BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 20 okt 2009, 22:11

Haha, nou ik verkoop m liever met M onderstel en 2,93 open diff en dan nog even centen voor de ast set en het sper vangen als ie weg moet ;)

Niemand die er nu zo 10k voor geeft!

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 21 okt 2009, 09:00

Inderdaad. Niemand gaat 'extra' betalen voor een AST onderstel of LSD. Tenzij je het aan iemand weet te verkopen die er echt verstand van heeft/naar op zoek is.
Dan beter de originele spullen weer terugzetten bij verkoop... en de tunings onderdelen hergebruiken of los verkopen.
Originele dingen krijg je toch bijna geen geld voor origineel, dus dan maar opbergen in de schuur :)

Topfuel

Bericht door Topfuel » 26 okt 2009, 20:48

Sorry dat ik je topic vervuil, maar zou dit wat zijn voor de centen? En dan i.c.m. wat stabi's? Mijne staat erg hoog...

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 6%26fs%3D1

Knot

Bericht door Knot » 26 okt 2009, 21:02

Zou er niet aan beginnen.... of een B14 set voor 1100 euro, of meteen Intrax/AST/KW2 etc. (a 2000 euro).

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 26 okt 2009, 21:51

FK AUTOMOTIVE, hehe mjah.. dat is een beetje het autostyle van duitsland :D

Knot

Bericht door Knot » 27 okt 2009, 09:21

Na het driftdagje van 25 oktober weer de nodige schade

- mistlampglas rechtsvoor gescheurd
- voorruit weer verrot.... precies een steentje naast de a-stijl, kan de kracht niet kwijt, scheur erin.. :(

Verder waren de veren nu wel echt te hard om nog lekker te kunnen driften. Ik ga het toch aanpassen omdat ik driften op nat leuker vind dan lijnen rijden op droog. Die voorveren ga ik toch iets terug zetten dat trackdays te doen zijn en ook het driften op ATP leuk blijft. Komt bij dat het op straat beter te doen is. Die 120kg veren voor eraf en 90 of 80kg erop. Achter eenzelfde factor voorspanning eraf.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 27 okt 2009, 09:29

Van 120 naar 80/90 is wel een grote stap zo in een keer. Het bevalt dus echt niet en is veel te hard? Begrijp dat je als semi-straat auto iets lichter wilt, mijn setup is voor dagelijks gebruik ook aan de harde kant. Ben je niet bang dat het nu te "zacht" gaat worden voor trackdays als Zandvoort, die je toch ook nog graag wil rijden?

Verder een topkap qua opbouw, het zou de mijne kunnen zijn :thumbup: Alleen nog even een andere stoel erin fiksen :wink:

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 27 okt 2009, 09:37

Hmmm toch beetje jammer dat het dan toch allemaal net te hard is, terwijl het voor op circuit eigenlijk weer iets harder zou kunnen.
Ik denk ook niet dat je echt een compromis kan vinden tussen een onderstel voor daily driver en trackworthy.
Het een en ander is natuurlijk ook een beetje afhankelijk op watvoor soort wegen je dagelijks moet rijden.

En een driftsetup en racesetup is natuurlijk ook weer compleet anders... dus voor een setup voor 3 verschillende dingen lijkt me helemaal lastig om de gulden middenweg te vinden. Maar nu klaag je al vanaf het begin dat de auto eigenlijk iets te hard is. Maar persoonlijk zou ik dan een iets kleinere stap maken met veersterkte, aangezien dat al vrij veel doet natuurlijk.
Het verschil tussen hard en sportief comfortabel is niet zo groot mbt gebruikte onderdelen.

Knot

Bericht door Knot » 27 okt 2009, 11:07

Zandvoort op droog was precies goed, dempers op 8/12 opgedraaid voor, harder moest het ook niet worden.

Denk dus dat ik van 120 voor en 70 achter (misschien is achter nog wel harder nu, moet ik nog checken) naar 90/50 zou gaan, dan kan je het op droog/circuit gewoon dichtdraaien kwa dempers en bereik je nagenoeg hetzelfde. Iets meer bodyroll neem ik voor lief dan want het driften vind ik nog leuker!

Dagelijks is nu wel extreem, als je niet eens boven de 100 durft op de snelweg als het nat is. De Aygo is erbij voor comfort en zuinigheid maar het mag allemaal wel iets minder, dat pak ik dan mee.

Op papenburg durfde ik niet eens combinatiedrifts te maken omdat het gewoon te link is, daar moet ik dan ook toegeven en had ik spijt van. De 90/50 setup zou me dan iets meer fun en mogelijkheden geven met driften en maakt het net wat aangenamer als ik een avondje in de buurt ga hoeken op straat. Trackdays doet ie het nogsteeds een stuk beter dan het M onderstel lijkt me, hoeveel zullen die veren zijn, 40kg ofzo voor???

