BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Patrick van Wijngen

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 okt 2009, 18:22

Bert ///M3 schreef:Als dat verlagingsveren zijn ipv een coilover kit dan heb je er geen 105 N/mm voor en 90 N/mm achter op zitten :) Misschien de helft van dat.
Tja dat weet ik dus ook niet.. kan zo snel niet echt informatie erover vinden. Dit ging over sport en race veren van h&r wat ik vond.
Nu ben ik wel wat zwaarder, dus is het voor mij ook wel iets makkelijker dan Knot om die auto te laten bewegen.
Maar stug is het bij mij ook zeker wel.
Maar achter is 90 denk ik iets teveel wat opgegeven is... aangezien dat nog flink inveert als ik in de kofferbak sta te springen.
Aan de voorkant krijgen die chinezen er hier alleen geen beweging in :roflol:

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 18:25

Hij zal iets van 5cm omlaag gezakt zijn, dan zou je van iets als 40/30 uit mogen gaan lijkt me.... Breng ik hem met mijn idee dus op het dubbele van dat met 80/50. Denk dat het met driftdagen op nat en daarnaast trackdays wel eens zou kunnen kloppen in het plaatje voor mij.

allen

Bericht door allen » 28 okt 2009, 18:25

:hammer:

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 18:26

Patrick van Wijngen schreef: Nu ben ik wel wat zwaarder, dus is het voor mij ook wel iets makkelijker dan Knot om die auto te laten bewegen. Maar stug is het bij mij ook zeker wel.
Maar achter is 90 denk ik iets teveel wat opgegeven is... aangezien dat nog flink inveert als ik in de kofferbak sta te springen.
Aan de voorkant krijgen die chinezen er hier alleen geen beweging in :roflol:
Zondag op Papenburg heb ik er echt even hard op geduwd maar enige wat je hoorde was enige gekrak in de lak of metaal aan de voorkant!

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 okt 2009, 18:34

Heb zelf nog geen ervaring met coilovers.. maar ben er toch wel beetje naar aan het kijken. Dus op zich vind ik dit draadje reuze interessant.
Want dat standaard spul was perfect op de a4... maar op de bmw is dat maar bagger.
Van het standaard onderstel naar Eibach Prokit (dempers,veren,stabis) maar de achterkant was kompleet onvoorspelbaar door die progressieve veren. En brak ook gewoon willekeurig uit achter. Daarnaast wilde het oog ook wat. Eibach kwam achter niet omlaag.

Dus maar overgestapt op h&r 49484 veren. Dit was in het begin erg goed, maar de veren gingen voor dus iets te ver doorzakken. Ik moet echt veel moeite doen om dat ding nu nog uit te laten breken, zelfs in de regen. Dus de grip achter daar zit het wel goed mee. Alleen de voorkant is nu weer een ramp.

Dus dan maar bezig met kijken naar iets goeds. Mag dus wel wat meer kosten, maar ik ben het gekloot eigenlijk zat. Alleen dan nog de juiste prijs :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 okt 2009, 19:05

Hm dat zal niet door de progressiviteit geweest zijn hoor.

Sowieso is de progressiviteit van die Eibach veren maar heel laag, verloop is maar 2 N/mm over 10 cm veerweg oid, bijna niks.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 okt 2009, 19:28

Toch reed het knap waardeloos kan ik je vertellen :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 okt 2009, 19:31

Dat kan :mrgreen:

Wat mij opvalt bij de E36 kits is dat Eibach op de schroefsets dezelfde achterveren gebruikt als de setjes losse veren, maar bij de losse veren zijn de voorveren veel slapper.

Heeft te maken met comfort denk ik.

H&R heeft ook een vrij slappe voorveer maar lang niet in de mate waarin Eibach dat heeft. Die voorveren zijn bijna gelijk aan standaard :shock:

Joy

Bericht door Joy » 28 okt 2009, 19:34

Rody, komend weekend heb ik helaas al wat te doen maar anders spreken we een weekend daarna af, kun je ook even met de M3 rijden. Ligt er even aan wanneer Bas de M3 nodig heeft voor het onderstel, ik heb nog niks gehoord.

