een uur per keer (maar wel elke dag met natuurlijk rustdagen ingebouwd)

- RVV
Ik heb net een fitness fiets gekocht, komt voor 85 procent overeen met een racefiets.
- RobS
Als je fatsoenlijk eet voordat je op de fiets stapt dan zou je het een uur of 2 vol moeten kunnen houden op aanwezige energievoorraden. Je lichaam kan ongeveer 60 koolhydraten per uur opnemen, als je na die 2 uur door blijft fietsen dan heb je dit ook nodig. Met een Sultana waar nog geen 10 gram aan koolhydraten in zit bereik je dus niet zo heel erg veel, je zal er nog iets bij moeten eten of drinken, en dan het liefste iets wat snel opgenomen wordt.Mark 320iS schreef:Ook even een vraag van mijn zijde. Ik fiets sinds een jaar redelijk wat, vorig jaar van april t/m december zo'n 4.000km gedaan en dit jaar staat de teller op 800km.
Laatst gewijzigd door RobS op 27 feb 2014, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobS
- Petrolhead Tom
Even gemist! Succes! Wat voor fiets is het geworden?
- RVV
Giant escape V0
- WJ
Ziet er wel mooi uit zo'n fitness fiets. Leuke woon werk verkeer crosser.
- Petrolhead Tom
Mooi ding! Maar qua geometrie ongeveer hetzelfde als een M3 GTR en een 316i.RVV schreef:Giant escape V0
In de tijd dat ik bij de fietsenwinkel werkte (Ten Tusscher) verkochten we dat soort fietsen echt super veel aan mensen die begonnen met fietsen. Stap over een jaar op een racefiets en je weet niet wat je mee maakt.

Veel plezier ermee!
- RVV
Die kans is best aanwezig Tom. Eerst maar eens kijken of fietsen me bevalt. Ach dit is typisch zo'n fiets die toch nooit over is.
- Petrolhead Tom
Klopt. Wij zagen vaak dat mensen zo'n fiets kochten, jaartje trappen, het leuk begonnen te vinden en dan een paar spatborden, een slotje en een bagagedrager op de fitness bike en een racefiets ernaast.RVV schreef:Die kans is best aanwezig Tom. Eerst maar eens kijken of fietsen me bevalt. Ach dit is typisch zo'n fiets die toch nooit over is.