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 okt 2009, 12:50

M onderstel is nog minder, 17 N/mm voor, 44 achter op normale plaats. Bij een M3 dan, misschien is 328i nog wel softer.

Je veren setup kiezen is heel persoonlijk maar hangt met name af van je banden. Ik zit bijvoorbeeld op 165 N/mm om 75 N/mm op dit moment. Met straatbanden kom je daar niet of moeilijk mee weg, maar op slicks heb je dan nog steeds een mega breed grensbereik. Op zich zou ik zelfs naar 200 / 100 of 220 / 120 kunnen, alleen rij ik op vrij softe banden plus ik rij de banden op tot het canvas zo ongeveer en dan is het makkelijker om er toch wat roll in te laten zitten. Anders worden je banden na 1 dag slechter en heb je de keer er op ineens een enorme vage handling, onderstuur overstuur all over the place doordat het grensbereik zo smal is. Nu laat ik dus een beetje ultieme grip schieten om de auto constanter te houden over de levensloop van de banden.

Daarbij heb ik nog de plus dat die auto maar voor 1 ding gebruikt word en dat is circuit. Als ik een compromis wil tussen straat, race en drift dan word het serieus achter de oren krabben.

Evt zou je nog een compromis kunnen maken met dikkere stabi's, daar ben ik voor een racer geen fan van maar op straat zou je bijvoorbeeld iets van 70/40 kunnen doen of 90/50 met dikke stabi's, en dan met stabi's de balans aanpassen voor driften of trackdays etc. Je hebt dan op de snelweg weer iets minder last van richels etc.

Joy

Bericht door Joy » 27 okt 2009, 13:15

:D Zo een 90/50 oplossing lijkt mij wel wat. Het is ook net wat je lekkerder vind rijden, ik hou wel van een soepel onderstel. Even bij Bas aangeven dat ik geen Knot setup wil hehe
Laatst gewijzigd door Joy op 30 okt 2009, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 okt 2009, 13:17

Met 70/40 dan zit je een beetje op dezelfde sterktes als PSS9, Eibach Pro-Street-S etc.

Standaard AST sportline I kit zitop 70/80, dat is hetzelfde als 70/40 met een coil over achter.

Knot

Bericht door Knot » 27 okt 2009, 13:20

Bert, ik wist niet dat het M onderstel ZO zacht was. Laat staan als je een echt basic e36 hebt, zoals die 316i sedan leenauto die ik van Bas mee had.

Ik vond zoals de 328i met M onderstel was dat hij teveel overhelde, dat was niet lekker bij combinatiedrifts en langdurig over 4 wielen indriften/inremmen.

Eigenlijk zou je met een setup van tussen de 70/40 en 90/50 met coilover ergens weg moeten komen dus. Denk dat ik die eerste eens ga proberen. Zit er een tussenweg van bodyroll in zoals de auto nu is en hij origineel was, dat lijkt mij het beste. Moet hij wel een centimeter omhoog om de banden niet aan te laten lopen voor lijkt me.

De dempers blijven natuurlijk een klasse hoger dan het standaard sachs handeltje!

Joy, je zou eens met mijn auto moeten rijden (in hoeverre je in de buurt woont/komt), dan heb je een idee dat ik het iets Te hard vind voor driften en fun avondjes.

Sjef

Bericht door Sjef » 27 okt 2009, 13:37

Voelde het al op de ring dat het erg race-setup was. Driften was niet echt overtuigend smijten en vangen maar gewoon echt link met deze combo.

Had deze stap wel verwacht, je bent geen echte lijnenrijder, af en toe moet het dwars ;). En wat je zegt wanneer nodig de boel naar maximaal opdraaien en eventueel met verstelbare stabi spelen?

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 27 okt 2009, 13:46

Joy schreef::D Zo een 70/40 oplossing lijkt mij wel wat. Het is ook net wat je lekkerder vind rijden, ik hou wel van een soepel onderstel. Even bij Bas aangeven dat ik geen Knot setup wil hehe
Zorg nou eerst maar dat het AST onderstel eens klaarligt voor inbouw. Daarna kan je pas gaan denken om in te bouwen :D

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 15:20

Bert ///M3 schreef: 80 om 40 of 70 om 40 zijn in principe wel normale waarden voor een straat setup voor een E36, Bilstein PSS9 en Eibach enz zitten ook allemaal rond die waarde.
Net nog even met Sander/Bas gebeld, maandagavond de auto daar neerzetten. De Hawk blokken zijn er nog niet en de auto staat nu ook met ijzer op ijzer, dus een enkel ritje daarheen waag ik er nog wel aan en eerst nog maar een setje "dure" HT10 blokken om daarna reserve thuis te hebben liggen.