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 20:10

Hmmz... maandag ga ik m dus al inleveren voor andere veren, en waarschijnlijk waterpomp. Dan moet je dinsdag of woensdag bij Bas even de sleutels vragen als er weer remblokken met voering onder zitten en toevallig nog niks aan het onderstel veranderd is.

Joy

Bericht door Joy » 28 okt 2009, 20:17

Hmm dat gaat niet lukken vrees ik. Zal morgen Bas nog eens proberen te pakken te krijgen.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 okt 2009, 20:49

Ja Joy, zet er eens wat druk achter!
Dat AST leveringsproblemen heeft is een ding... maar als je ze al helemaal niet te pakken kan krijgen over de status, dat is gewoon irritant.

Eens even met een ploegje naar Valkenswaard :hammer:

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 21:37

Zit me echt suf te piekeren over die sterktes zeg....

120 is voor te zwaar omdat ik er geen beweging in krijg, maar die 70 achter beweegt wel, dus moet je daar dan zoveel vanaf halen....?

Wat zou de auto doen als je m voor op 180-70 zou zetten en achter zo (70) zou laten, is hij dan nog extra nerveus op overstuur en zijn de verhoudingen echt zoek? Omdat Bas nogal vreemd reageerde toen ik achter 40 of 50 zei...

Als je voor van 120 terug gaat naar 90 dan zit er wel beweging in lijkt me, dan zou 90/70 ook nog een setting zijn die voor iemand kan werken, dan krijg je zowel voor als achter de auto ingeveerd als je er hard op duwt.

Dat nerveuze bij combinatiedrifts/pendelen, is dat nou alleen de te harde voorkant of is het toch het geheel/combinatie van voor en achter?... Weet t, ik vraag teveel, maar ben nu eenmaal rijder en geen sleutelaar/ontwerper.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 okt 2009, 22:08

Ik ben ook redelijk een noob als het om onderstellen gaat.... maar google is your friend :forum:
Soft springs with large sway bars and stiff springs with small sway bars accomplish virtually the same goal of providing a stable suspension while reducing excessive weight transfer. However, a stiff spring/small sway bar setup is generally better than a soft spring/large sway bar setup because stiff springs reduce front-to-back weight transfer. With soft springs, side-to-side weight transfer is controlled by the sway bars, but there is a fair amount of uncontrolled front-to-back weight transfer due to the soft springs. In other words, using soft springs can result in brake dive and acceleration squat which are detrimental to overall drift handling.

Here are some general rules when using adjustable sway bars:

•Wet track = disconnect or soften as much as possible.
•Damp or slippery track = soft as possible
•Grippy dry track = stiff as possible.
To drift the rear of a car out, the front end grip must be better than that of the rear. To achieve this, an engineer will maximize the mechanical grip at the front. Allowing the front of the car to roll more (as lateral cornering forces increase) will promote more front end grip.
Nu nog het ontcijferen ervan :)
Correct me if i'm wrong please...

Het hele veren/stabilisator stang heeft dus erg veel met elkaar te maken.
Harde veren - zachte stabi, Zachte veren - harde stabi.
Maar om dus een goede driftbalans te hebben, moet je voor dus wel enige beweging hebben om de roll op te kunnen vangen.
Maar je veren moeten voor ook weer niet te zacht zijn anders krijg je teveel gewicht naar voren tijdens remmen.
Maar die laterale 'ruimte' heb je nu dus niet aan de voorkant, daardoor waarschijnlijk die moeite met combinatiedrifts.

