Fotografie
-
Xave30
Re: Fotografie
Cool. 
- Petrolhead Tom
Ik vind de kleurenversie ook mooier.
- KW
Ik ben normaal niet van zwart/wit foto's, het moet wel duidelijk een sfeer weergeven die je in kleur niet of niet goed voor elkaar kan krijgen.allen schreef:Op de een of andere manier blijf ik toch altijd meer hebben met zwartwit, maar goed, twee versies hier:
custom made doors by Tookaphotoof, on Flickr
Toch moet ik zeggen dat deze foto in zwartwit voor mijn gevoel beter de sfeer weergeeft dan de kleurenfoto, ook al zijn in de kleurenfoto meer details te zien, maar vind hem wel te hoog contrast hebben en te donker. Als ik contrast verlaag (-25) en flink stuk lichter maak (gamma 1.60), zodatie beter met de kleurenfoto te vergelijken is vind ik hem mooier.
Maar da's weer persoonlijke smaak
- KW
Zie hier de geniale kwaliteit van mijn Nokia C5.00 5 MP telefooncamera 
Oh boy, het was irl echt zoveel mooier he...

En nog eentje op Nu.nl, waarvan ik niet geloof dat je die met een simpele goedkope camera kan maken

Oh boy, het was irl echt zoveel mooier he...
En nog eentje op Nu.nl, waarvan ik niet geloof dat je die met een simpele goedkope camera kan maken
Laatst gewijzigd door KW op 30 apr 2013, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peric
Met een compact-camera niet nee, of je moet net geluk hebben.
Maar met een goedkope spiegelreflex kan dit zeker wel hoor.
En jij mankeert volgens mij écht wat aan je ogen hoor..
Die kleurenfoto van Allen is (naar mijn mening) helemaal niet te scherp, en zeker niet te donker.
Je kunt aan de foto zien dat die aan een schaduwkant genomen is, want je ziet de zon in de bomen schijnen, dus daar horen de kleuren dan ook bij.
En jij mankeert volgens mij écht wat aan je ogen hoor..
Die kleurenfoto van Allen is (naar mijn mening) helemaal niet te scherp, en zeker niet te donker.
Je kunt aan de foto zien dat die aan een schaduwkant genomen is, want je ziet de zon in de bomen schijnen, dus daar horen de kleuren dan ook bij.
-
allen
Smaken verschillen. Ik had expres twee foto's geplaatst om te kijken waar de voorkeur voor zou liggen. Kleur of zwartwit. 
Nog eentje voor ik m'n nest in ga. Deze vrouw keek me wat stom aan nadat ze door had dat ik haar op de foto had gezet. Ik heb haar maar niet gezegd dat ze me aan de boom deed denken.

similar shapes by Tookaphotoof, on Flickr
Nog eentje voor ik m'n nest in ga. Deze vrouw keek me wat stom aan nadat ze door had dat ik haar op de foto had gezet. Ik heb haar maar niet gezegd dat ze me aan de boom deed denken.
similar shapes by Tookaphotoof, on Flickr
- Robin Hartog
Zwart/wit, Allen, allebei. Deze platen spreken me erg aan op de een of andere manier! Goed bezig.
Hou ook wel van zwart/wit fotografie, maar vaak erg lastig nog! 
- KW
Een goedkope spiegelreflex (zoals ik nu heb) is nog steeds niet heel goedkoop hoor, incl (kit)lens ben je al gauw 6-700 euro kwijt. En dan nog acht ik de kans dat je zo'n plaatje schiet met een goedkope (kit)lens erg klein.Peric schreef:Met een compact-camera niet nee, of je moet net geluk hebben.
Haha, jij mankeert iets aan je ogenEn jij mankeert volgens mij écht wat aan je ogen hoor..
- Peric
Vanuit dit stuk begreep ik dat je het over de kleurenfoto had..KW schreef:ook al zijn in de kleurenfoto meer details te zien, maar vind hem wel te hoog contrast hebben en te donker. Als ik contrast verlaag (-25) en flink stuk lichter maak (gamma 1.60), zodatie beter met de kleurenfoto te vergelijken is vind ik hem mooier.
-
Jeroen E21
Ik vind zwart/wit doorgaans lastiger omdat foutjes meer opvallen, de kleuren leiden nogal eens af. Zwart/wit of monochroom geeft al wel snel een mooie ouderwetse sfeer. Nog een beetje onscherpte en 't kan zo door voor antiek...

