Dat is voor dagelijks verkeer achter dan weer een beetje te hard denk ik
BMW E36 328i sedan [Verkocht...]
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW E36 328i sedan
100nm/mm voor en 125nm/mm achter dus.
Dat is voor dagelijks verkeer achter dan weer een beetje te hard denk ik
Dat is voor dagelijks verkeer achter dan weer een beetje te hard denk ik
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Denk dat we/jullie wel aardig goed zaten... de King heeft gesproken net:
- achter die 70n/mm veren laten zitten
- voor naar 90n/mm veren toe
- checken of je een m3 onderstelversie hebt met ogen voor een stabi aan de poot
- set verstelbare H&R stabi's erop zodat je met 3 standen kunt wisselen voor lijnen of driften
Zal Bas bellen om 90n/mm veren te bestellen, dan hopelijk di/wo die veren eronder, uitlijnen, ht10 blokken erop voor, waterpompje of reservoir of radiateur en een klein kansje om vrijdag nog mee te rijden op Zolder 6 november.
- achter die 70n/mm veren laten zitten
- voor naar 90n/mm veren toe
- checken of je een m3 onderstelversie hebt met ogen voor een stabi aan de poot
- set verstelbare H&R stabi's erop zodat je met 3 standen kunt wisselen voor lijnen of driften
Zal Bas bellen om 90n/mm veren te bestellen, dan hopelijk di/wo die veren eronder, uitlijnen, ht10 blokken erop voor, waterpompje of reservoir of radiateur en een klein kansje om vrijdag nog mee te rijden op Zolder 6 november.
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW E36 328i sedan
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Zoals beloofd, om even een idee te geven:
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW E36 328i sedan
Hmm 'k.. dat is wel een beetje te hard voor niet circuit doeleinden 
- Bert ///M3
- Berichten: 9428
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
De Knot DIY springrate tester 
Weet trouwens niet of je al ingeschreven bent voor 6 Nov maar vaak zitten die dagen aardig vol. Maar aangezien Bas nogal nauwe banden met de organisatie heeft kan die wel iets voor je regelen misschien
Weet trouwens niet of je al ingeschreven bent voor 6 Nov maar vaak zitten die dagen aardig vol. Maar aangezien Bas nogal nauwe banden met de organisatie heeft kan die wel iets voor je regelen misschien
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Belangrijkste is natuurlijk als ze straks die 90n veren bestellen als ik ze gebeld heb of het er dinsdag of woensdag meteen onder kan, tezamen met oplossen koelvloeistoflekkage.
Vol = vol, ook geen probleem, maar als ie toch niet vol is wil ik t wel proberen.
Vol = vol, ook geen probleem, maar als ie toch niet vol is wil ik t wel proberen.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: BMW E36 328i sedan
Ik heb weinig verstand *(lees geen) van onderstellen afstellen ed...maar volgens mij is dat achter te slap tov van voor....lijkt me dat ie een beetje "springerig" ervan zal worden? 
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Daarom gaan we voor ook naar 30n/mm lichter toe zodat ie daar ongeveer hetzelfde gaat doen!
- Bert ///M3
- Berichten: 9428
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
@duifjes:
Je kan niet zomaar zeggen aan de hand van een duwtestje dat achter te slap is tov voor, zeker bij een verlaagde auto. Door verschillende geometrie voor en achter kom je haast nooit uit met gelijke veren voor en achter
Je kan niet zomaar zeggen aan de hand van een duwtestje dat achter te slap is tov voor, zeker bij een verlaagde auto. Door verschillende geometrie voor en achter kom je haast nooit uit met gelijke veren voor en achter
- Joy
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW E36 328i sedan
Onderstel komt als het goed is volgende week. Vertraging zat 'm in het feit dat AST een beurs voor te bereiden heeft in Keulen waar veel tijd in ging zitten. Dus komt allemaal weer goed. 90/60 kg veren voor de M3.
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Bas was er nu heb ik begrepen, hopelijk neemt hij je onderstel mee en mijn veertjes.
Kunnen we mooi vergelijken als ik op 90/70 zit en jij 90/60!
Kunnen we mooi vergelijken als ik op 90/70 zit en jij 90/60!
-
indobesar
- Berichten: 9986
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW E36 328i sedan
Is een M3 niet wat zwaarder?Knot schreef:Bas was er nu heb ik begrepen, hopelijk neemt hij je onderstel mee en mijn veertjes.
Kunnen we mooi vergelijken als ik op 90/70 zit en jij 90/60!