Sjef

Bericht door Sjef » 28 okt 2009, 23:19

Puur uit eigen ervaring zeg ik over een driftsetup:
veren:
- Voor niet te hard maar aardig stug
- Achter stug

Stabi:
- Voor niet te dik (weet zelfs dat er in driftserie aardige drifters rondrijden zonder stabi)
- achter dikkere/verstelbare stabi dan standaard

Wat dat betreft denk ik dat je met je 90-50 setup aardig in de buurt zit. Het is natuurlijk wel voor iedereen toch iets persoonlijks.
Denk dat als eenmaal je veren perfect zijn er niet veel hoeft te veranderen op een verstelbare achterstabi na. Mocht jeroen zich in deze discussie mengen dan kan die daar zeker meer over vertellen want die had de verstelbare H&R stabi op zijn e30

Jeroen

Bericht door Jeroen » 28 okt 2009, 23:35

Knot schreef:
Wellicht dat FaF hier ook nog even op ik kan haken wat voor veersterktes er op zijn Intrax RS set zaten (of inmiddels Jeroen), die helde ook nog flink over op de Nordschleife aan de foto's te zien, dat moet ook zoiets geweest zijn in de hoek waar ik naartoe wil.
Ik heb geen idee wat voor veersterktes er op de RS zitten. Ik zou FaF even een mailtje sturen als ik jou was (of misschien leest hij mee). Zelf heb ik nog te weinig ervaring met de M3 om er wat zinnigs over te kunnen zeggen. Wat ik wel weet, is dat de set nog niet optimaal is nu, het kan nog beter, en het hangt er natuurlijk ook vanaf wat ik zelf prettig ga vinden.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 28 okt 2009, 23:55

Sjef schreef:.
Denk dat als eenmaal je veren perfect zijn er niet veel hoeft te veranderen op een verstelbare achterstabi na. Mocht jeroen zich in deze discussie mengen dan kan die daar zeker meer over vertellen want die had de verstelbare H&R stabi op zijn e30

De E30 met H&R Cupkit laat zich niet vergelijken met een E36 met een op maat gemaakt onderstel, ben ik bang. Wel is het zo, dat als je een simpele set neemt als een H&R Cupkit icm een verstelbare stabi, en low grip banden je (zeker op een relatief simpele auto als een E30, met veel minder mechanische grip als een E36) je weinig verkeerd kan doen. Achter de stabi op zijn hardst, voor zacht, Wanli's achterop, en je kunt driften. Voor de 3 daagse Ringcursus dit jaar had ik Dunlops SP1 gemonteerd, en de stabi achter op de middelste stand gezet. De auto was toen op een droge Nordschleife en GP circuit nog overstuurd, maar was op nat wegdek (Papenburg) zelfs onderstuurd en veel minder driftbaar. Die kleine wijzingen hadden dus wel veel effect. Helaas is Knot zijn situatie veel gecompliceerder.

Neemt niet weg, dat als je een compromis hebt gevonden in je AST set up, een setje verstelbare stabi's wel eens ideaal zou kunnen zjn om van rijkarakter te kunnen veranderen op een trackday. Op de E30 was dat super.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 29 okt 2009, 06:33

De auto van Jeroen heeft voor 85 nm, achter weet ik niet, geen coilover in ieder geval. Verder 3,2 topmounts "verkeerd op", 15 mm spacers per kant op de vooras plus een paar shims tussen de fusees. Resultaat: 3 graden camber. Achter heeft hij 2 graden camber.

De setup heeft twee nadelen: hij helt nog steeds behoorlijk. En ik vond, zeker met de Michelins achter, dat de auto last had van push understeer. Vandaar ook dat de volgende mod op mijn lijstje, had ik hem gehouden, geweest zou zijn een setje H&R stabi's.

In de Autovisie heeft wel eens een interview met Remmo gestaan over de setup van zijn e30 V8. Daarin gaf hij ook aan dat plankhard niet handig is voor het driften, omdat het de auto bij gewichtsverplaatsing onnodig lastig maakt. Dat bevestigt dus nogmaals Rody's ervaring.

Knot

Bericht door Knot » 29 okt 2009, 08:10

Die verstelbare stabi's zal ik het maandag met Bas eens over hebben.

In het kader van niet teveel meteen veranderen is het wellicht een goede test om alleen de voorveren te wisselen, anders weet ik nog niet exact waar ik naartoe moet. Verhaal klopt wel van het niet kunnen bewegen in de voorkant dat de auto met driften (en vooral het pendelen/overgooien) alle kanten op schiet en je als amateur continu in de grintbak was beland terwijl een E36 eigenlijk een van de simpelste driftauto's is.