-
allen
Prachtige foto. Eindelijk eens nog iemand die zwart wit plaatst.
Kw: waarmee de door jou geplaatste foto mee gemaakt is vind ik persoonlijk minder interessant. Met een beetje goede compactcamera had ik het wel makkelijk kunnen proberen. Voer op een omgekeerde emmer of een tuinbank die ik vlakbij de open schuifpui had geplaatst. Camera in huis op een statief. Diafragma, sluitertijd en en manual focus vooraf ingesteld. Hoef ik alleen nog maar op de knop te drukken op het juiste moment.
Met een beetje creatief nadenken kom je een heel eind.
Gezien ik een radiotrigger heb, is dat misschien niet eens zo'n gek idee om het een keer te proberen. Lekker warm vanuit de huis en de camera buiten op een statief.
Kw: waarmee de door jou geplaatste foto mee gemaakt is vind ik persoonlijk minder interessant. Met een beetje goede compactcamera had ik het wel makkelijk kunnen proberen. Voer op een omgekeerde emmer of een tuinbank die ik vlakbij de open schuifpui had geplaatst. Camera in huis op een statief. Diafragma, sluitertijd en en manual focus vooraf ingesteld. Hoef ik alleen nog maar op de knop te drukken op het juiste moment.
Met een beetje creatief nadenken kom je een heel eind.
Gezien ik een radiotrigger heb, is dat misschien niet eens zo'n gek idee om het een keer te proberen. Lekker warm vanuit de huis en de camera buiten op een statief.
- Riceaux
Binnenkort een Olympus Pen aanschaffen voor m'n vriendin. Zal dan afentoe ook eens wat foto's plaatsen hier van zowel m'n vriendin als mezelf voor commentaar. Heb alleen niet zoveel talent voor m'n gevoel. 
- dvh
Het is toch een Panasonic-lens geworden !
De 14mm 2.5
Kon hem niet laten liggen..
Vergelijkbare tests gaven geringe verschillen.
Een pixelneuker , zoals ik, ziet het verschil.
Maar voor 120,- (!) tegenover 615... Vond ik het een koopje waar ik niet omheen kon.
Binnenkort foto's
De 14mm 2.5
Kon hem niet laten liggen..
Vergelijkbare tests gaven geringe verschillen.
Een pixelneuker , zoals ik, ziet het verschil.
Maar voor 120,- (!) tegenover 615... Vond ik het een koopje waar ik niet omheen kon.
Binnenkort foto's
- frankv
120? nieuw? dat zou wel heel goedkoop zijn. ik ben benieuwd wat je er van vindt, zowel van de beeldkwaliteit op zich, als van de beeldhoek. Hij mist voor mij het speciale van de 20/1.7, maar het is volgens mij een prima lens, ook wel voor de 300 ofzo die hij oorspronkelijk had moeten kosten, het is nu echt een koopje.
- dvh
Ja echt (spot)goedkoop.
Ding is nieuw. Is een bulk-lens. Originele factuur erbij van 279,-
Is eind vorig jaar als bulk opgeslagen. Klant heeft hem na een dag of wat teruggebracht en omgeruild.
Ding is nieuw. Is een bulk-lens. Originele factuur erbij van 279,-
Is eind vorig jaar als bulk opgeslagen. Klant heeft hem na een dag of wat teruggebracht en omgeruild.
Laatst gewijzigd door dvh op 07 feb 2013, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robin Hartog
@Frank: Je hebt gelijk, die 20 1.7 is echt briljant. Na mijn 70-200 f/4L de beste lens-aankoop die ik in mijn 'camera-fotografie-dinges-geschiedenis' heb gedaan. 
@dvh: Gefeliciteerd er mee, ben benieuwd naar wat foto's, ken die lens niet echt.
@dvh: Gefeliciteerd er mee, ben benieuwd naar wat foto's, ken die lens niet echt.
- KW
Reeks hele gave urban foto's, met bij de meeste naam en locatie erbij
http://blogof.francescomugnai.com/2013/ ... ever-seen/
http://blogof.francescomugnai.com/2013/ ... ever-seen/
- dvh
Dit is een vergelijking tussen de 14mm panasonic, en de 12mm m-zuiko
http://www.thephoblographer.com/2011/10 ... 14mm-f2-5/
Ja, de Zuiko is wat scherper en wat sneller op een moderne camera. Maar voor mij was dit toch een argument waar ik niet langs heen kon.
Mocht ik de behoefte krijgen kan ik de zuiko altijd nog aanschaffen en de 14mm voor aankoopbedrag weer kwijt.
Ben zelf ook benieuwd naar de foto's!
Hopelijk Zaterdag...
Edit: Ben ook benieuwd naar jou ervaringen Frank, jij hebt hem inmiddels al ?
http://www.thephoblographer.com/2011/10 ... 14mm-f2-5/
Ja, de Zuiko is wat scherper en wat sneller op een moderne camera. Maar voor mij was dit toch een argument waar ik niet langs heen kon.
Mocht ik de behoefte krijgen kan ik de zuiko altijd nog aanschaffen en de 14mm voor aankoopbedrag weer kwijt.
Ben zelf ook benieuwd naar de foto's!
Hopelijk Zaterdag...
Edit: Ben ook benieuwd naar jou ervaringen Frank, jij hebt hem inmiddels al ?
-
allen
Mooie aanschaf! Mocht je uiteindelijk alsnog de Olympus willen maak je hier nog winst op ook waarschijnlijk. 
- dvh
Ja, wie weet.
De 12mm is zijn geld wel waard denk ik. Die lens geeft echt sublieme foto's. Maar zo kan ik eerst even uittesten hoe breedhoek mij bevalt, of ik er veel mee doe, en zoja, kan ik altijd nog opwaarderen.
Heb wel zin om ermee aan de slag te gaan..
De 12mm is zijn geld wel waard denk ik. Die lens geeft echt sublieme foto's. Maar zo kan ik eerst even uittesten hoe breedhoek mij bevalt, of ik er veel mee doe, en zoja, kan ik altijd nog opwaarderen.
Heb wel zin om ermee aan de slag te gaan..
- frankv
Waar is hij 120,-? Een vriend van me wil er voor die prijs misschien ook wel eentje.dvh schreef:Het is toch een Panasonic-lens geworden !
De 14mm 2.5
Binnenkort foto's
En de 14/2.5 bevalt me zeker, maar ik heb er alleen nog maar die binnenfoto's in de klimhal mee gemaakt. Wat ik daar aan zie, is eigenlijk dezelfde kwaliteit die ik eerder zag bij een exemplaar dat ik heb verkocht (destijds ook met wat winst, dus geen probleem). Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen. De 14/2.5 geeft een heel goed beeld, maar die wow factor van mijn andere m43 lenzen (7-14/4, 20/1.7 en 45/1.8) mist hij wat heb ik het idee. En waar hem dat precies in ligt, weet ik niet, maar het resulteert in een iets mindere wow factor.

