Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Macboy

Re: Fotografie

Bericht door Macboy » 29 jan 2013, 22:51

KW die laatste zwart/wit foto van die schuur is eindelijk iets wat een beetje ergens op begint te lijken !
Dat vind ik nou wel een gave foto :thumbup:

Die bushokjes serie was dan weer het ultieme bewijs dat je weinig talent hebt :)

Misschien op een andere dag wat meer inspiratie en nogmaals proberen ? Of je hebt gelijk en je kunt van een bushokje ook echt niets artistieks maken. Maar dat weiger ik te geloven.

En je reactie naar Michele toe vind ik ook wat ongepast hoor. Goedbedoelde adviezen die je krijgt en ook allemaal beargumenteerd.

Waar blijven de bushokjes heren en dames fotografen !

allen

Bericht door allen » 29 jan 2013, 23:13

Ilija, speciaal voor jou uit m'n virtuele vuilnisbak gevist. Geen leren stiksels op het bankje. Helemaal geen bankje zelfs. De bus stopt hier overigens echt!
Afbeelding

Overigens heb je in Veenhuizen een prachtig bushokje voor een edelsmit zitten.
Laatst gewijzigd door allen op 31 jan 2013, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 29 jan 2013, 23:43

Ik heb ook een foto gemaakt

Afbeelding

KW

Bericht door KW » 29 jan 2013, 23:44

Macboy schreef:KW die laatste zwart/wit foto van die schuur is eindelijk iets wat een beetje ergens op begint te lijken !
Dat vind ik nou wel een gave foto :thumbup:
Thanx.

Die bushokjes serie was dan weer het ultieme bewijs dat je weinig talent hebt :)

Misschien op een andere dag wat meer inspiratie en nogmaals proberen ? Of je hebt gelijk en je kunt van een bushokje ook echt niets artistieks maken. Maar dat weiger ik te geloven.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik wil het liever stellen zoals je 2e regel: het ligt niet aan talent, maar aan inspiratie, en creativiteit schort het bij mij in het algemeen ook aan. Zoiets als een bushokje is voor mij niet echt inspirerend :P. De technische kant kan ik leren, maar inspiratie/creativiteit moet uit mezelf komen. Like a real artist ;)

En je reactie naar Michele toe vind ik ook wat ongepast hoor. Goedbedoelde adviezen die je krijgt en ook allemaal beargumenteerd.
Is zeker allemaal goedbedoeld en ik waardeer echt elke input. Alleen moet ik er wel iets mee kunnen? Je moet je niet op je tenen getrapt voelen als ik met een bepaalde aandraging niks kan of als iets voor mij niet werkt zoals gesteld :)

dvh

Bericht door dvh » 30 jan 2013, 00:30

Tom schreef:Ik heb ook een foto gemaakt

Afbeelding
Tja, bevooroordeeld over het horloge, want die vind ik al top :love:
Criteria ?
Belichting is wat vreemd. De gloed rondom het midden en daaronder een veel zachter licht. Zou mooier zijn zonder de gloed.

Verder wel lekker scherp. Contrast is goed. Compositie zou iets spannender mogen.

allen

Bericht door allen » 30 jan 2013, 09:51

Eentje uit de oude doos. Toen ik nog een betrouwbare auto had... :zwijntje:

Afbeelding
Opel Speedster by Tookaphotoof, on Flickr

Xave30

Bericht door Xave30 » 30 jan 2013, 14:03

:) Ik zou hem even boven wat croppen Allen. Polariserende effect kun je nog weer toevoegen.

allen

Bericht door allen » 30 jan 2013, 14:12

Wist je trouwens dat de horizon niet recht was? :mrgreen:

Xave30

Bericht door Xave30 » 30 jan 2013, 14:15

Deze maal mij helemaal niet opgevallen. :)

dvh

Bericht door dvh » 30 jan 2013, 15:02

Nice car dude!

allen

Bericht door allen » 31 jan 2013, 00:09

Auto is tegenwoordig van "Smiley" hier op het forum.

Heel soms acht ik het noodzakelijk om een foto bij te snijden. Vroeger had je daar een snijwieltje voor nodig, maar tegenwoordig gaat dat wat makkelijker. :mrgreen:
Afbeelding
a lady in Geneva by Tookaphotoof, on Flickr

Macboy

Bericht door Macboy » 01 feb 2013, 02:16

:thumbup:

Heren en dames. Dit draadje inspireert me toch weer om zelf ook meer hobby matig bezig te zijn met fotografie. En niet alleen om bushaltes te fotograferen. Nu is er zoveel te koop, waar moet je in hemelsnaam mee beginnen ? Ik zal dan ook even kort uitleggen waar ik van hou en wat ik denk te willen gaan doen en dan hoor ik jullie meningen wel.