Als ik achter die 70 nou eens laat zitten en voor terug ga van 120 naar 90, zou dat beweging in de auto brengen? Als FaF met 85 reed en ik zag hoe zijn auto op de Nordschleife ovehelde dan zou je zeggen dat het 80 of 90 zou moeten worden aan de voorkant. Het hoeft van mij niet perse mega zachter maar driften moet wel leuk blijven, daar heb ik het meeste lol in.

Bas 90n/mm veren laten bestellen en die 70n/mm achter laten zitten zou ook een eerste stap kunnen zijn.

Eigenlijk streef ik er natuurlijk naar om 6 november nog mee te pakken.... nog nooit op Zolder geweest...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 okt 2009, 08:52

Je kan het sowieso ook eerst met 90/70 proberen idd.

Sowieso veersterkte voor omlaag betekend dat je voor wat meer grip krijgt, dus je zou beter in een drift moeten kunnen komen met 90/70 als met 120/70.

Evt als 90/70 dan nog te hard is aan de achterkant kan je ook nog terug naar 90/50. Blijft toch een beetje een kwestie van proberen.

Knot

Bericht door Knot » 29 okt 2009, 09:29

Probeer het idd liever stap voor stap, als je tegelijk voor en achter de veersterkte aanpast weet je het nog niet exact.

Zou dat echt het verschil uitmaken of je de auto met de hand in kunt duwen, 120 niet, 90 wel? Ik heb namelijk geen idee hoeveel 10n/mm verschil zou doen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 okt 2009, 09:38

Deels wel natuurlijk. Daarnaast heeft zo'n AST demper een behoorlijke stikstofcharge en dat helpt ook mee.

Maar het belangrijkste is normaal je verdeling voor achter tussen de veren, dat bepaald de balans van je auto icm je stabi's.

Het moeilijke aan een verhaal als dit is dat het heel moeilijk is om te weten hoe iemand rijd, ik weet bijvoorbeeld zelf al dat ik wel uit de voeten zou kunnen met bijvoorbeeld 90/50 maar ik ben bijvoorbeeld weer geen drifter.

Het zou ook geen slecht idee zijn om Vlasblom even te vragen wat die er van denkt. Met alle respect voor Bas, maar Bas zit nou eenmaal meer in de racerij en Vlasblom is de driftking.

Weet je je uitlijning overigens? Daar zit ook nog wel eea, bij racewagens worden de auto's meestal uitgelijnd met vrij veel toespoor achter vanwege stabiliteit & tractie maar daar zit je misschien ook niet op te wachten.

Knot

Bericht door Knot » 29 okt 2009, 11:19

Ik zal er inderdaad eens een telefoontje aan wagen naar Paul.

Verder mag Bas de auto op een race uitlijning zetten hoor, knappe uitlijner die ervoor zorgt dat ik m niet in de drift krijg ;)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 29 okt 2009, 12:33

Ik ben met de M3 ook bij beide heren geweest en ik herken wel wat Bert zegt. Vlasblom weet exact wat een driftende e36 doormaakt, Roos is meer gericht op snelle lijnen. Overigens kan Vlasblom ook gewoon strak rijden en snel lijnen jagen en heeft hij ook lijnen rijdende klandizie, maar dat terzij.

Uitlijnen op lijnen rijden helpt alleen maar de duurzaamheid van met name de voorbanden vergroten. Minder schuin gaat hij er inderdaad zeker niet van, vooral als Roadhog de achterbanden mag leveren.

Madness

Bericht door Madness » 29 okt 2009, 15:45

Heel intressant om alles zo is door te lezen met wat voor veerspanningn endergelijke je wil gaan rijden.

Mijn D2 Driftspec set is mij eigenlijk erg goed bevallen en glijd erg fijn moet ik zeggen, hier zit een springrate op van; Voor; 9,8kg/mm Achter 12,5kg/mm.

Meschien dat je er iets mee kan, kan je dat niet, never mind :sealed:

Verders is het een strak apperaat en hoop je eens tegen te komen op driftdagen!

Plaats reactie