Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 3175
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 12 jun 2026, 22:05

Oja 192pk op kenteken idd.

Toch kan ik me voorstellen dat iemand met een zak geld en een voorkeur voor een unieke e36 zoiets zou kunnen kopen. Allicht niet voor 40k maar laten bouwen is veel duurder. Alleen lijkt ie te netjes voor een racer. Had het eigenlijk meer een clubsport moeten zijn, iets waar je ook op straat plezier van kunt hebben.

In Duitsland staan ook wel eens zwaar gepersonaliseerde auto's met flinke vraagprijzen. Publiek is vast ook erg klein voor zulke auto's dus geduld hebben. Of zakken in prijs, kan ook.

Online
Eric Z
Berichten: 4334
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Eric Z » 22 jun 2026, 22:31

PS-PG-47, is die van iemand hier geweest?
Blauw met vader stoelen en BBS’jes er onder. Het zag er bekend uit maar ken zelf niemand met zo’n auto. Stond naast mij in de wasbox vanavond. Toch leuk om te zien dat ze nog niet allemaal museum stuk of circuithok zijn.

TLRS
Berichten: 3175
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door TLRS » 23 jun 2026, 01:07

Joy heeft een blauwe sedan gehad met BBS CH als ik me goed herinner.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10994
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Joy » 23 jun 2026, 17:27

Klopt maar dat was een ander kenteken. 76-GSB-8. https://www.pwrslide.nl/floris-e36-m3-sedan/

PS-PG-47 staat al 14 jaar op naam van de huidige eigenaar. Doet ie goed.

https://www.kentekencheck.nl/bmw/PS-PG-47

Heeft wel elke APK aardig wat punten weg moeten werken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9488
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Auto: E36 M3 & F82 M4CS

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2026, 22:04

Dat krijg je op een geven moment met die dingen.

Die van mij moet ook behoorlijk de revisie in, nieuw onderstel, wat roestplekken en de ac pomp staat vast. En zo nog wat zaken. Van de winter mooi even de tijd voor. Heb hem
Nu 22 jaar / 220K en wil er nog geen afstand van doen. Het blijft gaaf rijden, snel zat en heel communicatief. Ben nog even met de SMG aan het vogelen, ik krijg ISTA niet aan de praat omdat er geen live data naar de auto terug komt met een K+DCAN kabel (wel in INPA) maar ga het eens met een ICOM interface proberen.

Ik weet er nog wel een paar die al 20 jaar in bezit zijn en geschorst staan. Ook een paar van de oude kennissen club die al niet meer bestaan.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2991
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Mark 320iS » 23 jun 2026, 22:14

Bert ///M3 schreef: 23 jun 2026, 22:04 Dat krijg je op een geven moment met die dingen.

Die van mij moet ook behoorlijk de revisie in, nieuw onderstel, wat roestplekken en de ac pomp staat vast. En zo nog wat zaken. Van de winter mooi even de tijd voor. Heb hem
Nu 22 jaar / 220K en wil er nog geen afstand van doen. Het blijft gaaf rijden, snel zat en heel communicatief. Ben nog even met de SMG aan het vogelen, ik krijg ISTA niet aan de praat omdat er geen live data naar de auto terug komt met een K+DCAN kabel (wel in INPA) maar ga het eens met een ICOM interface proberen.

Ik weet er nog wel een paar die al 20 jaar in bezit zijn en geschorst staan. Ook een paar van de oude kennissen club die al niet meer bestaan.
Die rode toch? Vond dat toen altijd een prachtig ding! Maak eens een topic en post eens wat foto‘s 🙂!

BartMS
Berichten: 749
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door BartMS » 24 jun 2026, 00:45

Bert ///M3 schreef: 23 jun 2026, 22:04 Dat krijg je op een geven moment met die dingen.

Die van mij moet ook behoorlijk de revisie in, nieuw onderstel, wat roestplekken en de ac pomp staat vast. En zo nog wat zaken. Van de winter mooi even de tijd voor. Heb hem
Nu 22 jaar / 220K en wil er nog geen afstand van doen. Het blijft gaaf rijden, snel zat en heel communicatief. Ben nog even met de SMG aan het vogelen, ik krijg ISTA niet aan de praat omdat er geen live data naar de auto terug komt met een K+DCAN kabel (wel in INPA) maar ga het eens met een ICOM interface proberen.

Ik weet er nog wel een paar die al 20 jaar in bezit zijn en geschorst staan. Ook een paar van de oude kennissen club die al niet meer bestaan.
Ista wel goed geconfigureerd om met dcan te werken? Kan je wel foutcodes uitlezen met ista?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29904
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 24 jun 2026, 09:29

Mark 320iS schreef: 23 jun 2026, 22:14
Bert ///M3 schreef: 23 jun 2026, 22:04 Dat krijg je op een geven moment met die dingen.