Ik wil hobbymatig bezig zijn. Betekent dus dat ik af en toe bewust met de camera op pad ga. Ik hoef de camera dus niet altijd bij me te hebben dus een wat minder praktisch ding of een tas erbij is niet erg. Lenzen wisselen dus ook niet. Verder hoef ik geen fotos van bewegende autos te maken. Super grote zoom hoeft vooralsnog ook niet. Ik hou ervan om te spelen met focus: dus takje op de voorgrond scherp en achtergrond wazig en dan andersom kunnen spelen. Beetje buiten objecten fotograferen. Gewoon beginnen dus.

Nu kan ik via via het volgende kopen:

- Canon EOS 400D (Digital Rebel XTi)
- Canon Battery Grip BG-E3 (incl. 2 accu's)
- Canon Battery Magazine BGM-E3A (in noodgevallen, voor 6 AA batterijen)
- Canon EFS 18-55mm kitlens + Canon 58mm UV Haze
- Canon EFS 55-250mm f/4-5.6 IS telelens (nu in de winkel voor 250 euro) + HOYA Super Pro1 58mm (UV-filter)
- Canon ET-60 (58mm zonnekap, bruikbaar op beide lenzen)
- HOYA Super Quality Pro1 Circular polarising Filter (58mm, bruikbaar op beide lenzen)
- SanDisk Extreme III 4GB (supersnel)
- Aputure afstandsbediening
- Acculader, videokabel, canon schouderband

voor €400

De vraag is nu: voldoet dit ding voor mij en is dit een scherpe prijs ? Zo nee wat raad je aan ?

Dank alvast voor het meedenken !

Xave30

Bericht door Xave30 » 01 feb 2013, 02:33

Ik heb leuke circusopdrachten voor je als het zover is; de Eldredge en Trinity stropdasknopen.

All jokes aside: zoals ik je eerder vandaag vertelde vind ik een 400D - wat ik zelf nog heb - ruim voldoende voor jouw huidige doeleinden. Mocht het je steeds meer gaan bevallen (het telkens leuker vinden op stap te gaan) EN tegenvallen (steeds beter foto's willen) doe je straks betere objectieven erbij kopen.

dvh

Bericht door dvh » 01 feb 2013, 07:25

Ik heb deze ontdekkingstocht onlangs ook gemaakt.
Wilde een camera maar wist niet zo goed wat.

Wat ik heb gedaan? Veel lezen. Reviews op tweakers. Youtubefilmpjes.
Wat is een spiegelreflex , hoe gebruik je hem en wat kun je ermee.
Wat is een systeemcamera, hoe gebruik je hem en wat kun je ermee.
Compactcamera heb ik verder niet naar gekeken.

Gezien er zo ontzettend veel (diepte)informatie te vinden is zou ik het zo overzichtelijk mogelijk voor jezelf proberen te houden.

Voor mijzelf wist ik het volgende

-dat ik beeldkwaliteit belangrijk vind > goede lens
-niet te groot, maak vaak uitstapjes > overweging systeemcamera
-niet té i gewikkeld en liefst met liveview ( via beeldscherm fotograferen en direct zien wat je doet)

Gezien ik het technisch nog niet compleet overzie vind ik vooral dat laatste erg makkelijk.

frankv

Bericht door frankv » 01 feb 2013, 08:33

Over de prijs en kwalitiet van de canon set kan ik niets zeggen. Maar wat ik wel mis is een lens waar je kunt doen wat je beschrijft. De telezoom die je niet hoeft zit er wel bij, en de prime met grote opening die je wel wilt, zit er niet bij.

allen

Bericht door allen » 01 feb 2013, 11:09

Budget spul van Canon is goed zat om mee te beginnen. M'n schoonzusje maakt er ook prachtige foto's mee. Of dit setje een goede deal voor jou is? Ik zeg van niet.
Ongeacht of ik nu 100, 400 of 1.000 euro ga besteden, wil ik daarvoor het meeste waar voor m'n geld. Je zegt dat je geen superduperzoomlens nodig hebt. Dan moet dat deel van het geld ergens anders in zitten.
Om rond die 400 euro te blijven had ik bijvoorbeeld een 35mm F2.0 prime van Canon gepakt. Nieuw zijn ze 250, dus tweedehands voor 175/200 euro? Dan nog even een tweedehands body.

Wat je je ook kunt afvragen is of je wel lenzen wilt aanschaffen in de toekomst. Wil je het niet een te dure hobby maken kun je tegenwoordig ook gerust een compact halen waar je mooie resultaten mee kunt behalen. Zoek op Flickr bijv. eens op de Fuji X100. Nieuw waren ze rond de 1.000 en mensen gooien ze momenteel op straat tussen de 5 en 6 honderd. In maart zou er een opvolger komen. Heerlijk als ze dan nog minder waard worden.