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Een M3 is volgens mij in zn geheel zwaarder, dan is het voor mij nogsteeds een goede test in de balans als er achter 10n minder sterkte zit.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: BMW E36 328i sedan
Snap ik daarom poste ik ook ik denk het maar heb weinig verstand van afstellen ed.... was gewoon gevoelsmatig...Bert ///M3 schreef:@duifjes:
Je kan niet zomaar zeggen aan de hand van een duwtestje dat achter te slap is tov voor, zeker bij een verlaagde auto. Door verschillende geometrie voor en achter kom je haast nooit uit met gelijke veren voor en achter
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
http://link.marktplaats.nl/278247306" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou m eigenlijk moeten kopen
Zou m eigenlijk moeten kopen
-
indobesar
- Berichten: 9986
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: BMW E36 328i sedan
En dan opzetten met driften!
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Toch maar ff een tientje op geboden 
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
En de vlag komt met de post hierheen.. geweldig voor die 12,64 
Vanochtend na een week weer een rondje in de BMW gedaan, stond stil met kale remblokken voor, vanmiddag ff naar Bas brengen, HT10 erop, 90n/mm voorveren en ff waterpompie ofzo om dat koelvloeistof lekkage gebeuren op te lossen.
Toch wel apart hoor, hoe makkelijk de aygo instapt, zo laag en dicht op je stuur zit je in de E36, totaal verschillend. Koppeling gaat 5x zo zwaar, sturen gaat ook 5x zo zwaar, ding stuitert 8x zo hard overal overheen... maar eenmaal warm, die 193pk/280nm zijn toch wel ideaal hoor, ding speert weg voor je gevoel als je een week met 68pk/93nm gereden hebt. Sturen ook megascherp.. hoe de aygo over de banden rolt op onderstuur zo messcherp snijdt de E36 de bochten aan. Dan weet je weer waarvoor je je geld hebt weggebracht als je m een weekie laat staan.
Ben benieuwd wat de HT10 doen, zal ook een lekkere upgrade worden, heb er verder nog niet eerder mee gereden/geremd.
Vanochtend na een week weer een rondje in de BMW gedaan, stond stil met kale remblokken voor, vanmiddag ff naar Bas brengen, HT10 erop, 90n/mm voorveren en ff waterpompie ofzo om dat koelvloeistof lekkage gebeuren op te lossen.
Toch wel apart hoor, hoe makkelijk de aygo instapt, zo laag en dicht op je stuur zit je in de E36, totaal verschillend. Koppeling gaat 5x zo zwaar, sturen gaat ook 5x zo zwaar, ding stuitert 8x zo hard overal overheen... maar eenmaal warm, die 193pk/280nm zijn toch wel ideaal hoor, ding speert weg voor je gevoel als je een week met 68pk/93nm gereden hebt. Sturen ook megascherp.. hoe de aygo over de banden rolt op onderstuur zo messcherp snijdt de E36 de bochten aan. Dan weet je weer waarvoor je je geld hebt weggebracht als je m een weekie laat staan.
Ben benieuwd wat de HT10 doen, zal ook een lekkere upgrade worden, heb er verder nog niet eerder mee gereden/geremd.
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
Vanmiddag de auto weer opgehaald.
90kg (n/mm) veren zijn duidelijk merkbaar. Nogsteeds stug bij drempeltjes/betonplaten maar de auto heeft nu iets aan beweegruimte kwa overhellen. Een paar driftjes gemaakt en het voelt weer controleerbaar aan. Dit weekend in de avonduurtjes als het rustig is maar eens echt gaan driften om te kijken hoe het bevalt. Wat me wel opviel, in het meest extreme, korte S bocht met 50km/u ofzo als je op je omslagpunt tussen 2 drifts nog even op de rem gaat dan hapt een wiel in de wielkast door de lichtere veren. Dit zal niet altijd gebeuren maar wellicht moet de auto rondom toch nog een centimeter omhoog. Apart geluid overigens, had dit nog nooit gehoord! Soort versleten remblokken maar dan 3x zo luid
Wel apart dat de auto nu weer een wollig stuurgevoel geeft bij snelwegrijden. Dat had ik niet toen ik de auto net kreeg. Kreeg het voor het eerst na montage e30 draagarmen en uitlijnen. Na montage AST met 120kg veren en uitlijnen was het weer strak. Nu met 90kg veren en opnieuw uitlijnen is het weer wollig rechtuit. Komt dat nou toevallig dat er een iets andere uitlijning op zit of zou de boel met die 120kg veren gewoon strakker rechtuit sturen? Overdreven is het het sturen in een film idee zegmaar terwijl je rechtuit blijft gaan.
De Waterpomp is ook vervangen samen met wat pakkingen en nieuwe koelvloeistof erin, hopelijk geen lekkage meer nu.
Remblokken waren helemaal weg, dus nu eindelijk Hawk HT10 erop aan de voorkant. Moet de boel nog even inremmen maar merk meteen al dat zelfs koud de blokken meer bite hebben bij aangrijpen, meer dan Textar en meer dan DS2500. Toen ik daarna in de Aygo stapte was er voor mn gevoel even helemaal geen remkracht...