- Mark 320iS
Hmm ok, thanx voor de tip(s)! Heb jij iets van speciale repen ofzo?RobS schreef:Als je fatsoenlijk eet voordat je op de fiets stapt dan zou je het een uur of 2 vol moeten kunnen houden op aanwezige energievoorraden. Je lichaam kan ongeveer 60 koolhydraten per uur opnemen, als je na die 2 uur door blijft fietsen dan heb je dit ook nodig. Met een Sultana waar nog geen 10 gram aan koolhydraten in zit bereik je dus niet zo heel erg veel, je zal er nog iets bij moeten eten of drinken, en dan het liefste iets wat snel opgenomen wordt.Mark 320iS schreef:Ook even een vraag van mijn zijde. Ik fiets sinds een jaar redelijk wat, vorig jaar van april t/m december zo'n 4.000km gedaan en dit jaar staat de teller op 800km.
- RobS
Ik gebruik geen gekke repen of wat dan ook, met de juiste spullen uit de supermarkt ben je er eigenlijk al.Mark 320iS schreef:Hmm ok, thanx voor de tip(s)! Heb jij iets van speciale repen ofzo?RobS schreef:Als je fatsoenlijk eet voordat je op de fiets stapt dan zou je het een uur of 2 vol moeten kunnen houden op aanwezige energievoorraden. Je lichaam kan ongeveer 60 koolhydraten per uur opnemen, als je na die 2 uur door blijft fietsen dan heb je dit ook nodig. Met een Sultana waar nog geen 10 gram aan koolhydraten in zit bereik je dus niet zo heel erg veel, je zal er nog iets bij moeten eten of drinken, en dan het liefste iets wat snel opgenomen wordt.Mark 320iS schreef:Ook even een vraag van mijn zijde. Ik fiets sinds een jaar redelijk wat, vorig jaar van april t/m december zo'n 4.000km gedaan en dit jaar staat de teller op 800km.
Een paar voorbeelden:
Banaan (30 gram koolhydraten)
Krentenbol (25 gram koolhydraten) met appelstroop (65 gram koolhydraten per 100 gram)
Liga fruitreep (25 gram koolhydraten)
Peperkoek (75 gram koolhydraten per 100 gram)
Als drinken zou je Isostar of een andere sportdrank kunnen gebruiken, deze zitten rond de 90 gram per 100 gram. Zelf krijg ik altijd een zurig gevoel van sportdrank en gebruik ik sinds een klein jaartje Maltodextrine, dit is het hoofdbestandsdeel van Isostar en zit ook erg veel in je dagelijkse voeding verwerkt. Het kost bijna niks en is zo goed als smakeloos. Ik doe er altijd nog een beetje ranja van de kinderen bij voor de smaak. Maltodextrine bevat 95 gram koolhydraten per 100 gram.
- ///Joost
Ik neem voor een kort (avond)rondje van een uurtje 1 bidon water mee. Ik ga nooit zonder water fietsen. Stiekem verlies je toch veel vocht zonder te merken dat je zweet.
Voor de normale en lange afstanden altijd 2 bidons, waarvan 1 met water en 1 met Aqaurius (blauw of rood). Daarnaast 1 of 2 stukken ontbijtboek en een pakje sultana's en/of een banaan. Bij lange tochten kun je beter wat te veel meenemen dan te weinig. Ik heb 1 keer met zware hongerklop gestaan dat ik nog maar 20 km van huis was en vrijwel geen meter meer kon fietsen...letterlijk. Water had ik toen voldoende, maar dat hielp niet. Toen heb ik een fietser aangehouden en gesmeekt om een reep of een gelletje. Godzijdank ben ik daar met 20 km/u op thuis gekomen. Dit wil ik nooit meer meemaken, want het is best freaky.
Wat ook zeker helpt, en me ook in de tijd van het hardlopen hielp, is de avond van tevoren de juiste maaltijd kiezen (pasta of rijst). Daar sla je al flink wat koolhydraten mee op voor de volgende morgen.
2 uur fietsen zonder te eten gaat 'm bij mij niet worden. Ik moet altijd iets te snacken hebben onderweg.
@Rico: Ik heb zelf een Trek 7.5FX voor woonwerk. Wel bagagedrager met tasje, geen spatborden (moet wel een beeeetje sportief blijven). Carbon vork, alu frame, triple 9 speed, perfecte fiets.
Voor de normale en lange afstanden altijd 2 bidons, waarvan 1 met water en 1 met Aqaurius (blauw of rood). Daarnaast 1 of 2 stukken ontbijtboek en een pakje sultana's en/of een banaan. Bij lange tochten kun je beter wat te veel meenemen dan te weinig. Ik heb 1 keer met zware hongerklop gestaan dat ik nog maar 20 km van huis was en vrijwel geen meter meer kon fietsen...letterlijk. Water had ik toen voldoende, maar dat hielp niet. Toen heb ik een fietser aangehouden en gesmeekt om een reep of een gelletje. Godzijdank ben ik daar met 20 km/u op thuis gekomen. Dit wil ik nooit meer meemaken, want het is best freaky.
Wat ook zeker helpt, en me ook in de tijd van het hardlopen hielp, is de avond van tevoren de juiste maaltijd kiezen (pasta of rijst). Daar sla je al flink wat koolhydraten mee op voor de volgende morgen.
2 uur fietsen zonder te eten gaat 'm bij mij niet worden. Ik moet altijd iets te snacken hebben onderweg.
@Rico: Ik heb zelf een Trek 7.5FX voor woonwerk. Wel bagagedrager met tasje, geen spatborden (moet wel een beeeetje sportief blijven). Carbon vork, alu frame, triple 9 speed, perfecte fiets.
- RVV
Ik heb ook besloten om af en toe met dit fietsje naar het werk te gaan is ca.25 km fietsen. Moet het wel weer langer licht worden.
- ///Joost
Goed bezig. Ik fiets zelf ook elke dag ( al is dat maar 6km) naar het werk en heb op het stuur en achterop het tasje goedkope batterijverlichting. Dat werkt prima en geen problemen met donker of slecht zicht.RVV schreef:Ik heb ook besloten om af en toe met dit fietsje naar het werk te gaan is ca.25 km fietsen. Moet het wel weer langer licht worden.
Je kunt gewoon als doel stellen om bijvoorbeeld elke vrijdag of zo te fietsen. Dan krijg je een beetje regelmaat. Mooie fiets, die Giant en ook de juiste keuze. Racefiets neem ik nooit mee naar m'n werk, omdat het inderdaad een gedoe is met de pedalen en je kunt niets meenemen. Verder hebben we geen douche op de zaak, dus de racefiets voor woonwerk is voor mij uitgesloten.