Laatst gewijzigd door frankv op 07 feb 2013, 20:12, 3 keer totaal gewijzigd.
- dvh
Was er maar 1tje helaas..
Misschien kan hij die van mij kopen wanneer ik tegen een 12mm Olympus aan loop..
Misschien kan hij die van mij kopen wanneer ik tegen een 12mm Olympus aan loop..
- dvh
Ik heb even op Flickr zitten zoeken naar foto's gemaakt door de E-M5 + 14mm .. Maar die wow-factor voel ik hierbij wel.

Deze kan ik niet linken:
http://www.flickr.com/photos/33822855@N ... 45509@N23/
http://www.flickr.com/photos/howiemudge ... 45509@N23/
Maar dat ziet er gewoon goed uit.
De combi klopt wel denk ik.
Hoop ik
Deze kan ik niet linken:
http://www.flickr.com/photos/33822855@N ... 45509@N23/
http://www.flickr.com/photos/howiemudge ... 45509@N23/
Maar dat ziet er gewoon goed uit.
De combi klopt wel denk ik.
Hoop ik
-
allen
Tja Frank, glas is nu eenmaal persoonlijk. Wat voor de een werkt, werkt van geen kant voor een ander. Alle tests daargelaten. Wat ik me dan afvraag is waarom je dezelfde weer gekocht hebt.
David, bovenste foto doet me erg aan Hongkong denken.
Derde en vierde foto vind ik prachtig, maar die kunnen ook achteraf nog megabewerkt zijn. Zegt dan niet zoveel over de lens, maar de te behalen resultaten in iets als Photoshop?
Onderstaande foto genomen vanaf een railing langs een pier. Leuk hoe dicht de meeuwen dan langs je kunnen vliegen.

freedom by Tookaphotoof, on Flickr
David, bovenste foto doet me erg aan Hongkong denken.
Derde en vierde foto vind ik prachtig, maar die kunnen ook achteraf nog megabewerkt zijn. Zegt dan niet zoveel over de lens, maar de te behalen resultaten in iets als Photoshop?
Onderstaande foto genomen vanaf een railing langs een pier. Leuk hoe dicht de meeuwen dan langs je kunnen vliegen.
freedom by Tookaphotoof, on Flickr
- dvh
Mooie foto Allen !
Ja, klopt.
Maar goed, nabewerken doe ik ook

Ja, klopt.
Maar goed, nabewerken doe ik ook