---
Overigens wil ik even opmerken dat na je kritische noot richting KW, ik het op z'n minst sportief vind als je binnen nu en een paar weken zelf wat eigengemaakte foto's plaatst zodat hij ze mag beoordelen. Dus met de camera graag wat sneller beslissen dan je nieuwe auto. :mrgreen:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 feb 2013, 11:19

allen schreef:Budget spul van Canon is goed zat om mee te beginnen. M'n schoonzusje maakt er ook prachtige foto's mee. Of dit setje een goede deal voor jou is? Ik zeg van niet.
Ongeacht of ik nu 100, 400 of 1.000 euro ga besteden, wil ik daarvoor het meeste waar voor m'n geld. Je zegt dat je geen superduperzoomlens nodig hebt. Dan moet dat deel van het geld ergens anders in zitten.
Om rond die 400 euro te blijven had ik bijvoorbeeld een 35mm F2.0 prime van Canon gepakt. Nieuw zijn ze 250, dus tweedehands voor 175/200 euro? Dan nog even een tweedehands body.

Wat je je ook kunt afvragen is of je wel lenzen wilt aanschaffen in de toekomst. Wil je het niet een te dure hobby maken kun je tegenwoordig ook gerust een compact halen waar je mooie resultaten mee kunt behalen. Zoek op Flickr bijv. eens op de Fuji X100. Nieuw waren ze rond de 1.000 en mensen gooien ze momenteel op straat tussen de 5 en 6 honderd. In maart zou er een opvolger komen. Heerlijk als ze dan nog minder waard worden.

---
Overigens wil ik even opmerken dat na je kritische noot richting KW, ik het op z'n minst sportief vind als je binnen nu en een paar weken zelf wat eigengemaakte foto's plaatst zodat hij ze mag beoordelen. Dus met de camera graag wat sneller beslissen dan je nieuwe auto. :mrgreen:
+1. Vooral die laatste alinea. :mrgreen:

Weer even een plaatje van moi:

Afbeelding
Sunset over the wall by RobinH., on Flickr

dvh

Bericht door dvh » 01 feb 2013, 11:27

Mooi plaatje Robin !

@Mac

Misschien is een olympus Pen systeemcamera met 14-42 IIR of 17/2.8 iets voor je .
Lekker compact. Makkelijk te gebruiken en geeft hoogwaardige kwaliteit foto's.

Martijn gebruikt ook vaak z'n Pen, evenals Robin hierboven.
Wellicht dat je iets over de 400,- heen gaat maar dan heb je een nieuwe + garantie ect.

Macboy

Bericht door Macboy » 01 feb 2013, 12:15

Ik ga denk ik wel voor een nieuwe camera ben niet zo van tweedehands eigenlijk.

Dank voor de tips :thumbup:

Ik heb hier 6 fotos liggen van mijn Sony DSC camera van €79 die zal ik hier posten om te laten beoordelen door KW. Zijn fotos van de tunnelrun en heb ik er toevallig al bijgezocht want hier eerder gepost omdat ik er best blij mee was. Zijn ook nog eens totaal onbewerkt. Ik zal ze uploaden want DF heeft ze in 2010 verwijderd.

Macboy

Bericht door Macboy » 01 feb 2013, 12:27

Nou daar komen ze. Fotos zijn onbewerkt. Ik had met paint bij de derde foto liefst autos links weggesneden en de laatste foto gecropped en breedbeeld van gemaakt zodat de autos boven weg zijn. Heb alleen hier geen PC en leuker om onbewerkt te posten. ik zal die 2 fotos maandag even bijsnijden. Volgens mij prima fotos zeker voor een camera van €79 en onbewerkt.

Roept u maar !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frankv

Bericht door frankv » 01 feb 2013, 15:43

Ik heb ze allemaal goed bekeken, maar ik kan er geen bushokje op ontdekken?

allen

Bericht door allen » 01 feb 2013, 16:22

Ik was niet zo serieus dat je foto's moest plaatsen hoor Ilija. :tooth:

Die foto met die Corvette heb ik even 3 minuutjes onder handen genomen, want daar zie ik zelf een mooie foto in. Flink bijgesneden overigens. Zal die vanavond wellicht even uploaden.

Macboy

Bericht door Macboy » 01 feb 2013, 16:40

Je snijdt de hele Porsche eruit neem ik aan ?

allen

Bericht door allen » 01 feb 2013, 16:45

Je bent te snel met reageren. Kon niet uploaden nu want m'n Aperture gooit de hele tijd m'n flickr overhoop. Moest dat vanavond even oplossen.
Maar goed, had hem al op fb gegooid voor je.

Porsches staan bij mij op censuur op df. Dus die foto zal ik dan wel gemist hebben. :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 01 feb 2013, 16:50

Hier even met Paint bezig geweest. Vind dit echt een leuke foto !

Afbeelding
Bijlagen
1.JPG
1.JPG (98.93 KiB) 1191 keer bekeken

Plaats reactie