Meteen het koelvloeistoflekkage probleem oplossen, hij lekt dus alleen als hij warm is geweest en afkoelt. Droogmaken, controleren maar volgens mij/hun komen we snel bij de waterpomp uit als het idd in het midden van de auto ligt aan de voorkant van het blok. Neem aan dat een vervangende pomp altijd de versie is met metalen schoepen (omdat er eerst nog een ander plastic achtig materiaal was gebruikt)?

De veren was een apart verhaal. Ze monteren natuurlijk zelf bijna altijd voor een race/lijnen setup, vandaar mijn 120 om 70 setup (achter niet zelf gecontroleerd maar daar moet ik dan maar vanuit gaan dat het ook niet "stiekem" 10 meer is). Voorveren 180-70 lagen op de plank, die kan ik zo testen, maar Bas vond het idioot om achter 40n veren te monteren, veel te zacht naar zijn mening.

Ik zeg dan, 70 om 70 is toch ook geen normale setup????

Ervanuitgaande dat het nu alleen goed is tijdens knallen op droog en niet voldoet voor nordschleife op nat, driftdagen op nat en straat wat zachter zou fijn zijn..... Zou een 90/50 dan geen ideale setup zijn, net iets minder extreem dan nu en hopelijk beter te doen met de driftdagen (daar ga ik hoofdzakelijk voor en durfde nu geen combinatiedrifts te maken zo listig was het). Moet natuurlijk ook weer niet over gaan hellen en denk toch dat het interieur erin blijft.

Twijfel een beetje of ik echt naar standaard zou moeten als 70/40 of 70/50 eventueel of toch voor niet zo'n grote stap terug moet doen en in het midden moet gaan zitten met 90 om 50 of 90 om 60. Probleem is dat ik het pas echt weet als ik nu met standaard spul (70/40) heb gereden op droog, nat en driftdagje, dan kan ik mijn ultieme combinatie vaststellen.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 okt 2009, 15:34

Ik neem aan dat julie er vast wel uitkomen.Je zal alleen goed moeten kunnen uitleggen wat je dan precies wilt doen.

Probleem is alleen de 3 verschillende eisen die je hebt aan je setup dan wel/niet icm regenomstandigheden.
1. comfort op de openbare weg
2. drift setup
3. track setup

nu lijkt het me zowieso wel een eis dat je iig op de snelweg met 160+ durft te rijden als het nat is iig :D zonder dat ie alle kanten op wilt glijden.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 okt 2009, 15:40

En misschien eens banden gebruiken die voor dat doeleinde geschikt zijn.
Die roadhog meuk lijkt me nou niet echt voor de regen gemaakt.. als het zo idioot weinig slijtage heeft.

Bandenkeuze blijft toch de belangrijkste factor met de verbinding tussen je auto en de weg.
Als je banden hebt die al weinig grip leveren en dan een wat harder onderstel hebt, dan kan ik me heel goed voorstelen dat het geen pretje is in de regen.

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 15:48

Belangrijkste is dat ik 6x per jaar een driftdag doe op ATP, wellicht nog een keer Niederrhein of wat anders erbij, driften op de Nordschleife, dat gaat nu gewoon niet meer lekker. Eerst helde de auto te veel over maar nu met deze setup is het ook te extreem. Lijnen rijden op droog is een mooie bijkomstigheid.

Daarom wil ik graag weten wat het standaard voor veren zijn. Ik dacht iets van 40n voor en achter even te weten komen en omrekenen naar een coilover waarde.

Wil stugger dan het M onderstel zodat het lekker drift, lijnen op droog wil ik dan wel iets inleveren en kan altijd de dempers nog verder/helemaal dichtdraaien. Driften deed ik ook met meukbanden, maar de auto is gewoon 10x zo listig geworden, vandaar de zoektoch naar de middenweg.

Mijn hoofd zegt 80/50 zoiets zegmaar, als ik reken dat de M sportonderstel optie van het originele iets van 40/30 zou zijn.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 okt 2009, 16:05

Bij Coil over moet je ongeveer keer 2 doen, dan kom je uit op waarden voor een standaard locatie. Standaard is minder als 40 N/mm achter.

70/40 zou niet zo'n probleem zijn denk ik hoor. Dat is bijvoorbeeld wat Yorick ook op zijn 328i heeft.

Bas levert ook genoeg mensen een setup met 90 N/mm voorveren en standaard AST achterveren in normale setup, dat komt ook ongeveer neer op 40 op coil over achter. Evt kan je dan nog een 50 nemen kijken wat beter bevalt. Of bijvoorbeeld 80/50 of 90/50. Intrax doet ook veel straatonderstellen met 70/40 of 90/50 bijvoorbeeld.