Die van mij moet ook behoorlijk de revisie in, nieuw onderstel, wat roestplekken en de ac pomp staat vast. En zo nog wat zaken. Van de winter mooi even de tijd voor. Heb hem
Nu 22 jaar / 220K en wil er nog geen afstand van doen. Het blijft gaaf rijden, snel zat en heel communicatief. Ben nog even met de SMG aan het vogelen, ik krijg ISTA niet aan de praat omdat er geen live data naar de auto terug komt met een K+DCAN kabel (wel in INPA) maar ga het eens met een ICOM interface proberen.

Ik weet er nog wel een paar die al 20 jaar in bezit zijn en geschorst staan. Ook een paar van de oude kennissen club die al niet meer bestaan.
Die rode toch? Vond dat toen altijd een prachtig ding! Maak eens een topic en post eens wat foto‘s 🙂!
+1 zou leuk zijn Bert als je een update post maakt over je 20jr bezit van de rode M3. Je had ook een gele erbij op een gegeven moment heb je die ook nog?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 7030
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Weer een BMW...
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 24 jun 2026, 10:01

BartMS schreef: 24 jun 2026, 00:45
Ista wel goed geconfigureerd om met dcan te werken? Kan je wel foutcodes uitlezen met ista?
Denk dat het een EDIABAS dingetje is. Volgens mij is de E36 sowieso wat kieskeuriger qua interface dan latere modellen. Voorheen gebruikten veel mensen daar een "ronde OBD" naar serieel kabel voor. Moest ook voor sommige E38 750i's.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 9259
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 24 jun 2026, 10:47

K+Dcan werkt wel, mits het schuifje op K staat. Voor E36 is DIS/INPA de software die gebruikt wordt. Ik heb latere systemen zelf mooit gebruikt.

Wat betreft E36 is altijd die eeuwige "ADS" wat je nodig hebt. Dat geldt dus voor een paar specifieke modules die K+L lijn communicatie nodig hebben en niet alleen k, welke bi-direectioneel is.
Echt hele oude E36's uit 1992/1993 daar wil contact met de DME nog wel eens lastig zijn. Zulke oude heb ik zelf mooit uigelezen.

ADS: Kombi, OBC V, CVM, FFB (afstanfbediening), URRS (rolbeugels) en ABS+ASC module. Dus 2/6 zijn al carbio gerelateerd.
Daarvoor heb je een (oude) laptop nodig mety een 32 bit OS, COM poort (Serial) op COM1/IRQ4.
Er zijn inmiddels ook gehackte 64bit projecten op GitHub die ook over USB zouden werken, maar ik heb daar geen ervaring mee. In principe mist een USB connector de benodigde pinnen op de modules wakker te maken. Maar wie weet.

En het zijn modules waar je zelden in hoeft te komen, dus met een moderne laptop, 64-bit OS en USB kabel kun je eigenlijk alles doen.
DME, SMG, GM4 (ZKE), EWS2, Airbag, GR2, etc allemaal via USB kabel uit te lezen/coderen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9488
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Auto: E36 M3 & F82 M4CS

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2026, 12:22

Op zich werkt het wel en EDBIAS staat goed. Ik heb wel live data in INPA.

ISTA zend wel data naar de auto en leest foutcodes maar ik krijg de live data niet terug. Dus op rempedaal trappen om adapties te starten doet het niet enz.

Dealer zelf gebruikt uitsluitend ICOM dus ik wil het daar eens mee proberen. In principe is het inderdaad niet gemaakt om alles via een K+DCAN kabel te doen, met ICOM krijg je gewoon ADS interface. Plus dan hoef ik ook voor de M4 de config niet om te zetten.

Ik heb ook nog even met Toolset32 gekeken maar er zitten geen SMG sequences in, ik denk dat dat alleen DIS was. INSTA heeft die tests en sequences dan weer wel.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 9259
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 24 jun 2026, 12:39

Als je een beetje weet hoe INPA werkt en de configuratiefile, er is een 'hidden' SMG (.ipo) test, die vermoedelijk hidden is, omdat die niet compleet/afgemaakt is. Helaas werkt de bleeding procedure niet. Het is jammer want DIS opstarten en bij de test komen is omslachtig. INPA is retesnel. Het is wat het is.

Ik gebruik DIS om de ontluchting te doen en vervolgens INPA voor snel inleren aangrijpingspunt koppeling. Die twee combineer ik altijd en dan heb je perfect rijdende SMG.

Tools32 heb ik niet eerder gezocht naar SMG sequences, wel VANOS. Eigenlijk zou het me verbazen, want Tool32 roept uiteindelijk de zelfde tests aan als DIS/INPA etc.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans44, L5S1 en 11 gasten