90kg (n/mm) veren zijn duidelijk merkbaar. Nogsteeds stug bij drempeltjes/betonplaten maar de auto heeft nu iets aan beweegruimte kwa overhellen. Een paar driftjes gemaakt en het voelt weer controleerbaar aan. Dit weekend in de avonduurtjes als het rustig is maar eens echt gaan driften om te kijken hoe het bevalt. Wat me wel opviel, in het meest extreme, korte S bocht met 50km/u ofzo als je op je omslagpunt tussen 2 drifts nog even op de rem gaat dan hapt een wiel in de wielkast door de lichtere veren. Dit zal niet altijd gebeuren maar wellicht moet de auto rondom toch nog een centimeter omhoog. Apart geluid overigens, had dit nog nooit gehoord! Soort versleten remblokken maar dan 3x zo luid
Wel apart dat de auto nu weer een wollig stuurgevoel geeft bij snelwegrijden. Dat had ik niet toen ik de auto net kreeg. Kreeg het voor het eerst na montage e30 draagarmen en uitlijnen. Na montage AST met 120kg veren en uitlijnen was het weer strak. Nu met 90kg veren en opnieuw uitlijnen is het weer wollig rechtuit. Komt dat nou toevallig dat er een iets andere uitlijning op zit of zou de boel met die 120kg veren gewoon strakker rechtuit sturen? Overdreven is het het sturen in een film idee zegmaar terwijl je rechtuit blijft gaan.
De Waterpomp is ook vervangen samen met wat pakkingen en nieuwe koelvloeistof erin, hopelijk geen lekkage meer nu.
Remblokken waren helemaal weg, dus nu eindelijk Hawk HT10 erop aan de voorkant. Moet de boel nog even inremmen maar merk meteen al dat zelfs koud de blokken meer bite hebben bij aangrijpen, meer dan Textar en meer dan DS2500. Toen ik daarna in de Aygo stapte was er voor mn gevoel even helemaal geen remkracht...
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW E36 328i sedan
Hmm nice.
Tja met 120nm voorop zal het zowieso wat strakker rechtuit sturen, daar is geen twijfel over mogelijk. Want de auto kan dan niet echt over z'n lengte-as rollen.
Ben benieuwd hoe je het dan verder ervaart als je er wat serieuzer mee gaat smijten
Tja met 120nm voorop zal het zowieso wat strakker rechtuit sturen, daar is geen twijfel over mogelijk. Want de auto kan dan niet echt over z'n lengte-as rollen.
Ben benieuwd hoe je het dan verder ervaart als je er wat serieuzer mee gaat smijten
- Knot
- Berichten: 40895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E36 328i sedan
De 29e op papenburg driften, dan weet ik dat zeker en weet ik ook of de auto een cm omhoog moet. Openbare weg weet ik over een weekje wel. Driften op straat weet ik dit weekend wel.. alleen een trackday laat even op zich wachten, ook omdat het geld nu wel een beetje op raakt met alle reparaties en mods. Misschien nog een keertje Nordschleife eind november of begin december, al is dat nogsteeds softer dan een trackday zandvoort/assen etc.
- Patrick van Wijngen
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25
Re: BMW E36 328i sedan
En hoe bevalt alles met de nieuwe veren voor ?
Gisteren met de m3 van joy gereden met ast/movit, maar dat stuurt en reageert toch een stuk beter dan met dat koni set eronder. En ik moet zeggen dat ik het allemaal vrij comfortabel vond rijden. Niet de kont omgegooid natuurlijk, dus dat zou ik niet weten.
Gisteren met de m3 van joy gereden met ast/movit, maar dat stuurt en reageert toch een stuk beter dan met dat koni set eronder. En ik moet zeggen dat ik het allemaal vrij comfortabel vond rijden. Niet de kont omgegooid natuurlijk, dus dat zou ik niet weten.
- Joy
- Berichten: 10893
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW E36 328i sedan
Dat rechtuit gevoel zit in je caster. Ik heb het idee dat die bij mij iets verminderd is, heb ook een fractie minder zelfcentrering. Rechtuitloop is met al die wind van gisteren niet te bepalen. Als de veren gesettled zijn ga ik eens wat aan de dempers draaien. Achterkant voelt goed, voorkant kan nog een klikje of wat meer gebruiken om tijdens opeenvolgende oneffenheden niet in een cadans terecht te komen. Wat me nu ook weer opvalt is de controle die je hebt bij overstuur. Achterkant blijft vlak liggen en is goed controleerbaar.
- Bert ///M3
- Berichten: 9428
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E36 328i sedan
Als je AST camberplates heb dat heb je ook wat minder caster idd.
Hun hebben volgens mij maar 1 model. Bij een normale E36 krijg je dan wat meer caster maar bij een M3 wat minder.
Hun hebben volgens mij maar 1 model. Bij een normale E36 krijg je dan wat meer caster maar bij een M3 wat minder.