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 17:50

Probleem is, als ik het in 2x doe dan is het sowieso goed, eerst lichter en dan definitief maar doe het liever nu in 1x goed. Net de Aygo naast de ijzer op ijzer mobiel gezet en eens op de auto gaan leunen met aandacht. Voor krijg ik gewoon niet ingeveerd hoeveel kracht ik ook zet. Achter krijg ik nog een hopje in als ik er echt hard op duw.

Die 120 is dus gewoon mega hard en dat zorgt er volgens mij voor dat ik niet lekker kan driften (lees, in de problemen kom met overgooien/combinatiedrifts). Die 70 achter zijn stug maar je kunt de auto in ieder geval induwen.

Zat zelf te denken aan een 80/50 setup inderdaad, dat ligt niet op de plank maar ik wil er dan graag op wachten. Eventueel testen met een (gebruikte) 70n/mm voorveer eerst omdat die daar op de plank ligt.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 28 okt 2009, 18:13

Hmm als je met je eigen gewicht al geen beweging in de auto krijgt, dan is het idd wel erg stug afgeveerd.
Zelfs met H&R race veren, die iets verder zijn gezakt dan 60mm, waardoor ik nu eigenlijk op m'n bumpstops rijd (aldus Bas), zit er nog wel wat beweging in de auto.
En wat ik kan vinden op internet is dat naar schatting 110Nm voor en met zekerheid 90nm achter.

En daar zit dus nog wel enige beweging in, zeker achter.

Wat misschien nog wel een oplossing zou kunnen zijn is zachtere veren en dan dikkere stabi's. Zodat je wel de veerweg hebt, maar minder bodyroll.

Ik heb er nu nog dikkere stabi's onder zitten, maar icm dit veel te lage onderstel is dat eigenlijk niet zo'n goed idee :D
M'n eerste stuuractie is eigenlijk altijd onderstuur op de ring op het moment.. totdat de band en de auto gesetteld zijn, dan plakt het erg goed in de bocht.
Deze satbi's gaan er binnenkort ook wel een keer af denk ik... als ik zin heb om onder de auto te gaan liggen en ook nog op zoek naar een oplossing voor m'n h&r probleem... maar financieel is het maar beetje krap op het moment. Nieuwe huis wordt als het goed is dit jaar nog opgeleverd, dus daar gaat voorlopig al het geld naar toe.
Laatst gewijzigd door Patrick van Wijngen op 28 okt 2009, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 28 okt 2009, 18:17

90 achter lijkt me ook nog vrij veel, ik kan nu dus met 70 netaan een beetje veerweg in de auto krijgen als ik erop leun. Zal er morgen eens een filmpje van maken, kan de rest meelachen :)

Daarom omdat ik het driften op nat ook hoog op de lijst heb staan misschien geen gek idee om naderhand de stabi's aan te pakken en nu voor de iets minder sterke weg te kiezen. Toch blijf ik bij die 80/50, lijkt me op papier en met de huidige 120/70 ervaring de beste keuze.

Bert, wat was nou het standaard M sportonderstel, meen 40 voor, alleen achter is volgens mij nooit genoemd....

Wellicht dat FaF hier ook nog even op ik kan haken wat voor veersterktes er op zijn Intrax RS set zaten (of inmiddels Jeroen), die helde ook nog flink over op de Nordschleife aan de foto's te zien, dat moet ook zoiets geweest zijn in de hoek waar ik naartoe wil.
Laatst gewijzigd door Knot op 28 okt 2009, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 okt 2009, 18:18

Als dat verlagingsveren zijn ipv een coilover kit dan heb je er geen 105 N/mm voor en 90 N/mm achter op zitten :) Misschien de helft van dat.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 okt 2009, 18:20

Knot schreef:90 achter lijkt me ook nog vrij veel, ik kan nu dus met 70 netaan een beetje veerweg in de auto krijgen als ik erop leun. Zal er morgen eens een filmpje van maken, kan de rest meelachen :)

Daarom omdat ik het driften op nat ook hoog op de lijst heb staan misschien geen gek idee om naderhand de stabi's aan te pakken en nu voor de iets minder sterke weg te kiezen. Toch blijf ik bij die 80/50, lijkt me op papier en met de huidige 120/70 ervaring de beste keuze.

Bert, wat was nou het standaard M sportonderstel, meen 40 voor, alleen achter is volgens mij nooit genoemd....
M3 is 17 voor en 44 achter. Denk dus dat M sport nog iets zachter is.

Achter op stock locatie dus zou +/- 20 zijn op coilover.

Kijk je naar wheelrates dan zijn voor en achter bijna gelijk alleen kan je daar met die AST kit niet vanuit gaan omdat je verlaagd, als je dat gaat doen verschuift je balans en heb je voor sowieso dikkere veren nodig.

Plaats reactie